احساس امنیت نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چرا ایجاد احساس امنیت نوزاد اهمیت دارد؟ در سال‌های اولیه زندگی، شخصیت انسان رشد پیدا می‌کند و او قادر است احترام، عشق، امنیت، مسئولیت و … را درک کند. به همین دلیل والدین باید این دوران را به عنوانی دورانی در جهت رشد مثبت شخصیت کودک خود تلقی کنند و یک ارتباط عاطفی دو طرفه و مطلوب را میان خود و فرزندشان شکل دهند. این نوع از تعاملات در شکل‌گیری شخصیت کودک تاثیر بسیاری دارد. در واقع برطرف کردن به موقع نیازهای کودک می‌تواند منجر به سلامت روان او در دوران بعدی زندگش‌اش و شکل‌گیری احساس امنیت در او شود. در مقابل هرگونه ارتباط نامناسب میان نوزاد و والدین دربردارنده عواقب خطرناک برای فرد است. در ادامه پیرامون احساس امنیت نوزاد اطلاعات تکمیلی را ارائه کرده‌ایم. اگر هنوز برای فرزندتان مشاوره کودک نگرفته‌اید کلیک کنید.

احساس امنیت نوزاد

هر کدام از نوزادان دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان هستند، به طوری که برخی از آنان راحت‌تر با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کنند و برخی دیگر بدخلقی‌هایی دارند و دیرتر به سازگاری می‌رسند. در ادامه به برخی راهکارها اشاره کرده‌ایم به منظور ایجاد احساس امنیت نوزاد و تطبیق بیشتر با محیط بیرون قابل انجام می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

1. قنداق کردن و پیچیدن نوزاد

شاید جالب باشد بدانید که پیچیدن نوزاد به برخی از آنان احساس امنیت می‌دهد. در واقع پزشکان بر این باور هستند که پیچیدن نوزاد احساسی مشابه با زمانی که آن‌ها در داخل رحم بوده‌اند را به آن‌ها می‌دهد، به همین دلیل احساس امنیت می‌کنند.

تنها نکته‎‌ای که باید والدین به آن توجه کنند، این است که قنداق نوزاد را باید به شکل درستی انجام دهند و به هیچ عنوان کودک را به روش سنتی قنداق پیچ نکنند.

البته لازم است اشاره کنیم که همه نوزادان تمایلی به قنداق شدن ندارند و برخی از آن‌ها هم که دوست دارند، حداکثر تا دوماهگی باید پیچیده شوند.

2. دادن احساس امنیت به نوزاد با ماساژ

از دیگر مواردی که منجر به احساس امنیت نوزادان می‌گردد، ماساژ دادن است. نوزادان به ماساژ ملایم علاقه دارند و دوست دارند توسط مادر و یا پدرشان در آغوش گرفته شوند. یکی از راه‌هایی که به واسطه آن می‌توانید به نوزادتان احساس امنیت و آرامش بدهید، ماساژ دادن است.

فروشگاه آرامیس

3. آغوشی نوزاد

استفاده از یک آغوشی مناسب، می‌تواند منجر به نزدیکی جسمی مادر و فرزند شود؛ چراکه از آغوشی‌ها حتی می‌توان در زمان پرداختن به کارهای روزمره نیز استفاده کرد و در نهایت منجر به افزایش حس دلبستگی و عاطفی میان مادر و فرزند می‌گردد. بودن در آغوشی در نزد مادر، برای نوزاد یادآور روزهایی است که در رحم بوده است.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی نوزاد

تاثیر احساس امنیت نوزادان در شکل‌گیری رشد شخصیت اجتماعی‌شان

بر اساس نظرات روانشناسان، احساس امنیت نوزادان در شکل‌گیری رشد شخصیت اجتماعی آن‌ها تاثیرگذار می‌باشد. بیشترین تعاملات یک نوزاد با مادرش می‌باشد که همواره و دائما از او مراقبت می‌کند.

کودکان در سنین مختلف متناسب با خلق و خو و سرشت ذاتی‌شان، قادر هستند با مادر خود و در واقع کسی که از آن‌ها مراقبت می‌کند، ارتباط برقرار کنند. در واقع توجه مادر به خواسته‌های نوزاد و همینطور پاسخگویی به آن‌ها در ایجاد احساس امنیت نوزاد و همینطور رضایت‌مندی او بسیار تاثیرگذار می‌باشد. روانشناسان رسیدگی به موقع به تغذیه و تعویض لباس نوزاد را شروعی برای احساس امنیت او می‌دانند.

شکل‌گیری احساس امنیت در دوران نوزادی دارای تاثیر اساسی در رشد اجتماعی کودک است. برآورده نشدن به موقع نیازهای نوزاد منجر به شکل‌گیری احساس ناکامی در او و همینطور عدم اعتماد در دنیای درونی نوزاد می‌گردد.

نکات مهم ایجاد حس امنیت در نوزاد و کودکان

برخی از عوامل در خانواده، در شکل‌گیری احساس امنیت نوزادان بسیار تاثیرگذار می‌باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با علت ترسیدن نوزاد به طور دائم کلیک کنید.

1.با هم بودن اعضای خانواده

اولین موضوعی که می‌تواند در ایجاد احساس امنیت نوزاد و کودکان موثر باشد، داشتن رابطه صمیمانه در میان اعضای خانواده است. در واقع دعوای دائمی میان پدر و مادر و بحث و درگیری آن‌ها، موجب عدم شکل‌گیری احساس امنیت نوزاد می‌گردد.

2. ایجاد احساس امنیت در نوزاد با ابراز احساسات

والدین باید از همان دوران نوزادی، آموزش‌های لازم را به کودکان خود بدهند و از احساسات، نگرانی‌ها و نیازهای آن‌ها حمایت کنند. وجود همدلی و دل‌گرمی در میان اعضای خانواده منجر به شکل‌گیری احساس امنیت نوزاد می‌گردد.

3.اطمینان دادن به کودکان

کودکان از همان سنین شیرخوارگی نیاز دارند کسی از آن‌ها مراقبت نماید و اگر مشکلی برای‌شان پیش آمد، والدین‌شان آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند و در واقع این گونه خیال‌شان راحت می‌شود.

برخی از علل بی‌اعتمادی و ناامنی کودکان

برخی دیگر از عوامل نیز وجود دارد که منجر به عدم شکل‌گیری احساس امنیت نوزادان می‌گردد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1.محرومیت از والدین

پس از اینکه نوزادان دلبستگی بسیاری به والدین و یا مراقب خود پیدا می‌کنند، هر گونه جدایی از آن‌ها دارای تاثیرات منفی برای نوزاد می‌باشد. هر چه دوره جدایی بیشتر شود، آثار منفی جدایی بر روی نوزاد و کودک نیز بیشتر می‌گردد.

این موضوع می‌تواند در عدم شکل‌گیری امنیت نوزادان تاثیر زیادی داشته باشد. البته بزرگ شدن نوزاد در نزد والدینی که به اندازه کافی به نوزاد خود عشق و محبت نمی‌دهند و همینطور نمی‌توانند به اندازه کافی از فرزندشان مراقبت کنند، مانع از شکل‌گیری احساس امنیت در آن‌ها می‌شود. اگر پدر و مادر فرزند شیرخوار خود را طرد کنند و یا مراقبت‌های لازم را از او نداشته باشند، دقیقا انگار فرزند خود را رها کرده‌اند.

2.درگیری در خانواده

از دیگر دلایل احساس ناامنی کودکان، مراقبت شدن توسط پدر و مادر همواره عصبی، مضطرب و تحریک‌پذیر می‌باشد. نکته مهمی که بیشتر والدین از آن غافل هستند، این است که هر گونه نزاع و آشفتگی در محیط خانه، منجر به آشفتگی کودک نیز می‌شود و آن‌ها را مضطرب و نگران می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر دود سیگار بر نوزاد

3.حمایت مفرط

برخی از پدر و مادرها خود دارای اضطراب و استرس‌های بسیاری هستند و همواره می‌ترسند که سلامت و یا امنیت فرزندشان به خطر بیافتد، به همین دلیل اجازه حضور در برخی فعالیت‌ها را به او نمی‌دهند. این دسته از کودکان همواره و حتی در سنین بزرگسالی از تصمیم‌گیری و انجام مستقل کارها بیم دارند.

4.آسان گیری مفرط

از دیگر عواملی که در شکل‌گیری احساس ناامنی در کودکان نقش دارد، احساس گناه و همینطور استرس و اضطرابی است که آن‌ها بعد از رفتارهای خود به دنبال دارند.

در واقع اگر کودک مجاز به انجام تمامی کارهای خوب و بد باشد، آمادگی کافی برای مواجه شدن با ناکامی‌ها و ناامیدی‌های زندگی را ندارد. این دسته از کودکان در زندگی خود نظم نداشته‌اند و اصلا نمی‌توانند ملاحظه دیگران را داشته باشند. معمولا کودکانی که والدین سهل‌گیری داشته اند، در بزرگسالی تبدیل به انسان‌های خودخواه و پرتوقعی می‌شوند. در واقع آن‌ها تمایل دارند دیگران نیز همانند پدر و مادرشان آسان بگیرند و عدم سهل‌گیری دیگران، آن‌ها را از حضور در موقعیت‌های اجتماعی بیمناک می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس امنیت نوزاد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره