دیدن رابطه پدر و مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دیدن رابطه جنسی پدر و مادر چه تاثیرات روانی روی ذهن کودکان می‌گذارد؟ در این شرایط بهترین برخورد از جانب والدین چه می‌تواند باشد؟ دیدن رابطه جنسی پدر و مادر به خصوص برای بچه‌های کوچکتر که هیچ گونه درکی از موضوعات جنسی ندارند می‌تواند شوکه کننده باشد و احساسات ناخوشایند زیادی را در درون آن‌ها ایجاد نماید. احساس ترس و اضطراب از جمله رایج‌ترین واکنش‌های روانی هستند که کودکان در پی دیدن رابطه پدر و مادر خود تجربه می‌کنند.

با این حال در صورتی که فرزندتان رابطه جنسی شما را مشاهده کرد یا متوجه موضوعاتی در این زمینه شد لازم است که با انجام رفتارها و توصیه‌هایی که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد از بروز مشکلات بیشتر بپرهیزید و برای سلامت روان فرزندتان ارزش قائل شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن رابطه پدر و مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

دیدن رابطه پدر و مادر

زندگی در خانه های آپارتمانی و کوچک امروزی باعث شده تا احتمال دیدن یا شنیدن رابطه پدر و مادر بیشتر شود. کنجکاوی های جنسی کودکان هم به این مساله دامن زده و والدین باید ملاحظات لازم را انجام دهند تا سلامت روانی کودک به خطر نیافتد.

همچنین خیلی اوقات می‌بینیم که والدین متوجه این مساله هستند و حتی رفتارها و سوالات فرزندشان را درباره مسائل جنسی می‌بینند، اما با پشت گوش انداختن و فرار از پاسخ دادن سعی در سرپوش گذاشتن بر این مساله دارند. در حالی که کودک بعد از دیدن رابطه پدر و مادر دچار سردرگمی و کنجکاوی های فراوانی شده که بهتر است خود والدین پیش از هر کس دیگری به آن‌ها رسیدگی کنند.

آثار روانی دیدن رابطه پدر و مادر بر کودک

دیدن رابطه جنسی پدر و مادر می‌تواند تاثیرات منفی متعددی بر ذهن کودکان داشته باشد. از همین رو متخصصان همواره بر این موضوع تاکید می‌کنند که حتی زمانی که فرزندتان بسیار کوچک است از داشتن رابطه جنسی با همسر خود در مقابل او پرهیز کنید و اجازه ندهید کودک در حریم خصوصی شما حضور داشته باشد. ما در ادامه به مهم‌ترین پیامدهای منفی دیدن رابطه پدر و مادر در دوران کودکی اشاره کرده‌ایم.

1- درگیری ذهنی با موضوعات جنسی

در اکثر موارد کودکان آنچه دیده‌اند را با والدین خود در میان نمی‌گذارند. همچنین از افکار، احساسات و سوال‌های خود صحبت نمی‌کنند. همین امر باعث می‌شود که به طور زودهنگام با موضوعات جنسی دغدغه فکری پیدا کنند. اگر آن‌ها با والدین خود راحت نباشند و آن‌ها را منابع امنی برای دریافت اطلاعات ندانند ممکن است از طریق منابع ناآگاه نظیر همسالان به دنبال کشف موضوعات جنسی بروند. والدین باید به تربیت جنسی کودکان خود اهمیت بدهند و موضوعاتی که نیاز است را در حد درک و فهم کودک با او مطرح نمایند. با این حال از دادن اطلاعات زیاد و نامتناسب با سن کودک بپرهیزید. برای شناخت بیشتر درباره تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

2- تجربه ترس و اضطراب

کودکان به خصوص در سنین بسیار پایین هیچ گونه درکی از موضوعات جنسی ندارند. آن‌ها در اکثر موارد هنگام دیدن رابطه پدر و مادر خود شوکه می‌شوند. در این شرایط اکثر بچه‌ها فکر می‌کنند نوعی خشونت بین پدر و مادر جریان دارد و یا برای مثال پدر به مادر آسیب می‌رساند. این موضوع احساس وحشت را در آن‌ها بر می‌انگیزد و منجر به تجربه ترس و اضطراب زیاد می‌شود. کودکان معمولا علائم اضطرابی خود را در قالب تغییرات بدنی نظیر دل درد و شب ادراری نشان می‌دهند. همچنین بروز مشکلات خواب نظیر بی‌خوابی و کابوس‌های شبانه در این شرایط تا حد زیادی رایج هستند.

3- تقلید رفتارهای جنسی

کودکانی که زیاد در معرض صحنه‌های جنسی قرار می‌گیرند ممکن است بدون اینکه میل جنسی را تجربه کنند صرفا برای تقلید عمل بزرگسالان سعی کنند با فرد دیگری این کار را امتحان کنند. در این شرایط ممکن است به بازی‌های جنسی با افرادی از جنس مخالف یا موافق خود روی بیاورند. اگر این رفتارها را در فرزند خود دیدید لازم است که بر افکار و احساسات خود مسلط شده و پیش از هرچیز از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

دیدن رابطه پدر و مادر | توصیه‌هایی برای والدین

اگر متوجه شدید که فرزند شما رابطه جنسی میان شما و همسرتان را دیده است بسیار اهمیت دارد که این موضوع را نادیده نگیرید یا واکنش بدی از خود نشان ندهید. برای داشتن بهترین رفتار در این شرایط در نظر گرفتن توصیه‌های زیر می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

1- به کودک بگویید که پاسخگوی سوالات او هستید 

بسیار اهمیت دارد که فرزند شما آموزش ها و اطلاعات جنسی خود را از چه منبعی دریافت کند. بسیاری از بچه‌ها به دلیل احساس شرم و خجالت از والدین خود این موضوعات را از دوستان خود می‌پرسند. این در حالی است که دوستان و همسالان منابع معتبر و آگاهی نیستند و می‌توانند با ارائه اطلاعات غلط منجر به تشدید اثرات منفی شوند. در نتیجه به فرزندتان اطمینان دهید که می‌تواند سوالات خود را در مورد هرگونه مسئله خصوصی با شما در میان بگذارد و شما به خاطر این سوال‌ها او را تنبیه یا سرزنش نخواهید کرد. برای آگاهی بیشتر در زمینه نحوه توضیح بچه دار شدن برای  کودکان کلیک کنید.

2- به کودک در مورد حریم خصوصی آموزش دهید

لازم است که به مرور پس از گذر کودک از دوران نوزادی او را عادت بدهید تا به طور مستقل و در فضایی جدا از اتاق خواب شما بخوابد. برای او توضیح دهید که حتی زمانی که در کنارش نیستید مراقبش هستید و هرگاه به شما احتیاج پیدا کند می‌توانید در کنارش باشید. به او آموزش دهید که اگر نیمه شب احساس ترس یا اضطراب کرد یا به هر دلیلی به شما نیاز داشت ابتدا شما را صدا زده و قبل از ورود به اتاق خوابتان در بزند. در حقیقت لازم است کودک بداند که مادر و پدر نوعی حریم خصوصی میان خود دارند و او برای وارد شدن به این حریم نیاز به کسب اجازه دارد.

3- دیدن رابطه پدر و مادر | از برخورد تند و خشن بپرهیزید

درست است که وارد شدن کودک میان رابطه جنسی ممکن است باعث برانگیختن عصبانیت در شما شود اما بسیار اهمیت دارد که بتوانید واکنش‌های خود را کنترل کرده و برخورد تند و خشنی با او نداشته باشید. در این شرایط از کودک بخواهید از اتاق بیرون برود و در اسرع وقت نزد او بروید. سعی کنید کمی کنارش باشید و اجازه دهید او با شما صحبت کرده و اگر نگرانی یا سوالی دارد با خود شما در میان بگذارد.

4- در مورد نبود ماجرای خشونت آمیز به کودک اطمینان بدهید

همان طور که گفته شد بسیاری از کودکان ممکن است فکر کنند رابطه جنسی عملی خشونت آمیز است که طی آن پدر به مادر آسیب وارد می‌کند. همین موضوع می‌تواند ترس و نگرانی زیادی را در فرزند شما ایجاد نماید. اگر می‌بینید فرزندتان ترسیده و در مورد این موضوع نگران است لازم است به او بگویید اوضاع تحت کنترل می‌باشد و در مورد نبود خشونت به او اطمینان بدهید.

5- از یک روانشناس کودک کمک بگیرید

برای اینکه بتوانید در مورد مسائل جنسی با فرزند خود صحبت کنید لازم است که آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت کنید. برای مثال شما نباید بیش از آنچه کودک نیاز دارد به او اطلاعات بدهید چرا که بسیاری از مسائل برای کودک قابل درک نیستند و می‌توانند منجر به سردرگمی بیشتر او شوند. از همین رو سعی کنید برای پاسخگویی درست به کودک با توجه به سن او از یک روانشناس اطلاعات کسب کرده و از او برای مدیریت بهتر اوضاع کمک بگیرید. در صورتی که دیدن رابطه پدر و مادر منجر به آسیب خاصی در فرزندتان شده باشد درمانگر می‌تواند جلسات مشاوره را به طور اختصاصی با کودک برگزار نماید.

اهمیت توضیحات والدین درباره وضعیت پیش آمده

بیشتر کودکان با دیدن رابطه پدر و مادر دچار ترس و وحشت می‌شوند. گاه آنان فکر می‌کنند این رفتار نوعی خشونت بوده و از والدین شان می‌ترسند. بعضی از کودکان هم دچار شرم و خجالت شده ونمی‌توانند وضعیت پیش آمده را هضم کنند. بعد از مدتی کودک ممکن است با سوالاتی درباره رفتار جنسی والدینش برایش پیش بیاید که طبیعتا نیاز نیست که همه جزئیات را توضیح دهید اما با کمک مشاور می‌توانید پاسخ هایی به او بدهید که عطش کنجکاوی او را خاموش نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن رابطه پدر و مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول درباره دیدن رابطه پدر و مادر

آیا دیدن رابطه پدر و مادر می‌تواند باعث بلوغ زودرس شود؟

دیدن رابطه جنسی پدر و مادر در کودکان مختلف می‌تواند آثار متفاوتی داشته باشد. برخی کودکان که تلاش می‌کنند عمل جسی بزرگسالان را تقلید کنند ممکن است با مسائلی نظیر بلوغ زودرس نیز مواجه شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام.
    من ۲۰ سالمه،از بچگی گاهی اوقات شاهد کارای پدرو مادرم بودم اما الان با وجود اینکه بزرگتر و آگاهتر شدم،بهم بر میخوره که هنوز یه سری چیزا رعایت نمیشه ،و اصلا هم نمیدونم چه جوری بهشون بگم؟خواهشا کمکم کنید.

    1. سلام، بهتره یک جوری آن ها رو متوجه کنید که این مساله شما را آزار میده و بهتره کمی بیشتر به حریم های همدیگه احترام بگذارید. در این باره میتونید با مادرتون راحت تر صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره