تشویق کودک برای مشق نوشتن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن چیست؟ بسیاری از والدینی که فرزندشان به مدرسه می‌رود در مورد نحوه انجام تکالیف و نوشتن مشق‌های فرزندشان نگران هستند و نمی‌دانند که چگونه می‌توانند آن‌ها را به درس و مشق علاقه‌مند کنند. جالب است بدانید در بسیاری از موارد والدین از سر دلسوزی، ناخواسته رفتارهای غلطی انجام می‌دهند که منجر به بیزاری کودک از درس می‌شود. اگر شما نیز نگران درس و مشق فرزندتان هستید در این مقاله به نکاتی در مورد راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن پرداخته‌ایم که می‌تواند برای شما مفید باشد. همچنین برای رفع سریع‌تر این مساله از مشاوره کودک استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق کودک برای مشق نوشتن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن

مطالعات و تجربیات به ما نشان می‌دهد اگر والدین به وضعیت تحصیلی فرزند خود در خانه علاقه جدی داشته باشند، فرزندشان در مدرسه عملکرد بالاتری خواهد داشت. اما بسیاری از پدر و مادرها این موضوع را با سخت‌گیری بسیار زیاد و گذراندن ساعات طولانی و خسته کننده پای میز درس با فرزندشان اشتباه می‌گیرند.

این مسئله باعث می‌شود که کودک به مرور از درس خواندن و انجام تکالیف در خانه بیزار شود و همکاری کافی با شما نداشته باشد. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بیشترین میزان تأثیرگذاری را داشته باشید و با رفتارهای مناسب فرزندتان را به انجام تکالیف و مشق‌های خود تشویق کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات مرتبط با تکالیف مدرسه کلیک کنید.

1- حفط ارتباط خود با معلمان مدرسه از راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن

پیش از هرچیز برای آنکه بتوانید در زمینه انجام تکالیف بیشترین کمک را به فرزند خود بکنید لازم است که معلمان او را بشناسید و بدانید که آن‌ها از شما چه می‌خواهند. آگاهی دقیق از مطالبات و خواسته‌های معلمان به شما کمک می‌کند تا مسیر درستی را با فرزندتان طی کنید و از اعمال فشار بیش از حد به کودک نیز جلوگیری کنید. به همین منظور تلاش کنید در جلساتی که مدرسه برای ارتباط با شما برگزار می‌کند مشارکت فعالی داشته باشید و در دیدار با معلمان درباره تکالیف و مشق‌های کودک از آن‌ها سؤال بپرسید و مشورت بگیرید.

پیشنهاد می شود که حتما روانشناسی دانش آموزان ابتدایی بخوانید.

2- انتخاب مکان دوستانه و آرام بخش برای نوشتن مشق

مکانی که کودک در آنجا تکالیف و مشق‌های خود را انجام می‌دهد، در تشویق او به تداوم فعالیت‌هایش تأثیر بسزایی دارد. به همین خاطر لازم است که محیط دوستانه‌ای را برای این کار فراهم کنید و اطمینان بیابید که او تمام لوازم مورد نیاز را در دسترس دارد.

3- اختصاص زمان مشخص برای نوشتن مشق و انجام تکلیف

یکی دیگر از راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن تلاش برای زیر نظر گرفتن فعالیت‌های کودک است. دریابید که او چه زمانی بیشترین بازدهی را برای انجام تکالیف دارد. برای مثال برخی بچه‌ها پس از مقداری استراحت، انجام بازی و میل کردن میان وعده در زمان عصر به بازدهی لازم برای انجام مشق و تکالیف دست می‌یابند. در حالی که برخی دیگر ممکن است هنگام شب و بعد از شام عملکرد بهتری داشته باشند. آنچه اهمیت دارد این است که بتوانید متناسب با ویژگی‌های فرزندتان بهترین زمان را برای او در نظر بگیرید.

4- کمک به کودک برای داشتن برنامه‌ریزی درست

کمک به کودک برای آنکه برنامه‌ریزی درستی داشته باشد یکی از راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن است. برای مثال ممکن است که برخی از روزهای هفته کودک تکالیف بیشتری داشته باشد. این امر او را خسته کرده و منجر به کلافگی او می‌شود. در این موقعیت به او کمک کنید که فعالیت‌هایش را در طول هفته تقسیم کند.

همچنین از جمله روش‌هایی که می‌تواند کمک کننده باشد این است که برنامه‌ریزی مناسبی برای استراحت کودک به او ارائه کنید و برای نوشتن همه تکالیف به صورت یکجا و پشت سرهم به او فشار نیاورید. برای مثال می‌توانید هر 15 دقیقه میان نوشتن مشق‌های زیاد به او استراحت بدهید و بگذارید در این زمان فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را انجام دهد و پس از آن دوباره برای نوشتن مشق‌های خود بازگردد.
برای شناخت بیشتر در زمینه روش های صحیح درس خواندن کلیک کنید.

5- به حداقل رساندن عواملی که باعث حواسپرتی می‌شوند

برای آنکه کودک تکالیفش را زودتر و با کیفیت بالاتری انجام دهد لازم است که در زمان انجام آن‌ها از دقت و تمرکز بالایی برخوردار باشد. در این مسیر همراهی شما برای مدیریت محیط بسیار اهمیت دارد. به این منظور لازم است زمان‌هایی که در خانه به نوشتن مشق کودک اختصاص دارد تلویزیون را خاموش کنید، ابزار الکترونیکی نظیر موبایل و تبلت را کنار بگذارید و از پخش موسیقی با صدای بلند نیز بپرهیزید.

6- پاداش دهی و قدردانی از راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن

کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به دریافت تشویق و پاداش بیرونی حساسیت بیشتری دارند. به همین خاطر شما با تشویق و قدردانی‌های به جا می‌توانید رفتارهای مناسبی را در آن‌ها شکل بدهید. به همین خاطر لازم است که فعالیت‌های مثبت فرزندتان را مورد توجه قرار دهید، آن‌ها را نادیده نگیرید و از آن‌ها قدردانی کنید. نکته مهم اینجاست که برای تشویق فرزندتان همیشه لازم نیست برای او هدیه بخرید بلکه تشویق‌های کلامی نیز بسیار مؤثر هستند و در درونی شدن رفتارهای مثبت تأثیر بسیاری دارند. باید بدانید قدردانی و پاداش دهی یکی از بهترین راه‌های تشویق کودک برای مشق نوشتن می‌باشد.
برای آگاهی بیشتر در زمینه روش های حل مشکلات دانش آموزان ابتدایی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشویق کودک برای مشق نوشتن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چگونه می‌توانیم در هنگام نوشتن مشق به فرزندمان کمک کنیم؟

مسئله بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که به عنوان والدین بدانید که در نوشتن مشق فرزندتان باید تنها نقش یک حامی و هدایتگر را داشته باشید. در حقیقت والدین باید از اینکه به جای فرزندشان به سؤالات پاسخ دهند یا دائما در نحوه پاسخگویی فرزندان مداخله کنند، بپرهیزند. والدینی که بیش از حد کنترل‌گر و مداخله‌گر هستند اعتماد به نفس کودک را از وی می‌گیرند و به جای آنکه به پیشرفت فرزندشان کمک کنند بیشتر موجب بیزاری او از فعالیت‌های درسی و افت تحصیلی می‌شوند.

چگونه می‌توان بدون مداخله‌گر بودن به کودک کمک کرد تا تکالیفش را درست انجام دهد؟

برای آنکه بتوانید این کار را انجام دهید، وظایف خود را در انجام تکالیف درسی فرزندتان مرور کنید. شما وظیفه ندارید به جای او چیزی را بنویسید یا به او بگویید جواب درست سؤال‌ها چیست. مسئولیت شما این است که زمینه و محیط مناسب را برای او فراهم آورید.
توجه به نکاتی که در طول متن گفته شد می‌تواند به شما در این زمینه کمک بسزایی داشته باشد. اگر شما زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مناسبی برای کودکتان داشته باشید و روش‌های رفتاری مناسبی را در پیش بگیرید بدون آنکه مداخله مستقیمی انجام داده باشید بیشترین کمک را به فرزندتان کرده‌اید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره