مشکلات دانش آموزان ابتدایی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مشکلات دانش آموزان ابتدایی بایستی که توسط پدر و مادر و همینطور معلمان و کادر مدرسه شناسایی گردد؛ چراکه در صورت نپرداختن به این مشکلات و عدم حل آن‌ها، ممکن است شرایط برای تحصیل دانش آموز سخت‌تر شود. مدرسه دارای نقش غیرقابل انکاری در زندگی کودکان می‌باشد، به طوری که محلی برای رشد مهارت‌های فردی افراد محسوب می‌گردد.

از سویی دیگر مدرسه به عنوان اولین اجتماعی که کودک در آن قرار می‌گیرد، دارای نقش مهمی در اجتماعی نمودن افراد است و به نوعی سبب شکل‌گیری شخصیت او می‌گردد. به همین خاطر است که دانش آموزان باید بدون مشکلی در مدرسه مشغول یادگیری باشند و هر گونه مشکلی در این فضا باید شناسایی و برطرف گردد. در ادامه همراه ما باشید تا با مشکلات دانش آموزان ابتدایی و راهکارهایی برای برطرف کردن آن آشنا شویم. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات دانش آموزان ابتدایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مشکلات دانش آموزان ابتدایی چیست؟

مشکلات دانش آموزان ابتدایی چیست

شناسایی مشکلات دانش آموزان ابتدایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد؛ چرا که با شناسایی و بر طرف کردن این مشکلات می‌توان فضای مناسبی را برای تحصیل کودک فراهم کرد.

بنابراین اگر کودک‌تان برای رفتن به مدرسه بهانه‌گیری می‌کند یا تمایلی به حرف زدن در مورد مدرسه ندارد و با صحبت در مورد معلم و دوستانش ناراحت و آشفته می‌شود؛ بهتر است مشکل فرزند خود را سریع‌تر شناسایی کنید و به او کمک کنید تا مشکلش را حل کند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله روانشناسی کودکان دوره ابتدایی را بخوانید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع مشکلات دانش آموزان ابتدایی

انواع مشکلات دانش آموزان ابتدایی

مشکلات دانش آموزان ابتدایی در دسته های مختلفی قرار دارد. عوامل زیادی در رابطه با این چالش روبرو هستند. در ادامه مشکلات دانش آموزان ابتدایی در دبستان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

? رابطه میان کودک و معلم

یکی از عوامل مهمی که در مشکلات دانش آموزان ابتدایی، سازگاری کودک با فضای مدرسه، رشد و پیشرفت او تاثیرگذار است؛ رابطه کودک با معلم می‌باشد. در صورتی که معلم دارای رفتار نامناسبی با کودک باشد، تعادل روانی او بهم می‌خورد و موجب ناراحتی او می‌گردد و تمایلی ندارد در آن محیط باشد.

در مقابل یک معلم خوب، با برقراری ارتباط مناسب با کودک موجب رشد و پیشرفت او می‌شود. بنابراین اگر کودک شما تمایلی به رفتن به مدرسه ندارد؛ می‌توانید در مورد رابطه‌اش با معلم خود از او سوال کنید. در نظر داشته باشید که معلم در مدرسه، صرفا یک آموزش دهنده نیست؛ بلکه دانش آموزان ابتدایی معمولا او را به عنوان الگویی برای خود قرار می‌دهند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که معلم فرزندتان دارای رفتار و گفتار پسندیده‌ای با دانش آموزان باشد.

برای آشنایی با آثار تنبیه دانش آموزان کلیک کنید.

? کودک و خانواده

یکی از مشکلات دانش آموزان ابتدایی؛ مشکلات خانوادگی است. برخی از کودکان به دلیل دریافت محبت بیش از اندازه در خانواده، با قرار گرفتن در محیط سرد و با قوانین خشک دبستان، احساس بی‌علاقگی می‌کنند و تمایلی به بودن در آن فضا ندارند.

بنابراین آنچه که اهمیت دارد، این است که اولیا و معلمان مدارس ابتدایی باید تلاش کنند تا روحیه هر کدام از دانش‌آموزان را شناسایی نمایند و سعی کنند با مهربانی با آن‌ها رفتار کنند تا کلاس درس برای آن‌ها تبدیل به محیطی دلگشا شود و میل و رغبت‌شان برای حضور در کلاس درس افزایش پیدا کند. از دیگر مشکلات خانوادگی که منجر به بروز مشکلات دانش آموزان ابتدایی در مدرسه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

? مشکلات خانوادگی

? اختلاف بین پدر و مادر

?خشونت بیش از حد

? عطوفت زیاد

? روابط اعضای خانواده با هم

?مشکلات رفتاری والدین

? ناتوانی در دوستیابی بچه های دبستانی

از مشکلات دانش آموزان ابتدایی می‌توان به ناتوانی در دوستیای بچه ها اشاره کرد. پس از اینکه کودکان به مدرسه می‌روند، سعی می‌کنند برای کسب استقلال، در گروه‌های دوستی همسالان خود عضو شوند. عضو شدن در گروه همسالان سبب کسب رضایتمندی کودکان می‌شود و می‌توانند در زمان‌هایی که در مدرسه سپری می‌کنند، به بازی‌های جمعی بپردازند. این موضوع ضمن رشد روانی کودک، منجر به رشد اجتماعی و شخصیتی او نیز می‌گردد.

از مشکلات دانش آموزان ابتدایی این است که نمی‌توانند رابطه موثری را با دیگر کودکان در مدرسه ایجاد کنند، عدم موفقیت در دوست‌یابی، می‌تواند در روحیه آن‌ها اثرات منفی داشته باشد؛ به طوری که تمایلی برای رفتن به مدرسه نداشته باشند. شما عزیزان برای تقویت مهارت دوستیابی در فرزندتان، می‌توانید از مشاوره کودک استفاده کنید.

برای آشنایی با راه های پیدا کردن دوست در مدرسه برای فرزندتان کلیک کنید.

? ترس از مردودی از مشکلات دانش آموزان ابتدایی

ترس از مردودی دیگر مشکلات دانش آموزان ابتدایی است. گاهی والدین و یا معلمان پیرامون درس خواندن و نتایج کسب نمره نامناسب، برای کودکان بزرگ‌نمایی می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود که آن‌ها دچار اضطراب و ترس از مردود شدن شوند. از سویی دیگر ترس از مردود شدن و عدم کسب نمره مناسب، می‌تواند تمرکز کودک را بهم بزند و او نتواند به موفقیت تحصیلی برسد و از ادامه تحصیل دلسرد گردد (این موضوع ممکن است در مقاطع بالاتر بروز پیدا کند). بنابراین سعی کنید از طریق گفتگو با کودک خود، این احساس منحرف کننده را در او از بین ببرید تا راحت‌تر بتواند پیرامون درس خواندن تفکر و تمرکز کند.

? عدم تشويق دانش آموز| مشکلات دانش آموزان ابتدایی

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، کودکانی که پس از کسب موفقیت تحصیلی، مورد تشویق قرار می‌گیرند و همینطور در مدرسه در میان همسالان خود محبوب هستند؛ از نظر تحصیلی نیز در موقعیت بهتری قرار می‌گیرند. بنابراین از مشکلات دانش آموزان ابتدایی می‌توان به عدم تشویق کودک اشاره کرد.

? ناتوانی در یادگیری از مشکلات دانش آموزان ابتدایی

ناتوانی در یادگیری از مشکلات دانش آموزان ابتدایی است که گاهی با وضعیت روانی آن‌ها نیز در ارتباط می‌باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، اغلب کودکانی که دچار مشکل در یادگیری هستند، معمولا اقدام به ترک مدرسه می‌کنند و تعداد معدودی از آن‌ها با دریافت خدمات از درمانگران تخصصی بهبود پیدا می‌کنند.

ناتوانی در یادگیری، گاهی به دلیل اختلالات خلقی در کودکان به وجود می‌آید. اختلال بیش فعالی و نقص توجه از جمله مواردی است که سبب می‌شود کودکان نتوانند در محیط دبستان به خوبی تمرکز کنند و مطالب را بیاموزند.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان کلیک کنید.

? عدم توجه مناسب معلمان و سایر مسئولان آموزشی

عدم توجه مناسب معلمان از مشکلات دانش آموزان ابتدایی می‌باشد. همه کودکان دارای ویژگی‌های فردی و شخصیتی مشابه با یکدیگر نیستند و برخی نیازمند توجه بیشتر معلم می‌باشند. به عنوان مثال برخی از دانش‌آموزان نیاز دارند تا معلم شمرده شمرده و بسیار آرام به آن‌ها املا بگوید. در صورتی که معلمان در فضای مدرسه به این نکته توجه نکنند، نمره کودک کم می‌شود؛ به همین دلیل انگیزه و شوق خود را از دست می‌دهد. در واقع این موضوع می‌تواند آغاز مشکلات تحصیلی دانش آموز باشد و منجر به افت تحصیلی در او گردد.

? زورگویی سایر دانش آموزان در مدرسه از مشکلات دانش آموزان ابتدایی

در مدارسی که کادر آموزشی تسلط خوبی به دانش‌آموزان ندارند، برخی از افراد که در مقاطع بالاتر تحصیل می‌کنند، ممکن است با زورگویی و یا تحقیر دانش آموزان ابتدایی در مقاطع پایین‌تر، فضای مدرسه را به محیطی ناامن تبدیل کنند. و همین امر از مشکلات دانش آموزان ابتدایی می‌باشد.

?عدم علاقه دانش آموز به موضوع و درس‌های مورد مطالعه

از دیگر مشکلات دانش آموزان ابتدایی این است به برخی دروس و یا مباحث علاقه ای ندارند. به طور مثال بسیاری از دانش آموزان به درس ریاضی علاقه‌مند نیستند؛ به همین دلیل از جلساتی که باید به این درس بپردازند، فراری هستند.

برای آشنایی با راه های حل مشکل بدخطی کودکان کلیک کنید.

? ناتوانی در مدیریت زمان

از دیگر مشکلات دانش آموزان ابتدایی، ناتوانی در مدیریت زمان است. به عبارتی دقیق‌تر این دسته از دانش‌آموزان نمی‌‌توانند برنامه‌ریزی کنند و زمان‌هایی را به درس خواندن، انجام تکالیف و … اختصاص دهند.

برای پی بردن به علت انجام ندادن تکالیف مدرسه کلیک کنید.

? مشکلات جسمی

داشتن هرگونه مشکل جسمی دارای تاثیرات منفی در یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی است و از مشکلات دانش آموزان ابتدایی می‌باشد. مشکلات جسمی دارای دو نوع می‌باشند.

? دسته اول مشکلانی هستند که یادگیری را مختل می‌کنند. به عنوان مثال دانش‌آموزی که بینایی ضعیفی دارد، نمی‌تواند به خوبی تخته را ببیند و یا دانش آموزی که دچار مشکلات شنوایی است، به راحتی قادر به شنیدن صدای معلم نخواهد بود. دانش آموزان با مشکلات جسمی حتی در صورت داشتن بهره هوشی بالا، قادر به یادگیری مطالبی که در کلاس درس ارائه می‌شود، نیستند.

? دسته دوم مشکلات جسمی، منجر به بروز حالت روانی و عاطفی می‌گردد. در واقع کسانی که به این دسته از مشکلات دچار هستند، به راحتی نمی‌توانند استعداد واقعی خودشان را بروز دهند. به منظور جلوگیری از بروز این دسته از مشکلات، باید به بهداشت جسمی و روانی دانش آموزن توجه بسیاری شود.

? مشکلات عاطفی | مشکلات دانش آموزان ابتدایی

از دیگر مشکلات دانش آموزان ابتدایی، مشکلات عاطفی است. برخی از دانش‌آموزان نمی‌توانند متناسب با سن خود رفتاری که از آن‌ها انتظار می‌رود را نمایان کنند. به عنوان مثال ممکن است کودک در برابر هر گونه تذکرات معلم، سریعا گریه کند و یا پس از کسب نمره پایین دچار استرس و اضطراب گردد.

مشکلات عاطفی منجر به بروز مشکلات دانش آموزان ابتدایی می‌شود. کودکانی که دارای مشکلات عاطفی، معمولا در کلاس درس نیز منزوی هستند و با برداشت اشتباه از گفته‌های معلم، دچار بحران روحی می‌شوند. معمولا این دسته از کودکان به دلیل بحران‌های روحی که پشت سر می‌گذارند، از محیط مدرسه بیزار می‌شوند و تمایلی به رفتن به مدرسه ندارند.

? مشکل در انجام تکالیف و حل مساله

یکی از مشکلات دانش آموزان ابتدایی، انجام تکالیف است. در تعداد زیادی از دانش آموزان بی انگیزگی زیادی جهت انجام تکالیف وجود دارد. که این موضوع به عوامل مختلفی مانند تدریس معلم، تعداد زیاد تکالیف و … بستگی دارد. گاهی کودکان مفهوم مسائل درسی را متوجه نمی‌شوند و همین امر موجب بروز مشکل می‌شود.

? مشکلات رفتاری دانش آموز

مشکلات دانش آموزان ابتدایی در زمینه رفتاری نیز وجود دارد. دانش آموزان به دلایل مختلفی مشکلات انضباطی و رفتار از خود بروز می‌دهد. که در ادامه برخی از این مشکلات را توضیح داده ایم.

? تقلید از رفتارهای خواهر و برادر

? بیش فعالی، اوتیسم و …

?نیاز به جلب توجه

? عدم درک صحیح انتظارات معلم

? کسل بودن کلاس

کلام آخر

مشکلات دانش آموزان ابتدایی در دسته های مختلفی قرار دارد. مشکلات یادگیری، جسمانی، دوستیابی و … شامل این موارد می‌شوند. برای اینکه دانش آموزان ارتباط بهتری با مدرسه برقرار کنند باید مهارت های مختلفی از جمله کنترل خود، اجتماعی و … آموزش ببینند. در این راه حتما از روانشناس کمک بگیرید تا بتوانید در جهت درستی قدم بردارید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشکلات دانش آموزان ابتدایی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید یه سوالی دارم خواهش میکنم راهنماییم کنین.
    من و همسرم گاهی اختلاف داریم و بحث میکنیم تو خونه و اخیرا متوجه شدم پسرم که ۸ سالشه خیلی گوشه گیر شده و مدام دستاش عرق میکنه و فکر میکنم استرس داره
    بنظرتون این بحث ها باعث شدن اینجورن بشه یا دلیل دیگه ای داره ؟؟ وقتی هم باهاش صحبت میکنم چیزی نمیگه

    1. سلام و درود
      نحوه بروز استرس کودکان متفاوته اون ها قادر به بیان مشکلات شان مانند بزرگسالان نیستند پس باید این چنین نشانه هایی توجه کرد. گوشه گیری میتونه نشونه یک مساله جدی باشه. اما نمی تونیم بگیم بحث های جزئی و گهگاه شما حتما علت این مساله هستن. پس توصیه می کنیم که برای بررسی بیشتر حتما از مشاوران متخصص حوزه کودک و خانواده ذهن نو کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره