سونوگرافی چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سونوگرافی (فراصوت‌نگاری) یکی از روش‌ها تشخیص بیماری‌ها و مشکلات در علم پزشکی و درمان به شمار می‌رود. در حقیقت سونوگزافی نیز از جمله روش‌ها تصویربرداری است. با کمک امواج فراصوتی و مهارت تکنسین‌های‌سونوگزافی می‌توان اندام‌ها داخلی بدن را مشاهده کرده و مشکلات مربوط به آن‌ها را بررسی کرد. علاوه بر دوران بارداری، در سایر موارد نیز می‌توان از سونوگزافی به عنوان بررسی و تشخیص بیماری‌ها و مشکلات سایر ارگان‌ها و اندام‌ها استفاده کرد. انواع مختلف سونوگزافی وجود داشته که هر کدام کاربرد مناسب خود را دارد. در ادامه مطلب به بیان هر آنچه در موردسونوگزافی باید بدانید، اشاره می‌کنیم. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

سونوگرافی و ابزارها آن

دستگاه تصویربرداری یکی از اجزا اصلی در سونوگرافی است. قطعه‌ای به نام ترنسفورماتور امواج فراصوتی را از سطح پوست بدن به اندام‌ها و ارگان‌ها داخلی می‌فرستد.

بازتاب این امواج مجددا توسط ترنسفورماتور دریافت می‌گردد. در نهایت این امواج فراصوت بازتاب‌شده از سطح بدن به شکل تصویر بر صفحه مانیتور موجود در اتاق ایجاد می‌شود.

تکنسین‌سونوگزافی به کمک تصاویر دریافتی می‌تواند ساختمان، اندازه، شکل اعضا بدن را تشخیص دهد. هم‌چنین میزان سختی بافت‌ها بدن را بررسی کند؛ زیرا هرچه بافتی سخت‌تر باشد، تصاویر ایجاد شده واضح نیستند.

بنابراین سونوگزافی‌مانند رادیولوژی که از اندام‌ها مختلف تصویر تهیه می‌کند.

کسانی که دریچه فلزی قلب یا هر نوع فلز دیگری در بدن آن‌ها به کار رفته و نمی‌توان برای آن‌ها MRI انجام داد، کاندیدسونوگرافی هستند.

فروشگاه آرامیس

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

نحوه انجام sonographie

پزشک یا تکنسین آزمایش‌سونوگرافی را انجام می‌دهد. ممکن است سونوگزافی‌نیاز به ناشتا بودن، یا پر بودن مثانه یا سایر آمادگی‌ها داشته باشد که حتما قبل از انجام این موارد را رعایت کنید.

ابتدا روی تخت دراز بکشید. سپس لباس خود را بالا بزنید تا محل مورد نظر در دسترس باشد.

پزشک ژل مخصوص‌سونوگرافی روی پوست زده و دستگاه ترنسفورماتور یا مبدل را در محل مورد نظر حرکت می‌دهد. اطلاعات دریافتی در کامپیوتر و مانیتور اتاق نشان داده می‌شوند.

انواع سونوگرافی

شکل‌ها مختلفی برای‌سونوگرافی موجود است که هر کدام کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارد. انواع‌سونوگزافی عبارتند از:

معمولی

رایج‌ترین نوع سونوگرافی که تصاویر دو بعدی از داخل بدن ایجاد می‌کند. در این ژل مخصوص روی پوست زده شده و سپس مبدل به حرکت درمی‌آید.

تخصصی

مانند نوع معمولی است. اگر به پزشک به مورد مشکوکی برخورد کند، با وسایل و ابزار‌ها تخصصی‌تر به بررسی آن می‌پردازد.

واژینال

جهت تشخیص قطعی بارداری در ماه‌ها اول بارداری به کار می‌رود. تصویربرداری از داخل واژن انجام می‌شود.

سه‌ بعدی و چهار بعدی

در دوران بارداری برای بررسی حرکات و صورت جنین از اسکنرها مخصوص سونوگرافی‌سه بعدی و چهار بعدی استفاده می‌گردد.

اکوکاردیوگرافی جنین

اکوکاردیوگرافی جنین ابزارها پیشرفته و تخصصی دارد. مشکلات قلبی مادرزادی جنین را قبل از تولد می‌توان با این روش بررسی کرد.

برای آشنایی با اقدامات لازم در دوران بارداری کلیک کنید.

آیا سونوگرافی خطرناک است؟

شاید برخی تصور کنند که امواج فراصوت ممکن است خطرناک و آسیب‌زا باشند اما در واقعیت این‌طور نیست.

سونوگرافی‌روشی ایمن، بدون درد و بدون خطر و آسیب برای فرد به حساب می‌آید. هم‌چنین عوارضی ندارد‌. این تست تشخیصی از طریق پوست انجام شده و ارگان‌های داخل بدن را درگیر نمی‌کند.

برای مشاهده سایر سوالات بارداری رایج کلیک کنید.

آمادگی‌ها قبل از سونوگرافی

معمولا پزشک برای تشخیص بیماری در قدم اول‌سونوگزافی را به همراه آزمایش درخواست می‌کند. بهتر است قبل از انجام آزمایش و سونوگزافی از پزشک در خصوص آمادگی‌ها و رژیم غذایی سوال بپرسید.

چند ساعت قبل از انجام بعضی از انواع سونوگزافی باید ناشتا باشید. رعایت این مورد به نتایج دقیق‌تر و صحیح‌تر سونوگزافی کمک می‌کند.

در مقابل، نوع دیگری از سوتوگرافی مانند سونوگرافی مثانه وجود دارد که قبل از آن باید مایعات و آب فراوان بنوشید.

لباس راحت بپوشید تا بالا زدن آن مشکل نباشد. ممکن است در سونوگزافی‌واژینال، لباس زیر خود را درآورید.

کاربرد سونوگرافی

دوران بارداری، تشخیص جنسیت
بررسی رشد جنین
تعیین مشکلات و بیماری‌ها مادرزادی در جنین
شکم و اندام‌ها شکمی مانند کبد
مشاهده بافت سینه
مشکلات قلبی و عروق
سیستم تناسلی زنان
بیماری‌ها غده تیروئید، گردن
عضلات و ماهیچه‌ها

مدت زمان سونوگرافی

مدت زمانی که انجام سونوگرافی طول می‌کشد به نوع آن بستگی دارد. در صورتی که آمادگی‌ها قبلی را رعایت کرده باشید، معمولا بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد.

هزینه

به طور معمول سونوگرافی معمولی و رایج هزینه چندانی نداشته و برخی از شرکت‌ها بیمه هزینه آن را پوشش می‌دهند. این آزمایش در مراکز درمانی دولتی و خصوصی در دسترس است.

نوع سه بعدی و چهار بعدی معمولا بنا به خواسته خود فرد انجام می‌شوند. تحت پوشش بیمه نیست و هزینه تقریبا بالایی به خود اختصاص می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره  02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره