بازی برای توسعه برقراری ارتباط کودک با همسالان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازی برای توسعه برقراری ارتباط کودک با همسالان و حتی بزرگسالان ضروری است. والدین باید بدانند که برخی از بازی ها به تقویت مهارت ارتباطی کودکان کمک می‌کند و اما برخی دیگر آن را تضعیف کرده و فرصت یادگیری را از کودک می‌گیرند. مهارت‌های ارتباطی برای هر کس ضروری بوده و از دوران کودکی باید تمرین شود. کودکان به دلیل علاقه‌ای که به بازی و سرگرمی دارند، از این طریق به نحو بهتری می‌توانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند. پس اگر فرزندتان در برقراری ارتباط دچار مشکل است، حتما برای دریافت کمک بر مشاوره کودک کلیک کنید.

بازی هایی که باعث مشکل در برقراری ارتباط کودک می شوند

طبق گزارش‌های مختلف در عصر حاضر، میزان اختلالات ارتباطی و مشکلات بین فردی افراد بسیار بالا رفته است. این موضوع دلایل متنوعی می‌تواند داشته باشد، ازجمله: رشد و همه‌گیری استفاده از اینترنت، گسترش شبکه‌های مجازی مختلف، جایگزین شدن بازی‌های کامپیوتری و تفریحات مجازی با وقت‌گذرانی واقعی با همسالان، کم شدن صحبت‌های مشترک بین والدین و فرزندان و … .

همه این مسائل می‌تواند زمینه‌ساز آن باشد که کودکان نحوه برقراری ارتباط مناسب با سایرین را حتی در بزرگ‌سالی نیز فرانگیرند. لازم به ذکر است که شکل‌گیری مهارت‌های اجتماعی در سنین خردسالی و پیش از ورود فرزند به دبستان رخ می‌دهد. طبیعی است که کودک هر چه زودتر وارد روند یادگیری برقراری ارتباط با اطرافیان شود، در آینده با مشکلات کمتری در این زمینه روبرو خواهد شد.

اهمیت بازی برای توسعه برقراری ارتباط کودک با همسالان

بازی‌های گروهی دوران کودکی، یکی از اولین زمان‌ها برای شکل‌گیری و رشد مهارت‌های اجتماعی است. کودکان در این بازی‌ها اعتمادبه‌نفس خود را تقویت می‌کنند. همچنین بازی کردن با همسالان در این دوران کمک می‌کند تا کودک تجربه هیجانات خود را بدون هیچ محدودیتی، غنی سازد. علاوه بر این کودکان و خردسالان یاد می‌گیرند که چطور اضطراب و هیجان خود را مدیریت و کنترل کنند. همچنین رفتارهای تهاجمی در این کودکان می‌تواند جای خود را به روش‌های سازگارانه تری بدهد که در روند برقراری ارتباط با همسالان آموخته‌شده‌اند.

تمام این مسائل بر اهمیت بازی‌های ارتباطی در کودکان تأکید دارند. بر این اساس آشنایی با این قبیل فعالیت‌ها و برخی از انواع آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. برای اشنایی با راه های پرورش مهارت های ارتباطی کودکان کلیک کنید.

تاثیر بازی های مناسب برای توسعه برقراری ارتباط با کودکان

بازی‌های ارتباطی معمولاً فعالیت‌هایی گروهی هستند که برای چندین شرکت‌کننده طراحی‌شده‌اند. این نوع بازی‌ها عمدتاً دارای قاعده‌هایی مشخص‌اند که نفع همه اعضای تیم را در نظر می‌گیرند. میزان هیجان و نشاطی که این دسته از فعالیت‌ها برای کودکان ایجاد می‌کند، به‌طورکلی بیشتر از بازی‌های کامپیوتری یا انفرادی است. همچنین نحوه ابراز هیجانات نیز در این بازی‌ها توسط اعضای آن مدیریت می‌گردد؛ لذا به‌طور معمول وسیله خوبی برای فراگرفتن شیوه صحیح ابراز و تخلیه سازگارانه هیجانات هستند.

برخی از ویژگی‌هایی که دربازی‌های ارتباطی شکل می‌گیرد، به شرح زیر است:

  • ایجاد درک متقابل بین همبازی‌ها
  • به وجود آوردن نگرش مثبت نسبت به افراد هم‌تیمی
  • ایجاد مهارت‌های ارتباطی
  • به وجود آوردن حس همکاری بین اعضای تیم
  • کمک کردن به یکدیگر
  • مهارت تماس با همسالان
  • مدل‌سازی کننده روابط اجتماعی دوران بزرگ‌سالی
  • رشد روحیه رقابتی سالم در کودکان

انواع بازی ها برای توسعه برقراری ارتباط کودک با همسالان

بازی‌های متنوعی برای شکل‌گیری و توسعه مهارت‌های ارتباطی در کودکان وجود دارد. البته برخی از این فعالیت‌ها علاوه بر تقویت روحیه کار گروهی، یک سری آموزش‌های دیگر را هم در بطن خود قرار داده‌اند. بعضی از این بازی‌ها به شرح زیر هستند. پیشنهاد می‌شود مقاله آموزش مهارت های زندگی به کودک را هم یاد بگیرید.

بازی پیام تلگرافی

این فعالیت مهیج درصدد آن است که مهارت گوش کردن و نیز انتقال صحیح منظور پیام‌ها را در افراد تقویت کند. در این بازی، همه شرکت‌کننده‌ها به‌صورت دایره کنار هم قرار می‌گیرند. آنگاه نفر اول یک جمله را با صدای آهسته در گوش نفر کناری خود زمزمه می‌کند. نفر دوم نیز باید همین پیام را در گوش شخص بعدی نجوا کند و انتقال پیام تا نفر آخر به همین نحو ادامه می‌یابد. معمولاً جملات از ساده به دشوار در هر بار گردش پیام طراحی می‌شوند.

بازی جهت‌یابی با صدا

در این بازی، شرکت‌کننده‌ها یاد می‌گیرند تا با روش‌های غیرمستقیم، هم‌گروهی خود را در یافتن یک شیء پنهان‌شده راهنمایی کنند. شیوه انجام این بازی به این صورت است که نفر اول از اتاق خارج می‌شود و سایرین یک وسیله از قبل هماهنگ شده را در اتاق پنهان می‌کنند. سپس شخص وارد اتاق می‌شود با شدت صدای دست زدن هم‌گروهی‌هایش به سمت مخفیگاه صحیح جسم هدایت می‌گردد.

پانتومیم

در این بازی هیجان‌انگیز، افراد می‌توانند مهارت زبان بدن خود را تقویت بخشند. علاوه بر این، این فعالیت به کودکان کمک می‌کنند تا به جنبه‌های مختلف موضوعات توجه کنند و توانایی درک کلی آن‌ها بالا رود. در این بازی کلمه یا جمله موردنظر در اختیار نفر اول قرار می‌گیرد. این شخص باید با ادا درآوردن و نمایش‌های بدنی، بدون هیچ صحبتی سایر شرکت‌کنندگان را در حدس زدن صحیح موضوع موردنظر یاری کند. موضوعات یا کلمات پیشنهادی بهتر است به‌تناسب سن شرکت‌کننده‌ها انتخاب شود تا افراد نسبت به آن کسل نشوند.

قصه‌گویی اشتراکی

این بازی مناسب برای تقویت قوه تخیل کودکان است. همچنین به نحو غیرمستقیم به کودکان یاد می‌دهد که هنگام روبرو شدن با مسائلی که به ذهن خودشان نرسیده، چطور روند کار خود را دنبال کنند. در این بازی هر فرد به ترتیب و در نوبت خود اجازه دارد یک جمله برای داستان بگوید. برای مثال نفر اول با این عبارت شروع می‌کند: «خرگوش خانم می‌خواست بره به مهمونی». آنگاه نفر دوم بنا بر سلیقه و خلاقیت خود جمله دوم را اضافه می‌کند و داستان به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که در این بازی لزومی وجود ندارد که شرکت‌کنندگان یک روند ساده را برای داستان خود دنبال کنند. هر عضو در این گروه می‌تواند رویه داستان را به‌راحتی از جایی به‌جای دیگر ببرد. برای مثال نفرات بعدی می‌توانند جملاتی از این قبیل را به جمله ذکرشده در بالا اضافه کنند: «اما خانم مرغ اومد بهش گفت که مامانش مریض شده»، «پس خانم خرگوشه رفت تا سوپ درست کنه»، «ولی آقا گاوه اومد پیشش و گفت که خانم مرغه بهش دروغ گفته» و…

برای آشنایی با نحوه آموزش به کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی برای توسعه برقراری ارتباط کودک با همسالان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره