بارداری دوقلو

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بارداری دوقلو در مقایسه با بارداری تک قلو در تعداد بسیار کمتری اتفاق می‌افتد. اما بارداری دوقلو عوارض و خطراتی برای مادر و جنین به همراه دارد. و ممکن است زایمان زودرس، مرگ جنینی و…. را به دنبال داشته باشد. امروزه بسیاری از زوج‌ها تمایل به بارداری دوقلو دارند. معمولا این افراد ترجیح می‌دهند دشواری‌ها مربوط به دوران بارداری و زایمان را تنها یک مرتبه تجربه کنند. بهترین راه تشخیص بارداری دوقلو انجام سونوگرافی است. با این حال ممکن است بارداری دوقلو با علائمی همراه باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. راه‌‌کارهایی برای داشتن فرزند دو قلو و بالا بردن شانس بارداری دو قلویی وجود دارد. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای بارداری از خطرات و عوارض آن آگاه شده و با متخصص نیز مشورت کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

علائم بارداری دوقلو

نشانه‌ها و علائم بارداری دو قلو در یک خانم با خانم دیگر تفاوت دارند. به علاوه، این علائم در بارداری‌های تک‌قلو نیز ممکن است مشاهده شوند. به همین دلیل بهترین راه تشخیص بارداری دو قلو “سونوگرافی” است. در ادامه به برخی نشانه هایی که در میان زنان با بارداری‌دوقلو رایج هستند را آورده‌ایم. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

افزایش هورمون hCG

افزایش هورمون hCG در ادرار و خون طی دو هفته اول بارداری نشان‌دهنده بارداری دو قلو است. هورمون hCG در لانه‌گزینی و رشد سلول تخم در رحم نقش دارد.

بالا بودن hCG نشانه قطعی بارداری دو قلو نبوده و نتیجه قطعی بارداری در هفته هشتم و از طریق سونوگرافی مشخص می‌گردد.

تهوع شدید در بارداری دوقلو

حالت تهوع در بارداری دو قلو شدیدتر و مدت زمان طولانی‌تری ادامه می‌یابد. اغلب طی سه ماهه دوم این علائم از بین می‌روند.

بزرگ شدن غیر قابل انتظار شکم

حجم رحم و محتوا درون آن حدود ۱۰ لیتر و عمق رحم تا ۵ سانتی‌متر در بارداری دو قلو نسبت به تک‌قلو بیشتر است.

فروشگاه آرامیس

البته تشخیص قطعی با کمک سونوگرافی داپلر و سمع دو ضربان قلب صورت می‌پذیرد.

افزایش بیش از حد وزن بدن

اگر وزن شما طی سه ماهه اول بارداری با سرعت زیاد و بیش از حد طبیعی افزایش داشته، احتمال بارداری دوقلو مطرح می‌گردد.

بالا بودن آلفا_فتوپروتئین

غربالگری آلفا_فتوپروتئین جهت تشخیص نقص‌های بدو تولد و در سه ماهه دوم انجام می‌شود. بالا بودن میزان آن احتمال دو قلویی را به دنبال دارد.

پزشک در این شرایط سونوگرافی را برای بررسی‌ها بیشتر درخواست می‌کند.

حرکات زودهنگام جنین

لگد زدن و تکان خوردن جنین در بارداری‌ها دو قلو زودتر از هفته ۱۸ بوده و شدت و قدرت این ضربه‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

سایر علائم در بارداری دوقلو

تنگی‌نفس، بالا بودن فشارخون، خستگی و بی‌حالی شدیدتر، اختلال خواب، تکرر ادرار، مشکلات گوارشی، اسپاسم و گرفتگی عضلات شکم و حساسیت پستان‌ها می‌توانند نشانه بارداری دو قلو باشد.

فاکتورها افزایش شانس بارداری دوقلو

این روزها خیلی ازخانم ها علاقه به داشتن فرزندان دو قلو دارند. با اطلاع از عوامل موثر در بارداری‌های دو قلو می‌توانید به این خواسته خود برسید. احتمال بارداری دو قلو در موارد زیر ممکن است بالاتر باشند.

سن بالا خانم هنگام بارداری

سن بیشتر از ۳۵ سال در زنان می‌تواند شانس دوقلویی را بالا ببرد. بعد از این سن و قبل از یائسگی، تخمدان‌ها در هر ماه بیش از یک تخمک آزاد می‌کنند که احتمال دوقلویی را بالا می‌برد.

بارداری با روش‌های آزمایشگاهی و دارویی

این روش‌ها با تحریک تخمدان موجب آزاد شدن بیش از یک تخمک در هر ماه می‌شوند. بنابراین IVF علاوه بر تاثیر آن در درمان نازایی، در بارداری دو قلویی نیز موثر است.

شیردهی

علت اصلی افزایش احتمال بارداری دو قلو در دوران شیردهی مشخص نیست. اما شواهد نشان می‌دهد زنانی که شیردهی طولانی‌تری دارند، شانس بارداری دوقلو در آن‌ها نیز بالاتر است.

فصل تابستان

اقدام به بارداری اگر در فصل تابستان باشد، احتمال داشتن فرزند دوقلو همسان بیشتر است.

تاثیر نژاد در بارداری دوقلو

زنان سیاه‌پوست نسبت به زنان سفیدپوست شانس بیشتری برای دو قلویی دارند. نژاد آفریقایی در مقایسه با نژاد آسیایی و اسپانیایی احتمال دوقلویی بیشتری دارند.

سابقه خانوادگی

خانم‌هایی که خودشان یا مادر و یا مادربزرگ‌شان تجربه بارداری دو قلو را دارند، شانس بیشتری برای داشتن فرزند دوقلو خواهند داشت.

افزایش هورمون IGF

هورمون IGF با مصرف پروتئین موجود در شیر گاو افزایش می‌یابد. با بالا بردن این هورمون، شانس دوقلویی خود را بالا ببرید. خانم‌هایی که گیاه‌خوارند به دلیل عدم مصرف پروتئین با شانس پایین‌تری برای بارداری دوقلو مواجه‌اند.

قرص ضد بارداری خوراکی

درست است این قرص‌ها به احتمال ۹۹٪ از بارداری جلوگیری می‌کنند؛ اما در صورت بارداری، به احتمال زیاد از نوع چندقلویی است.

شانس داشتن فرزندان دوقلو با مصرف نامنظم قرص‌ها ضد بارداری بالاتر می‌رود.

سایر فاکتورها در بارداری دوقلو

زنان قدبلند، وزن کمتر از ۵۲ کیلوگرم مادر در ابتدا بارداری، BMI بالاتر از ۳۰ در مادر، سبک زندگی سالم، رعایت رژیم غذایی، ورزش روزانه و … از دیگر راه‌ها داشتن فرزند دوقلو به شمار می‌روند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری و نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره