ترس از تکنولوژی | 6 روش درمان ترس از تکنولوژی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از تکنولوژی ، فناوری هراسی، تکنوفوبیا یا تکنو هراسی به معنای ترس شدید از فناوری و تکنولوژی است. افراد مبتلا به این هراس از رایانه، تلفن، هوش مصنوعی و کامپیوتر فراری هستند. این ترس بیشتر در افراد با سن بالا و کسانی که نگران آینده هستند اتفاق می‌افتد. این فوبیا از دو واژه یونانی به معنای هنر، مهارت و ترس تشکیل شده است.

افراد مبتلا به ترس از تکنولوژی یا تکنوفوبیا در صورت مواجه با تکنولوژی مانند دستگاه خود پرداز به شدت نگران و اضطرابی می‌شوند. امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی، زندگی برای این افراد دشوار شده است. بنابراین در زندگی روزمره دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ترس از تکنولوژی

ترس از تکنولوژی چیست

به ترس از فناوری، ترس از تکنولوژی گفته می‌شود. افراد مبتلا به این ترس از موبایل، کامپیوتر، ربات، هوش مصنوعی و … هراس دارند. این ترس بیش از مقاومت در برابر یادگیری فناوری های جدید می‌باشد. این افراد حتی شاید روی فناوری وسواس خرج دهند. و شاید تمام تلاش خود را می‌کنند تا ار ورود فناوری به زندگی خود اجتناب کنند.

ترس از تکنولوژی در ایران سابقه قدیمی دارد. زمانی که برای اولین بار دوچرخه وارد ایران شد، بسیاری از افراد نزدیک دوچرخه نمی‌شدند. زیرا آن را وسیله ای شیطانی می‌دانستند. حتی زمانی که اینترنت، ماهواره و بلوتوث در ایران راه اندازی شد، حالتی مشابه با ورود دوچرخه به ایران داشتند. در بخش های مختلف این مقاله راجع به ترس از فناوری صحبت کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

دلایل ترس از تکنولوژی

تا به امروز دلایلی برای ترس از تکنولوژی مشخص نشده است. اما عواملی که باعث ترس از فناوری می‌شود شامل موارد زیر است.

✨ سناریوی روز آخر دنیا

سناریوهایی که برای نابودی دنیا و آخر زمان پیچیده است، از دلایل ترس از تکنولوژی می‌باشد. امروزه شاهد صحبت هایی من باب استفاده از یک موشک برای نابود دنیا، بمب شیمیایی و … شنیده اید. در فیلم ها و کتاب ها نیز از این سناریو زیاد استفاده می‌شود. حتی تکنولوژی امروزه تصاویر ذهنی روز قیامت و آخر زمان را انتشار کرده است. همین موضوع باعث ترس بسیاری از افراد از فناوری شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از آینده کلیک کنید.

✨عوامل فرهنگی و اجتماعی | ترس از تکنولوژی

یکی از دلایل اصلی ترس از تکنولوژی، عوامل فرهنگی و اجتماعی است. به طور کلی هرچقدر از یک کالا بیش از اندازه استفاده کنیم، برای عموم آسان تر و عادی تر به نظر می‌رسد. معمولا نوجوانان و افراد جوان راحت تر فناوری های جدید را قبول می‌کنند. و در استفاده از آنها مهارت زیادی کسب می‌کنند. اما بزرگسالان در استفاده از این تکنولوژی ها کند تر و با دقت عمل پایین تری عمل می‌کنند. حتی در برخی از افراد مسن ترس از فناوری بیشتر مشاهده می‌شود.

✨ هیستری جمعی

صحبت هایی که در رابطه با تکنولوژی و قدرت آن در دنیا شده است، باعث ترس از تکنولوژی می‌شود. استفاده از ربات ها به جای انسان، استفاده از کامپبوتر به جای انسان و … همه باعث ترس از فناوری می‌شود. ترس از اینکه از انسان دیگر چه کارهایی بر خواهد آمد. 

نشانه های ترس از تکنولوژی

ترس از تکنولوژی یا تکنوفوبیا مانند تمامی فوبیا ها دارای نشانه است. این فوبیا علائم ناراحتی و اضطراب دارند. این افراد هنگام مواجهه با تکنولوژی از خود نشانه های دیگری بروز می‌دهند که در ادامه اشاره کرده ایم.

✅ غش کردن

✅ ضربان قلب بالا

✅دل درد

✅ درد در قفسه سینه

✅ تنگی نفس

✅حالت تهوع و استفراغ

✅ لرزش

✅تعریق

راه درمان ترس از تکنولوژی

راه درمان ترس از تکنولوژی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ترس از تکنولوژی و فناوری اختلال زیادی در زندگی ایجاد می‌کند. بنابراین این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند. روش های درمانی این فوبیا را در ادامه توضیح داده ایم.

? مواجهه درمانی | ترس از تکنولوژی

یکی از روش های درمان ترس از تکنولوژی، مواجهه درمانی است. در این روش درمانی به تدریج فرد را در معرض استفاده از تکنولوژی قرار می‌دهند. با جلسات پی در پی استرس فرد از بین خواهد رفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید.

? درمان رفتاری شناختی

رویکرد شناختی در دسته مهم ترین روش های درمانی قرار می‌گیرد. در این روش درمانی برای ترس از تکنولوژی، افکار منفی فرد را تغییر می‌دهند. درمانگر با صحبت های پی در پی به درمانجو می‌فهماند که ترسی کاملا غیر طبیعی و غیر منطقی دارد. و راه هایی برای جایگزینی با این افکار منفی به فرد ارائه می‌شود.

? دارو درمانی | ترس از تکنولوژی

اگر رویکرد شناختی و مواجه درمانی در درمان ترس از تکنولوژی عملکرد خوبی نداشت، نوبت دارو درمانی فرا می‌رسد. در این روش درمانی همراه با روان درمانی به فرد داروهایی داده می‌شود که اضطراب و استرس او کاهش یابند.

? یادگیری

برای مقابله با ترس از تکنولوژی، باید روش های یادگیری را به خوبی آموزش ببینید. به مرور زمان با شرکت در کلاس ها به تدریج با تکنولوژی آشنا شوید. با یادگیری دنیای جدید را آموزش دیده اید که حتی باعث پیشرفت در زندگی می‌شود.

? از دیگران کمک بگیرید | ترس از تکنولوژی

اگر فرزند و اطرافیان جوان دارید، از آنها خواهش کنید تا شما را با تکنولوژی آشنا کنند. از آنها بخواهید برای شما تلفن همراه تهیه کنند و روش استفاده از آن را آموزش دهند.

? دوره های روانشناسی

زمانی که با روانشناس به صورت دائمی در ارتباط باشید، ترس از تکنولوژی در شما کاهش می‌یابد. به این شیوه که با شرکت در جلسات فردی و گروهی فرد توانایی استفاده از تکنولوژی را آموزش می‌بیند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آگورافوبیا کلیک کنید.

کلام آخر

ترس از تکنولوژی معمولا در افراد مسن مشاهده می‌شود. این ترس به عنوان هراس غیر منطقی شناخته شده است. افراد مبتلا به این ترس با فناوری رابطه خوبی ندارند. با پیشرفت تکنولوژی قطعا با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. بنابراین حتما باید تحت درمان قرار بگیرند. برای درمان روانشناسان متخصص را انتخاب کنید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از تکنولوژی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره