برچسب بیماری روانی | مقابله با برچسب روانی اجتماعی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

برچسب بیماری روانی و اجتماعی با توجه به فرهنگ هر جامعه می‌تواند به موضوعات مختلفی ارتباط پیدا کند. بااین‌حال یکی از رایج‌ترین این برچسب‌ها در ارتباط با افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند و به‌خصوص مراجعه به مراکز روانشناسی و مشاوره دیده می‌شود. با توجه به اینکه این برچسب‌ها باعث کاهش اعتمادبه‌نفس فرد شده و موانعی را در جهت برقراری ارتباط با جامعه برای وی ایجاد می‌کنند، لازم است تا اقداماتی برای از میان برداشتن آن‌ها صورت بگیرد. در ادامه مقاله به بررسی کامل برچسب بیماری روانی و اجتماعی می‌پردازیم. برای مقابله با این برچسب ها حتما از خدمات مشاوره فردی استفاده نمایید.

 

برچسب بیماری روانی و اجتماعی چیست؟

برچسب‌های روانی و اجتماعی به‌طورکلی صفاتی هستند که برای اکثریت افراد جامعه بار معنایی منفی یا مثبتی را ایجاد می‌کنند. این برچسب‌ها می‌توانند با توجه به فرهنگ هر منطقه متفاوت از مناطق دیگر باشند. ابتلا به بیماری‌های روانی یا مراجعه به مراکز روان‌درمانی و استفاده از داروهای اعصاب ازجمله جدی‌ترین برچسب‌های منفی هستند که در بسیاری از جوامع مطرح می‌شود. استفاده از این برچسب‌ها و وجود ذهنیت منفی راجع به بیماری‌های روحی می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای فرد باشد و او را تا حد زیادی از برقراری روابط مناسب با جامعه دور کند.

به همین نسبت استفاده از برچسب‌های مثبت برای برخی افراد می‌تواند باعث ایجاد ذهنیتی راجع به فرد شود که شاید به‌واقع شایستگی لازم برای آن‌ها را نداشته باشد. به همین خاطر بهتر است تا در ارتباط با هر فرد به‌جای توجه به برچسب‌ها و صفاتی که در اجتماع علیه وی استفاده می‌شود به شرایط زندگی و سبک تفکر وی توجه داشته باشید. کمک گرفتن از روانشناسان برای شناخت بهتر شخصیت افرادی که خواهان برقراری روابط کاری یا عاطفی با شما هستند، یکی از راهکارهایی است که می‌توانید در این زمینه از آن استفاده کنید.

برای آشنایی با انواع بیماری های روانی کلیک کنید.

 

فروشگاه آرامیس

پیامدهای برچسب بیماری روانی و اجتماعی

پیامدهای برچسب بیماری روانی و اجتماعی

استفاده از برچسب بیماری روانی مثبت یا منفی برای افراد در سطح جامعه باعث می‌شود تا ارتباطات اجتماعی و فعالیت افراد از حالت معمول و طبیعی خود خارج شود. در چنین شرایطی افراد معمولاً تلاش می‌کنند تا رفتارهای خود را به شیوه‌ای تنظیم کنند که ازنظر دیگران مورد قضاوت مثبت قرار بگیرند. از مهم‌ترین پیامدهای استفاده از برچسب‌های مثبت یا منفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1. از دست دادن اعتمادبه‌نفس

برچسب بیماری روانی منفی گاهی اوقات موضوعاتی را در برمی‌گیرند که فرد هیچ کنترلی روی ایجاد یا مهار آن‌ها ندارد. برای مثال مشکلاتی نظیر عقب‌ماندگی‌های ذهنی یا مشکلات روانی جدی مانند اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و یا انواع اختلالات شخصیت ازجمله شرایطی هستند که وراثت تأثیر بسیاری در آن‌ها داشته و نقش فرد برای انتخاب آن‌ها تا حد زیادی محدود شده است.

هنگامی‌که جامعه این افراد را با برچسب‌های روانی منفی از خود دور می‌کند و نوع نگاه سایرین به آن‌ها از بالا به پایین است، این افراد به‌تدریج خود را به‌عنوان فردی دارای عیب و مشکل خواهند شناخت و این موضوع اعتمادبه‌نفس آن‌ها برای فعالیت در محیط را کاهش می‌دهد.

برای آشنایی با راه های برگرداندن و افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

2. خودداری از درمان

وجود دیدگاه‌های منفی در ارتباط با بیماری‌های روانی و خجالت از مراجعه به مراکز درمانی باعث می‌شود تا بسیاری از کسانی که نیازمند دریافت این خدمات هستند برای جلوگیری از قضاوت‌های منفی از شروع درمان اجتناب کنند.

این موضوع حتی می‌تواند باعث مخالفت اطرافیان یا والدین با شروع یا ادامه فرایند درمان یک فرد باشد. طبیعتاً عدم پیگیری درمان می‌تواند باعث بهبود نیافتن اختلالات یا بدتر شدن شرایط این افراد به‌مرورزمان شود. به همین خاطر اگر در محیط اطراف شما چنین شرایطی وجود دارد، از اطرافیان بخواهید راجع به دیدگاه‌شان در ارتباط با بیماری‌های روانی از یک روانشناس کمک بگیرند.

3. برچسب بیماری روانی و اجتماعی | دشواری در روابط اجتماعی

هنگامی‌که جامعه صفاتی را نامطلوب می‌داند، طبیعتاً افراد دارای این صفات را طرد خواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود تا دایره روابط اجتماعی و حتی امکان کار و تحصیل برای این افراد کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه سیستم‌های حمایتی اجتماعی در اطراف هر فرد تا حد زیادی در سلامت روان وی و یا بهبود بیماری‌ها نقش دارند، منزوی کردن فرد ازجمله موضوعاتی است که باعث افزایش شدت بیماری در آن‌ها یا به تأخیر افتادن درمان می‌شود.

به همین خاطر روانشناسان معمولاً سعی می‌کنند در کنار توجه به درمان بیماری، جلساتی را نیز به‌صورت خانوادگی برگزار کرده و آموزش‌های لازم در ارتباط با نوع بیماری و نحوه تعامل با فرد را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

4. غرور کاذب

استفاده از برخی صفات مثبت برای بعضی از اعضای جامعه باعث خواهد شد تا آن‌ها احساس کنند نسبت به دیگران برتری خاصی دارند. وجود چنین تصوری باعث مغرور شدن بی‌دلیل این افراد و همین‌طور تغییر در سطح رفتار و انتظارات آن‌ها خواهد شد.

5. برچسب بیماری روانی | بی‌عدالتی

به‌طورکلی استفاده از برچسب‌های روانی یا اجتماعی به هر دو صورت مثبت و منفی باعث ایجاد بی‌عدالتی میان افراد خواهد شد. برچسب‌های مثبت مانند انتساب‌های خانوادگی معمولاً باعث در نظر گرفتن امتیازات بیشتر برای فرد می‌شوند و برچسب‌های منفی مانند بیماری‌های روانی باعث از دست دادن برخی از حقوق برای فرد خواهد شد. این درحالیست که هیچ‌یک از این افراد خود تأثیری در برچسب‌هایی که به آن‌ها اطلاق می‌شود ندارند.

 

مبارزه با برچسب بیماری روانی و اجتماعی

مبارزه با برچسب بیماری روانی و اجتماعی

با توجه به پیامدهایی که استفاده از برچسب بیماری روانی و اجتماعی به همراه دارد، بهتر است برای برطرف کردن آن‌ها اقداماتی صورت بگیرد. ازجمله این اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. بالا بردن آگاهی

یکی از نخستین و اصلی‌ترین اقداماتی که برای مبارزه با برچسب بیماری روانی می‌بایست صورت بگیرد این است که آگاهی افراد جامعه را از این بیماری‌ها و دلایل بروز آن‌ها افزایش داد. بسیاری از بیماری‌های روحی درست مانند مشکلات جسمی به دلیل نقص در کارکرد بخش‌هایی از مغز و یا کاهش و افزایش برخی مواد شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد.

به همین خاطر اگر احساس می‌کنید علی‌رغم نیاز شما به استفاده از روان‌درمانی، خانواده با این موضوع مخالفت می‌کنند، بهتر است از روانشناس بخواهید با ایجاد جلسات خانواده‌درمانی راجع به این موضوع با اطرافیان شما صحبت کند.

2. تفکرات خود را تغییر دهید

در شرایطی که ترس از قضاوت‌های اجتماعی منفی اطرافیان باعث می‌شود تا کمک گرفتن از روانشناسان و توجه به سلامت روانی خود را کنار بگذارید، بهتر است با خودتان کمی فکر کنید و به این سؤال پاسخ دهید که میان آرامش خود و قضاوت دیگران به کدام‌یک بیشتر اهمیت می‌دهید؟ بیماری‌های روانی امکان فعالیت مفید شما در محیط و لذت بردن از موقعیت‌های زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به همین خاطر بهتر است به‌جای توجه به دیدگاه اشتباه دیگران به سلامت و آرامش خود توجه داشته باشید.

3. برچسب بیماری روانی و اجتماعی | ناراحتیتان را اعلام کنید

اگر در یک جمع احساس می‌کنید که قضاوت و رفتار دیگران با شما منصفانه نیست، ناراحتی خود را به آن‌ها ابراز کنید. بسیاری از مواقع بیان نکردن ناراحتی‌ها باعث می‌شود تا طرف مقابل احساس کند شما با صحبت‌های او مشکلی ندارید و این دلیلی برای تکرار این شیوه از برخورد خواهد شد. بهتر است هنگامی‌که با دیدگاه اشتباهی در اطرافیان خود مواجه می‌شوید، دوستانه این موضوع را به آن‌ها تذکر دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برچسب بیماری روانی و اجتماعی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 
 

سؤالات متداول

برچسب بیماری روانی و اجتماعی یعنی چه؟

برچسب‌های روانی و اجتماعی صفاتی هستند که اکثریت افراد جامعه برای آن‌ها بار معنایی مثبت یا منفی در نظر می‌گیرند.

استفاده از برچسب های روانی و اجتماعی چه پیامدهایی دارد؟

طرد شدن از جانب اطرافیان، از دست دادن اعتمادبه‌نفس، بی‌توجهی به درمان بیماری و همین‌طور ایجاد برخی بی‌عدالتی‌ها از پیامدهای استفاده از برچسب‌های روانی و اجتماعی است.

چطور می‌توان با برچسب‌های روانی مبارزه کرد؟

اگر اطرافیان به دلیل استفاده از جلسات مشاوره و روان‌درمانی نگاه مثبتی به شما ندارند از روانشناس بخواهید با آن‌ها صحبت کند. همین‌طور در شرایطی که برخورد دیگران شما را ناراحت می‌کند، بهتر است ناراحتی خود را به آن‌ها اطلاع دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره