بیماری های روانی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیماری های روانی آن‌قدر همه‌گیر شده‌ است که به‌ احتمال‌ زیاد یکی از آن‌ها را در اطراف خود دیده‌اید یا دیر یا زود خواهید دید. گاهی اوقات آن‌قدر این نشانه‌ها برایمان عادی شده که آن‌ها را به‌عنوان یک بیماری روانی به‌حساب نمی‌آوریم. این موضوع می‌تواند خطر پیشرفت کردن این بیماری‌ها را چندین برابر کند. یا در بیماری‌هایی مثل آلزایمر اگر به نشانه‌های اولیه توجه داشته باشید تا حد زیادی می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

حتی گاهی اوقات ما اصلاً متوجه نیستیم که بیماری‌های جسمانی مثل سردردهای عصبی یا مشکلات گوارشی درواقع مشکلات عصبی هستند. به همین خاطر بهتر است همه ما بیماری های روانی شایع را بشناسیم و با دیدن این نشانه‌ها در خود یا هریک از اطرافیان برای درمان آن‌ها اقدام کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیماری های روانی

انواع بیماری های روانی

بیماری های روانی در دسته های متفاوتی قرار دارند. و هر کدام از آنها بیماری های مختلفی را در بر می‌گیرد. برای تشخیص نوع این بیماری ها باید علائم را بررسی کرد و با معیارهای DSM-5 مطابقت داد. این بیماری های روی خلق و خو، رفتار و ادراک شخص اثر می‌گذارد. این اختلالات به کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود. برای درمان بیماری های روانی حتما از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. در این مقاله به کل راجع به بیماری های روانی صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

شایع‌ ترین بیماری های روانی

بیماری های روانی و اعصاب طیف بسیار گسترده ای دارند. که به کل روی رفتار، خلق و احساسات فرد اثر می‌گذارد. این بخش مقاله را به آشنایی با بیماری های روانی اختصاص داده ایم.

✨ افسردگی (depression)

افسردگی، از بارز ترین بیماری های روانی به شمار می‌رود. افسردگی آن‌قدر بیماری شایعی شده که نام‌هایی مثل بیماری قرن یا سرماخوردگی روحی به آن می‌دهیم. اضطراب و تنش‌های زندگی در جامعه کنونی، در کنار زندگی‌های انفرادی بسیاری از مواقع باعث افسردگی می‌شوند. برخلاف تصور بسیاری از ما افسردگی همیشه هم با احساس غم و گریه شروع نمی‌شود. از دست دادن علاقه به موضوعات مختلف، بی‌توجهی به نظافت شخصی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس ازجمله نشانه‌هایی هستند که خبر از افسردگی می‌دهند.

مشکل اینجاست که افسردگی آن‌قدر در اطراف ما زیاد شده که دیگر توجهی به درمان بیماری های روانی مانند افسردگی نداریم. این درحالیست که این بیماری هرگز به‌خودی‌خود خوب نمی‌شود. بی‌توجهی به درمان باعث مزمن شدن افسردگی یا برگشت دوره‌های دیگری از آن می‌شود. به همین خاطر درصورتی‌که نشانه‌های این بیماری را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

✨ بیماری های روانی | اضطراب فراگیر

یکی از بیماری های روانی، اضطراب فراگیر است. تنش‌های زندگی روزمره بیش از هر چیز می‌تواند باعث بروز اضطراب باشد. اضطراب می‌تواند به هر شکلی خودش را نشان بدهد؛ اما بیماری اضطراب فراگیر یکی از شایع‌ترین آن‌هاست. مهم‌ترین نشانه این بیماری درگیری ذهنی با اکثریت مسائل روزمره است. شما در طول روز بارها و بارها و بدون اینکه خودتان بخواهید درگیر افکار منفی راجع به مسائل مختلف می‌شوید. این مسائل ساده‌ترین اتفاقات زندگی روزمره هستند. اتفاقاتی که شاید اطرافیان حتی به آن فکر نکنند اما هر چیز ساده‌ای تبدیل به یک دغدغه فکری در شما خواهد شد.

✨ فوبیا یا ترس‌های مرضی

فوبی به معنای ترس شدید و غیرمنطقی از یک پدیده است که در دسته بیماری های روانی قرار دارد. رایج‌ترین فوبی‌ها ترس از حیوان، ارتفاع، پرواز، خون و جراحت هستند. فوبی معمولاً به دلیل یک خاطره بد و یا نگاه کردن به رفتار دیگران شکل می‌گیرد. گاهی اوقات این بیماری به‌تدریج پیشرفت می‌کند و بیمار از هر چیزی که مربوط به موضوع اصلی ترسش باشد یا حتی شبیه آن باشد خواهد ترسید.

✨ بیماری های روانی | وسواس فکری-عملی

وسواس‌ها را به‌جرئت می‌توانیم یکی از شایع‌ترین بیماری‌ های روانی بدانیم. به‌طورکلی وسواس به معنای تکرار شدن غیرارادی یک فکر یا رفتار است. بیمارانی که درگیر وسواس هستند معمولاً نمی‌توانند در مقابل افکاری که وارد ذهنشان می‌شود و یا وسوسه‌ای که برای انجام یک رفتار دارند مقاومت کنند و بیشتر زمان روزشان را درگیر این افکار و رفتارها می‌شوند.

به همین خاطر شاید بتوان وسواس را یکی از فلج‌ کننده‌ ترین بیماری‌ های روانی دانست. با این‌ حال مشکل اینجاست که بسیاری از ما نشانه‌های وسواس را نمی‌شناسیم یا حتی آن‌ها را تشویق می‌کنیم. برای مثال وسواس نظافت برای بسیاری از خانم‌ها به معنای باسلیقگی است. یا وسواس‌های مذهبی در یک بیمار به معنای مذهبی بودن شناخته می‌شوند. به‌طورکلی این قانون را در ذهن داشته باشید که اگر فردی نتواند در مقابل انجام یک رفتار مقاومت کند به‌احتمال‌زیاد درگیر وسواس شده است.

✨>بیماری‌های جسمانی سازی شده

از بیماری های روانی می‌توان به بیماری هی جسمانی سازی شده اشاره کرد. گاهی اوقات اضطراب خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. این شرایط بیشتر برای بیمارانی پیش می‌آید که نمی‌توانند احساسات خود را به‌راحتی بیان کنند. در این حالت مشکلات جسمانی درواقع فریاد کمک خواهی آن‌ها از اضطرابی است که در درون خود احساس می‌کنند. سردردهای عصبی، مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی و به‌خصوص آلرژی‌ها در بسیاری از مواقع به دلیل اضطراب ایجاد می‌شوند؛ یا حداقل با اضطراب شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

✨ بیماری های روانی | اضطراب اجتماعی

کمرویی، خجالت یا نداشتن اعتمادبه‌نفس نام‌هایی هستند که به این بیماری های روانی (اضطراب اجتماعی) داده می‌شود. اضطراب اجتماعی همان‌طور که از نام آن مشخص است بیماری است که باعث می‌شود موقعیت‌های اجتماعی برای شما اضطراب‌آور باشد. برای مثال دوست ندارید در جمع‌های جدید شرکت کنید. در میان اطرافیان به‌سختی می‌توانید حرف زدن را شروع کنید یا در پیدا کردن دوست و شروع یک رابطه ضعیف هستید.

اگرچه بسیاری از ما اضطراب اجتماعی را با ترس از سخنرانی کردن در یک جمع بزرگ می‌شناسیم اما این بیماری های روانی می‌تواند در بسیاری از اتفاقات ساده زندگی ما رخ بدهد. با همه این‌ها اضطراب اجتماعی به‌راحتی و در چند جلسه قابل‌درمان است. به همین خاطر اگر نشانه‌های این بیماری را در خود یا هر یک از اطرافیان می‌بینید برای درمان از یک روانشناس کمک بگیرید.

✨ ضعف در جرئت‌ مندی

ناتوانی در جرئت‌ مندی بیشتر اوقات با اختلال اضطراب اجتماعی بروز پیدا می‌کند، ولی گاهی اوقات هم ممکن است به‌تنهایی اتفاق بیافتد؛ و در دسته بیماری های روانی قرار دارد. بیمارانی که در این موضوع ضعیف هستند نمی‌توانند به‌راحتی حق خود را از دیگران بگیرند. آن‌ها نمی‌توانند به‌راحتی (نه) بگویند یا زمانی که بحثی پیش می‌آید از حقوق خود دفاع کنند.

✨ بیماری های روانی | اختلالات رفتاری

اختلالات رفتاری از دیگر دسته های بیماری های روانی است. بسیاری از ما رفتارهایی داریم که می‌خواهیم از آن‌ها خلاص شویم. پرخاشگری بیش‌ازحد، گوشه‌گیری و انزواطلبی یا رفتارهای پرخطر و ناگهانی؛ اختلالات رفتاری به معنای مشکلاتی هستند که خود را در رفتار شخص نشان می‌دهند و مشکلات بسیاری را برای او ایجاد می‌کنند. معمولاً گفته می‌شود که رفتاردرمانی بهترین روش برای درمان این بیماری است. در این روش سعی می‌شود تا راه‌هایی برای کنترل احساسات به بیمار آموزش داده شود.

✨ اختلالات خواب

شاید پس از افسردگی و اضطراب مشکلات خواب در دسته شایع‌ ترین بیماری های روانی باشد. اختلالات خواب گاهی اوقات در زمان یا کیفیت خواب پیش می‌آید؛ گاهی اوقات هم ممکن است مشکلاتی مانند راه رفتن در خواب، حمله خواب یا مشکلاتی ازاین‌دست برای بیمار پیش بیاید. ویژگی مشترک تمام این اختلالات این است که آرامش بیمار را از بین می‌برند و نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشد. اما بسیاری از اختلالات خواب به‌خصوص بی‌خوابی یا پرخوابی به دلیل سایر بیماری‌های روانی مثل اضطراب یا افسردگی اتفاق می‌افتند. به همین خاطر بهتر است برای درمان مشکل اصلی اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر با اختلالات خواب کلیک کنید.

✨ بیماری های روانی | سوءمصرف دارو یا مواد مخدر

اعتیاد به داروها یا انواع مواد مخدر در سال‌های اخیر تبدیل به یک بیماری بسیار رایج شده است. شاید برایتان عجیب باشد که اعتیاد را در بین بیماری‌ های روانی قرار می‌دهیم. اما نکته اینجاست که اعتیاد علاوه بر جسم، ذهن و روان بیمار را هم درگیر می‌کند. تا وقتی‌که وابستگی روانی از بین نرفته باشد خطر مصرف مجدد باقی خواهد ماند. به‌علاوه بعضی از مخدرها معمولاً فقط وابستگی روانی به همراه دارند و بیمار هیچ وابستگی جسمانی احساس نمی‌کند. به همین خاطر است که در کتاب راهنمای اختلالات روانی هم اعتیاد یکی از بیماری‌های روانی محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تعریف اعتیاد کلیک کنید. در کل چند نشانه وجود دارد که خبر از بیماری روانی اعتیاد می‌دهند:

? پس از مدتی مقدار مصرف سابق برای فرد کافی نیست و برای او لذتی به همراه ندارد.

?بیمار برای رسیدن به لذت سابق مجبور است مدام میزان مصرف را افزایش دهد.

? زمان زیادی در طول روز صرف پیدا کردن و استفاده از مخدر خواهد شد.

✨ بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)

دسته دیگری از بیماری های روانی، بیش فعالی و نقص توجه نام دارد. بیش فعالی بیماری است که به دلیل بدکاری در مغز ایجاد می‌شود. این شرایط که در سال‌های اخیر افزایش بسیاری هم پیدا کرده است؛ باعث می‌شود بیماران همواره در حال تحرک و فعالیت باشند. در کنار این جنب‌وجوش بیش‌ازحد و غیرعادی کودکان معمولاً درگیر مشکلاتی مانند بی‌توجهی به مسائل یا فراموش کردن خیلی سریع آن‌ها هستند. توجه داشته باشید که این اختلال می‌بایست حداقل در دو محیط از سه محیط (خانه، مدرسه یا جمع دوستان) اتفاق بیفتد. در غیر این صورت نمی‌توانیم از تشخیص بیش فعالی برای کودک استفاده کنیم.

✨ بیماری های روانی | اوتیسم

اوتیسم در دسته بیماری های روانی است که در سال‌های اولیه کودکی مشخص می‌شود. این بیماری مشکلات بسیاری را برای فرد و به‌خصوص خانواده وی به همراه خواهد داشت. رایج‌ترین مشکل در تمامی اختلالات طیف اوتیسم این است که بیمار توانایی صحبت کردن بسیار محدودی دارد. علاقه به انجام رفتارهای تکراری، بی‌میلی به برقراری ارتباط به‌خصوص لمس شدن توسط دیگران از مهم‌ترین نشانه‌های اوتیسم هستند.

✨ زوال عقل

زوال عقل یا دمانس نام یکی از بیماری های روانی است که در سال‌های اخیر نام آن را زیاد می‌شنویم. این بیماری انواع مختلفی دارد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها آلزایمر و پارکینسون هستند. در زوال عقل بخش‌های مختلف قشر خاکستری مغز از بین می‌روند و به‌تدریج این تخریب به بخش‌های دیگر زیر قشری هم می‌رسد. تا جایی که بیمار به‌طورکلی توانایی‌های ذهنی و بعد قدرت مراقبت از خود را از دست می‌دهد و درنهایت دچار مرگ می‌شود.

✨ کم توانی ذهنی

یکی از بیماری های روانی، کم توانی ذهنی است. این اختلال قبل از 18 سالگی مشخص می‌شود و این افراد در عملکرد عقلانی دچار مشکل هستند. سطح IQ این افراد زیر 70 است. و در رفتار های انطباقی دچار مشکل هستند.

✨ تاخیر کلی رشد

اگر کودک زیر 5 سال توسط روانشناس به ناتوانی رشدی تشخیص داده شد؛ کودک در دسته اختلالات تاخیر کلی رشد قرار می‌گیرد. در این اختلال کودک در گفتار، شناخت، مهارت های حرکتی و عملکرد اجتماعی دچار مشکل می‌شود. بنابراین تاخیر کلی رشد در دسته بیماری های روانی قرار می‌گیرد.

✨ اختلالات ارتباطی

از دیگر بیماری های روانی، اختلالات ارتباطی است. این اختلال روی توانایی های درک، گفتار و تشخیص زبان اثر می‌گذارد. این اختلال به تنهایی در 4 دسته اختلال صدای گفتار، اختلال زبان، ارتباط اجتماعی و لکنت تقسیم می‌شود. این بیماران در زمینه های زیر با مشکل روبرو هستند.

? شنیدن

? صحبت کردن

?درک زبان

? نشانه های اجتماعی

? حرکات

?حالات چهره

? ادراک عاطفی

✨ اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی از دیگر بیماری های روانی است. این افراد دوره افسردگی و شیدایی را به شیوه متوالی تجربه می‌کنند. گاهی در این دوره انرژی افراد افزایش می‌یابد اما گاهی نیز فرد غمگین می‌شود.

✨ تروما و اختلالات مرتبط با استرس

یکی از دسته های بیماری های روانی، تروما است. افراد مبتلا به تروما، استرس های زیادی را تجربه می‌کنند که این استرس در دسته های مختلفی قرار دارد. اختلال استرس حاد، اختلالات سازگاری، استرس پس از سانحه و دلبستگی واکنشی در این دسته از اختلالات روانی قرار دارند.

✨ اختلالات جنسی

از دیگر بیماری های روانی می‌توان به اختلالات جنسی اشاره کرد. این نوع اختلال بر عملکرد، میل و رفتار جنسی فرد اثر می‌گذارد. این اختلال علائمی مانند موارد زیر دارد.

? مهار میل جنسی

? تمایلات جنسی به اشیاء

? تضاد با جنسیت تعیین شده و هویت جنسی

? اجتناب از فرصت های جنسی به دلیل ترس از شکست

✨ اختلالات تجزیه ای

اختلالات تجزیه ای یکی دیگر از بیماری های روانی است. در این اختلال بیمار از احساسات، افکار و خاطرات خود جدا است. این بیماری در دسته های گوناگونی قرار دارد که شامل موارد زیر است.

? اختلال مسخ شخصیت

?اختلال هویت تجزیه ای

? فراموشی تجزیه ای

✨ اختلالات مخرب، سلوک و کنترل تکانه

از دیگر بیماری های روانی می‌توان به اختلال سلوک، کنترل تکانه و مخرب اشاره کرد. این افراد در کنترل احساسات و رفتار اختلال دارند. و ممکن است که اموال تخریب کنند یا به دیگران حمله کنند. این اختلالات شامل اختلال سلوک، اختلال انفجاری متناوب، پیرومانیا و کلوپتومانیا می‌باشد.

✨ اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت از دیگر بیماری های روانی است. اختلالات شخصیت به روابط شخص آسیب وارد می‌کند و انواع مختلفی دارد. در ادامه به انواع این دست اختلال اشاره کرده ایم.

➰ اختلال شخصیت ضد اجتماعی

➰ اختلال شخصیت مرزی

➰ اختلال شخصیت دوری گزین

➰ اختلال شخصیت وابسته

➰ اختلال شخصیت نمایشی

➰ اختلال شخصیت خود شیفته

➰ اختلال شخصیت وسواسی- جبری

➰ اختلال شخصیت پارانوئید

➰ اختلال شخصیت اسکیزوئید

➰ اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

بیماری های روانی نادر اما عجیب

در کنار بیماری های روانی که از آن‌ها صحبت کردیم مشکلات دیگری هم وجود دارند که اگرچه به این اندازه شایع نیستند اما می‌توانند زندگی بیمار را تحت تأثیر خود قرار دهند. برای مثال بیماران دوقطبی، در کنار افسردگی گاهی اوقات هم شادی بیش‌ازحد یا مانیا را تجربه می‌کنند. این حالت باعث می‌شود آن‌ها تا حد زیادی ارتباط خود را با دنیای واقعی از دست بدهند. برای آشنایی با برخی از بیماری های نادر تا ادامه مقاله همراه ما باشید.

? انواع اسکیزوفرنی

یکی از بیماری های روانی نادر، اسکیزوفرنی است. این اختلال مغزی پیچیده معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می‌شود. افراد مبتلا در تفکر و احساسات با مشکل مواجه هستند. و علائم گوناگونی را تجربه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع اسکیزوفرنی کلیک کنید.

? اختلالات خوردن

اختلالات خوردن در دسته بیماری های روانی نادر قرار دارد. اما این بیماری بسیار جدی است و به مرور تعداد افراد مبتلا در حال افزایش است. رژیم غذایی، نارضایتی از بدن و افسردگی از دلایل بروز این اختلالات است. اختلالات خوردن در دسته بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، اختلال پیکا، اختلال نشخوار و پرخوری قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خوردن کلیک کنید.

? انواع دیگر اختلالات نادر

انواع جنون و اختلالات هذیانی از دیگر بیماری های روانی هستند که نادر اتفاق می‌افتد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک های زیر کلیک کنید.

انواع جنون

اختلالات هذیانی

انواع اختلالات شخصیت صفات و ویژگی‌های غیرمعمولی هستند که در نوجوانی و جوانی بروز پیدا می‌کند و تا پایان عمر با بیمار باقی خواهد ماند. در کنار همه این‌ها شاید نام اسکیزوفرنی برای شما بیشتر نگران‌کننده باشد. در این بیماری های روانی ارتباط بیمار با محیط اطراف تا حد زیادی قطع می‌شود و نشانه‌هایی مثل توهم و هذیان در وی دیده می‌شوند. به‌طورکلی راجع به بیماری‌های روانی باید گفت هر زمان که خود بیمار احساس ناراحتی می‌کند بهتر است با یک روانشناس راجع به شرایط خود صحبت کند.

علت بیماری های روانی چیست؟

علت مشخصی برای بیماری های روانی وجود ندارد. اما بیشتر این اختلالات به دلیل مسائل ژنتیکی است. اما برخی نیز ریشه در کودکی یا اتفاقات تلخ گذشته باز می‌گردد.

درمان بیماری های روانی

درمان بیماری های روانی

برای درمان بیماری های روانی ابتدا باید به نوع و شدت این اختلال نگاه کرد. سپس روش درمانی مناسب را انتخاب کرد. در ادامه به درمان بیماری های روانی اشاره کرده ایم.

❌ درمان روانشناختی

❌ درمان دارویی و پزشکی

❌ روانکاوی و دوره های مشاوره

کلام آخر

بیماری های روانی انواع مختلفی دارد و با دوز های متفاوتی وجود دارد. برای اینکه بیماری تشخیص داده شود حتما باید توسط روانشناس و روانپزشک مورد بررسی قرار بگیرید. برای درمان نیز از متخصص روانشناس و روانپزشک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

شایع‌ترین بیماری های روانی کدام است؟

افسردگی و بیماری‌های اضطرابی شایع‌ترین اختلالات روانی هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره