ترک عادت های بد | 7 راه ساده برای ترک عادات بد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک عادت های بد یکی از اقدامات بسیار روشنفکرانه افراد است. زمانی که به رفتارهای بد خود پی می‌برید، یعنی به درجه ای از آگاهی رسیده اید که برای رفع رفتار نامناسب اقدام کنید. همه رفتارهای بد دلیل منطقی دارند. مثلا شاید افراد در یک دوره سنی با انجام آن رفتار تشویق شده است. اما حال به عنوان رفتار بد شناسایی می‌شود. بنابراین جهت ترک عادت های بد در اقدام اول باید علت و نوع این رفتار مشخص شود. سپس در مقابل محرکات ایجاد رفتار نامناسب قدرتمند شوید. دستیابی به عدم تحریک و عدم انجام عادت بد یک به کمک روانشناس، اصولی‌تر پیش می‌رود. بنابراین جهت اقدام به ترک عادت های بد حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

ترک عادت های بد

ترک عادت های بد از نظر روانشناسی

همه افراد عادت های بدی دارند که به مرور زمان از انجام آنها خسته می‌شوند. این عادت های بد انواع مختلفی دارد. عادت های بد خوردن، عادات بد بهداشتی، عادات بد شخصی، عادات بد ارتباطی و … همگی در دسته عادات بد قرار می‌گیرد. بر اساس نظریه های موجود، هر رفتار بد تقریبا 21 روز تا 3 هفته زمان می‌برد که به عادت بد تبدیل شود.

همه عادت ها از یک مسیری آغاز می‌شود، اما متوقف شدن آن به صورت خود به خودی امکان پذیر نمی‌باشد. در هر سنی که باشید توانایی ترک عادت های بد را خواهید داشت. بنابراین برای ترک این رفتارهای بد حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

عادت های بد کدام هستند؟

عادت های بد انواع مختلفی دارد و در دسته های متفاوتی طبقه بندی می‌شود. در این بخش از مقاله راجع به انواع عادت های بد رایج توضیح داده ایم. البته در هر فرهنگی رفتارهای هنجار و ناهنجار متفاوت است. برای مثال تف کردن در مقابل دیگران در خیابان در کشور کره جنوبی کاری رایج و عادی است. در حالی که چنین رفتاری در کشور ما بی احترامی و بی‌فرهنگی محسوب می‌شود.

? سیگار کشیدن

فروشگاه آرامیس

?مصرف الکل

? انباشته کردن دروس در شب امتحان

?عدم مراجعه به دندانپزشک

? عدم انجام معاینات پزشکی

?عدم اهمیت به سلامت مو و پوست

? خواب نامنظم

?عدم اهمیت به علائم بیماری های جسمانی

? حمل کیف روی یک شانه

? نشستن های طولانی

?عدم تحرک روزانه

? مصرف غذاهای غیر مفید

?تلاش افراطی جهت کاهش وزن

? پرخوری

? مصرف بیش از اندازه قند و نمک

?مصرف بیش از اندازه چیپس و پفک

? نوشیدن بیش از اندازه نوشابه

?سریع غذا میل کردن

? خوردن غذا با دهان باز

? حذف صبحانه از وعده غذایی

?سرفه بدون پوشاندن دهان

? عدم استفاده از مسواک و نخ دندان

?عدم استفاده از حمام

? پخت غذا بدون پوشاندن موها

?خوابیدن با آرایش

? بی نظمی

? جویدن ناخن ها

?رانندگی با سرعت بالا یا سرعت خیلی کم

? ورزش نکردن

?نشخوار ذهنی

? تنبلی

?اعتیاد به هر چیزی

? ناله و شکر گزاری نکردن

? مصرف آدامس با دهان باز

?رفتار رقابتی

? بد قولی

? تماشای بیش از حد تلویزیون و فیلم

?عدم انتقاد پذیری

? غر زدن

? صحبت با صدای خیلی زیاد یا خیلی کم

?عدم توجه به تمیزی

? فراموشی در پرداخت اقساط

? ایجاد اختلال در کلاس درس

?بی ادبی

? تقلب

?درس نخواندن

? صحبت در کلاس

?خوابیدن در کلاس

? لجبازی

?توهین

? قضاوت

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک بد دهنی کلیک کنید.

مراحل ترک عادت های بد

همه رفتارهایی که گفته شد ظرف 21 روز تبدیل به عادت های بد می‌شوند. برای اینکه رفتار و عادت های بد را ترک کنید، مراحلی را باید پیش رو گذاشت. بنابراین جهت اطلاع از مراحل ترک عادت های بد به نکات زیر توجه کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

? بررسی عادت بد

اولین مرحله ترک عادت های بد، بررسی رفتارهای فردی است. به دلیل اینکه محرک ها باعث شکل گیری عادت می‌شود، باید بررسی عادت صورت بگیرد. شناسایی محرک ها با چند روز بررسی مشخص می‌شود. برای شناسایی محرکات به خود در رابطه با این سوالات پاسخ دهید.

✔ بیشترین زمان در روز را به چه رفتاری اختصاص می‌دهید؟

✔چه زمان های رفتار را بروز می‌دهید؟

✔ آیا افراد دیگری در اطراف شما درگیر این رفتار هستند؟

✔ در زمان بروز رفتار چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

به عنوان مثال: صحبت با شریک عاطفی محرکی است که باعث بیدار ماندن و دیر خوابیدن شما می‌شود. یا استفاده دوباره از وسایل باعث بی نظمی می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های رسیدن به خودشناسی کلیک کنید.

? دلیل ترک عادت های بد چیست؟

دلیل ترک عادت های بد

در اقدام دوم جهت ترک عادت های بد، باید به این موضوع فکر کنید که چرا می‌خواهید عادت رفتاری خود را ترک کنید. برای اینکه دلیل ترک عادت های بد را بدانید، با کمک دفترچه یادداشت، مزایای ترک این رفتار را بدانید و یک لیست تهیه کنید. سپس این لیست را به جایی که جلوی چشمتان باشد بچسبانید.

مثلا اگر قصد زود خوابیدن دارید. به این موضوع فکر کنید که چرا می‌خواهید زود بخوابید؟ دلایل و مزایای خود را داخل دفترچه یادداشت کنید. مثلا یکی از دلایل سرحال بودن در محل کار است. سپس آن را به دیوار اتاق بچسبانید تا با مشاهده دلایل خود جهت ترک عادت های بد اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال کندن پوست لب کلیک کنید.

?از خانواده یا دوست خوب کمک بگیرید

جهت ترک عادت های بد، نیاز به حامی دارید. زمانی که از خانواده و دوست کمک بگیرید، به رفتارهای خود بیشتر دقت خواهید کرد. در این صورت شخصی که در جریان است پیگیر مسائل شما خواهد شد. و این پیگیری ها باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود.

? مراقب محرکات باشید

زمانی که برای ترک عادت های بد اقدام کرده اید، باید تمامی محرکات را شناسایی کنید. در این شرایط مراقبت محرک هایی که عادت بد شما را زنده می‌کند باشید. اگر با کوچکترین نشانه در یک موقعیت تحریک شدید، باید فورا آن مکان را ترک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه وسواس کندن جوش کلیک کنید.

? برای خود پاداش در نظر بگیرید

زمانی که ترک عادت های بد آغاز شد، باید برای رفتارهای خوب خود پاداش در نظر بگیرید. قرار یک پاداش کوچکی را با خود در میان بگذارید. زمانی که رفتار خوب جایگزین رفتار بد شد، پاداش را به خود هدیه دهید. در واقع با این کار برای رفتار مناسب خود جشن گرفته اید.

? یادآوری برای خود در نظر بگیرید

یکی از روش های ترک عادت های بد، تنظیم یادآوری است. به این منظور که اگر شب ها دیر می‌خوابیدید، در یک ساعت مناسب آلارم گوشی را تنظیم کنید. با شنیدن آلارم هر کاری که داشته اید را کنار بگذارید و بخوابید. زمانی که این روند تکرار شود، به مرور رفتار بد را ترک خواهید کرد.

? از روانشناس کمک بگیرید

وقتی که برای ترک عادت های بد اقدام می‌کنید، باید به دنبال راهنمای مناسب باشید. روانشناس یکی از بهترین راهنماها جهت ترک عادت های بد است. مشاورین متخصص راهکارهای مناسب هر عادت بد را به شما ارائه می‌دهند. و با ایجاد انگیزه افراد را جهت ترک رفتارهای بد تشویق می‌کنند.

حتما به مقاله مدل تغییر رفتار نیز دقت نمایید.

کلام آخر

با مطالعه مقاله ترک عادت های بد، رفتارهای خود را زیر نظر بگیرید. همه افراد حداقل یک رفتار بد دارند که باید برای ترک آن اقدام کنند. بهترین راهنما برای همه افراد روانشناس و مشاورین هستند. با کمک مشاورین متخصص به بهترین نسخه از خود تبدیل شوید. شاید برخی از رفتارهای بد به قدری دشوار باشد که اقدام به ترک آن به تنهایی ممکن نباشد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک عادت های بد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫8 دیدگاه ها

    1. سلام هیچ چیز غیر ممکن نیست. شما هم به مانند سایرین با استفاده از روش های مناسب می توانید این عادات را کنار بگذارید

  1. منو هر کی دوست داره باید با عادت های بدم دوست داشته باشه. به نظرم اصلا نیازی به ترک عادت های بد نیست

    1. سلام دوست عزیز، این حرف شما از یک طرف نشون میده که اعتماد به نفس بالایی داری و خودت رو دوست داری. اما از یک طرف دیگه نشون میده که همدردی و درک دیگران برایت چندان امکان پذیر نیست. در شکل دهی روابط طولانی مدت با مشکلاتی مواجه خواهی شد. دوستان و همراهان واقعی شما در بلند مدت موجب دلگرمی و حال خوبتان خواهند شد.

  2. خواهرم اصلا غذا نمی خوره چند ساله کلی مریضی گرفته هر چی ام بهش می گیم گوش نمی ده ممنون می شم کارشناسان محترم ذهن نو منو راهنمایی کنند. باتشکر

    1. سلام غذا نخوردن خواهرتون علت های مختلفی می تونه داشته باشه. افسردگی، کمبود اعتماد به نفس، اختلالات اضطرابی و…. موجب اختلال در خوردن می شوند. شما باید برای رفع این مساله حتما به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید. متخصص بعد از ارزیابی های روانی می توانند تظر تخصصی ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره