مراحل یادگیری | فرایند و مراحل پنجگانه یادگیری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مراحل یادگیری فقط شامل دانش آموزان نمی‌شود. بلکه شما در هر جایگاهی باید برای ارتقا و پیشرفت این فرایند را طی کنید. وقتی برای کسب مهارتی مانند درس، آشپزی، رانندگی و هر شغل و کاری اقدام کنید، باید 5 مرحله از یادگیری را طی نمایید. تا به درجه پیشرفته و حرفه ای برسید. یادگیری اصول و قوانین خاص خود را دارد. زمانی که مراحل آن را به درستی طی نکنید؛ احتمالا با ضعف روبرو می‌شوید. 5 مرحله یادگیری به ترتیب شامل ادراک، تثبیت، تسلط، ارزیابی و جمع بندی است. اگر خود یا فرزندتان در عبور از این 5 گام مشکلی دارد؛ حتما از خدمات مشاوره فردی روانشناسی استفاده نمایید.

فرایند و مراحل یادگیری چیست؟

آگاهی و دسترسی به فرایند و مراحل یادگیری، به افراد کمک خواهد کرد تا در مطالعه و یادگیری قدرتمند عمل کنند. طبق مطالعات و بررسی ها، یادگیری تغییرات نسبتا بالقوه در فرد است که با تمرین و تجربه رخ می‌دهد. در صورتی که اقدام به یادگیری چیزی کنید، برای شما لذت بخش و جذاب به نظر نخواهد رسید.

یادگیری نیاز به انگیزه، هدف، صبر و پشتکار دارد. اما اگر در حوزه یادگیری خود پیشرفت کنید و به مهارت بالایی دست یابید، یادگیری برای شما لذت بخش و مشتاقانه تر خواهد شد. همه مهارت ها در جهت یادگیری نیاز به گذراندن 5 مرحله دارد دارد.

در مرحله اول نیاز به روخوانی، مرحله دوم نیاز به تمرین، مرحله سوم حرفه ای شدن، مرحله چهارم آزمون و خطا و مرحله آخر جمع بندی مطالب یادگیری است. در ادامه تمامی این مراحل را به اختصار توضیح داده ایم.

اما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های حل مسئله در پنج گام کلیک کنید.

مراحل یادگیری

طی کردن مراحل یادگیری

فروشگاه آرامیس

فرایند و مراحل یادگیری اگر بر اساس اصول و روش های روانشناسی باشد به درستی شکل می‌گیرد. برای یادگیری نیاز به گذراندن 5 مرحله است که در ادامه توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. ادراک | فرایند و مراحل یادگیری

اولین مرحله ابتدایی برای فرایند و مراحل یادگیری، ادراک است. در مرحله اول باید درک درست و صحیحی از کار داشته باشیم. به این منظور که کار را به درستی و به خوبی فهمیده باشیم. مثلا برای یادگیری مبحثی از درس ابتدا باید مطالعه کنیم و به درک درستی برسیم. باید این موضوع را متوجه شویم که این مبحث چه چیزی را به ما آموزش خواهد داد. برای رسیدن به ادراک معمولا 2 الی 3 بار روخوانی به درک مطلب دست خواهیم یافت.

تا زمانی که با روخوانی به درک صحیحی از مبحث برسیم، روخوانی کافی است. با روخوانی بیشتر چیزی به اطلاعات شما اضافه نخواهد شد. پس از ادراک به مرحله بعدی قدم بر می‌داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روش صحیح درس خواندن کلیک کنید.

2. تثبیت | فرایند و مراحل یادگیری

دومین قسمت فرایند و مراحل یادگیری ، تثبیت است. پس از ادراک و روخوانی مطلب به سراغ یادگیری و تثبیت می‌رویم. شروع به یادگیری می‌کنیم تا تثبیت مطلب اتفاق بی‌افتد. در مرحله اول و روخوانی چیزی را یاد نگرفته ایم، بلکه فقط متوجه موضوع شده ایم. مثلا کسی که آشپزی را می‌فهمد و درک می‌کند، اما تا زمانی که به صورت تئوری شروع به آشپزی نکرده باشد، پس آسپزی را بلد نیست.

باید اقدام به آشپزی کند و تا به مرحله یادگیری برسد. و با تمرینات بیشتر آشپزی بهتری داشته باشد. برای یادگیری نیز باید تمرین داشته باشید تا به تثبیت برسید. برای یادگیری نیز حل تمرینات ضروری است. و موجب فهم بهتر مطالب می‌شود. هرچقدر در این قسمت از فرایند و مراحل یادگیری بیشتر صبر کنید و به تمرین بپردازید، یادگیری بیشتر می‌شود.

3. تسلط | فرایند و مراحل یادگیری

در قسمت سوم از فرایند و مراحل یادگیری، به تسلط نیاز است. زمانی که آشپزی را درک کرده باشید و به یادگیری رسیده باشید. اما تسلط کافی برای آشپزی های بیشتر و غذاهای سنگین تر نداشته باشید، احتمال خطا و بد مزه شدن غذا افزایش می‌یابد. بنابراین برای یادگیری تسلط به دروس و مطالب باید اتفاق بی‌افتد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

4. ارزیابی | فرایند و مراحل یادگیری

بعد از گذراندن سه مرحله اول یادگیری، حال نوبت به ارزیابی آموخته ها شده است. بنابراین چهارمین قسمت فرایند و مراحل یادگیری، ارزیابی است. پس از مطالعه، درک، تثبیت و تسلط به اندازه کافی به درجه یادگیری رسیده اید. اما هنوز به پایان مراحل نرسیده اید. در این مرحله از یادگیری باید با توجه به آموخته هایی که توسط 3 مرحله بالا به دست آورده اید، مطالب خود را ارزیابی کنید.

در واقع اطلاعات بدست آمده خود را مورد آزمون و خطا قرار دهید. تا با این کار ضعف و قوت خود را تشخیص دهید و مشکلات شما مشخص شود. و در نهایت در جهت رفع مشکلات و خطاها اقدام کنید. با تست، امتحان و آزمون ارزیابی به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

5. جمع بندی | فرایند و مراحل یادگیری

در نهایت پس از گذراندن 4 مرحله از یادگیری به مرحله جمع بندی می‌رسیم. آخرین قسمت فرایند و مراحل یادگیری، جمع بندی است. در این مرحله آموخته های خود را جمع می‌کنیم و مطالب مورد نیاز را دوباره مرور می‌کنیم. این مرحله معمولا 2 ماه قبل از آزمون مورد نظر باید رخ دهد. در واقع طول 2 ماه باید مطالعه 1 ساله خود را به جمع بندی برسانید. در این مرحله از خلاصه نویسی کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خلاصه نویسی با 4 روش کلیک کنید.

فرایند و مراحل یادگیری در کنار عملکرد

چیزی که با کمک فرایند و مراحل یادگیری آموخته اید شاید فورا مورد استفاده قرار نگیرد. مثلا برای رانندگی با شرکت در کلاس های آموزشی شما فورا پشت فرمان نخواهید نشست. ابتدا آموزش می‌بینید که برای رانندگی چه کارها و قوانینی را باید انجام داد.

در واقع پروسه طولانی تا سوار ماشین شدن دارید. بنابراین اینگونه است که فرد عملکردی را از طریق یادگیری کسب کرده است. پس زمینه برای عملی کردن کاری، آموزش و یادگیری است. و در صورتی که به صورت عملی آغاز شود هرگز از یاد نخواهد رفت.

کلام آخر

فرایند و مراحل یادگیری نیاز به آموزش دارد. کسانی که برای کنکور اقدام کرده اند برای یادگیری بهتر از روش و مراحل یادگیری باید استفاده کنند. نه تنها برای تحصیل، بلکه کسب مهارت برای امور کاری، آموزش فرزندپروری و … همگی نیاز به یادگیری دارد.

باید تمام این مراحل را سپری کنید تا به درک درستی از موضوع برسیم. برای فرایند و مراحل یادگیری کمک از روانشناس بهترین گزینه است. برای آموزش حتما از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرایند و مراحل یادگیری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره