اعتیاد به کراک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا علائم اعتیاد به کراک را می‌شناسید؟ امروزه مصرف کراک و اعتیاد به این ماده مخدر صنعتی ویرانگر در بین جوانان و نوجوانان به خصوص در جوامع پیشرفته به شدت رو به افزایش است و متأسفانه اثرات مخرب و جبران ناپذیری را برای افراد به ارمغان می‌آورد. به دلیل همین مصرف روزافزون، خانواده‌های بسیاری نگران سلامت فرزندان خود هستند و به دنبال آنند که از نشانه‌های اعتیاد به کراک و روش‌های ترک آن آگاهی به دست آورند. با افزایش آگاهی در این زمینه می‌توانید از اعتیاد به کراک و سایر مواد مخدر پیشگیری نمایید و سلامت خود و فرزندانتان را تضمین کنید. 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد به کراک

کراک چیست؟

کراک یک نوع ماده محرک صنعتی است که با تاثیر گذاری بر سیستم اعصاب مرکزی، یک نوع سرخوشی کاذب در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند. ترکیبات تشکیل دهنده کراک، تقریبا مشابه کوکائین بوده و مکانیسم عمل آن نیز شباهت بسیار زیادی به کوکائین دارد. به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که کراک یکی از انواع فرآورده‌های کوکائین به شمار می‌رود. کراک از خاصیت قالب پذیری بالایی برخوردار بوده و می‌توان آن را در نمونه‌ها و اشکال ظاهری متفاوتی مانند تراشه‌های ریز و تکه‌های زبر شبیه سنگ مشاهده نمود.

بیشتر بخوانید : مواد محرک  

عوارض اعتیاد به کراک

همان طور که اشاره شد، کراک پس از مصرف اولیه،  سیستم اعصاب مرکزی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و در نتیجه کارکرد سایر سیستم‌های بدن نظیر گردش خون و تنفس دچار اختلال شده و بدن فشار زیادی را متحمل می‌شود. بسیاری از افراد، کراک را همراه با مشروبات الکلی استفاده می‌کنند. این در حالی است که ترکیب شدن کراک و الکل باعث تولید ماده شیمیایی خطرناکی در بدن شده و عوارض و پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری نظیر مرگ ناگهانی را برای شخص مصرف کننده به همراه می‌آورد.

هنگامی که این ماده سمی وارد بدن می‌شود تعادل شیمیایی و عملکرد صحیح بدن به شدت دچار اختلال شده و به هم می‌ریزد. حمله قلبی و مرگ ناگهانی از عوارض اختلال تعادل شیمیایی بدن می‌باشد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست  

اعتیاد به کراک | روش مصرف کراک

کراک با استفاده از یک شیشه پیپ مانند که بر روی سطح آن منفذهای ریز و کوچک وجود دارد، استعمال می‌شود. فرد مصرف کننده با کمک وسیله‌ای مانند فندک، داخل شیشه را حرارت داده که در نتیجه آن کراک درون شیشه دود می‌شود و فرد مصرف کننده، دود حاصل از آن را استشناق می‌کند. این دود پس از استنشاق، توسط ریه‌ها جذب شده و سپس وارد جریان گردش خون می‌گردد.

در حقیقت روش مصرف کراک همانند تریاک است با این تفاوت که اثرات کراک خیلی زودتر از تریاک خود را نشان می‌دهد. به طوری که ۱۰ ثانیه پس از استنشاق دود کراک، می‌توان علائم آن را در فرد مصرف کننده مشاهده نمود.

فروشگاه آرامیس

علائم و نشانه های افرد معتاد به کراک

در واقع اثر مصرف انواع مواد مخدر از جمله کراک، برای بار اول بسیار به چشم می‌آید تا فرد برای دفعات بعد وسوسه شده و میل به مصرف داشته باشد ولی به مرور و  در دفعات بعدی، فرد مصرف کننده به هیچ عنوان سرخوشی اولیه را نمی‌تواند تجربه کند و به دلیل اعتیاد به کراک مجبور به مصرف می‌شود. علائم زیر از جمله نشانه‌هایی هستند که در پی مصرف کراک در فرد به وضوح قابل مشاهده‌اند و اکثر این علائم سرابی برای گرفتار شدن فرد در دام اعتیاد به کراک است:

_پرحرفی و عدم محتوای صحبت‌ها

_کم خوابی شدید (به طوری که فرد شاید ساعت‌ها نخوابد)

_اجتماعی شدن و شرکت در جمع‌های دوستانه

_افزایش فعالیت‌های جنسی و هیجانات ارتباطی

_افزایش هوشیاری و انرژی

_احساس سرخوشی همراه با بزرگ منشی

_احساس لذت فراوان

_افزایش بیش از حد اعتماد به نفس

_کاهش اشتهای بی‌دلیل

بیشتر بخوانید : تست اعتیاد به کراک

اعتیاد به کراک | مدت زمان ماندگاری اثرات کراک در بدن

همان طور که اشاره شد، دود کراک بلافاصله پس از استنشاق وارد ریه‌ها شده و پس از آن نیز به جریان گردش خون راه پیدا می‌کند. در واقع مصرف کراک، اثراتی شبیه به مصرف کوکائین به شیوه تزریق بر جای می‌گذارد. اما همان طور که اثرات این ماده مخدر بلافاصله پس از مصرف ظاهر می‌شود، مدت زمان ماندگاری آن نیز بسیار کوتاه بوده و تقریباً پس از گذشت ۸ الی ۱۵ دقیقه از بین می‌روند.

برای ترک اعتیاد به کراک چه اقداماتی لازم است؟

مصرف کراک علاوه بر وابستگی جسمانی، یک نوع وابستگی روانی را در فرد ایجاد می‌کند به طوری که فرد مصرف کننده به راحتی نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. کنار گذاشتن ماده مخدر کراک علاوه بر اراده شخصی، نیاز به همیاری و کمک یک فرد متخصص و با تجربه دارد. در واقع ترک کراک به تنهایی و در منزل بسیار دشوار بوده و تقریبا امکان پذیر نیست.

 چرا که اعتیاد به کراک اثرات منفی و مخربی برای سلامت روان فرد ایجاد می‌کند و فرد مصرف کننده مشکلات روحی همچون افسردگی، اضطراب، سرزنش کردن خود، عدم احساس لذت، تحریک پذیری و… را تجربه خواهد کرد. بدیهی است که ابتدا باید در جهت رفع  مشکلات روحی فرد تلاش نمود و سپس به دنبال راهی برای ترک کردن کراک افتاد. در این زمینه کمک گرفتن از تجربیات یک روانشناس و همچنین حمایت خانواده می‌تواند بسیار مفید و ثمربخش باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

صحیح ترین روش ترک اعتیاد به کراک

همان طور که گفته شد بر اساس تحقیقات انجام شده اثرات روانی کراک بسیار بیشتر از اثرات جسمانی آن است. در طی مصرف کراک امکان دارد که افکاری همچون خود زنی، خود کشی و همچنین آسیب به خود یا دیگران را تجربه کند. در واقع در طی پروسه ترک کراک مواردی نظیر مصرف مجدد، فرد را به شدت تحریک می‌کند. بنابراین وجود یک روانشناس و حمایت روانی در درجه اول بسیار مهم و حایز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد. 

فردی که تصمیم به ترک کراک گرفته است باید اراده قوی و محکمی داشته باشد و درمان را وسط راه رها نکند. بهترین گزینه برای ترک این ماده مخدر، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و کلینیک‌های مخصوص ترک کراک می‌باشد. چرا که در این کلینیک‌ها افراد طبق یک برنامه ریزی خاص و تنظیم شده، داروها را دریافت کرده و با کمک و حمایت روانشناسان، به تدریج موفق به ترک آن می‌شوند.

البته نکته‌ای که در این بین بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد این است که فرد مصرف کننده، ابتدا باید میزان وابستگی خود به این ماده مخدر را کاهش دهد و از اراده قوی برخوردار باشد. برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند ترک کردن کراک همانند تریاک و هروئین می‌باشد، متاسفانه باید بگوییم همان طور که مصرف کراک عوارضی کاملا متفاوت از سایر مخدرها برروی بدن ایجاد می‌کند، ترک کردن آن نیز شیوه و روش خاص خود را می‌طلبد. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه ها و عوارض اعتیاد به کراک و ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان کراک را ترک کرد؟ 

بله با داشتن اراده قوی و کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در حوزه ترک اعتیاد، می‌توانید این ماده مخدر را برای همیشه ترک کنید و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره