ازدواج اجباری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ازدواج اجباری یکی از معضلات اجتماعی است که افراد زیادی سالانه مجبور به انجام آن می‌شوند. این نوع ازدواج به دلایل مختلفی همچون فشار خانواده، شرایط و مشکلات مالی انجام می‌شود اما این افراد معمولا آسیب‌های بسیاری از این نوع ازدواج می‌بینند. زمانی که دو طرف در شرایط سنی و فکری نامناسب و بدون شناخت و علاقه با هم زیر یک سقف می‌روند، انواع آسیب‌ها در کمین آن‌هاست؛ آسیب‌هایی مثل خشونت و قتل‌های خانگی، خیانت، خودکشی و هزاران بلای دیگر. در واقع این نوع ازدواج نه تنها باعث مصلحت نیست بلکه باعث رواج بیشتر فساد در جامعه می‌شود. افرادی که مسبب اینگونه ازدواج‌ها هستند باید از عواقب و پیامدهای جبران ناپذیر آن آگاه باشند تا شاید اینگونه در تصمیم خود تجدید نظر نمایند. 

 

انواع ازدواج اجباری

ازدواج اجباری انواع مختلف دارند که به شرح زیر می‌باشند:

1. اجبار خانواده 

این نوع از ازدواج اجباری شایع‌ترین نوع آن است. اگر شما هم با فشار خانواده برای ازدواجتان رو به رو شده‌اید باید بدانید در این پدیده تنها نیستید. سالانه بسیاری از افراد در اثر ترس از خانواده تن به ازدواج اجباری می‌دهند چرا که در صورت مخالفت و ابراز نظر مورد آسیب‌های روحی و جسمی قرار می‌گیرند اما اکثر این ازدواج‌ها نتیجه‌ای جز شکست ندارند و باعث پشیمانی حتمی خانواده‌ها خواهند شد.

گاه برخی از والدین به طور غیر مستقیم با کم‌توجهی به حقوق اولیه فرزندان باعث این ازدواج‌ها می‌شوند، به طور مثال فرزند خود را طرد کرده یا مدام به او گوشزد می‌کنند که وقت ازدواجش فرا رسیده و دیگر نمی‌توانند پذیرای او در منزل باشند و غیره. در نهایت این روال منجر به وادار شدن او به ازدواج با فردی می‌شود که قلبا تمایلی به او ندارد.

2. اجبار شرایط 

گاهی شرایط در خانه پدری آن قدر مشکل ساز است که فرد مجبور می‌شود برای فرار از خانواده خودش تن به ازدواجی بدهد که هیچ شناخت و علاقه‌ای در آن نیست و با این کار به اصطلاح خودش را از چاله به چاه می‌اندازد. گاهی هم به خاطر حرف مردم، شرایط فرهنگی و جو مکان زندگی افراد مجبور می‌شوند برای حفظ آبرو و دوری از حرف مردم ازدواج کنند. بعضی ازدواج‌های اجباری نیز به خاطر مهاجرت و فقر مالی انجام می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

3. اجبار خود فرد

در این نوع ازدواج اجباری فرد از ترس تنها ماندن و ناتوانی از ازدواج یا با فکر این که این مورد آخرین مورد ازدواجش خواد بود تن به ازدواج می‌دهد. به طور کلی در اجبار فرد به خودش انواع ترس‌ها و نگرانی‌ها دخیل هستند.

4. ازدواج اجباری | اجبار طرف مقابل

ممکن است طرف مقابل یک فرد علاقه‌ای افراطی و بیمارگونه به او پیدا کرده باشد تا جایی که با تهدید او را مجبور به ازدواج کند. در این شرایط کمک خواستن از خانواده و در مواردی پلیس می‌تواند راهگشا باشد.

بیشتر بخوانید : انواع ازدواج  

دلایل ازدواج اجباری

ازدواج‌های اجباری ممکن است به دلایل مختلفی انجام شوند که از آن‌ها می‌توان به بالا رفتن سن ازدواج، حفاظت از ثروت یا نسب خانوادگی، فقر، فراری شدن از خانه پدری، تابوهای فرهنگی و مذهبی، جلوگیری از روابط نامشروع، کنترل رفتارهای ناخواسته و جنسی، احساس وظیفه خانواده‌ها برای تشکیل زندگی فرزندان، بی‌سوادی خانواده‌ها، جلوگیری از عواقب بارداری‌های بدون ازدواج و مهاجرت به کشورهای دیگر اشاره کرد.

 

نتایج منفی ازدواج اجباری

_خیانت و فساد اخلاقی
_طلاق رسمی یا طلاق عاطفی
_مورد خشونت قرار گرفتن
_قتل‌های خانگی و خودکشی
_فرار از خانه
_بحث و دعواهای بی پایان
_بیماری‌های روحی و روان تنی
_اجبار به رابطه جنسی
_بارداری‌های ناخواسته
_به دنیا آوردن فرزندان بیمار
_به وجود نیامدن عشق و علاقه
_اعتیاد به الکل، مواد مخدر و آرامبخش‌ها

 

چطور از ازدواج اجباری جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ازدواج اجباری راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. این راهکارها عبارتند از:

1. حرف خود را صادقانه و قاطع بزنید

ازدواج اجباری امری شوخی بردار نیست که برای حفظ حرمت خانواده‌ها و جلوگیری از جنگ و دعوا در برابر آن سکوت کنید. احساس خود را محکم و قاطع بیان کرده و بگویید که نمی‌خواهید قبل از به وجود آمدن شناخت و علاقه تن به ازدواج بدهید.

2. نتایج منفی این نوع ازدواج را به دیگران گوشزد کنید

درباره نتایج منفی این نوع ازدواج‌ها برای شما نوشتیم. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید سرگذشت‌های واقعی و تلخی که از زندگی افراد درگیر ازدواج اجباری وجود دارد را برای خانواده خود تعریف کنید.

3. کمک بگیرید

از مشاور، بزرگ ترهای دلسوز فامیل و حتی در مواردی قانون، برای ایستادن در برابر ازدواج اجباری کمک بگیرید. برای این منظور مشاوره ازدواج نیز می‌تواند به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

4. از حرف دیگران نترسید

باید بدانید حرف دیگران بر خوشبختی تاثیری ندارد. از طرف دیگر شما هرکاری که کنید مردم پشت سر شما حرف می‌زنند. پس برای خودتان زندگی کنید نه مردم شاید این حرف کلیشه‌ای به نظر بیاید اما رمز خوشبختی و شادمانی همین است. پس بی توجهی به حرف‌های منفی مردم را دستور کار خود قرار دهید. 

5. ازدواج اجباری | مهارت‌های خود را تقویت کنید

کمک گرفتن از مشاور، ارتقا دادن توانایی‌ها، تحصیل و اشتغال همه و همه باعث می‌شوند از بودن با خودتان احساس خوبی کنید و برای ازدواج آماده‌تر شوید. از این که دیگر برای شما مورد ازدواج پیدا نشود نترسید و اول به فکر تکامل خودتان باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

آیا با ازدواج کردن عشق به وجود می‌آید ؟

عشق و علاقه تا حدودی بعد ازدواج به وجود می‌آید اما این در صورتی است که قبل ازدواج علاقه‌ای و تمایل نسبی وجود داشته باشد.

برخی‌ها ازدواج باید عاقلانه باشد نه عاشقانه، آیا این حرف درست است ؟

گرچه که عاقلانه رفتار کردن در امر ازدواج مسئله مهمی است اما قدرت علاقه را نباید در این میان دست کم گرفت. عشق انگیزه‌ای است که شما را در پستی و بلندی‌های رابطه سر پا نگه می‌دارد.

می‌خواهم برای فرار از خانواده ازدواج کنم تا مستقل شوم. آیا درست است؟

باید بدانید اکثر افرادی که برای آزادی و استقلال بیشتر ازدواج می‌کنند در خانه همسر دچار مشکلات زیاد و جدی می‌شوند. پس باید تمام معیارهای ازدواج را به درستی بررسی نمایید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫3 دیدگاه ها

  1. من وقتی ۱۷ سالم بود به اجبار خانواده ازدواج کردم اما الان خیلی راضیم خدارو شکر که تو خونه خودمم الان سه تا هم بچه دارم اولاش از این که زورکی دارم شوهر میکنم خیلی عصبانی بودم ولی بعدا وقتی دیدم شوهرم چقدر مرد خوبیه دیگه تصمیم گرفتم یه مشاوره بگیرم وقتی با مشاور حرف زدم فهمیدم همیشه نیمه خالی لیوان رو میدیدم الان خیلی حالم خوبه

    1. هاله عزیز از این که مجموعه ما رو برای دریافت مشاوره انتخاب کردید ممنونیم . همیشه برای راهنمایی و مشاوره کنارتون هستیم.

  2. تو این آشفته بازار دلم خیلی گرفته…
    دنیای عجیبیه یکی تو سن کم نمی خواد ازدواج کنه به زور و گریه و شیون شوهرش میدن. یکیم تا دم مرگ هر کاری می کنه خودش به آب و آتیش می زنه ولی آرزو به دل می مونه و ازدواج نمی کنه.
    دل نگرونم واسه دنیایی که از جنس ناجوانمردیهاست.

    حسرت به دل ماندن و رفتن. حسرت کودکی و شادی و بازی نکردن ها. میگم بمون میگی نمیشه…
    یا حسرت نبود همدم و تنهایی یک عمر را بدون هم کلامی و گفتن درد دلی بدون تکیه گاه شانه ای عمر را گذروندن.کجای دنیایی،دلم برات تنگه…???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره