سندرم ایمپاستر با خود ویرانگری | علائم و درمان سندروم ایمپاستر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سندرم ایمپاستر یا خود ویرانگری پدیده ای روانی ویژه افراد موفق و مشهور است. آیا از موفقیت های خود راضی هستید؟ آیا تلاش‌تان را عامل موفقیت های‌تان می‌دانید؟ اگر پاسخ شما به دو جواب بالا خیر باشد. احتمالا دچار سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری شده‌اید. شاید هم در اطرافیان خود دیده باشید. که خیلی‌ها با موفقیت‌های فراوان همچنان از خود راضی نیستند. مدیر عامل یک شرکت‌بودن را خوش شانسی تلقی می‌کنند. اما این افراد دچار سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری هستند. برای انجام کارها اضطراب و استرس می‌گیرند. و خود را لایق موفقیت نمی‌دانند. حتما برای کمک به افراد مبتلا به سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری از یک روانشناس کمک بگیرید. در ادامه در رابطه با سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری، علائم، راهکار پیشگیری و درمان صحبت کرده ایم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

سندرم ایمپاستر چیست؟

سندرم‌ایمپاستر یا خود ویرانگری یک اختلال روانی است که فرد خود را لایق هیچ موفقیتی نمی‌داند. کسانی که این سندرم را دارند راجع به استعدادها و توانایی های خود دچار شک و تردید هستند. این افراد موفقیت های خود را نمی‌پذیرند. اگر از نظر اطرافیان فردی باهوش و تلاش گر باشند. از نظر خودشان اینگونه نیست. اصولا این افراد موفقیت خودشان را اقبال و خوش شانسی می‌دانند. 70 درصد انسان ها به این سندرم به صورت خفیف یا شدید دچار هستند. اولین بار این سندرم توسط روانشناسان در سال 1978 عنوان شد.

حتما درباره خودباوری در روانشناسی مطالعه نمایید.

ویژگی های سندرم ایمپاستر

افراد دچار خود ویرانگری 3 ویژگی اصلی دارند. که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • این افراد احساس می‌کنند که دیگران نسبت به موفقیت های این اشخاص اغراق می‌کنند.
  • خود ویرانگران ترس و هراس شدیدی دارند. که شاید دیگران متوجه شوند نسبت به موفقیت های این افراد فریب خورده اند.
  • موفقیت های خود را با دیگران مقایسه می‌کنند.

چه کسانی که در معرض سندرم ایمپاستر هستند

کسانی که در معرض سندرم‌ایمپاستر هستند چه کسانی هستند؟ بسیاری از افراد در مراحل مختلف زندگی خود دچار این سندرم می‌شوند. اما افرادی که در ادامه نام‌برده‌ایم بیشتر در معرض خود ویرانگری هستند.

1- والدین سرشناس و موفق

افرادی که والدین سرشناس و موفق دارند بیشتر در معرض سندرم ایمپاستر هستند. این افراد احساس می‌کنند که در هر کاری باید موفق شوند. و فشار روانی حس می‌کنند.

2- موفقیت در زمان کوتاه

افرادی که در زمان کوتاه موفق و مشهور می‌شوند. بیشتر دچار سندرم ایمپاستر و خود ویرانگری می‌شوند. مثلا اگر فردی در شغل خود به سرعت موفق و سرشناس شود. دائما از خود سوال می‌کند که چطور ممکن است در این زمان کوتاه موفق شوم؟

برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

3- تنهایی

افرادی که در تنهایی همه فعالیت های خود را انجام می‌دهند. دچار سندرم ایمپاستر یا خود ویرانگری می‌شوند. انسان‌ها عموما به دنبال بازخورد خوب از اطرافیان هستند. کسانی که به تنهایی فعالیت می‌کنند کارفرما یا اطرافیانی ندارند که بازخورد بگیرند.

4- اقلیت

کسانی که در اقلیت دینی، مذهبی، نژادی، طبقه اجتماعی، ثروت و … قرار دارند. اگر در زمینه‌ای موفق شوند. به سندرم ایمپاستر یا خود ویرانگری مبتلا می‌شوند.

حتما نحوه مهربان بودن با خود را یاد بگیرید.

مشکلات و پیامدهای سندرم ایمپاستر

مشکلاتی در سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری وجود دارد. در ادامه به بسیاری از آنها اشاره کرده‌ایم.

  • مشکل در روابط اجتماعی
  • اختلال در زمینه کاری
  • منزوی شدن
  • اختلال در تحصیلات
  • خودداری از انجام مسئولیت های بزرگ
  • احساس ناکافی بودن
  • کاهش اعتماد به نفس
  • احساس اضطراب و پریشانی
  • احساس عدم کفایت

راهکار مقابله با سندرم ایمپاستر

چند راهکارها برای روبرو شدن با سندرم ایمپاستر را توضیح داده‌ایم که به شرح زیر هستند.

کشف عامل کاهش اعتماد به نفس

به دنبال کشف عاملی باشید که باعث کاهش اعتماد به نفس شما شده است. شغل، رشته تحصیلی، مدیریت یک شرکت، انجام پروژه و … عواملی هستند که موجب کاهش اعتماد به نفس شما می‌شوند.

مشورت

با دوست یا خانواده خود در رابطه با عاملی که باعث کاهش اعتماد به نفس‌تان است مشورت کنید. کسی را انتخاب کنید که شما را درک کند. و اگر مشکل شما تحصیلی است، سعی کنید همکلاسی خود را انتخاب نکنید. مشورت باعث مقابله با سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری می‌شود.

یادداشت استعداد و نقاط قوت

برای مقابله با سندرم ایمپاستر یا خودویرانگری موفقیت ها، استعدادها، نقاط قوت و دستاوردهای‌تان را یادداشت کنید. با یادداشت این موارد به این نتیجه می‌رسید که تمامی موفقیت ها ناشی از تلاش های خودتان به تنهایی است.

به یاد داشته باشید که طبق نظر افراد با تجربه برگزیده شده اید

هیچوقت فراموش‌نکنید که افراد با تجرب و شایسته رزومه موفق شما را مطالعه کرده اند و طبق نظر آنها برگزیده شده اید. با فکر به این موضوع با سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری مقابله کرده اید.

شک های خود را دور بریزید

اگر از کلمه “فکر می‌کنم” و “حس می‌کنم” زیاد استفاده می‌کنید. لازم است که نوع افکار و طرز صحبت کردن خود را تغییر دهید. هنگام صحبت، محکم، با استوار و سرشار از اعتماد به نفس باشید. از کلمات تاکیدی استفاده کنید تا قدرت کلمات را برای مقابله با سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری مشاهده کنید.

برای رسیدن به خودشناسی کلیک کنید.

درمان سندرم ایمپاستر

یکی از بهترین راه ها شناخت و بینش کافی از سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری است. بهترین راه درمان سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری مراجعه به روانشناس است. روانشناس با روان درمانی به مراجعه کننده کمک می‌کند که به بینش و شناخت کافی از سندرم، نوع مقابله و چونگی رفتار برسد. با مراجعه به یک روانشناس و متخصص در این زمینه با سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری مقابله کنید.

کلام اخر

بسیاری از افراد مشهور و موفق از سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری رنج می‌برند. با مطالعه این مقاله در رابطه با سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری، علائم، راهکار پیشگیری و درمان آشنا شده اید. درمان توسط روانشناس و درمانگر بهترین گزینه برای بینش و مقابله است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی در زمینه سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای‌ کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سندرم‌ ایمپاستر یا خود ویرانگری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره