مهربان بودن با خود | معنی شفقت و مهربانی با خود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مهربان بودن با خود کمتر مورد توجه ما آدم‌هاست. اما باید بدانیم که مهربان بودن با خود برای سلامت روان و جسم ضروری است. کسانی که با خود مهربان هستند، کمتر خود را مورد انتقاد قرار می‌دهند. همینطور از موقعیت های استرس زا دوری می‌جویند. این به نوبه خود، منجر به رضایت بیشتر از زندگی می‌شود. در واقع مهربان بودن با خود بخشی از خودشناسی است. به جای سرزنش خودمان، باید بیاموزیم چگونه راهی برای ترقی پیدا کنیم. فقط یک نفر در دنیاست که همیشه با او رابطه خواهید داشت و آن شخص خودتان هستید. پس همراه خوبی برای خود باشید. کسانی که با خود مهربان هستند، حس و حال بهتری در زندگی خواهند داشت. در ادامه یاد می‌گیرید که چگونه مهربان بودن با خود را در زندگی اجرا کنید. برای تحقق این موضوع برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

مهربان بودن با خود

ما در مورد مهربانی به عنوان یک ارزش صحبت می‌کنیم. مهربان بودن ویژگی است که همه ما در دوستان، همکاران، شرکای کاری و احساسی خود، به دنبال آن هستیم. با این حال، آیا ما در وجود خود نیز به دنبال این ویژگی هستیم؟

احساساسات ما نسبت به خودمان، هویت ما را شکل می دهند. وقتی با خود مهربان باشیم، می توانیم احساساتی مانند عزت نفس، اعتماد به نفس و… را در خودمان تقویت کنیم. اگر احساسات منفی که نسبت به خود داریم را نادیده بگیریم و آن را با صدایی دلسوزتر و بخشنده تر جایگزین کنیم، آن وقت مهربان بودن با خود را یاد می‌گیریم. این روش، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت ذهنی، عاطفی و فیزیکی می‌باشد. برای اینکه یاد بگیرید چگونه با خود مهربان باشید، از روش های زیر کمک بگیرید.

برای رسیدن به خودشناسی کلیک کنید.

1- مدافع درونی خود را پرورش دهید

همه ما با منتقد درونی آشنا هستیم. صدایی در سرمان که همیشه زود قضاوت می‌کند. تنها نقطه ضعف های خود را ببینیم و احساس بدی نسبت به خود داشته باشیم. اما وقت آن رسیده که مدافع درونی شما، جلوی منتقد درونی‌تان بایستد. مدافع درونی صدایی‌ست که به طرفداری از شما دفاع می‌کند. شما با پرورش مدافع درونی خود، کمتر از خود انتقاد می‌کنید. اینگونه احساسات منفی نسبت به خودتان را از بین می‌برید.

2- ویژگی های مثبت خود را به یاد بیاورید

شاید بدنی ایده آل ندارید اما ممکن است موهای زیبایی داشته باشید. شاید در ریاضیات خوب نباشید، اما احتمالا در هنر خلاق و حرفه ای می‌باشید.

شما فردی لایق انتقاد و بدخلقی نیستید. هر مشکلی که دارید مهم نیست. (البته، شاید از نظر شما مشکل به نظر برسد). در عوض باید به ویژگی‌های مثبت‌تان ارزش دهید. همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و خود را با نقطه ضعف‌هایتان خسته نکنید. قطعا شما ویژگی های خوب و مثبت دارید که از خاطرتان رفته است. پس تنها آن ویژگی‌ها را به خود یادآوری کنید.

3- زمانی را به خود اختصاص دهید

هر روز زمانی را به خود اختصاص دهید. کاری را انجام دهید که باعث شادی و احساس آرامش در شما می‌شود. نقاشی بکشید، موسیقی بنوازید، پیاده روی کنید، فیلم ببینید یا هر کار دیگری که واقعا به آن علاقه دارید انجام دهید. وقت گذراندن با خودتان، استعدادهای شما را شکوفا می‌کند. اینگونه توانایی های خود را بهتر می‌شناسید. انجام این کارها، در افزایش اعتماد به نفس و قدرت تمرکز شما نیز تأثیرگذار است.

برای آشنایی با نحوه دوست داشتن خود کلیک کنید.

4- مهربان بودن با خود | از خود مراقبت کنید

مراقبت از خود، یکی از بهترین راه‌ها برای ابراز مهربانی است. شما باید به اندازه کافی بخوابید، میوه و سبزیجات بخورید، ورزش کنید و از خوردن غذاهای ناسالم بپرهیزید. همینطور می توانید با استفاده از محصولات بهداشتی، پاکیزگی و بهداشت شخصی خود را افزایش دهید. سعی کنید همیشه آراسته باشید. با انجام این کارها از ظاهر و بدن خود به بهترین نحو مراقبت می‌کنید. البته مراقبت از خود تنها به معنای مراقبت ظاهری و فیزیکی نیست. شما باید از لحاظ روحی و فکری نیز خالی از هرگونه استرس و اضطراب باشید. در ابتدا برای انجام این کار، با دوری از موقعیت‌های تنش زا شروع کنید.

5- به خود احترام بگذارید

احترام به خود، به این معناست که برای خودتان ارزش قائل بشوید. هرگز اجازه ندهید دیگران ارزش شما را تعیین کنند. به طور کلی زمانی که شما به وعده های خود عمل می‌کنید، یعنی به خود احترام گذاشته اید. یکی دیگر از راه های احترام به خود، امتناع از مقایسه خود با دیگران است. این نشان می‌دهد که تا چه اندازه خود را قبول دارید و چقدر برای خود ارزش قائل هستید. زمانی که شما به خودتان احترام بگذارید، می‌توانید احترام اطرافیان نسبت به خود را نیز جذب کنید. با احترام عمیق به خودتان، توانایی این را دارید که مهربانی با خود را نیز یاد بگیرید.

6- خود را آرام کنید

آیا روز سختی داشته اید یا با کسی درگیر شده‌اید؟ آیا از رسیدن به چیزی ناکام مانده اید؟

اگر برایتان اتفاقی افتاد که باعث بروز خشم، ناراحتی، ناامیدی یا … شد، سعی کنید خود را آرام کنید. می‌توانید برای این کار از روش های زیر کمک بگیرید.

  • در وان آب گرم ریلکس کنید یا زیر دوش آب گرم بنشینید.
  • پوست سر، پاها و انگشتان دست خود را ماساژ دهید.
  • برای خود کمی شکلات داغ درست کنید و یک فیلم طنز ببینید.

هیچ کس به غیر از شما نمی داند چگونه آرام می‌شوید. بنابراین سعی کنید از هر روشی که فکر می‌کنید برایتان خوب است، برای آرام کردن خود استفاده کنید.

7- به خود ایمان داشته باشید

بخشی از مهربانی با خودتان، این است که بهترین‌ها را برای خود بخواهید. برای به دست آوردن بهترین‌ها باید خود را باور داشته باشید. خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید. همه ما نقاط ضعف و نقاط قوتی داریم. گاهی موفق می‌شویم و گاهی شکست می خوریم. اگر می خواهید با خود مهربان باشید، باید به خود ایمان داشته باشید و به خود واقعی تان اجازه شکوفایی بدهید.

8- قدردانی را تمرین کنید

تمرین قدردانی راهی عالی برای ایجاد یک ذهنیت مثبت است. زیرا به شما کمک می‌کند روی چیزهایی که ندارید تمرکز نکنید. در عوض، توجه خود را به چیزهایی که در حال حاضر دارید معطوف کنید. در طی روز فقط با نوشتن 5 چیز که برای داشتن‌شان خوشحال هستید شروع کنید. پس از آن، برای داشتن‌شان سپاسگذار باشید.

چرا برخی از افراد با خود مهربان نیستند؟

آیا شما خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید؟

همیشه می‌توانیم شخصی باهوش‌تر، قوی‌تر و زیباتر از خودمان پیدا کنیم. بنابراین مقایسه کردن خودمان با سایر افراد بی‌نتیجه است. زیرا هر یک از ما شخصیت و توانایی های منحصر به خودمان را داریم. مقایسه خودمان با دیگران، تنها احساس ناامیدی و حال بد را در ما تقویت می‌کند.

از طرفی، همه ما مهربانی با دیگران را از کودکی یاد گرفته‌ایم. اما هرگز به ما یاد نداده اند که چگونه با خود مهربان باشیم و به خودمان احترام بگذاریم. گاهی اوقات، چنان درگیر مهربانی با دیگران می شویم که اهمیت مهربانی با خود را فراموش می‌کنیم.

فشار و استرس از دلایل دیگر است. وقتی افراد تحت فشار قرار می گیرند، حال مساعدی برای مهربانی با خود نخواهند داشت. برای مقابله با این مشکل، باید بتوانید خود را با شرایط سخت وفق دهید و از هرگونه فشار دوری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهربان بودن با خود در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره