قرص پوکساکیم | دوز ، عوارض و تداخل دارویی با پوکساکیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص پوکساکیم نام تجاری داروی‌کلردیازپوکساید است. پوکساکیم به شکل قرص‌های ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی در بازار دارویی عرضه می‌شود. برای درمان مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب از داروی پوکساکیم استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم برای نتیجه گرفتن بهتر، علاوه بر استفاده از قرص پوکساکیم، از درمان‌های دیگری چون مشاوره، روان درمانی و درمان‌های شناختی نیز بهره‌مند شوید. تجویز داروی پوکساکیم و تعیین دوز مصرفی آن به عهده روان‌پزشک است و با مراجعه به یک روان‌پزشک ماهر نسبت به درمان خود اقدام کنید. در ادامه با مطالبی راجع‌به کاربرد، عوارض جانبی و هشدارهای مصرف پوکساکیم آشنا خواهیم شد. برای آشنایی با انواع داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

کاربرد قرص پوکساکیم

قرص پوکساکیم نام تجاری (کلردیازپوکساید) بوده و متعلق به خانواده بنزودیازپین‌ها است. گروه دارویی بنزودیازپین‌ها کاربردها و اثرات مختلفی دارند. این داروها خاصیت‌هایی مانند ضد اضطراب، آرامبخش، شل‌کننده عضلات دارند.

پوکساکیم دارویی است که به صورت قرص‌های خوراکی تجویز می‌شود. از جمله کاربردهای قرص پوکساکیم درمان افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب است. هم‌چنین از پوکساکیم برای درمان علائم ترک الکل و به عنوان آرامبخش در موارد اضطراب قبل از جراحی استفاده می‌گردد.

برای آشنایی با انواع داروهای دسته بنزودیازپین ها کلیک کنید.

نحوه و دوز مصرف

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم داروی‌پوکساکیم به شکل قرص‌های خوراکی ۵ و ۱۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها موجود است. شما می‌توانید این قرص همراه یا بدون غذا استفاده کنید.

تعیین دوز داروی مصرفی به عهده پزشک یا روان‌پزشک است و با توجه به سن، نوع بیماری، شدت بیماری، سایر داروهای مصرفی، سابقه بیماری‌هایی که به آن‌ها مبتلایید، تعیین می‌گردد.

ممکن است بلافاصله پس از شروع مصرف پوکساکیم، تاثیرات مثبت دارو را مشاهده نکنید. حتی در مواردی گزارش شده که اوایل شروع مصرف دارو، علائم بیماری فرد شدت بیشتری پیدا می‌کند. اما پس از گذشت چند هفته نشانه‌های بیماری کاهش یافته و بهبود آغاز می‌شود.

عوارض جانبی مصرف قرص پوکساکیم

استفاده از هر دارویی در کنار اثرات درمانی می‌تواند با عوارض جانبی نیز همراه باشد. البته همه کسانی که از دارو استفاده می‌کنند، دچار عوارض جانبی نخواهند شد. شدت عوارض جانبی از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از مهم‌ترین و جدی‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف پوکساکیم به شرح زیر است.

_ سرگیجه، ضعف و ناراحتی

_ تاری دید

_ اختلال نعوظ

_ زوال عقل و آلزایمر (در صورت استفاده طولانی مدت از پوکساکیم ممکن است این عارضه در فرد رخ دهد).

_ سکته مغزی (لکنت زبان، ضعف یک طرفه بدن)

_ حمله قلبی (برخی از نشانه‌های آن شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد در قسمت‌های فوقانی تنه است).

_ تغییرات رفتاری (پرخاشگری، عصبی شدن)

_ پیدا شدن افکار خودکشی (بهتراست اطرافیان افرادی که از پوکساکیم استفاده می‌کنند، نسبت به تغییرات رفتاری وی حساس بوده و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند).

_ توهم (اغلب توهم‌ها از نوع بینایی و شنوایی است).

_ خشکی دهان (دارو را با مقدار زیادی آب استفاده کنید و بدن خود را از کم آبی حفظ کنید).

_ یبوست (طبق دستور پزشک از داروهای ملین‌ و میوه‌هایی مانند انجیر، آلو و … استفاده کنید).

_ خواب‌آلودگی (سعی کنید پس از مصرف دارو از انجام فعالیت‌هایی مانند رانندگی و سایر فعالیت‌های نیازمند تمرکز خودداری نمایید).

_ واکنش‌های آلرژی (تب و لرز، تنگی نفس، گلودرد، تورم زبان).

عوارض جانبی خفیف ممکن است خودبه‌خود و پس از هماهنگ شدن بدن با دارو از بین بروند. اما اگر عوارض جانبی شدیدتر شوند و از بین نروند، حتما با پزشک خود مشورت کنید. برای آشنایی با سایر روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

تداخلات دارویی باپوکساکیم

مصرف همزمان پوکساکیم با برخی از داروها تداخل دارد و مشکلاتی را برای فرد به همراه دارد. تداخلات دارویی می‌توانند شدت عوارض جانبی را افزایش دهند. هنگام مراجعه به پزشک، اطلاعات مربوط به داروهای مصرفی خود را در اختیار او قرار دهید.

  • کاربامازپین
  • سایمتیدین
  • ضد قارچ‌ها: ایتراکونازول، کتوکونازول
  • داروهای تضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی: مانند سایر بنزودیازپین‌ها از جمله آلپرازولام، دیازپام، کلونازپام
  • مهارکننده‌های مونوآمین‌اکسیداز (MAO): لینزولید، فنلزین
  • داروهای ضدافسردگی: سیتالوپرام، آسنترا ، آمی‌تریپتلین و …
  • مخدرهای تسکین‌دهنده درد: مورفین، پتدین، متادون
  • داروهای ضد فشارخون بالا: کلونیدین، متیل‌دوپا (این دو داروی کاهنده فشارخون بوده که سیستم عصبی مرکزی را نیز تضعیف می‌کنند.)

نکات مهم مصرف قرص پوکساکیم

همراه با قرص پوکساکیم از نوشیدن الکل اجتناب کنید. زیرا الکل می‌تواند شدت خواب‌آلودگی را بالا برده و خطرات جدی برای فرد داشته باشد.

افراد مبتلا به مشکلات قلبی، بیماری‌های تیروئیدی، دوقطبی، تشنج و اختلالات تنفسی کاندید استفاده از دارو نیستند و تجویز دارو برای آن‌ها با احتیاط صورت می‌گیرد.

تجویز دارو برای درمان‌های کوتاه مدت افسردگی و اضطراب است. مصرف طولانی مدت می‌تواند با خطر وابستگی و اعتیاد به دارو همراه باشد. توصیه می‌کنیم در کنار استفاده از پوکساکیم، از جلسات مشاوره و روان‌درمانی نیز استفاده کنید تا نتایج بهتری در درمان حاصل گردد.

قطع دارو نباید یکباره و ناگهانی باشد. برنامه قطع آن نیز باید زیر نظر پزشک و به صورت کاهش تدریجی دوز مصرفی باشد. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره