قرص کلردیازپوکساید چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

قرص کلردیازپوکساید یا لیبریوم یکی از آرام‌بخش‌هایی است که برای کاهش اضطراب و همین‌طور درمان بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلردیازپوکساید باعث افزایش ترشح ماده شیمیایی به نام گابا از مغز می‌شود و با توجه به تأثیری که گابا در کاهش فعالیت اعصاب و احساس آرامش دارد، این دارو اثرات ضد اضطرابی خود را نشان خواهد داد. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده طولانی‌مدت از قرص کلردیازپوکساید باعث وابستگی روانی یا اعتیاد به این دارو خواهد شد. همچنین قطع خودسرانه مصرف نیز می‌تواند باعث بازگشت علائم اضطرابی باشد. به همین خاطر بهتر است در کنار استفاده از این دارو از یک روانشناس راهکارهایی را برای کاهش مشکلات اضطرابی و همین‌طور مدیریت هیجانات خود آموزش ببینید.

بیشتر بخوانید : علائم اضطراب

قرص کلردیازپوکساید

داروی کلردیازپوکساید که با نام تجاری لیبریوم و به‌صورت قرص‌های 5 و 10 میلی‌گرمی در بازار موجود است یکی از رایج‌ترین داروهایی است که برای کاهش اضطراب و رفع مشکلات بی‌خوابی مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دارو مغز را وادار به ترشح بیشتر ماده شیمیایی به نام گابا می‌کند و با توجه به اثر گابا بر کاهش فعالیت دستگاه عصبی و احساس آرامش، کلردیازپوکساید خاصیت ضد اضطرابی خود را نمایش خواهد داد.

یکی دیگر از کاربردهای قرص کلردیازپوکساید استفاده از آن برای کاهش نشانه‌های منفی ناشی از ترک الکل است. انقباض عضلات بدن یکی از عوارض ناخوشایند در هنگام ترک اعتیاد به الکل است و با توجه به اینکه قرص کلردیازپوکساید باعث آرامش سیستم اعصاب و عضلات می‌شود از این دارو برای کاهش انقباضات عضلانی در ترک الکل استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید. 

نحوه مصرف کلردیازپوکساید

نحوه مصرف قرص کلردیازپوکساید با توجه به شرایط جسمی و سنی هر فرد متفاوت خواهد بود. به همین خاطر بهتر است دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک استفاده کنید. بااین‌حال معمولاً در شرایطی که قرص کلردیازپوکساید برای کاهش اضطراب تجویز شده باشد، باید برای 1 تا 3 بار در روز یک عدد قرص 5 میلی‌گرمی استفاده کنید و درصورتی‌که از این دارو برای کاهش نشانه‌های منفی اعتیاد به الکل استفاده می‌کنید، این مقدار به 4 بار در روز افزایش پیدا می‌کند.

درصورتی‌که یک وعده استفاده از دارو را فراموش کرده‌اید به‌محض یادآوری آن را مصرف کنید اما در شرایطی که به زمان مصرف دوز بعدی دارو نزدیک شده‌اید مصرف وعده قبلی را فراموش کرده و به‌هیچ‌عنوان مقدار مصرف را دو برابر نکنید. بررسی‌های انجام‌شده تفاوت چندانی میان مصرف قرص کلردیازپوکساید به همراه غذا یا بدون آن پیدا نکرده‌اند؛ بااین‌حال بهتر است این دارو را همراه با وعده‌های غذایی خود مصرف کنید.

فروشگاه آرامیس
بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی 

عوارض جانبی قرص کلردیازپوکساید

تابه‌حال عوارض منفی چندانی از مصرف داروی کلردیازپوکساید گزارش نشده اما بااین‌حال این دارو در برخی افراد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. درصورتی‌که شدت این علائم در شما بیش‌ازحد است و یا علی‌رغم گذشت مدتی از استفاده علائم همچنان باقیست، هرچه سریع‌تر پزشک خود را در جریان قرار دهید. عوارض منفی استفاده از قرص کلردیازپوکساید عبارتند از:

-خواب‌آلودگی و گیجی
-سرگیجه و سردرد
-تغییر خلق و افزایش عصبانیت
-تغیر میل جنسی
-اختلالات قاعدگی در خانم‌ها

تداخلات دارویی کلرودیازپوکساید

به‌طورکلی در شرایطی که از داروهای دیگری در کنار قرص کلردیازپوکساید استفاده می‌کنید و یا به الکل و سایر مخدرهای کند‌کننده دستگاه عصبی اعتیاد دارید، بهتر است پزشک را در جریان این موضوع قرار دهید. با توجه به اینکه الکل و سایر داروهای کند‌کننده دستگاه عصبی مرکزی دارای تأثیرگذاری یکسانی هستند، ممکن است استفاده هم‌زمان آن‌ها باعث افزایش اثرگذاری و بروز مشکلات جدی برای فرد شود. علاوه بر این برخی تحقیقات نشان‌دهنده این موضوع است که قرص کلردیازپوکساید نباید هم‌زمان با داروهای ضدافسردگی نظیر فلوکستین یا فلووکسامین مورد استفاده قرار بگیرد.

مسمومیت با قرص کلردیازپوکساید

مصرف بیش‌ازحد قرص کلردیازپوکساید می‌تواند باعث اوردوز یا مسمومیت با این ماده شود. در صورت مشاهده نشانه‌های زیر هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه نمایید.

-افت هشیاری
-کاهش فشارخون
-کاهش تنفس
-کاهش تعادل
-اغما یا بیهوشی

داروی کلردیازپوکساید | استفاده از درمان‌های جایگزین

قرص کلردیازپوکساید مانند سایر داروهای روان‌پزشکی صرفاً باعث کاهش نشانه‌ها شده و قدرت درمان آن‌ها را ندارد. درنتیجه هنگامی‌که شما به هر دلیلی ازجمله عدم دسترسی به دارو مصرف آن را قطع کنید، نشانه‌های ناخوشایند اضطراب را مجددا تجربه خواهید کرد. علاوه‌بر‌این، این دارو باعث وابستگی روانی می‌شود و فرد برای دستیابی به نتیجه سابق باید مرتباً مقدار مصرف را افزایش دهد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که به‌جای استفاده از داروهای روان‌پزشکی و یا در کنار استفاده از آن‌ها به فکر درمان‌های جایگزین ازجمله روان‌درمانی باشید. برای آشنایی با انواع روش های درمان اضطراب کلیک کنید.

روانشناس طی روان درمانی چه کمکی می کند؟

روانشناسان با آموزش تکنیک‌های درمانی مناسب به شما در کاهش و مدیریت اضطرابتان کمک خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از روان‌درمانی این است که اثرات آن به‌صورت پایدار باقی ‌مانده و شما در سایر شرایط مشابه نیز می‌توانید به خود کمک کنید. یکی از مهم‌ترین درمان‌ها برای کاهش اضطراب استفاده از روش درمان شناختی-رفتاری است. در این روش اضطراب معمولاً به دلیل یک تصور اشتباه ایجاد می‌شود که در آن فرد انتظار بروز یک خطر قریب‌الوقوع را دارد. در طی جلسات درمان شناختی-رفتاری به فرد کمک می‌شود تا با دقت بیشتری افکار خود را بررسی کرده و تصورات غیرمنطقی خود را با افکار سازگارانه‌تری جایگزین نماید.

همچنین درمانگر رفتارهای مناسبی نظیر تکنیک‌های آرام‌سازی را به فرد آموزش می‌دهد. استفاده از این تکنیک‌ها باعث خواهد شد تا بیمار در شرایط بحران بتواند اضطراب خود را کنترل کند. با توجه به اینکه استفاده از درمان‌های روان‌شناختی عوارض و پیامدهای منفی مصرف داروها را ندارند معمولاً توصیه می‌شود که به این درمان‌ها توجه داشته باشید. برای کسب اطلاعات در زمینه بهترین روش های درمان استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلردیازپوکساید می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول 

کلردیازپوکساید چیست؟

کلردیازپوکساید که با نام تجاری لیبریوم در بازار موجود است یکی از داروهای ضد اضطرابی است که برای کاهش اضطراب، مشکلات بی‌خوابی و رفع نشانه‌های منفی ترک اعتیاد به الکل از آن استفاده می‌شود.

کلردیازکساید چه عوارضی دارد؟

استفاده از این دارو می‌تواند باعث احساس خواب‌آلودگی، تغییرات خلقی، سردرد و سرگیجه و یا بروز اختلالاتی در چرخه قاعدگی شود.

آیا استفاده از داروی کلردیازپوکساید اعتیادآور است؟

بله؛ مصرف کلردیازپوکساید برای طولانی‌مدت باعث بالا رفتن تحمل روانی شده و فرد مجبور است برای دستیابی به حالت پیشین دائماً میزان مصرف را افزایش دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره