مکانیسم دفاعی دلیل تراشی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مکانیسم دفاعی دلیل تراشی چیست ؟ آیا تا به حال در مورد این مکانیسم دفاعی چیزی شنیده اید؟ دلیل تراشی یکی از انواع ساز و کارهای دفاعی است که به فرد کمک می کند از مواجهه با امیال و عواطف ناخوشایند اجتناب کند. در طی دلیل تراشی فرد سعی می کند با استفاده از استدلال های مختلف با رفتارها و هیجانات غیر قابل توجیه خود کنار بیاید. ما در ادامه این مقاله در مورد مکانیسم دفاعی توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. پس برای آشنایی با این مفهوم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مکانیسم دفاعی دلیل تراشی؛ آشنایی با مکانیسم های دفاعی

دلیل تراشی یکی از انواع مکانیسم های دفاعی است که روان کاوان در جلسات روان درمانی به آن می پردازند. برای اینکه با ساز و کار دلیل تراشی بیشتر آشنا شوید لازم است که در ابتدا مفهوم مکانیسم های دفاعی را بهتر بشناسید. مکانیسم های دفاعی که در ابتدا در نظریه روان کاوی زیگموند فروید مطرح شدند هرگونه رفتاری هستند که از ما در برابر تنش ها و اضطراب های درونی و بیرونی محافظت می کنند. در حقیقت ساختار روان انسان به گونه ای طراحی شده است که به طور ناخودآگاه با راهبردهای مختلف از او در برابر فروپاشی روانی دفاع می کند. مکانیسم های دفاعی از جمله مهم ترین راهبردهایی هستند که در سطح ناخودآگاه به کار می روند.

مکانیسم دفاعی دلیل تراشی چیست و چه عملکردی دارد؟

مکانیسم دفاعی دلیل تراشی  یکی از انواع ساز و کارهای دفاعی است که اجازه مواجهه با هیجانات عمیق و عموما دردناک را به انسان نمی دهد. در طی این مکانیسم دفاعی فرد تلاش می کند با استفاده از استدلال های منطقی مختلف با رفتارها، عواطف یا امیال غیرقابل توجیه خود کنار بیاید. برای مثال فردی را تصور کنید که اقدام به دزدی از یک فرد ثروتمند می کند. او برای مواجه نشدن با سرزنش های درونی و تنش های ناشی از عذاب وجدان تلاش می کند دائما برای کار خود یک دلیل منطقی بیاورد. مثلا در این شرایط ممکن است بشنوید که فرد می گوید دزدی او چیزی از دارایی فرد ثروتمند کم نمی کند و آسیبی به وضعیت اقتصادی او نمی رساند. همین استدلال باعث می شود که فرد دست از سرزنش خود بردارد یا کم تر از بابت کاری که انجام داده احساس پشیمانی کند.

مکانیسم دفاعی دلیل تراشی و عقلانی سازی

مکانیسم دفاعی دلیل تراشی و عقلانی سازی دو ساز و کار دفاعی جداگانه هستند که شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. به طوری که در بسیاری از موارد افراد به طور همزمان از آن ها استفاده می کنند. در عقلانی سازی فرد تلاش می کند که به بعد احساسی رویدادها و موضوعات پیرامونی نپردازد و به نوعی پردازش هیجانی ماجرا را به ناخودآگاه واگذار می کند. در این شرایط بسیار احتمال دارد که فرد از مکانیسم دلیل تراشی نیز استفاده نماید. چرا که برای پرهیز از مواجهه با عواطف عمیق فرد مجبور می شود به استدلال های منطقی مختلف متوسل شود. برای نمونه در مثال دزدی که پیش تر به آن اشاره شد فرد تلاش می کند به پیامدهای روانی که دزدی به افراد وارد می کند نیاندیشد و تنها بعد اقتصادی ماجرا را درنظر بگیرد. چرا که جدا شدن از احساسات و آوردن دلیل های منطقی به او کمک می کند تا بتواند از شر اضطراب هایی که عذاب وجدان برای او ایجاد می کند رها شود.

دلیل تراشی و مداخله آن در روند درمان

دلیل تراشی یکی از موانعی است که می تواند در روند درمان مشکلات روان شناختی مداخله نماید. چرا که در این شرایط فرد در برابر تجربه احساسات عمیق مقاومت کرده و با استدلال های منطقی پی در پی می تواند درمانگر را در یک چرخه معیوب گرفتار می سازد. با این حال درمانگران آموزش دیده در زمینه مکانیسم های دفاعی و نحوه مقابله با آن ها می توانند به مراجع کمک کنند تا از انگیزه های ناخودآگاه بینش بیشتری به دست بیاورند و در نتیجه بتوانند رفتارهای پخته تری را جایگزین استفاده افراطی از مکانیسم دلیل تراشی کنند.

 

فروشگاه آرامیس

برای دریافت مشاوره در زمینه خودشنایی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا استفاده از مکانیسم دفاعی دلیل تراشی می تواند بیمارگون باشد؟

استفاده مکرر و افراطی از هر مکانیسم دفاعی می تواند زمینه ساز روان رنجوری شده و بیمارگون تلقی شود. از همین رو هر زمان که یک مکانیسم دفاعی بر رفتارهای فرد غلبه یابد و شکلی انعطاف ناپذیر به خود بگیرد به دریافت درمان های روانشناختی نیاز دارد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره