ترس از پدر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از پدر مشکلی است که بعضی از ما را درگیر خودش می‌کند. به‌طورکلی در فرهنگ کشور ما پدر جایگاه خاصی دارد. این موضوع گاهی اوقات باعث می‌شود که شما به دلیل قدرت و جایگاه پدر از او بترسید. اما همه می‌دانیم که ترس از پدر مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. شما باید بتوانید در یک خانواده با آرامش نظرات خود را بیان کنید؛ و یا وقتی مشکلی پیش می‌آید بدانید که می‌توانید روی کمک اعضای خانواده حساب کنید. به همین خاطر بسیار مهم است که راهی برای ازبین‌بردن ترسی که از پدر دارید پیدا کنید. ما در این مطلب ترس از پدر، دلایل و راهکارهای آن را بررسی خواهیم کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاوره خانواده در این شرایط می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

دلایل ترس از پدر 

قبل از هر چیز باید دلیل ترس از پدرتان را پیدا کنید. وقتی ما علت یک مسئله را بدانیم قدرت بیشتری برای کنترل آن خواهیم داشت. البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که به اندازه تمام آدم‌های روی زمین و تجربه‌های آنها می‌توانیم دلیل برای ترس از پدر داشته باشیم. بااین‌حال شاید بتوان گفت که همه ترس‌ها به شکلی به این چند دسته بازمی‌گردند.

1- سابقه رفتارهای تند و پرخاشگری | ترس از پدر

خاطرات ما از پدر یکی از مهم‌ترین دلایل برای ترسیدن از او هستند. اگر شما در سال‌های کودکی یا حتی وقتی بزرگ‌تر شده بودید رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از پدرتان دیده باشید طبیعتاً از او خواهید ترسید. روان‌شناسان معتقدند خاطرات ما بار هیجانی دارند. به همین خاطر است که وقتی یک خاطره را به یاد می‌آوریم احساسات مربوط به آن لحظه را نیز تجربه می‌کنیم. طبیعتاً وقتی تعداد زیادی از خاطرات شما راجع به پدرتان با پرخاشگری او همراه شده باشد هر بار که با او در ارتباط هستید احساس ترس را مجدداً تجربه خواهید کرد.

برای آشنایی بیشتر با عواقب کتک زدن فرزندان کلیک کنید.

2- ویژگی‌های شخصیتی پدر | ترس از پدر

بعضی از آقایان تصور می‌کنند که باید جدی و بداخلاق باشند. در حقیقت این ویژگی است که جامعه برای بسیاری از مردان مناسب می‌داند. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مردان رفتارهای محبت‌آمیزی با همسر و فرزندان خود نداشته باشند. و این مسئله مشکلاتی را در خانواده به وجود خواهد آورد؛ که یکی از آنها احساس ترس از پدر است. در حقیقت وقتی شما به دلیل شخصیت پدرتان هیچ‌وقت ارتباط صمیمی را با او تجربه نکرده باشید این موضوع باعث می‌شود که همیشه یک ترس همراه با احترام را نسبت به وی احساس کنید.

3- فرهنگ و باورهای جامعه

همان‌طور که گفتیم فرهنگ جامعه ما جایگاه خاصی را برای مردان و به‌خصوص پدر یک خانواده می‌شناسد. بسیاری از ما پدر را رئیس خانواده می‌دانیم. این باور معمولاً از سوی مادر و دیگران نیز به بچه‌ها تلقین می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود که شما نتوانید رابطه صمیمی با پدر برقرار کنید. و این موضوع به‌تدریج ترس از پدر را در دل شما به وجود خواهد آورد.

4- سرکوب کردن خواسته‌ها توسط پدر

بعضی از پدرها فکر می‌کنند که نظر و دیدگاه آنها برای خانواده صحیح‌ترین و بهترین راه است. به همین خاطر هیچگاه به نظرات شما توجه نمی‌کنند. یا بسیاری از مواقع پیش می‌آید که وقتی نظر می‌دهید پدرتان برخورد بدی با شما می‌کند. این پدرها هر نظری به غیر از خواسته و دیدگاه خودشان را رد می‌کنند. به همین خاطر به‌تدریج اعتمادبه‌نفس شما را از بین می‌برند. و این مسئله تبدیل به دلیلی برای ترس از پدر خواهد شد.

برای آشنایی با انواع شرایط و مصادیق خشونت خانگی کلیک کنید.

راهکارهایی برای ازبین‌بردن ترس از پدر

با پدرتان صحبت کنید

صحبت‌کردن همیشه اولین و بهترین راهکار برای حل کردن اختلافات است. وقتی با پدرتان به مشکل خورده‌اید بهتر است در یک فضای آرام و دوستانه با او صحبت کنید. احساس و نظر خود را نسبت به او و رفتارهایش با آرامش و دوستانه بیان کنید. سعی کنید با کمک هم راهی برای تغییر شرایط پیدا کنید.

با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

یکی از دلایل اینکه ترس ما ادامه پیدا می‌کند این است که با آن روبه‌رو نمی‌شویم. برای مثال وقتی شما از صحبت‌کردن با پدرتان می‌ترسید هرگز هم این موضوع را تجربه نمی‌کنید. بلکه هر بار سعی می‌کنید از روبه‌رو شدن و صحبت با پدر فرار کنید. این موضوع باعث می‌شود که ترس شما از پدرتان باقی بماند. اما اگر یک‌بار برخلاف ترستان با او صحبت کنید متوجه خواهید شد که این مسئله خیلی هم موضوع ترسناکی نیست. و در نتیجه ترس شما کم‌کم از بین خواهد رفت.

برای داشتن و به دست آوردن آرامش و رابطه ای مناسب با والدین، حتما ملاک های یک خانواده سالم را بخوانید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم

مشاوره خانواده یکی از راهکارهایی است که می‌توانید برای ازبین‌بردن ترس از پدر استفاده کنید. مشاورین با بررسی شرایط شما به‌صورت اختصاصی دلایل ترس از پدرتان را مشخص می‌کنند؛ و سپس سعی می‌کنند راهکارهایی را برای تغییر شرایط به شما آموزش دهند. برای مثال ممکن است شما و پدرتان نیاز داشته باشید مهارت‌هایی مثل صحبت‌کردن در خانواده و تصمیم‌گیری مشترک را یاد بگیرید. یا شاید لازم باشد مشاور بعضی از باورهای اشتباه شما راجع به پدر را تغییر بدهد. به همین خاطر همیشه توصیه می‌شود که اگر نمی‌توانید به‌تنهایی مشکلات خانوادگی را حل کنید حتماً از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از پدر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

پدرم نظر هیچ‌کس به غیر از خودش را قبول ندارد؛ و هر نظر مخالفی را با عصبانیت و تندی جواب می‌دهد. چطور باید این مشکل را برطرف کنم؟

در یک شرایط آرام و مناسب با پدرتان صحبت کنید. احساسات خود را با او در میان بگذارید و سعی کنید یک راه‌حل مناسب برای شرایط پیدا کنید. وقتی می‌خواهید نظر خودتان را مطرح کنید. اول با صحبت‌های پدرتان همدلی کرده و به او نشان بدهید که متوجه احساسات و افکارش هستید. سپس نظر خود را بیان کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره