زنان خانه دار

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زنان خانه دار موفق چگونه باید زندگی کنند؟ شادی و موفقیت را زنان خانه‌دار هم می‌توانند تجربه کنند. طی سال‌های اخیر میزان سطح تحصیلات زنان نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و همین موضوع سبب شده که توقع آن‌ها برای داشتن استقلال مالی و داشتن جایگاه اجتماعی بالا برود.

برخی از زنان از همان ابتدا خانه‌داری را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر شاغل هستند، اما با تولد فرزند و یا شرایط کاری سخت، ترجیح می‌دهند خانه‌دار شوند. اگر خانه داری را متضاد با شاغل بودن می‌دانید و باور به موفقیت زنان خانه دار ندارید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. برای آشنایی بیشتر با مفهوم موفقیت در زندگی کلیک کنید.

زنان خانه دار

زنان خانه‌دار، زمان خود را در طول روز به نظافت خانه، شستشو، آشپزی، مراقبت و نگه‌داری از فرزندان و … اختصاص می‌دهند. موضوعی که در این رابطه وجود دارد، این است که آیا خانه‌داری شغل محسوب می‌شود یا خیر. چراکه اغلب زنان خانه‌دار معتقد هستند که در حال انجام یک شغل تمام وقتی می‌باشند که هیچ گونه مزد و حقوقی برای آن دریافت نمی‌کنند، البته در واقع درست نیز می‌باشد.

طی سال‌های اخیر سعی شده به شغل خانه داری، از دید دیگری نگاه شود؛ به طوری که هنوز هم به عنوان یک شغل شناخته نمی‌شود اما می‌توان در جهت بیمه زنان خانه دار ، اقداماتی انجام داد.

نگرش زنان به مقوله خانه داری

معمولا زنان خانه دار دارای دو دید متفاوت به زندگی می‌باشند که همین موضوع سبب می‌شود که به زندگی احساس خوب و یا بدی داشته باشند. با مقایسه این دو نگرش؛ متوجه تفاوت های زنان خانه دار می شوید.

1.شغل خانه‌داری، سرمایه‌گذاری عشق برای عزیزان

دسته‌ای از زنان خانه‌دار خودشان با رضایت کامل این شغل را انتخاب می‌کنند و از اینکه نقش زن خانه‌دار و یک مادر را ایفا کنند، رضایت کامل دارند. در واقع داشتن احساس خرسندی در کنار همسر و فرزند و همینطور برقراری آرامش و نظم بیشتر در خانه برای‌شان رضایت بخش‌تر است.

فروشگاه آرامیس

2.قشر کناره‌گیر جامعه

برخی دیگر از زنان خانه دار در اعماق وجود خودشان احساس خوبی نسبت به خانه‌دار بودن ندارند، و آن را هم معنی با کناره‌گیری از جامعه می‌دانند. در واقع آن‌ها احساس می‌کنند که از جامعه دور مانده‌اند و قابلیت خاصی ندارند.

این تفکر نیز تا حدودی غلط است، چراکه زنان خانه‌دار در زندگی مسئولیت بالایی دارند، اما در کنار آن باید تلاش کنند تا به موفقیت برسند. اگر به اجبار همسر خود، مسئولیت خانه‌داری را انتخاب کرده‌اید، حتما سعی کنید از یک مشاوره خانواده برای توافق مجدد در زندگی کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

آیا موفقیت برای زنان خانه دار معنایی دارد؟

مفهوم دقیق موفقیت وابسته به دیدگاه افراد است و هر فردی درک و نگرش متفاوتی نسبت به آن دارد. از موضوعات مهم در زمینه خانه‌داری این است که یک زن پس از ازدواج درگیر زندگی نشود و زندگی چند بعدی داشته باشد، به این معنا که علاوه بر توجه به زندگی شخصی همسر و فرزندان و رسیدگی به امور خانه، دارای بعد اجتماعی، فردی، معنوی، تفریح و … نیز باشد.

اگر باوردارید که خانه داری مانع از موفقیت شما شده، حتما برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

آیا خانه داری به صورت تمام وقت خوب است؟

انتخاب خانه داری برای بسیاری از افراد به این معنی است که زمان زیادی را صرف امور خانه نمایند. تمامی زنان باید در کنار احتصاص زمان برای خانواده، تلاش کنند به علایق و نیازهای خود نیز رسیدگی نمایند و زمانی را نیز برای خودشان اختصاص دهند.

به زنان خانه دار توصیه می‌شود کمی در خلوت به خود فکر کنید که آیا پس از چندین سال که فرزندان‌تان بزرگ شدند و هر کدام به دنبال زندگی خود رفتند، شما چه احساسی نسبت به زندگی دارید، آیا از اینکه وقت خود را به خانوده‌تان اختصاص داده‌اید، خرسند هستید یا خیر.

برخی از زنان پس از چندین سال که انرژی خود را صرف فرزندان‌شان می‌کنند، تمایل دارند فرزندان نیز در سنین بزرگسالی وقت خود را برای مادرشان اختصاص دهند. در حالی که هر انسانی حق دارد برای خواسته‌های خودش تلاش کند؛ بنابراین ممکن است در آینده فرزندتان مسیر خود را از شما جدا کند و حتی قدردان شما نباشد و این موضوع به این معناست که شما باید به آینده خود نیز فکر کنید.

زنان خانه دار موفق

در این قسمت به راهکارهایی اشاره کرده‌ایم که به کمک آن‌ها می‌توانید جزو زنان خانه دار موفق باشید. برای کسب اطلاعات لازم درباره اهمیت استقلال مالی زنان کلیک کنید.

1. داشتن برنامه ریزی

برای اینکه بتوانید به امور فرزندان خود و همینطور امور مرتبط با خانه رسیدگی کنید، لازم است برنامه ریزی داشته باشید که اینکارها تمامی وقت شما را در طول روز نگیرید.

برخی از روزهای هفته را برای انجام کارهای زیاد خانه همچون شست و شو، اتو کشیدن لباس‌ها و … اختصاص دهید تا بتوانید از موقعیت‌هایی که ایجاد می‌شود به بهترین شکل ممکن برای خود استفاده کنید.

2. زنان خانه دار و تقویت اعتماد به نفس

میزان اعتماد به نفس، رضایت و خودباوری تان را تقویت کنید. در واقع خودپنداره مثبت از عوامل کلیدی برای رسیدن به موفقیت می‌باشد، بنابراین لازم است که به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید.

فراموش نکنید که زنان خانه دار ستون‌های اصلی زندگی هستند و دارای نقش مهمی در رشد و پرورش فرزندان خود می‌باشند. در واقع پرورش و همینطور موفقیت تحصیلی فرزندان، پیشرفت شغلی همسر، آرامش خانه و … همگی وابسته به نقش زنان خانه‌دار است.

3. رشد توانایی‌ها و قابلیت‌های درونی

تمامی زنان خانه‌دار، به غیر از خانه‌داری دارای توانایی‌ها و استعدادهای دیگری نیز هستند که می‌توانند در جهت شکوفا کردن آن حرکت کنند.

اگر به رشته ورزشی، تحصیلی و یا هنری علاقه‌مند هستید، می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید و حتی اگر نمی‌توانید از خانه خارج شوید، می‌توانید به صورت آنلاین از ویدیوهای آموزشی استفاده نمایید.

4. زنان خانه دار و خود اشتغالی در خانه

متناسب با توانایی‌هایی که دارید، یک حرفه را در خانه آغاز کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه تحصیلی فعال هستید، به عنوان معلم خصوصی فعالیت خود را ادامه دهید و یا پروژه‌های تحقیقاتی را انجام دهید. یا اگر در زمینه هنری فعالیت دارید، می‌توانید آن را در خانه دنبال کنید. داشتن استقلال مالی می‌تواند احساس مثبت درونی شما را برانگیزد و به طور کلی رضایت بیشتری از زندگی داشته باشید.

5. حضور فعالانه در جامعه و گسترش روابط

سعی کنید در کنار پرداختن به خانه داری، روابط اجتماعی‌تان را نیز افزایش دهید. با زنانی ارتباط بگیرید که احساس می‌کنند در زندگی موفق هستند، برای اینکار لازم نیست دقیقا مشابه آن‌ها عمل کنید ولی می‌توانید از تجربه‌های‌شان در زمینه‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید، استفاده کنید. بهتر است از اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، اطلاع داشته باشید و همواره به اطلاعات عمومی خود اضافه کنید.

6. زنان خانه دار و سرمایه گذاری اقتصادی

به عنوان زن خانه دار موفق لازم است اطلاعات خود را در زمینه اقتصادی بالا ببرید و در بازار بورس، سهام، سکه و دلار سرمایه گذاری کنید.

برای الگوبرداری از زنان موفق کلیک کنید.

7. تقویت حس مسئولیت پذیری در اعضای خانواده

خانه‌دار بودن به این معنی نیست که مادر تمام کارهای اعضای خانواده را انجام دهد و در این زمینه هیچ کدام از اعضا به او کمک نکنند.

لازم است مسئولیت‌های خانه را در میان اعضای خانواده خود متناسب با توانایی‌هایی که دارند، تقسیم کنید و از همگی بخواهید که به شما کمک کنند. این کار سبب می‌شود که شما زمان کافی برای پرداختن به کارهای مورد علاقه خود را داشته باشید و در کنار دیگر اعضای خانواده زندگی مستقل خود را نیز در پیش بگیرید.

از دیگر مزیت‌های تقسیم مسئولیت در میان اعضای خانواده، این است که با بر عهده گرفتن مسئولیت کارها از سوی هر کدام از اعضا، اگر شما یک روز هم در خانه نباشید، مشکلی رخ نخواهد داد.

در صورتی که پس از استفاده از تمامی راهکارهای ارائه شده در این مقاله از سایت ذهن نو، بازهم به عنوان یک زن خانه‌دار احساس افسردگی و یا اضطراب دارید، توصیه می‌شود از مشاوران و روانشناسان این مرکز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زنان خانه دار موفق می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره