تغییر زندگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تغییر زندگی چگونه و با چه راهکارهایی امکان‌پذیر است؟ بسیاری از افراد در زندگی دچار احساس ناکامی هستند و به همین دلیل تمایل دارند، زندگی خود را تغییر دهند. ایجاد تغییر و تحول در زندگی می‌تواند منجر به تجربه سبک جدیدی از زندگی شود و حتی موفقیت‌ها و اتفاقات مثبت بیشتری را نیز در برداشته باشد. اگر به زندگی اشخاص معروف نگاه کنیم، بسیاری از افراد هستند که زندگی‌شان را از هیچ شروع کرده‌اند و در موقعیت‌های مختلف، شکست‌های قطعی را به موفقیت تغییر داده‌اند. بنابراین می‌توان با نیروی فکر و اراده و تغییرزندگی به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرد. برای اطلاع از نکات مهم تغییر زندگی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و برای دریافت کمک متخصص برای مشاوره فردی کلیک کنید.

چرا به تغییر زندگی نیاز داریم؟

بسیاری از افراد شجاعت تغییرزندگی را ندارند و در عوض تمایل دارند تا در منطفه امن خود باقی بمانند. گاهی وجود برخی دلایل گویای این موضوع است که فرد به تغییرزندگی نیاز دارد. اگر شما نیز دارای یکی از نشانه‌های زیر هستید، بهتر است برای تغییری در زندگی خود گام بردارید.

  • داشتن دید منفی نسبت به همه چیز در زندگی
  • مقاومت در برابر حقیقت
  • مقصر جلوه دادن دیگران
  • نگرانی و اضطراب دائمی
  • داشتن انتظارات بی‌جا از خود و دیگران
  • عدم پذیرش حتی کوچکترین مشکلات
  • نارضایتی از زندگی
  • اجتناب از یادگیری موضوعات تازه
  • درگیر گذشته بودن

مزایای تغییر زندگی

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، تغییر در زندگی می‌تواند در سخت‌ترین شرایط، منجر به تبدیل شکست‌های قطعی به پیروزی شود. از مهم‌ترین مزایای تغییرزندگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تغییرزندگی منجر به رشد شخصی می‌شود. به طوری که فرد به خود این فرصت را می‌دهد تا دید وسیع‌تری به زندگی داشته باشد و حتی از تغییرات جدید نیز چیزهایی جدید یاد می‌گیرد.
  • انعطاف پذیر بودن انسان در برابر موقعیت‌ها و یا مشکلات افزایش پیدا می‌کند. به طوری که به راحتی می‌تواند با موقعیت‌های تازه در زندگی روبه‌رو شود. 
  • تغییر در زندگی منجر به بهبود جنبه‌های مختلفی زندگی در زمینه‌های مالی، شغلی، تحصیلی و … می‌شود و حتی آینده تان در مسیر بهتری نسبت به گذشته قرار می‌گیرد.
  • جرقه‌ای برای پیشرفت کردن نیاز است که تغییر زندگی می‌تواند این جرقه باشد.
  • با تغییر دادن مسیر ثابت و همیشگی زندگی، فرصت‌های بیشتری پیش خواهد آمد که هر کدام دربردارنده اتفاقات خوب و بیشتری هستند.

تغییر زندگی

در برخی موقعیت‌های زندگی، شکست‌ها و تلخی‌ها به اندازه‌ای پررنگ و بزرگ هستند که افکار را از ایجاد تغییر دور می‌کنند. اما ما در طول ادوار مختلف شاهد زندگی‌نامه اشخاصی هستیم که توانسته‌اند سخت‌ترین موقعیت‎‌های زندگی خود را پشت سر بگذارند و راه موفقیت را پیدا کنند. 

این زندگی‌نامه‌ها نشان دهنده این موضوع است که حتی در تاریک‌ترین روزهای زندگی نیز روزنه‌های امید وجود دارد. بنابراین لازم است به قدرت افکار و اراده انسان ایمان داشته باشید و برای تغییر در زندگی خود گام بردارید. در ادامه مهم‌ترین نکات موثر در تغییر زندگی را برای‌تان ارائه کرده‌ایم.

1.پی بردن به معنیِ زندگی

زندگی نامه ویکتور فرانکل یکی از روانشناسان برجسته، دارای درس‌های بزرگی برای کسانی است که می‌خواهند تغییری در زندگی‌شان ایجاد کنند. اعضای خانواده دکتر فرانکل در کوره‌های آدم سوزی اردوگاه‌های کار اجباری به جرم یهودی بودن کشته شدند؛ اما او با وجود اینکه خود نیز سال‌ها در این اردوگاه‌ها اسیر بود، توانست سالم از این اسارت نجات پیدا کند که بعدها بر اساس همین اتفاقات رویکردی با عنوان معنادرمانی را نیز پایه‌ریزی نمود.

فروشگاه آرامیس

در کتاب دکتر فرانکل که تحت عنوان انسان در جست‌وجوی معنا منتشر گردیده است، آورده شده که هر کسی بتواند معنا و چرایی زندگی را متوجه شود، با هر شرایط و چگونگی می‌تواند زندگی خود را ادامه دهد.

در واقع این حرف او به این معنی است که اگر انسان بتواند در میان رنج و دردهای خود، معنایی را پیدا کند، می‌تواند در مسیر شکوفایی قرار بگیرد و دستاوردهای بزرگی در زندگی داشته باشد. همین موضوع سبب شد که روانشناسان و متخصصان برای تغییر زندگی درمانجوها از رویکرد معنادرمانی دکتر فرانکل استفاده می‌کنند. برای پی بردن به معنای زندگی کلیک کنید.

2.فراموش نکردن رویاپردازی

انسان‌ها ممکن است به دلیل داشتن تجربیات تلخ در زندگی و یا واقع‌گرایی افراطی، قابلیت رویاپردازی را از دست بدهند. وقتی افراد رویایی را در ذهن نداشته باشند، هیچ‌گاه برای رسیدن به هدفی تلاش نخواهند کرد.

بنابراین لازم است رویاهایی را در ذهن داشته باشید و برای رسیدن به آن‌ها همواره تلاش کنید. زمان هایی را به ایده پردازی اختصاص دهید و راه‌های رسیدن به آن را در ذهنتان ترسیم کنید. حتی اگر در واقعیت موانع بسیاری در راه دستیابی به رویاهایتان مشاهده می‌کنید، اما هیچ‌گاه از آن‎‌‌ها دست نکشید.

3.تعیین هدف برای رسیدن به رویاها

بسیاری از افراد صرفا فقط رویاسازی می‌کنند و در خیال خود با آن‌ها زندگی می‌کنند و بر این گمان هستند که با تصور رویاها آن‌ها به واقعیت تبدیل خواهند شد.

در حالی که داشتن این تصور بسیار اشتباه است و رویا پردازی زمانی منجر به تغییر زندگی خواهد شد که با هدف‌گذاری همراه باشد. سعی کنید برای رسیدن به رویاهای خود، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تعیین کنید که بتوانید با برنامه ریزی‌کردن به آن‌ها دست پیدا کنید.

برای رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

4. تغییر زندگی با اجتناب از سرزنش خود 

از موانع انسان در حرکت در مسیر ترقی، سرزنش مداوم خود می‌باشد که با احساس پشیمانی همراه است. گذشته با تمامی اتفاقات و تجربیات تلخ و شیرین به پایان رسیده و حالا شما باید با رها کردن آن، تمرکزتان را برای روی تغییر و رشد خود قرار دهید.

لازم است بدانید حتی اگر اشتباهات گذشته شما منجر به شکست‌تان شده، باید با احساسات منفی آن خداحافظی کنید و حتما از تجربیات آن اشتباه، برای ساختن فردایی بهتر کمک بگیرید.

5.غلبه بر ترس‌های خود 

در وجود همه انسان‌ها، ترس‌های پنهانی وجود دارند که مانع پیشرفت و تغییر زندگی می‌شوند. لازم است با شناسایی این ترس‌ها سعی کنید به آن‌ها غلبه کنید. اگر احساس می‌کنید این ترس‌های شماست که مانع از حرکت‌تان رو به جلو می‌شود، می‌توانید از متخصصان و روانشناسان کمک بگیرید تا با غلبه بر ترس‌های خود و تغییر زندگی به احساس رضایتمندی بالاتری از زندگی دست پیدا کنید.

6. تغییر زندگی با پذیرش خود

فراموش نکنید تنها کسی که می‌تواند منجر به تغییرات واقعی در زندگی شما شود، تنها خودتان می‌باشید. بنابراین لازم است خودتان را دوست داشته باشید و همانگونه که هستید، بپذیرید.

از عادات برخی افراد این است که نوعی احساس بیزاری از خود را در وجودشان پرورش می‌دهند؛ به همین دلیل خوبی‌ها را در جایی بیرون از خودشان جستجو می‌کنند. اینگونه افراد دارای شخصیت متزلزلی هستند که شاید هیچ‌گاه نتوانند تغییرات پایداری را در زندگی تجربه کنند. هیچ چیزی به اندازه دوست داشتن خود با تمامی جنبه‌های مثبت و منفی در زندگی، نمی‌تواند منجر به تغییر زندگی و داشتن احساس رضایت شود.

7. زندگی در لحظه

اغلب ما وقتی در حال انجام امور روزمره خود هستیم، دائما نگران مسائل متعدد دیگری هم هستیم که سبب می‌شود که از لحظه غافل شویم و چیزی از آن را به یاد نسپاریم. 

بنابراین برای تغییر زندگی، سعی کنید تمرکز و توجه خود را به حال معطوف کنید و حتی از کوچک‌ترین موضوعات در زندگی لذت ببرید.

سخن آخر

توجه داشته باشید منظور از تغییر زندگی این نیست که به خواست و سلیقه دیگران خودتان را تغییر دهید تا به انسان بهتری تبدیل شوید. تغییر در زندگی به این معنی است که شما سعی کنید با عبور از مشکلات و موانع زندگی و درک معنای آن‌ها، دستاوردها و موفقیت‌های بیشتری را تجربه کنید. 

ویژگی‌های مثبت و منفی خودتان را شناسایی نمایید و سعی کنید با رویاپردازی و تعیین هدف، زندگی را در مسیر جدیدی قرار دهید. در صورتی که احساس می‌کنید شما نیز نیازمند تغییر زندگی هستید، می‌توانید برای دریافت راهکارهای موثر از مشاوره متخصصان مرکز ذهن نو بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر زندگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای ایجاد تغییرات پایدار و مستمر در زندگی چه باید کرد؟

در اغلب موارد، افراد اهداف نامناسبی را برای ایجاد تغییر در زندگی برای خود انتخاب می‌کنند. اهدافی بلندپروازانه و غیرواقع بینانه، بیشتر از اینکه موجب ایجاد انگیزه شود، خود عاملی برای ناکامی است و سبب می‌شود فرد از رسیدن به اهداف خود ناامید شود. بنابراین لازم است ابتدا هدف‌هایی واقع بینانه و متناسب با شرایط خود انتخاب کنید و با بیشتر کردن تلاش خود، اهدافتان را نیز به تدریج بزرگ‌تر کنید تا تغییرات پایدار را تجربه نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره