درمان شخصیت وسواسی جبری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان شخصیت وسواسی جبری نسبت به سایر اختلالات زمانبرتر است. این اختلال در نتیجه وسواس بیش از حد نسبت به درست انجام دادن امور اتفاق می‌افتد و در وجود شخص ریشه می‌دواند تا جایی که جزیی از شخصیت و خصلت وی شده و اطرافیان وی را نیز با مشکل و چالش روبرو می‌سازد. این اختلال به طور متوسط در مردان بیش از زنان رخ داده و دلیل این امر را شاید بتوان در کمال گرایی مردان جستجو کرد. اختلال شخصیت وسواسی جبری چون از نوعی نگرانی غیرمنطقی و افراط گونه نشات می‌گیرد تنها به واسطه استفاده از درمان های روانشناختی قابل درمان است.

درمان شخصیت وسواس جبری

از جمله درمان‌های مثمر فایده در باب اختلال شخصیت وسواسی‌جبری می‌توان به درمان های زیر اشاره کرد. برای آشنایی با علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری کلیک کنید.

درمان شناختی رفتاری CBT

همانطور که از نام این نوع درمان بر می‌آید اساس و پایه درمان بر شناخت و سپس رفتار متمرکز است. فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری دچار نوعی درگیری ذهنی و شناختی است. او خود را مقید به درست انجام دادن کارها می‌داند و نگرانی غیرمعمولی درباره درست انجام دادن کار از خود نشان می‌دهد. این شناخت ذهنی زندگی وی را مختل می‌کند و باعث می‌شود ساعت‌های طولانی یک کار را چندین مرتبه تکرار نماید تا به نتیجه بهتر دست یابد.

به همین دلیل درمانگر CBT بر اصلاح و تغییر شناخت فرد مبتلا تاکید داشته و درمان خود را مبتنی بر آن قرار می‌دهد. در این روش برای درمان شخصیت وسواسی جبری، تلاش بر این است تا بیمار باورهای ذهنی خود را تغییر داده و خود را از بند شناخت های خویش آزاد سازد و فرصتی را به انجام رفتارهای لذت بخش اختصاص دهد.

درمانگر شناختی رفتاری به شخصیت های دچار اختلال وسواسی جبری توصیه می‌کند که به فعالیت‌های چون رفت و آمدهای دوستانه و سرگرمی های پر هیجان بپردازند.

برای آشنایی با روش پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

آموزش آرام سازی

با توجه به شاخصه اصلی بیماری وسواس جبری یعنی ((نگرانی دائم و افراط گونه)) باید روش‌هایی به بیماران دچار شخصیت وسواسی جبری آموزش داده شود تا بتوانند در هنگام احساس نگرانی خود را آرام ساخته و با دید منعطف گونه‌ای با مسئله پیش رو برخورد نمایند. آموزش های چون آموزش آرام سازی با تنفس عمیق می‌تواند بسیار کاربردی و نتیجه بخش باشد. در کنار این آموزش ها، انجام فعالیت هایی چون یوگا، مدیتیشن و پیلاتس می تواند نتایج مثبتی به همرا داشته باشد.

دارو درمانی

در برخی موارد میزان پیشرویی اختلال شخصیتی وسواس جبری تا حدی بوده که زندگی شخص را تحت الشعاع قرار داده و به آسانی نمی توان از این بیماری خلاص شد و راه نجاتی یافت. در این موارد معمولا تاکید بیشتر روان پزشکان بر روی دارو درمانی است. دارو درمانی طی دوره مشخصی بنا بر وضعیت روانی شخص دچار اختلال شخصیتی وسواس جبری انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید : اختلالات شخصیت دسته c 

نتیجه درمان وسواس جبری

نکته قابل توجه این است که هر کدام از درمان‌های ذکر شده به تنهایی می‌تواند نتایج موفقیت آمیزی داشته باشد به شرط اینکه وضعیت بیمار به درستی تشخیص داده شود و علایم بالینی بیمار محرز و قابل مشاهده باشد. گاها به تناسب وضعیت بیمار، روانشناسان برای درمان این اختلال ترکیب و تلفیقی از هر سه درمان را به کار می‌برند.

در نظر داشته باشید که علاوه بر درمان هایی که اختصاصا برای فرد مبتلا به اختلال شخصیت وسواس جبری تجویز می‌شود، بهتر است که اطرافیان و نزدیکان وی نیز مورد مشاوره و راهنمایی های لازم از طرف روانشناس قرار بگیرند تا برخورد صحیح‌تری صورت گیرد و روند درمان و بهبود با سرعت بیشتری پیش رود.

کدام روش درمان شخصیت وسواسی جبری نتیجه طولانی مدت داشته است؟

در مقایسه با دارو درمانی که به صورت موقت و در یک دوره زمانی نتیجه بخش است، درمان شناختی رفتاری بر ذهن و شناخت فرد متمرکز شده و شناخت های منفی وی را تغییر داده و باورهای مثبتی را جایگزین می‌نماید.

به همین دلیل می‌توان گفت درمان CBT به جهت آموزش روش صحیح تفکر، شیوه های درست زندگی را به فرد آموزش داده و در زندگی شخص دچار اختلال شخصیت وسواسی جبری نتایج اثرگذار و طولانی مدت بر جای می‌گذارد. در نتیچه درمان شناختی رفتاری CBT فرد دچار اختلال شخصیتی وسواس جبری نگرانی های کمتری بروز داده، از قید و بند های افراط گونه فکری خود بیرون می آید و سازگاری بیشتری با محیط نشان می دهد.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه درمان شخصیت وسواسی جبری می‌توانید با برترین متخصصان در مجموعه مشاوره روانشناسی ذهن نو در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا درمان بریا شخصیت وسواس جبری وجود دارد؟

این اختلال با استفاده از روش های روانشناختی و در مواردی روش های دارویی قابل درمان بوده و طول دوره درمان نیز با توجه به میزان پیشری بیماری و پیگیری مستمر فرد برای درمان مشخص می شود.

کدام یک از روش های درمانی نتایج بهتری را به همراه دارد؟

در پاسخ به این سوال باید به مطالبی که سابقا ذکر شد رجوع کرده و مجدد این نکته را  مورد مطالعه قرار داد” روانشناسان  با توجه به علایم بالینی فرد و سطح پیش روی اختلال شخصیتی وسواس جبری اقدام به استفاده از یک یا چند مورد از درمان های مذکور می نمایند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره