کانابیس چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کانابیس همان گیاه شاهدانه است که مصرف آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و در مصارف صنعتی و محصولات مخدر استفاده می‌شود. این ماده رایج‌ترین داروی غیر قانونی مورد استفاده در کشورهای غربی است و امروزه مصرف آن در کشور ما نیز پس از الکل و سیگار در میان جوانان رواج بسیاری دارد.

با این وجود اینکه این ماده بیشتر اوقات به صورت تفننی استعمال می‌شود و میزان استفاده از آن در میان مردان بیشتر از زنان است. با توجه به مصرف روزافزون این ماده مخدر، ضروری است که افراد آگاهی خود را در این زمینه به منظور پیشگیری از اعتیاد افزایش دهند و در صورت اعتیاد به آن، هرچه سریع‌تر برای ترک اقدام نمایند. در ادامه مقاله به بررسی کامل کانابیس‌ها می‌پردازیم.  

برای دریافت مشاوره در زمینه کانابیس ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

انواع کانابیس ها 

انواع کانابیس         

گیاه شاهدانه و کانابیس ها دارای مواد روان‌گردانی است که خلق و خو، ادراک و حواس افراد را تغییر می‌دهد. اصلی‌ترین ماده روان گردان موجود در شاهدانه و فرآورده‌های اصلی آن همچون ماری جوانا و حشیش، ماده‌ای به نام تی.اچ. سی(THC) است. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

انواع کانابیس ها 

  • ماده مخدر گل یا ماریجوانا
  • حشیش

در ادامه انواع کانابیس‌ها را شرح داده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

 📌ماری جوانا یا گل

 

ماری‌ جوانا از برگ و گل گیاه شاه‌دانه به‌دست می‌آید و در بین مصرف‌کنندگان با عنوان وید، گل و یا علف شناخته می‌شود. یک باور اشتباه که در ارتباط با ماری جوانا یا گل وجود دارد این است که این ماده از سایر کانابیس‌ها کم‌خطر‌تر است. اما نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که تنها تفاوت ماری‌جوانا یا گل با سایر موادی که در این دسته قرار دارند در مقدار کمتر تی.اچ.سی است که در‌عین‌حال این مواد قدرت اعتیادآوری بسیار بالایی دارند و مصرف آن‌ها برای مدت کوتاهی  باعث وابستگی فرد به این ماده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با علائم و عوارض ماری جوانا کلیک کنید.

کمیکال نیز یکی دیگر از موادی است که در آن ماریجوانا به کار برده شده است. این ماده نیز آثاری مشابه اما قوی تر دارد. برای آشنایی بیشتر علائم اعتیاد به کمیکال کلیک کنید.

 

 📌حشیش و روغن حشیش

 

حشیش را می‌توان قدیمی‌ترین نوع کانابیس‌ در نظر گرفت که از صمغ گیاه شاهدانه به‌دست می‌آید و ظاهری جامد و نرم دارد. این ماده اثراتی مشابه ماری جوانا، علف، شاهدانه و گل دارد. روغن حشیش از راه جوشاندن گل‌ها یا صمغ کانابیس بدست می‌آید و ماده‌ای چسبنده به رنگ قهوه‌ای، قرمز یا سبز است. برای آشنایی بیشتر با انواع تست اعتیاد  کلیک کنید.

میزان تی.اچ.سی. در هریک از گونه‌های کانابیس متفاوت است. معمولاً حشیش قوی‌تر از ماری جوانا است اما روغن حشیش قوی‌ترین نوع از این دسته از مواد محسوب می‌شود. این مواد گاهی با تنباکو مخلوط شده و به شکل سیگار پیچیده می‌شود که به آن سیگاری می‌گویند. کانابیس از طریق پیپ، قلیان یا پایپ هم کشیده می‌شود. گاهی اوقات حشیش فرآوری شده و با مواد خوراکی مثل کیک یا نوشیدنی‌های مثل چای مخلوط می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ماده و نشانه های اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

📌کره THC

کره تی اچ سی دارای 35 درصد خلوص است. این نوع کره با کمترین امکانات در سال 2020 به دست آمده و منجر به سرخوشی و انرژی فراوان می‌گردد. این نوع کره به صورت خوراکی مصرف شده و بعد از 45 دقیقه تاثیرات آن به بیشترین حد می‌رسد.

📌تخم و روغن شاهدانه

تخم و روغن شاهدانه نیز از انواع دیگر کانابیس ها هستند که به صورت های متفاوتی مصرف می‌شود. تخم آن در ایران به عنوان آجیل و کاملا قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن آن نیز خواص دارویی داشته و برای درمان دردهای گوش  اعصاب به کار می‌رود. اما باید در مورد دوز مصرفی آنها دقت کرد.

📌روانگردان ها

برخی از روانگردان ها نیز دارای تی اچ سی کانابیس ها هستند. در این داروها توهم زای بسیار شدید بوده و معمولا به عنوان مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عوارض کانابیس چیست؟                 

اثراتی که کانابیس در بدن فرد ایجاد می‌کند به نحوه مصرف آن بستگی دارد. استفاده از این مواد به صورت کشیدن آن‌ها یا تدخین، سریع ترین تأثیر‌گذاری را دارد ولی در مصرف خوراکی آن مدت بیشتری طول می‌کشد تا این ماده جذب شده و اثرات خود را نشان دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اعتیاد کلیک کنید. 

طبق تحقیقات انجام شده مصرف کانابیس در فرد وابستگی جسمانی شدید به همراه ندارد اما وابستگی روانی شدیدی ایجاد می‌کند و به همین خاطر مصرف آن بعد از مدتی اعتیاد‌آور است. با توجه به وابستگی روانی که در اثر مصرف کانابیس ایجاد می‌شود برای ترک اعتیاد به این مواد بهتر است از یک روانشناس کمک بخواهید. زیرا این اعتیاد روانی باعث وسوسه به مصرف مجدد در فرد پس از سم‌زدایی می‌باشد. برای اطلاع از راه های ترک ماریجوانا کلیک نمایید.

از مهمترین عوارض مصرف کانابیس می‌توان به اضطراب و وحشت‌زدگی اشاره کرد. در اثر استفاده طولانی مدت در عملکرد ریه اختلال ایجاد کرده و باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های دستگاه تنفس می‌شود. استفاده منظم از این ماده  موجب آسیب‌های عصب شناختی به ویژه در نوجوانان و جوانان می‌شود. استعمال دود کانابیس موجب تحریک و آسیب سیستم تنفسی شده و مسمومیت مزمن با مصرف این ماده اغلب انگیزه فرد را برای کار و مطالعه کاهش می‌دهد. برای اطلاع از راه های ترک حشیش کلیک کنید.          

مصرف کانابیس و آثار جسمانی و روانی             

تأثیری که کانابیس روی فرد می‌گذارد به مقدار، مدت و تعداد موارد مصرف، نحوه مصرف، سن و بیماری‌های جسمی و روانی فرد بستگی دارد. البته تجربه افراد گوناگون از مصرف این ماده متفاوت است. برخی از افراد احساس آرامش و سرزندگی می‌کنند، شوخ طبع و پر حرف می‌شوند و برخی دیگر احساس ترس، اضطراب، نا آرامی و گیجی می‌کنند. مصرف کانابیس در دوزهای پایین ادراک و حواس فرد را اندکی مختل می‌کند. برای آشنایی با بهترین روش ترک اعتیاد کلیک کنید.

کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند ادعا دارند که صدای موسیقی را بهتر می‌شنوند، رنگ‌ها را درخشان‌تر می‌بینند و حس چشایی، لامسه و بویایی آن‌ها تقویت می‌شود؛ این وضعیت برای برخی لذت بخش خواهد بود ولی برای برخی دیگر ناراحت کننده است.

مصرف بیش از اندازه کانابیس‌ها باعث از دست دادن کنترل، گیجی، بی‌قراری و وحشت‌زدگی می‌شود و ممکن است باعث ایجاد توهم در مصرف‌کننده شود. تأثیرات فیزیکی که این ماده روی فرد می‌گذارد شامل قرمزی چشم‌ها، خشکی دهان وگلو و تحریک سیستم تنفسی است.

استفاده از کانابیس‌ها اشتها و ضربان قلب را بالا برده و فشار خون را کاهش می‌دهد لذا سبب خواب آلودگی یا نا‌آرامی فرد می‌شود و این موضوع بستگی به مقدار داروی دریافتی و پاسخ فرد به آن دارد.  برخی افراد با وجود مصرف ادعا می کنن به این مواد اعتیاد ندارد، اگر شما هم از این دست افراد هستید توصیه میکنیم مقاله اعتیاد چیست را مطالعه نمایید.

بهترین روش ترک کانابیس چیست؟                 

بهترین روش ترک کانابیس‌ها حضور در مراکز ترک اعتیاد و استفاده از کمک مشاورین و متخصصین با‌تجربه است. همان طور که در ارتباط با ترک اعتیاد‌ به سایر مواد مخدر نیز گفته می‌شود نکته مهم مشخص کردن علت اصلی اعتیاد است. روانشناسان با شناسایی دلایل زیربنایی اعتیاد، در رفع این دلایل و برنامه‌ریزی مناسب برای ادامه زندگی به شما کمک می‌کنند.

بر اساس ویکی پیدیا کانابیس یکی از رایج ترین و در عین حال غیرقانونی‌ترین مواد مخدر موجود در جهان است. ترک اعتیاد تا حد زیادی به شرایط روحی و جسمی فرد بستگی دارد؛ ممکن است ترک این ماده مخدر از لحاظ جسمی و فیزیکی خیلی سریع‌ انجام شود اما مهم‌تر از آن شرایط روحی و روانی فرد است. چنانچه شرایط و فشار‌های زندگی باعث اعتیاد بوده باشد، اگر تغییر پیدا نکنند احتمال دارد که فرد مصرف کننده پس از ترک بلافاصله به مصرف مجدد آن روی آورد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

مکانیسم اثر کانابیس

کانابیس ها بر گیرنده های مختلف عصبی تاثیر می‌گذارند. کانابیس ها در بیشتر موارد از مواد توهم زا و محرک محسوب می‌شوند که تاثیر آن بر سیستم عصبی مرکزی دقیقا به همین شکل است. در واقع آنها با تاثیر بر گیرنده های مخدری برهم کنش داشته و منجر به بروز نشانه های حاصل از مصرف کانابیس می‌شوند.

کاربردهای دارویی کانابیس

در ببسیاری از کشورها از کانابیس به عنوان ماده ای دارویی استفاده می‌کنند. برای مثال برای درمان صرع کودکان، بیماری ام اس و همچنین کاهش درد موثر هستند. اما باید در مورد دوز مصرفی آنها بسیار دقت کرد تا افراد مبتلا به اعتیاد نشوند. اما از طرفی این داروها عوارض جانبی مختلفی نیز دارند؛ که باید آنان را نیز جدی گرفت.

شیوع مصرف کانابیس

شیوع مصرف کانابیس

متاسفانه امروزه شیوع مصرف کانابیس در بالاترین میزان خود است. این آمار مخصوصا در مورد نوجوانان بیشتر است. مصرف کانابیس در بسیاری از کشورها قانونی بوده و به همین دلیل دسترسی به آن آسان است. از این رو افراد زیادی به مصرف آن روی می‌آورند. با اینکه در کشورما مصرف این ماده قانونی نیست؛ اما به دلیل قیمت ارزان و همچنین راحتی مصرف، بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

روش مصرف کانابیس

کانابیس را به شکل های مختلفی می‌توان مصرف نمود. مصرف آن به شکل سیگار، رایج ترین نوع مصرفی است. اما می‌توان آن را به شکل خوراکی نیز مصرف نمود. همانطور که در بسیاری از داروها نیز وجود دارد.

سخن پایانی

امروزه به دلیل تقاضای بیش از حد در مورد مصرف کانابیس ها، داشتن اطلاعاتی در این زمینه و همچنین جلوگیری از سومصرف آنها بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کانابیس اعتیادآور نیست. اما اینطور نبوده و این ماده به هر شکلی که مصرف شود؛ می‌تواند منجر به اعتیاد گردد. از این رو بهتر است افراد اطلاعات لازم را در این مورد کسب کرده و همچنین از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کانابیس ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

علائم اعتیاد به کانابیس ها چیست ؟

اعتیاد به کانابیس ها به راحتی با اطلاع از علائم اعتیاد به کانابیس ها و تست ها و کیت اعتیاد قابل تشخیص است که در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. کانابیس ها به نظرم ترکشون خیلی راحت تر از بقیه مواد مخدر باشه ؟ شنیدم که وابستگی روانی داره وابستگیش جسمی نیست ؟

  2. کانابیس ها مثله دارو هستن بعضی وقتا می تونن مثله یه دارو عمل کنن همه درد و رنجاتو پاک کنن ببرن به نظر شما اینطوری نیست

    1. شاید برای یه مدت کوتاه بتونن این کار رو بکنن و لی تو دراز مدت باعث وابستگی و بدتر شدن شرایط میشن. چرا که رو روابط و حتی توانایی شما برای کار کردن هم تاثیر منفی دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره