نوشتن برای مدیریت استرس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا تا به حال از تاثیر نوشتن در کاهش استرس شنیده اید؟ شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید که نوشتن احساسات‌تان می‌تواند تأثیر بسیاری در کم‌شدن استرس داشته باشد. تخلیه هیجانی در هنگام نوشتن و اینکه ذهن شما می‌تواند مسائل را دقیق‌تر بررسی کند از جمله دلایلی هستند که به کاهش استرس با نوشتن کمک می‌کنند. شاید به همین خاطر باشد که داشتن دفترچه خاطرات و نوشتن یادداشت‌های روزانه تأثیر بسیاری در آرام شدن فرد می‌گذارد. پس شاید بهتر باشد این بار که دچار استرس می‌شوید این تکنیک را امتحان کنید. بااین‌حال استفاده از نوشتن برای کم‌کردن استرس هم قوانینی دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه این موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده‌ایم. همچنین همیشه می‌توانید برای درمان این مساله مشاوره درمان استرس بگیرید.

نوشتن برای مدیریت استرس

شاید برایتان غیرقابل‌باور باشد که با استفاده از نوشتن می‌توانید استرس خود را کم کنید. در حقیقت در شرایطی که ما به‌شدت عصبی شده‌ایم به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم نوشتن است. بسیاری از ما در چنین مواقعی به دنبال یک راهکار عملی‌تر برای حل کردن مشکلمان می‌گردیم. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم آمارها نشان می‌دهد که نوشتن راجع به موضوعی که شما را نگران کرده می‌تواند استرس‌تان را کاهش بدهد.

علاوه بر اینکه نوشتن باعث می‌شود افکار شما متمرکزتر شده و در نتیجه بهتر بتوانید تصمیم بگیرید، این کار یک تأثیر غیرمستقیم نیز خواهد داشت. در حقیقت زمانی که شما پس از نوشتن احساساتتان، آرام‌تر می‌شوید بهتر می‌توانید فکر کنید و طبیعتاً نتایج بهتری خواهید گرفت.

مزایای نوشتن در کم‌کردن استرس

احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که چرا نوشتن می‌تواند استرس را کم کند؟ برای اینکه به این سؤال پاسخ بدهیم بهتر است بعضی از مزایای استفاده از این روش را با هم بررسی کنیم.

نیاز به ابزار یا شرایط خاص ندارید

شما برای نوشتن احساساتتان فقط یک قلم و کاغذ نیاز دارید. این کار نه مهارت چندانی می‌خواهد و نه به ابزار خاصی احتیاج دارد. به همین خاطر است که می‌تواند یک تکنیک مفید برای کاهش استرس باشد. زیرا کمترین درگیری و آشفتگی ذهنی را برای شما ایجاد خواهد کرد.

افکارتان منسجم می‌شوند

شاید شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید که وقتی شروع به نوشتن می‌کنیم فکر ما کمتر پراکنده می‌شود. به‌علاوه راهکارهای مختلفی نیز در این شرایط به ذهن شما می‌رسد. به همین خاطر است که بسیاری از مشاورین به استفاده از این روش تاکید می‌کنند.

کاهش فشار ذهنی

یکی دیگر از مزایای نوشتن راجع به موضوعی که شما را نگران کرده کاهش فشار ذهنی است. ذهن ما این خاصیت را دارد که به موضوعات مختلف شاخ‌وبرگ می‌دهد. به همین خاطر وقتی مسائل در ذهن ما هستند احساس می‌کنید با حجم زیادی از مشکلات روبه‌رو شده‌اید. درحالی‌که وقتی آن‌ها را روی کاغذ می‌نویسید، متوجه خواهید شد که همه آنها در چند دسته خلاصه می‌شوند. اینکه ببینید حجم مشکلات کمتر از آن چیزی است که تصور می‌کردید قدم بزرگی برای کاهش استرس است.

تخلیه هیجانی

تابه‌حال برایتان پیش آمده که وقتی چیزی می‌نویسید گریه کنید؟ به این موضوع تخلیه هیجانی گفته می‌شود. در حقیقت وقتی شما راجع به موضوع استرس خود می‌نویسید همه هیجاناتی که در وجودتان جمع شده نیز هم‌زمان بیرون می‌ریزند. این شرایط باعث می‌شود که کمی آرام‌تر شوید.

در نوشتن ترسی از قضاوت شدن ندارید

یکی از مهم‌ترین مزایای نوشتن این است که شما ترسی از قضاوت شدن ندارید. صحبت‌کردن با اطرافیان شاید راه بسیار خوبی برای تخلیه نگرانی‌ها باشد اما احتمالاً همیشه ترس از قضاوت شدن را همراه خواهید داشت. یا شاید نتوانید راجع به همه چیز به‌سادگی با آن‌ها صحبت کنید. در این زمان‌ها نوشتن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. زیرا هیچ‌کس قرار نیست نوشته‌های شما را بخواند. در نتیجه از قضاوت شدن توسط دیگران راحت خواهید بود. همین موضوع می‌تواند به تخلیه هیجانی بیشتر شما نیز کمک کند.

نکاتی که در حین نوشتن برای کاهش استرس باید رعایت کنید

نوشتن برای کاهش استرس زمانی مفید خواهد بود که شما به برخی نکات توجه داشته باشید. در غیر این صورت احتمالاً نوشتن تبدیل به دلیلی برای استرس و نگرانی بیشتر می‌شود. از جمله این نکات عبارتند از:

نوشتن را متوقف نکنید

وقتی شروع به نوشتن می‌کنید کلمات و احساسات خودبه‌خود و یکی پس از دیگری روی کاغذ می‌آیند. در این شرایط لازم نیست زمان بگذارید و جملات را انتخاب کنید؛ یا به این فکر کنید که چه چیزهایی را بهتر است ننویسید. یادتان باشد هدف اصلی از این کار تخلیه هیجان‌های شما است. پس اگر قرار باشد همه احساساتتان را صادقانه بیان نکنید این تمرین هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

به چگونه نوشتن فکر نکنید

لازم نیست که در نوشتن قواعد دستوری را رعایت کنید. یا لازم نیست که بخواهید همه جملات را درست مانند یک داستان پشت‌سرهم و به ترتیب بیان کنید. بلکه همان‌طور که گفتیم فقط سعی کنید هر چیزی که دلتان می‌خواهد را بنویسید. حتی اگر فقط کلمات تک به ذهنتان می‌رسد یا نمی‌توانید فعل و فاعل درستی برای نوشته‌تان انتخاب کنید اصلاً خود را درگیر این موضوع نکنید. صرفاً به نوشتن ادامه بدهید.

خودتان را قضاوت نکنید

بسیاری از ما بعدها وقتی نوشته‌های این دوره را می‌خوانیم خودمان را بابت حرف‌هایی که زده‌ایم سرزنش می‌کنیم. یا شاید از اشتباهات و سادگی خودمان خنده‌مان بگیرد. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نکات این است که هرگز نوشته‌های خود در شرایط پراسترس را قضاوت نکنید. یادتان باشد وقتی این مطالب را می‌نوشتید در شرایط عادی نبودید و هر انسانی حق دارد که گاهی در زندگی دچار این حالت بشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چرا نوشتن می‌تواند استرس را کاهش بدهد؟

نوشتن باعث تخلیه هیجانی شده و درعین‌حال به شما کمک می‌کند تا ذهنتان را بیشتر روی موضوع موردنظر متمرکز کنید. همین شرایط به شما کمک خواهد کرد تا آرامش را تجربه کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره