مثبت اندیشی در روانشناسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مثبت اندیشی از رویکردهای ذهنی و عاطفی است که می‌تواند در کیفیت زندگی انسان‌ها تاثیر خود را بگذارد. افراد مثبت اندیش سعی دارند در زندگی‌شان اتفاقات خوب، شاد، سلامتی و … را پیش بینی کنند و در رسیدن به این موارد موانع و مشکلات را از سر راه برمی‌دارند.

گاهی مشکلات زندگی سخت و پیچیده می‌شود که افراد بسیاری مثبت اندیشی را بی‌فایده می‌دانند و اعتقادی بر تاثیر آن در زندگی ندارند؛ اما برخی نیز در تمامی لحظات زندگی خود مثبت اندیش هستند و تاثیرات آن را نیز در زندگی خود احساس می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با آثار مثبت اندیشی و راه‌های رسیدن به آن آشنا شویم. در صورتی که در این زمینه دچار مشکل هستید می‌توانید همین الان برای مشاوره فردی اقدام کنید.

مثبت اندیشی به چه معناست؟

در زندگی هر انسانی اتفاقات مختلفی میافتد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند تلخ و یا شیرین باشد. کسانی که مثبت اندیش هستند، در پی اتفاقات تلخ نیز به دنبال نقاط مثبت و روشن می‌گردند و از هر موقعیتی در زندگی برای پیشرفت کردن و موفق شدن استفاده می‌کنند.

به طور کلی افراد مثبت اندیش عموما انسان‌های شادی هستند که در هر موقعیتی از زندگی احساسات خود را حفظ می‌کنند. به این معنی که حتی اگر اتفاق تلخی برایشان بیافتد سعی می‌کنند آرامش خودشان را حفظ کنند و با نگاه مثبت راه حل مناسب را پیدا کنند.

بنابراین در یک تعریف کلی، افراد مثبت اندیش به دنبال وقوع اتفاقات خوبی هستند و برای رویدادهای مثبت امیدوار می‌باشند. در واقع مثبت اندیشی میزان حال خوب در زندگی را بیشتر می‌کند و سبب می‌شود هر فردی در زندگی بیشترین لذت ممکن را ببرد. پیشنهاد می شود حتما درباره راه های افزایش خوش بینی بخوانید.

فواید مثبت اندیشی

یکی از مهارت‌های زندگی، مثبت اندیشی است که در راه رسیدن به خواسته‌ها و اهداف به فرد کمک می‌کند. با تحقیقاتی که محققان و روانشناسان در این زمینه انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند که افکار دارای قدرت بسیاری در جنبه‌های مختلف زندگی می‌باشد. در واقع همان گونه که افکار مثبت می‌تواند سبب تغییر زندگی شود، با غلبه بر افکار منفی نیز غیرممکن‌ها تحقق می‌باید. در ادامه به فواید مثبت اندیشی اشاره کرده‌ایم. پیش از آن نیز برای آشنایی با پارامترهای سلامت روان کلیک کنید.

1. رسیدن به خلاقیت و ارتقا

مثبت اندیشی و داشتن دید مثبت، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند برای پیشرفت کردن و ارتقا، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را ارائه دهند و یا برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کنند. چرا که افکار منفی، قدرت عملکرد صحیح را از ذهن منفی‌باف می‌گیرد و سبب می‌شود او نتواند در جهت تغییر قدم بردارد.

2. مثبت اندیشی با بهبود عملکرد

مثبت اندیشی باعث افزایش قدرت انگیزه در انسان می‌شود. انگیزه بالا به افراد کمک می‌کند تا توان رویارویی با مسائل مختلف را داشته باشند و با امید بتوانند نسبت به تغییر شرایط خود اقدام کنند. بسیاری از فاکتورها همچون برخورداری از قدرت تصمیم گیری و میل به پیشرفت کردن از افکار مثبت اندیشی نشات می‌گیرد.

3.کاهش استرس

افکار منفی خود عامل به وجود آورنده استرس هستند؛ چرا که زمانی که فرد از رویدادهای مختلف در زندگی‌اش برداشت‌های منفی داشته باشد، باعث می‌شود که در جایگاه ضعف قرار بگیرد و با نادیده گرفتن اراده خود، کنترل اوضاع را از دست بدهد.

افراد مثبت اندیش به نتیجه مثبت امیدوار هستند و انتظارات آن‌ها از هر رویدادی مثبت است. داشتن افکار مثبت باعث می‌شود که حتی در امور کنترل ناپذیر میزان استرس کاهش پیدا کند.

4. بهبود وضعیت جسمانی

هر چه ذهن و افکار انسان آرام‌تر باشد، تاثیرات آن بر روی جسم انسان نیز مثبت خواهد بود. چراکه مثبت اندیشی باعث کاهش میزان استرس می‌شود و همین عاملی برای بهتر عمل کردن سیستم دفاعی بدن است.

5. افزایش مهارت تاب‌آوری

زمانی که فرد نسبت به رویدادهای مختلف در زندگی، دارای نگرش و افکار مثبتی است، می‌تواند در برابر رویدادهای سخت زندگی تحمل بیشتری داشته باشد و راحت‌تر تصمیم گیری نماید. این همان مهارتی است که با عنوان تاب‌آوری آن را می‌شناسیم.

6. مثبت اندیشی با تجربه یک زندگی شاد

در واقع شادی در کنار سختی‌ها و غم معنا می‎گیرد. کسانی می‌توانند معنای شادی را درک کنند که بپذیرند سختی و مشکلات در زندگی وجود دارد اما می‌توان از این سختی‌ها عبور کرد و شرایط بهتری را رقم زد. حتما مقاله راه های شاد بودن را بخوانید.

راهکارهایی برای افزایش مثبت اندیشی

برای اینکه بتوانید به مهارت مثبت اندیشی در زندگی برسید، باید بتوانید افکار خود را مدیریت کنید. برای درک بهتر این موضوع در نظر بگیرید که ذهن انسان متشکل از دو بخش خود متفکر و خود مشاهده‌گر می‌باشد.

بخش خود متفکر دائما در حال ایجاد افکارهای مختلف در ذهن است و فرد نمی‌تواند مانع از ایجاد این تفکرات شود. اما قادر است با بخش خود مشاهده‌گر انتخاب نماید که به کدام افکار توجه کند. در واقع کنترل افکار مهارتی است که یادگیری آن نیاز به تمرین دارد. در ادامه سعی کرده‌ایم به راهکارهایی که باعث افزایش مثبت اندیشی در زندگی می‌شود، اشاره کنیم.

1. تکرار جملات مثبت

افکار انسان شامل کلمات و جملات مختلف است. افراد باید تلاش کنند ذهن خود را با افکار و جملات مثبت پر کنند تا عملکرد آن را بهبود ببخشند.

یکی از روش‌های تغذیه ذهن با افکار مثبت، تکرار جملات انگیزشی و مثبت در زمان‌های مختلف زندگی همچون دقایق اولیه بیداری و یا شب‌ها قبل از خواب می‌باشد.

2. معاشرت با افراد مثبت اندیش

از دیگر روش‌هایی که سبب افزایش مثبت‌اندیشی در زندگی می‌شود، معاشرت کردن با افراد مثبت اندیش است. ارتباط با افرادی که افکار مثبتی را در ذهن می‌پرورانند، می‌تواند دید و نگرش شما را نیز به زندگی تغییر دهد. در واقع افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، بر روی سبک زندگی‌تان تاثیر می‌گذارند.

3. تصویر سازی‌های مثبت

عملکردهای انسان تا حد زیادی وابسته به افکار و ذهنیات او هستند. به همین دلیل تصویرسازی‌های مثبت می‌تواند سبب افزایش مثبت‌اندیشی در زندگی شود.

به همین دلیل اگر افراد تلاش کنند تا هر آنچه را که می‌خواهند به تصویر بکشند، به مرور اقداماتی نیز انجام خواهند داد که آن‌ها را برای رسیدن به هدف و پذیرش موقعیت‌های جدید در زندگی آماده می‌کند.

4. در حال زندگی کردن

در بسیاری از موارد انسان‌ها به دلیل فکر کردن به گذشته و یا ترس از اتفاقات آینده دچار استرس و اضطراب‌های زیادی می‌شوند. مثبت‌اندیشی باعث می‌شود که انسان در حال زندگی کند و به گذشته‌ای که وجود ندارد و یا آینده‌ای که اتفاق نیافتاده است، فکر نکند.

5. پذیرش مشکلات و حل آن‌ها

یکی از مواردی که مهم‌تر از حل مشکل می‌باشد، پذیرش آن است. به این معنی که یک فرد در وهله اول باید مشکلاتی که در زندگی دارد را بپذیرد و سعی نکند از آن‌ها فرار کند. پذیرش مشکلات سبب می‌شود که فرد کنترل زندگی خود را در دست بگیرد و به جای گله کردن از شرایط، اقدام به حل آن‌ها نماید.

اگر احساس می کنید که حوصله ندارید ویا انرژی کافی برای حل مشکلات در شما از بین رفته، حتما مقاله دلم گرفته را بخوانید.

6.بخشیدن خود

بسیاری از انسان‌ها ممکن است به دلیل فکر کردن بیش از اندازه به گذشته، به خاطر اتفاقات مختلف در زندگی احساس گناه کنند. رها شدن از این افکار و بخشیدن خود می‌تواند باعث ایجاد احساسات مثبت و افزایش مثبت‌اندیشی در زندگی شود.

7.صحبت نکردن در مورد اتفاقات ناگوار و نگرانی‌ها

بدیهی است که اگر افراد سعی کنند بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنند در نهایت آن را تبدیل به یک نگرانی خواهند کرد. تمرکز و یا صحبت کردن بیش از اندازه در مورد مشکلات زندگی باعث می‌شود که افکار انسان نیز منفی باف شود. به همین دلیل بهتر است بر روی مسائل مثبت تمرکز کنید و کم‌تر به مشکلات بپردازید.

8.انجام دادن کارهای لذت‌بخش

زندگی‌های امروزی با مشغله‌های بسیاری همراه است. اما لازم است فراموش نکنید که زمان‌هایی را به خوش‌گذرانی و انجام کارهای لذت بخش اختصاص دهید. نداشتن زمان‌هایی برای استراحت و پرداختن به امور لذت بخش، سبب تقویت افکار منفی و تضعیف عملکرد در زندگی می‌شود.

10. افزایش اعتماد به نفس

مثبت اندیشی و افزایش اعتماد به نفس دو عاملی هستند که دارای رابطه مستقیم با یکدیگر می‌باشند. هر چه فرد اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند، به این معنی است که به خود و توانمندی‌هایش اعتماد و باور بیشتری دارد. همین باورهای مثبت می‌تواند سبب بهبود عملکرد در زندگی شود.

جملات مثبت اندیشی

در رابطه با مثبت اندیشی گاندی می‌گوید :

  • ذهن خود را مملوء از افکار مثبت کنید چراکه افکار قابلیت تبدیل شدن به کلمات را دارند.
  • کلمات مثبتی را به زبان بیاورید چراکه کلمات قابلیت تبدیل شدن به رفتارتان را دارند.
  • رفتارهای خود را مثبت نگه دارید چراکه آن ها تبدیل به عادات شما خواهند شد.
  • عادات خود را مثبت نگه دارید چراکه آن ها تبدیل به ارزش‌های شما می‌شوند.
  • در نهایت ارزش‌های خود را مثبت نگه دارید چراکه آن ها سرنوشت شما را می‌سازند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مثبت اندیشی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره