خوش بینی | چگونه خوش بینی را در زندگی مان افزایش دهیم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خوش بینی یا نگرش خوش بینانه به ما کمک می‌کند که شادتر، موفق تر و سالم تر باشیم. خوش بینی می‌تواند از افرادی که در خطر ابتلا به افسردگی هستند محافظت کند. چنین نگرشی باعث می شود افراد در برابر استرس مقاوم‌تر شوند. این مسئله حتی ممکن است به مردم کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشند. بهترین چیز در مورد خوش بینی این است که می‌توانید آن را یاد بگیرید. حتی اگر دیدگاه شما به شدت بدبینانه باشد. شاید کمی طول بکشد اما نباید ناامید شوید. آگاهی بیشتر در مورد این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا راه های بیشتری برای خوش بین بودن پیدا کنید. در ادامه این مقاله، راه های افزایش خوشبینی در زندگی را یاد می‌گیرید. برای‌رسیدن به این مقصود همین الان برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

خوش بینی

خوش بینی به معنای نگرش مثبت نسب به جهان اطراف هست. آدم های خوش بین می‌دانند که همیشه و همه چیز مثبت نیست. آن ها نسبت به کاستی ها آگاه‌اند. امادر تلاشند تا دنیا را از دید مثبت آن ببینند. آن ها امیدوارند که جهان هستی به سمت خوبی پیش برود. برای آشنایی با راه های رسیدن به مثبت اندیشی در روانشناسی کلیک کنید.

خوشبینی | چگونه خوش بینی را در زندگی مان افزایش دهیم؟

افراد همیشه خوش بین یا همیشه بدبین نیستند. اما تمایل دارند به یکی از این الگوهای فکری بیشتر متمایل شوند. وقتی اتفاق خوبی می‌افتد، خوشبین ها به این فکرمی‌کنند که چه کاری انجام داده‌اند تا وضعیت به این خوبی پیش برود. آن ها به این فکر می کنند که چگونه این چیز خوب می تواند به اتفاق خوب دیگری منجر شود. اما باید گفت که خوش بینی به این نیست که همه چیز را گلگون ببینیم. افراد خوش بین مشکلات را نادیده نمی گیرند. آن ها وانمود نمی کنند که زندگی عالی است. فقط انتخاب می کنند که روی چیزهای خوب و کاری که می توانند برای بهبود اوضاع انجام دهند تمرکز کنند. ما در ادامه راه حل هایی برای افزایش خوش بینی در زندگی آورده ایم. شما با مطالعه آن ها می توانید تبدیل به فردی خوش بین شوید.

1- چند ذهنیت مثبت ایجاد کنید

بسیاری از ما بر این باوریم که شادی یا فقدان ما بر اساس عوامل بیرونی است. اما اغلب این خودمان هستیم که خود را عقب نگه می داریم. اکثر افراد روزهای خود را با پیام های منفی می گذرانند. حتی ممکن است از آن آگاه نباشند و خود را متقاعد کنند که ” به اندازه کافی خوب نیستند” ” به اندازه کافی باهوش نیستند” یا موارد این چنینی. برای شروع مثبت اندیشی، باید این پیام ها را تغییر دهید. سعی کنید به فکر افکار منفی باشید که به ذهن شما خطور می کند و آن ها را با پیام های مثبت جایگزین کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روانشناسی مثبت گرا کلیک کنید.

2- خود را سرزنش نکنید

وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، خود را سرزنش نکنید. اگر در امتحانی مردودشده‌اید، به جای اینکه فکرکنید انسان احمقی هستید به خود بگویید. “من مردود شده‌ام زیرا به اندازه کافی مطالعه نکردم”. اجازه نمی دهم دفعه بعد این اتفاق بیفتد. به خود یادآوری کنید که شکست ها موقتی هستند و شما زمان زیادی برای جبران آن خواهید داشت.

فروشگاه آرامیس

3- به خودتان اعتبار بدهید

اگر اتفاق مثبتی در زندگی شما افتاد،برای لحظه ای توقف کنید. در این لحظه روند فکر خود را تجزیه و تحلیل کنید. نقاط قوت خود را درنظر بگیرید. همینطور به راه هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم برای وقوع این رویداد انتخاب کرده اید فکر کنید. به عنوان مثال، اگر در یک آزمون یا یک مصاحبه شغلی شرکت کرده‌اید، فقط به این فکرنکنید که چقدر خوب‌شد که آماده بودید. به هوش، توانایی و فداکاری که برای‌رسیدن به این آمادگی نقش داشته‌اند فکر کنید. می توانید برای موفقیت هایی که کسب کرده اید، به خود هدیه بدهید.

4- روی موفقیت خود تمرکز کنید

بسیاری از ما موقیت و دستاورهای دیگران را چیز بزرگی جلوه می دهیم. با این حال، وقتی نوبت به خودمان می رسد، اغلب آن ها را کم اهمیت می دانیم. یا به طور کامل آن ها را نادیده می گیریم. برای ایجاد ذهنیت مثبت تر در مورد خود، باید به طور منظم آنچه را که دارید یا می توانید بدست آورید، به خود یادآوری کنید. از گوش دادن به منتقد درونی خود دست بردارید. در مورد دستاوردهای خود فکر کنید و شروع به قدردانی از موفقیت و آنچه ارائه می دهید باشید.

5- یک الگو داشته باشید

اگر می خواهید خوش بین شوید، می توانید برای خود یک الگوی مثبت پیدا کنید. می تواند همکار، دوست یا حتی یک سلبریتی باشد. به بی نقص ترین و شادترین فردی که به ذهنتان می رسد فکر کنید. برای مدتی سعی کنید با ذهنیت مثبت آن ها، موقعیت های دشوار خود را بگذرانید. برای چند هفته آزمایشی، سعی کنید با کفش آن ها قدم بزنید.

6- روی نکات مثبت تمرکز کنید

مهم است به یاد داشته باشید که این خود رویدادها نیستند که ما را ناراضی می کنند. درواقع تفسیر و واکنش ما نسبت به آن ها است. شما نمی توانید رویدادها را تغییر دهید. اما همیشه می توانید واکنش خود را نسبت به موقعیت ها و اتفاقات عوض کنید. وقتی موقعیت های منفی رخ می دهد، سعی کنید با تمرکز بر نکات مثبت یا چیزهایی که می توانید از آن موقعیت بیاموزید، آن ها را اصلاح کنید. تمام تلاش خود را بکنید به جای چیزهایی که از دست داده اید، روی چیزهایی که آموخته اید و از تجربیات خود بدست آورده اید تمرکز کنید.

7- سعی بر پیش بینی آینده نداشته باشید

وقتی همه چیز در زندگی درست پیش نمی رود، افراد بد بین اغلب به دنبال الگوهای بد شانسی هستند. آن ها  فکر می کنند اگر یک بار اتفاق بیفتد، دوباره تکرار خواهد شد. سعی نکنید آینده را بر اساس آنچه قبلا اتفاق افتاده است پیش بینی کنید. اگر یک اتفاق ناامید کننده یک بار یا بیشتر پیش آمده، به این معنا نیست که دوباره تکرار می شود.

8- خود را با افراد خوش بین احاطه کنید

گذراندن وقت با افراد منفی گرا که به طور مداوم در هر موقعیتی بدی ها را می بینند، راهی مطمئن برای ادامه داشتن احساسات منفی است. برای اینکه احساس خوبی داشته باشید ، باید اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید. کسانی که به شما کمک می کنند تا از خوبی ها در موقعیت ها و به طور کلی در زندگی قدردانی کنید.

9- افکار منفی را به چالش بکشید

اغلب افکار منفی ما بر اساس ترس ها، تردیدها و اعتماد به نفس پایین ما هستند. برای کمک به غلبه بر آن ها باید دائما افکار منفی خود را به چالش بکشید. دفعه بعد که شروع به احساس منفی کرده اید، آن احساسات را یادداشت کنید. سپس استدلال های خود را برای این افکار و احساسات بنویسید. از خود بپرسید، شواهدی مبنی بر صحت این افکار منفی وجود دارد؟

حتی می توانید سعی کنید برخلاف احساسات منفی خود عمل کنید. ممکن است متوجه شوید که پیش بینی های منفی شما در نهایت اتفاق نمی افتد. در صورتی که زیاد با این افکار درگیرید حتما مقاله سلامت روان را نیز مطالعه نمایید.

تفاوت خوش بینی با ساده لوحی در چیست؟

خیلی اوقات در جلسات درمان با افرادی مواجه شده ایم که می گویند “اگر خوش بین بودم که تا الان همه سرم کلاه میزاشتن”. این افراد خوش بینی را مساوی با ساده لوحی می‌دانند. آن ها برای آن که احمق به نظر نرسند، همیشه و همه جا سعی در پیش بینی اتفاقات بد دارند. تا مبادا از جایی که فکرش را نکرده اند ضربه ای بخورند. روانشناسان و بزرگان نیز بین ساده لوحی و خوش بینی فاصله کمی در نظر گرفته اند. با این حال نگرش خوش بینانه به سلامت جسم و روان کمک زیادی می کند. پس آموزش ها و درمان های مختلفی با چنین رویکردی برای انواع بیماری ها مثل افسردگی به وجود آمده است.

آیا انسان ذاتا موجودی خوش بینی است؟

در صده های اخیر با گسترش علوم انسانی و روانشناسی دید بهتری نسبت به خوش بینی پدیدار شد. روانشناسانی چون مارتین سلیگمن با طرح نظریه درماندگی آموخته شده اثبات کرد که بدبینی موجب افسردگی و کرختی انسان می‌شود. لازاروس و آرون بک نیز استرس و افسردگی را به بدبینی و نبودکنترل بر محیط ارتباط داد. پس‌می‌توان نتیجه گرفت که انسان موجودی است که برای بقا نیاز به خوش بینی دارد.

سخن آخر

طبق آمار و بررسی ها مشخص‌شد که هر چقدر شما خوش بین تر باشید، دست‌آوردهای بهتری خواهید داشت. برای گذر از رویدادها و بالابردن کیفیت زندگی باید خوش بین باشید. شما حتی اگر شخصیت واقع گرایی دارید. باز هم با تمرین نگرش های خوش بینانه می‌توانیدرضایت از زندگی تان را رشد دهید. اگر با وجود مطالعه این مقاله و تلاش های تان بازهم نگرش منفی نسبت به زندگی دارید. حتما باید با مشاور روانشناسی صحبت نمایید. روانشناس با بررسی علل و موانع شناختی به شما برای تغییر نگرش منفی تان کمک می کند. برای شروع فقط با شماره های درج شده تماس بگیرید. موسسه ذهن نو به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری خدمات روانشناختی ارائه می‌دهد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش خوش بینی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

برای اینکه فردی خوش بین باشیم باید چه کار کنیم؟

برای اینکه فرد خوش بینی باشید راه های زیادی وجود دارد. در متن مقاله موارد زیادی را می خوانید. در این میان سعی کنید عمل را مقدم بر احساس قرار دهید.

تفاوت بین افراد خوش بین و بدبین چیست؟

افراد خوش بین جنبه مثبت همه چیز را می بینند. آن ها بر این باورند که مهارت و توانایی انجام کارهای زیادی را دارند. اما افراد بدبین اغلب انتظار دارند که اوضاع بد پیش برود. یا روی چیزهایی تمرکز می کنند که خوب پیش نرفته است.

آیا ظاهر به خوش بینی مربوط است؟

یکی از راه های خوشش بین بودن،این است که به ظاهر و لباس خود بیشتر اهمیت دهید. زمانی که ظاهر شما خوب باشد، اعتماد به نفس و حس مثبت اندیشی تان بیشتر می شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره