سکوت انتخابی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سکوت انتخابی یا موتیسم یکی از اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود که افراد در آن به طور ارادی اصلا صحبت نمی‌کنند. در واقع سکوت آن‌ها تا حدی است که دیگران تصور می‌کنند حقیقتا لال بوده و توانایی صحبت کردن ندارند. البته این سکوت همواره از روی لجبازی نیست. گاهی این اختلال تا حدی پیش می‌رود که فرد به طور ناگهانی از صحبت کردن ناتوان شده و حتی نمی‌تواند به وسیله اشاره نیز با دیگران ارتباط برقرار کند. این موضوع در بیشتر موارد برای اولین بار در دوران کودکی بروز کرده و بعدها تکرار می‌شود. از این رو اگر در دوران کودکی شاهد سکوت فرد برای مدت زمان طولانی بودید؛ حتما این موضوع را پیگیری نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سکوت انتخابی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سکوت انتخابی

اختلالات اضطرابی می‌توانند عملکرد افراد را در موقعیت های اجتماعی و حتی شخصی به طور کلی مختل کنند. ابتلا به سکوت انتخابی نیز باعث می‌شود تا افراد بطور ناگهانی توانایی تکلم خود را از دست داده و از شدت استرس و اضطراب نتوانند صحبت کنند. شاید حتی بتوان گفت که سکوت‌کردن برای آنها یک انتخاب نیست. بلکه آنها تلاش می‌کنند تا صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند؛ اما اضطراب موقعیت به قدری بالاست که آن‌ها به طور کلی ساکت می‌شوند.

این حالت مانند یک نوع انجماد روانی و عملکردی است که افراد در موقعیت استرس زا تجربه می‌نمایند. همچنین گاهی می‌تواند تا چند روز نیز ادامه دار شود. واکنش اطرافیان در این شرایط از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین این افراد حتما باید علت این موضوع را پیدا کرده و اقدامات درمانی را آغاز کنند. برای تشخیص سایر انواع استرس در کودکان کلیک کنید.

علت گنگی انتخابی

علت سکوت انتخابی

در ابتدا به بررسی علت گنگی انتخابی می‌پردازیم. چرا که از بین بردن علت ابتلا به سکوت انتخابی و دوری از محرک ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز این موقعیت پیشگیری نماید. فراموش نکنید که این دلایل مختص به کودکان است و در صورتی که این اختلال در کودکان درمان نشود؛ تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند.

خجالتی بودن افراد

خجالتی بودن در کودکان تا حدی طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. اما زمانی که این احساس در آنها بیشتر شده و باعث ‌شود تا به طور کلی از جمع ها دوری کنند و ارتباط درستی با دیگران نداشته باشند؛ منجر به بروز سکوت انتخابی در آنها می‌شود. شاید شما هم کودکی را دیده باشید که زمانی که برای اولین بار شما می‌بیند؛ اصلا صحبت نمی‌کند. این موضوع تا حدی به خاطر خجالت بوده و برطرف می‌شود. اما اگر ادامه یابد؛ باید درمان شود.

ژنتیک و سکوت انتخابی

بسیاری از کودکان تحت تاثیر ژنتیک به سکوت انتخابی مبتلا می‌شوند. کودکانی که یکی از والدین آنها به این اختلال مبتلا باشد؛ بیشتر احتمال دارد که او نیز چنین حالتی را تجربه کند.

داشتن مشکلات خودتنظیمی

مشکلات خودتنظیمی در ارتباط با بروز احساسات و هیجانات بروز می‌کنند. در واقع کودکان در این شرایط قادر نیستند تا هیجانات بالای خود را کنترل نمایند به همین دلیل آنها را سرکوب کرده و به سکوت انتخابی مبتلا می‌شوند. برای آشنایی با فرایند اجتماعی شدن کودک کلیک کنید.

ابتلا به اختلالات اضطرابی

در صورتی که کودک به یکی از اختلالات اضطرابی مبتلا باشد؛ بیشتر احتمال دارد که سکوت انتخابی را نیز تجربه کند. چرا که در این گروه از اختلالات، استرس زیادی در شرایط مختلف به سراغ افراد می‌آید که قادر به کنترل کردن آنها نیستند.

ترسیدن شدید از شرمسار شدن در مقابل دیگران

با اینکه مرز باریکی میان ترس و اضطراب وجود دارد؛ اما گاهی این احساس ترس ازحضور در جمع و حتی شرمسار شدن در مقابل آنهاست که افراد را می‌ترساند. در واقع این کودکان به این دلیل که اعتماد به نفس کافی ندارند؛ ساکت می‌شوند.

ماندگاری سکوت انتخابی

همانطور که گفته شد؛ ممکن است کودکان در برهه ای از زمان به سکوت انتخابی مبتلا شده و آن را تجربه کنند. و تا حدی می‌توان گفت که موضوع شایعی در میان کودکان است. اما در مورد بزرگسالان رایج نیست. از این رو نباید اجازه پیشروی به آن را داد. برخی از عواملی که منجر به ماندگاری این اختلال در بین بزرگسالان می‌شود؛ شامل موارد زیر هستند.

  • ابتلا به اضطراب و افسردگی
  • بروز مشکلات رشدی و تاخیر در رشد
  • ابتلا به اختلال هراس
  • داشتن مشکلات زبانی
  • اوتیسم
  • ابتلا به اختلال وسواسی جبری

نشانه های ابتلا به گنگی انتخابی

شناسایی نشانه های این اختلال در بین والدین از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع اگر والدین بتوانند در دوران کودکی علائم ابتلا به سکوت انتخابی را در فرزند خود تشخیص داده و به موقع به او کمک کنند؛ این اختلال درمان شده و ماندگار نمی‌شود.

نشانه های رفتاری سکوت انتخابی

برخی از نشانه های رفتاری شامل موارد زیر هستند.

🔽فرد میل به صحبت کردن دارد؛ اما خجالت مانع آن می‌شود

🔽دوست ندارد در مرکز توجه باشد و از برقراری تماس چشمی فرار می‌کند

🔽برای این کودکان دوست پیدا کردن دشوار است

🔽بیشتر از روش های غیرکلامی برای برقراری ارتباط کمک می‌گیرد

🔽در خانه احساس راحتی بیشتری می‌کند

نشانه های جسمانی سکوت انتخابی

ابتلا به سکوت انتخابی با نشانه های جسمانی نیز همراه است که شامل لرزش، سردی بدن، بی قراری، درد در ناحیه معده، سرخ شدن، داشتن نگاهی مضطرب، عرق کف دست و بالا رفتن ضربان قلب می‌شود.

برای آشنایی با راه های کاهش هورمون کورتیزول کلیک کنید.

تشخیص سکوت انتخابی

از آنجایی که نشانه های اختلالات اضطرابی بسیار مشابه یکدیگر هستند؛ تشخیص آنها بسیار دشوار است. از طرفی تشخیص دقیق این اختلال و اقدام به موقع از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد باید در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند. همچنین فرایند تشخیص در هریک از دوره های سنی متفاوت خواهد بود.

کودکان

برای تشخیص گنگی انتخابی در کودکان، نشانه های این اختلال باید حداقل یک ماه وجود داشته باشند؛ کودک باید قادر به صحبت کردن بوده و عادی حرف بزند و همچنین این موضوع منجر به بروز اختلالی در زندگی کودک شود.

سکوت انتخابی در نوجوانان

نوجوانان به طور کامل قادر به صحبت کردن به صورت عادی هستند. از طرفی راحت تر در مورد نشانه های خود صحبت می‌کنند. از این رو تشخیص این بیماری در آنان کمی ساده تر است. نوجوانان باید در این زمینه به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه نمایند.

بزرگسالان

برای تشخیص سکوت انتخابی در بزرگسالان نیز نشانه های این اختلال حداقل یک ماه ماندگار بوده و در زندگی شخصی و اجتماعی افراد تداخل ایجاد کرده باشد.

برای آشنایی با عوارض استرس و فشار روانی کلیک کنید.

درمان گنگی انتخابی

پیامدهای سکوت انتخابی

خوشبختانه اختلال سکوت انتخابی قابل درمان بوده و روش های مختلفی نیز برای درمان وجود دارد. افراد برای اینکار باید به طور همزمان از روش های دارودرمانی و روان درمانی استفاده نمایند. روانشناسان در بیشتر موارد برای درمان این اختلال از روش های مواجهه درمانی، حساسیت زدایی و تقویت استفاده می‌کنند. افراد برای دارودرمانی نیز باید به متخصص روانپزشک مراجعه نمایند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که تجربه سکوت انتخابی برای خود کودکان نیز دشوار است. از این رو به عنوان والدین و یا اطرافیان کودک در این مورد به آنها فشار زیادی وارد نکرده و حتما برای درمان اقدام کنید. متوقف کردن این اختلال در دوران کودکی برای آینده فرد نیز حادز اهمیت بوده و از ماندگاری آن جلوگیری می‌کند. از این رو در صورت مشاهده این اختلال در کودک، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سکوت انتخابی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره