ریزش سکه ای مو چه درمان هایی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

در ریزش سکه ای مو با ریزش مو در بخشی مشخصی از سر رو به رو هستیم. این اختلال می‌تواند بیانگر استرس واضطراب فرد و یا در موارد شدیدتر مشکلات بیولوژیکی و پزشکی باشد. این مساله نوعی بیماری خود ایمن تلقی می‌شود و از آنجایی که استرس و فشار عصبی به شدت روی سیستم ایمنی موثر است می‌توانیم رد پای ابعاد روانی را در این اختلال مشاهده کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی علل و درمان ریزش موی سکه ای بپردازیم. برای آشنایی با روش‌های درمان استرس شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ریزش مو سکه ای می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف ریزش سکه ای مو

ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا به معنی ریزش موضعی و دایره ای موی سر یا نقاط دیگر بدن است. معمولا ریزش موی سکه ای را به شکل ریزش مو به اندازه یک سکه بر روی سر مشاهده می‌کنیم. در بیشتر موارد بعد از مدتی دوباره موها شروع به رشد می‌کنند اما در برخی افراد ممکن است به طاسی کل سر نیز گسترش یابد. این ریزش مو فقط به ناحیه سر محدود نمی‌شود.

در ابروها، ریش ها یا حتی مژه ها نیز قابل مشاهده است. پیش آگهی این اختلال به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، سیستم ایمنی بدن و سطح استرس بستگی زیادی دارد. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

دلایل بروز ریزش مو سکه ای

دلایل ریزش مو سکه ای

افراد به دلایل مختلفی دچار ریزش مو سکه ای می‌شوند. پیدا کردن علت این نوع ریزش تاثیر زیادی در فرایند درمان آنها دارد. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

فروشگاه آرامیس

🔹ژنتیک

ژنتیک یکی از اصلی ترین علت انواع الگوهای ریزش مو مخصوصا ریزش مو سکه ای است. افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها به این نوع از ریزش مو مبتلا هستند؛ بیشتر احتمال دارد که حداقل یکبار به این موضوع دچار شوند. به همین دلیل باید بیش از دیگران مراقب این موضوع بوده و یا حتی از آن پیشگیری نمایند.

🔹بیماری های زمینه ای

معمولا افرادی که مبتلا به بیماری های خودایمنی و یا آلرژیک هستند؛ بیشتر احتمال دارد که دچار ریزش مو سکه ای شوند. کم خونی، آسم، سندروم داون، بیماری های تیروئید و… همگی از مواردی هستند که افراد را در معرض این اختلال قرار می‌دهند.

🔹فشار عصبی

در بیشتر موارد ریزش مو سکه ای به دلیل فشارهای عصبی و استرس و اضطراب بروز می‌کند. در واقع در این شرایط هم میزان هورمون های بدن بهم می‌ریزد و هم بدن بسیار آسیب پذیر می‌گردد. از این رو واکنش های بی سابقه ای مانند این نوع از ریزش مو بروز می‌کند.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از ریزش موی عصبی کلیک کنید.

انواع ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای همچنین انواع مختلفی نیز دارد. در واقع تشخیص الگو و نوع ریزش مو تاثیر زیادی در پیشگیری و یا درمان آن دارد. برخی از انواع این نوع ریزش شامل آتاتوتالیس که در تمام سر رخ می‌دهد؛ آتا یونیورسالیس که روی کل موهای بدن تاثیر می‌گذارد، آتا سکه ای منتشر که در ابتدا بر ضخامت تارهای مو تاثیر گذاشته و بعد از مدتی دچار ریزش می‌شوند. و در نهایت اوفیازیس که در آن موها به شکل نواری در پشت و اطراف سر می‌ریزند.

چه افرادی در معرض ریزش مو سکه ای هستند؟

ریزش مو سکه ای ممکن است برای هر فردی رخ دهد در واقع مختص به نژاد، جنسیت و سن خاصی نیست. اما بر اساس آمارها در این مورد، این نوع ریزش بیشتر در دهه بیست تا سی رخ داده و همچنین میزان آن در مردان و زنان برابر است. همچنین افرادی که بیشتر در معرض استرس و اضطراب هستند نیز بیشتر دچار این اختلال می‌شوند.

نشانه ها و علایم ریزش مو سکه ای

اولین علامت این اختلال ظهور نواحی طاسی به شکل دایره بر روی سر است. این نواحی حداکثر به اندازه یک سکه هستند. البته در ریزش سکه ای مو در ریش نواحی معمولا کوچک‌تر از یک سکه هستند. درصدی از افراد مبتلا به این اختلال دچار تغییراتی در ناخن‌ها هم می‌شوند. ممکن است این افراد علایمی مثل قرمز شدن ناخن ها، زبر شدن سطح ناخن‌ها و سست و شکننده شدن ناخن‌ها را نیز تجربه کنند. مساله قابل توجه دیگر این است که موهای اطراف ناحیه طاسی معمولا نازک‌تر از نواحی دیگر هستند. برای آشنایی بیشتر با اختلالات اضطرابی کلیک نمایید.

انواع روش های درمان ریزش سکه ای مو

درمان ریزش مو سکه ای

باید بیان شود که معمولا ریزش سکه ای مو بعد از یک سال و با کاهش علایم استرس روند بهبودی پیدا می‌کند. درمان قطعی و کاملی برای این اختلال پیدا نشده است اما در اینجا به چند درمان پیشنهادی که می‌تواند مناسب باشد اشاره می‌کنیم :

✨درمان های دارویی

بیماری ریزش سکه ای مو یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود و در اثر حمله نادرست سیستم ایمنی به فولیکول‌ها ایجاد می‌شود. یک روش درمانی برای آن تزریق کورتیکواستروئید است. این دارو باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی و کاهش علائم می‌شود.

داروی دیگر آنترالین است که یک نوع پماد تیره رنگ است. اگر این پماد در محل ریزش مو مالیده شود باعث افزایش رشد موها در آن ناحیه می‌شود.

✨نور درمانی

استفاده از ترکیب تابش اشعه فرا بنفش تحت نظر پزشک می‌تواند باعث کاهش ریزش سکه ای مو شود. ساز و کار نور درمانی بدین شکل است که اشعه باعث افزایش التهاب در مناطقی که ریزش مو در آنها رخ داده است می‌شود. بنابراین سیستم ایمنی فولیکول های مو را عامل بیگانه تلقی نمی‌کند و حمله کردن به آن‌ها را متوقف می‌کند.

✨مدیریت استرس

زمانی که میزان استرس بدن شما زیاد باشد سیستم ایمنی بدن‌تان حساس‌تر شده و ممکن است به عوامل غیربیگانه مثل فولیکول‌های مو حمله کند و شما را دچار این اختلال کند. ریزش موی سکه ای با استرس‌های فیزیکی و روانی موها رابطه مستقیم دارد. استرس هم می‌تواند عامل فعال ساز این اختلال تلقی شود و هم عامل شدت دهنده این اختلال. بر اساس تحقیقات بعضی از افراد بعد از تجربه یک تروما مثل فوت یکی از نزدیکان، طلاق ویا تجربه یک سانحه طبیعی دچار ریزش سکه ای مو شده‌اند.

در روش درمان مبتنی بر استرس برای ریزش سکه ای مو ، روانشناس سعی می‌کند میزان استرس فرد را کاهش دهد و از این طریق باعث کمرنگ شدن علائم این اختلال شود. از آنجایی که مدیریت استرس نقش مهمی را در بروز علائم ایجاد می‌کند این روش درمانی می‌تواند گزینه ی مناسبی برای کمک به این اختلال باشد. برای آشنایی با عوارض استرس کلیک کنید.

تشخیص ریزش مو سکه ای

همانطور که گفته شد برای شروع فرایند درمان، بهتر است افراد در ابتدا نوع ریزش مو خود را تشخیص دهند. تشخیص دقیق ریزش مو سکه ای توسط متخصص پوست و مو صورت گرفته و روش های درمانی آغاز می‌شوند. شروع به موقع درمان و همچنین به اتمام رساندن دوره درمانی در عدم بازگشت این اختلال بسیار موثر است.

پیشگیری از ریزش موی سکه ای

برای پیشگیری از ریزش سکه ای مو باید علاوه بر بالابردن سطح بهداشت پوست ومو بر سلامت روان خود نیز تمرکز کنید. اگر دوران پر از استرس و تنش را تجربه می‌کنید در جهت تغییر شرایط خود اقدام کنید. در صورت نیاز می‌توانید از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سخن آخر

اختلال ریزش سکه ای مو به شکل های مختلف مشهود است. ریزش موها در سر، ریش یا مناطق دیگر بدن رخ می‌دهد. این اختلال در مردان شایع‌تر است ولی این بدان معنا نیست که در زنان مشاهده نمی‌شود. گاها افراد به دلیل ابتلا به این اختلال دچار احساس شرم می‌شوند. اگر شما نیز به این اختلال مبتلا هستید با توجه به نقش کلیدی استرس در این بیماری، پیشنهاد می‌کنیم در کنار پیگیری روش های درمان دارویی از مشاوران و روان شناسان نیز برای کاهش استرس خود کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کنترل استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ریزش مو سکه ای می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره