تاثیر ورزش بر افسردگی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر ورزش بر افسردگی به شدت مورد توجه متخصصان سلامت روان قرار گرفته است. یکی از مشکلات روانی رایج در جامعه، افسردگی است. این بیماری اثرات مخرب زیادی بر ابعاد مختلف زندگی افراد مبتلا بر جا می‌گذارد؛ بنابراین برحسب حیطه‌های آسیب‌دیده زندگی اشخاص و نیز میزان اثرات آن، روش‌های درمانی متنوعی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. یکی از راهکارهای درمانی افسردگی، ورزش کردن است. این روش علاوه بر بهبود وضعیت روحی بیمار، مزیت‌های دیگری نیز برای او دارد. لذا به عده زیادی از مبتلایان به‌عنوان روشی برای بهبود وضعیت خود توصیه می‌شوند. برای مطالعه بیشتر درباره روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر ورزش بر افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

درمان افسردگی با ورزش

یکی از درمان‌های رفتاری مناسب برای کاهش علائم افسردگی در افراد و نیز جلوگیری از وخیم شدن شرایط آن‌ها، انجام تمرین‌های بدنی است. در حقیقت، ورزش کردن درصورتی‌که به‌صورت مداوم تکرار شود، تأثیر زیادی روی وضعیت روانی و نیز جسمانی اشخاص می‌گذارد.

پژوهش‌های جدید نشان داده است که انجام فعالیت‌های وزشی علاوه بر تأثیری که بر وضعیت بدنی افراد دارد، موجب افزایش توانایی‌های مغز و بهبود کارکردهای آن شده و می‌تواند در حوزه معالجه مشکلات روانی همچون افسردگی، اضطراب و غیره یاری‌رسان باشند. البته در مورد بیمارانی که مبتلا به انواع شدید اختلالات روانی هستند توصیه می‌شود علاوه بر روش‌های درمانی رفتاری و نیز روان‌شناختی، حتماً از دارودرمانی نیز بهره‌مند شوند. برای آشنایی بیشتر با علائم افسردگی کلیک کنید.

چگونگی تاثیر ورزش بر افسردگی

ورزش کردن باعث افزایش ترشح هورمون‌های شادی‌آور در مغز، ازجمله سرتونین شده و موجب بالا رفتن اعتمادبه‌نفس می‌گردد. این فعالیت بدنی باعث بالا رفتن خود ارزشی افراد نیز گشته و باعث می‌شود تا آن‌ها احساس رضایت درونی بیشتری داشته باشند. درنتیجه اعتمادبه‌نفس بیماران افزایش یافته و از میزان هیجانات منفی شان کاسته می‌شود.

البته نکته قابل توجه در این مورد آن است که در خصوص افراد مبتلا به درجات شدید افسردگی نباید ورزش کردن به‌صورت افراطی انجام شود. به طور کلی میزان انرژی بیماران افسرده محدود است و درصورتی که تمام این نیرو صرف فعالیت‌های جسمانی و ورزش گردد، ممکن است در حیطه‌های دیگر زندگی آن‌ها اختلال ایجاد کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود میزان و زمان مورد نیاز برای تمرین‌های ورزشی زیر نظر متخصصان و با مشورت آن‌ها انجام گیرد تا از حد اعتدال خود خارج نشود. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

اهمیت ورزش در بهبود افسردگی

بخشی از مزیت‌های انجام فعالیت‌های ورزشی توسط اشخاص مبتلابه افسردگی به شرح زیر است:

  • کاهش هیجانات منفی مانند غم و ناراحتی
  • کاسته شدن از احساس بی‌انگیزگی
  • افزایش تدریجی انرژی جسمانی
  • بالا رفتن اعتماد به نفس
  • به وجود آمدن حس موفقیت و خود ارزشی
  • بالا رفتن خلاقیت
  • کاهش علائم ناشی از اختلالات خوردن و خواب

در حقیقت با توجه به آن که افسردگی جزو شایع‌ترین اختلالات موجود در جوامع است، اغراق نخواهد بود اگر گفته شود که به همین نسبت نیز افراد جامع دچار بی‌تحرکی و نداشتن ورزش روزانه هستند.

تاثیر فعالیت‌های ورزشی برای کاهش افسردگی

طبق گزارش تحقیقات مختلف، بهترین فعالیت‌های ورزشی برای کاهش نشانه‌های افسردگی به شرح زیر است. اما اگر این ورزش ها مورد علاقه اتون نیست، می‌توانید به ورزش مورد علاقه خودتون بپردازید اما حتما در نظر داشته باشید که ورزش انتخابی باید موجب تحریک انتقال دهنده های مربوط به سروتونین، دوپامین، اندروفین و یا اپی نفرین شود.

یوگا

یوگا یکی از ورزش‌های مفیدی است که به‌صورت دقیق در مراقبت از سلامت روانی در کنار سلامت جسمانی یاری‌رسان است. این ورزش با کمک حرکات بدنی و مراقبه‌های ذهنی خود، فرد را در جهت داشتن روانی آرام راهنمایی می‌کند. در این فعالیت، از تکنیک‌های تنفس خودآگاه، تمدد اعصاب و ذهن آگاهی بهره برده می‌شود.

همچنین مربیان و متخصصان این ورزش اعتقاد دارند که با کمک یوگا می‌توان از پس مدیریت احساسات متنوعی همچون ناراحتی، خشم، اضطراب و افسردگی نیز برآمد.

ایروبیک و ورزش‌های هوازی

به‌طورکلی ماهیت ورزش‌های هوازی بر پایه حرکات جنبشی، شادی‌آور و پرهیجان است. به‌علاوه، اغلب این فعالیت‌ها همراه با آهنگ‌های ریتم دار و مفرح انجام می‌گیرند؛ بنابراین طبیعی است که افراد هنگام انجام این‌گونه ورزش‌ها، برای مدتی نگرانی‌ها و احساسات منفی خود را فراموش می‌کنند.

شنا و ورزش‌های آبی

پیشنهاد بسیاری از متخصصان حوزه سلامت روان در مورد کسانی که به خلق افسرده دچار شده‌اند، این است که با کمک شنا کردن خود را به آرامش روانی رسانده و از احساسات ناراحت‌کننده خود رها شوند. شنا کردن اغلب باعث افزایش رشد سلول‌های مغزی، بهبود کارکردهای ذهنی؛ ترشح بیشتر هورمون‌های شادی‌آور ازجمله اندورفین، افزایش سلامت جسمی و تناسب‌اندام می‌گردد.

ازآنجاکه شنا کردن و گذراندن زمانی در داخل آب باعث کاسته شدن از فشارهای عصبی فرد می‌شود، آب‌درمانی یکی از روش‌های مناسب اختلالاتی است که پایه عصبی دارند.

پیاده‌روی در طبیعت

پیاده‌روی و صرف زمانی برای گشتن در جنگل، کوه و… باعث افزایش پیوند انسان با مادر طبیعت می‌شود. این فعالیت برای تمام اقشار جامعه قابل استفاده است و همه مردم در سنین مختلف می‌توانند از آن بهره ببرند. این ورزش نوعی فعالیت ساده و هوازی به حساب می‌آید که علاوه بر بهبود وضعیت جسمانی اشخاص، به آن‌ها در به آرمش رسیدن ذهنی و افزایش خلق مثبت نیز کمک می‌کند.

تنیس

حالت هوازی بودن، سرگرم‌کنندگی و احساس نشاط حاصل از بازی تنیس باعث شده تا این ورزش تبدیل به یکی از مفیدترین فعالیت‌های بدنی درزمینهٔ بهبود علائم افسردگی گردد. علاوه بر این، از آنجا که تنیس نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارد، انجام آن می‌تواند در بهبود کارکردهای عقلی، افزایش دقت و تقویت هر چه بیشتر قوای هوشی مؤثر واقع گردد.

ورزش‌ها و بازی‌های گروهی

بازی‌های گروهی همچون والیبال، بسکتبال، فوتبال و… فعالیت‌های اجتماعی و پرهیجانی هستند که برای کاهش احساسات منفی و ناراحت‌کننده بسیار کاربرد دارند. هیجان ناشی از این فعالیت‌ها باعث کاهش استرس ناشی از جنبه‌های مختلف زندگی می‌گردد. همچنین این‌گونه ورزش‌ها به دلیل داشتن فعالیت‌های جسمانی زیاد، باعث بهبود هماهنگی بین جسم و ذهن، مغز و ماهیچه‌ها شده و به‌طور کلی موجب می‌گردند تا فعالیت‌های مغزی و در نتیجه هورمون شیمیایی بیشتر فعالیت کنند. درنتیجه به درمان اختلالات روانی ازجمله اضطراب و افسردگی کمک شایانی می‌کنند.

اهمیت ورزش در پیشگیری از ابتلا به افسردگی

ورزش کردن علاوه بر این‌که در کاهش نشانه‌های مشکلات روانی نقش دارد، نوعی عامل محافظتی در برابر دچار شدن به این بیماری‌ها نیز محسوب می‌شود. درنتیجه می‌توان برای پیشگیر از چنین اختلالاتی از ورزش و فعالیت‌های بدنی استفاده کرد.

در حقیقت، ورزش کردن علاوه بر اینکه باعث افزایش فعالیت‌های جسمی و مغزی می‌شود، ازآنجاکه در بالا بردن تعاملات اجتماعی نیز تأثیر دارد، باعث بهبود سطح ارتباطات فرد می‌گردد. درنتیجه به طرز چشمگیری از میزان گوشه‌گیری و انزوای افراد مستعد به افسردگی کاسته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سایر روش های درمان خانگی افسردگی بدون دارو کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر ورزش بر افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره