مطرح کردن ازدواج با خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مطرح کردن ازدواج با خانواده ممکن است برای بسیاری از افراد کاری سخت و مشکل به نظر برسد. امروزه دختران و پسران ترجیح می‌دهند خودشان با فرد مورد علاقه‌شان آشنا شوند و پس از رسیدن به یک آشنایی نسبی، تصمیم به ازداوج بگیرند. مرحله بعد از تصمیم گیری برای ازدواج، مطرح کردن آن با خانواده‌ها است. با وجود تغییراتی که در سبک زندگی افراد ایجاد شده، اما باز هم خانواده‌هایی هستند که آمادگی پذیرش این موضوع را ندارند و هنوز هم تمایل آن‌ها به ازدواج سنتی است. بخاطر همین برای بسیاری از جوانان مطرح کردن ازدواج با خانواده‌ها سخت‌تر خواهد بود. در ادامه این مطلب اطلاعات کامل‌تری از نحوه مطرح کردن ازدواج با خانواده ارائه می‌دهیم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، حتما مشاوره قبل از ازدواج دریافت نمایید.

مطرح کردن تصمیم ازدواج با خانواده و واکنش‌ آن ها

خانواده‌ها متناسب با فرهنگی که دارند، در مقابل مطرح کردن ازدواج فرزندشان دو واکنش متفاوت از خود نشان می‌دهند.

  • واکنش تند : این واکنش بیشتر در میان خانواده‌های سنتی ایرانی دیده می‌شود که با این نوع روابط مخالف هستند. واکنش تند سبب می‌شود جوانان به صورت پنهانی رابطه خود را دنبال کنند. از پیامد‌های واکنش تند به تصمیم ازدواج فرزند، می‌توان به شکل‌گیری روابط پنهانی و آسیب‌های عاطفی اشاره کرد.
  • واکنش منعطف و پذیرش تصمیم ازدواج فرزند : در این نوع از واکنش، خانواده موضوع را می‌پذیرد و برخورد خوبی با روابط مدیریت شده دختر و پسر دارد. این واکنش در واقع بسیار مناسب است و جوانان برای برقراری روابط پنهانی و دروغ گفتن تحت فشار قرار نمی‌دهد.

اما نکته ای که وجود دارد، در حال حاضر اکثر خانواده‌ها آمادگی پذیرش چنین موضوعاتی را از سوی فرزندانشان دارند و به علایق و تصمیمات آن ها احترام می‌گذارند. مساله‌ای که برای جوانان چالش برانگیز است، این موضوع است که نمی‌توانند به دلیل حرمت بین والدین و فرزندان حرف خود را به راحتی بزنند. برای درک این موضوع سبک زندگی جدید و قدیم را بررسی کرده‌ایم.

سبک ازدواج در گذشته

در گذشته ازدواج به معنای شروع زندگی مستقل و اصلی جوانان محسوب می‌شده است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به ازدواج و تشکیل زندگی راغب بوده‌اند. در واقع کمتر کسی که برای ادامه زندگی خود، مجرد بودن را انتخاب می‌کرد.

سبک ازدواج و انتخاب همسر در گذشته به این صورت بود که خانواده‌ها پس از اینکه فرزندانشان به سنی می‌رسیده‌اند که می‌توانستند ازدواج کنند، فرد مناسبی را برای او در نظر می‌گرفتند و جوانان را به ازدواج ترغیب و تشویق می‌کردند. حتی آن‌ها قبل از ازدواج زمینه آشنایی و علاقه‌مندی را برای جوانان فراهم نمی‌کردند و ممکن بود دو نفر بعد از عقد رسمی و محرم شدن، چهره یکدیگر را ببینند.

تغییر سبک ازدواج

ازدواج به صورت سنتی نه کاملا اما تقریبا از بین رفته و حالا سبک ازدواج تغییر کرده است. دختر و پسرها قبل از تصمیم به ازدواج سعی می‌کنند زمینه آشنایی بیشتر با یکدیگر را فراهم کنند. در واقع پس از شناخت کامل نسبت به یکدیگر تصمیم به ازدواج می‌گیرند و خانواده‌های خود را خبردار می‌کنند.

فروشگاه آرامیس

در واقع پس از اینکه دختر و پسر به این نتیجه می‌رسند که می‌خواهند با یکدیگر زندگی را ادامه دهند، باید خانواده‌های خود را در جریان بگذارند. در این مرحله افراد باید اطلاعات کافی از نحوه مطرح کردن ازدواج در خانواده را داشته باشند.

چگونگی مطرح کردن ازدواج با خانواده

در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که جوانان چگونه تصمیم ازدواج خود را با خانواده‌شان مطرح کنند و توانایی لازم برای صحبت کردن در مورد خواسته‌هایشان را پیدا کنند. برای آشنایی با مراحل ازدواج کلیک کنید.

قاطعانه تصمیم خود را با خانواده مطرح کنید

برای اینکه بتوانید در مسیر ازدواج با فرد مورد علاقه‌تان حرکت کنید، حتما باید تصمیم ازدواج خود را به خانواده‌تان بگویید. در واقع فرآیند شناخت شما زمانی تکمیل می‌شود که خانواده‌ها نیز در جربان باشند و با یکدیگر ارتباط بگیرند.

هر چه شما به دلایل مختلفی، صحبت با خانواده‌تان را به تاخیر بیاندازید، لطمه آن به رابطه عاطفی شما وارد می‌شود. چراکه طولانی شدن رابطه قبل از ازدواج، سبب ادغام عشق و احساس شده و قدرت تصمیم گیری درست را از شما می‌گیرد.

شخص مناسبی برای مطرح کردن تصمیم ازدواج انتخاب کنید

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید حرف‌ها و تصمیم ازدواج خود را مستقیما با پدر و یا مادرتان مطرح کنید، سعی کنید ابتدا حرف‌های خود را به دیگر اعضای خانواده همچون خواهر و یا برادرتان بگویید.

البته برای اغلب جوانان گفتن تصمیم ازدواج به پدرشان سخت است و ممکن است پدر مخصوصا در رابطه با ازدواج دختر واکنش تندی داشته باشد؛ به همین دلیل می‌توانید تصمیم خود را با مادرتان در میان بگذارید و از او بخواهید رابط میان شما و پدرتان شود.

با لحن بیان مناسبی تصمیم به ازدواج را مطرح کنید

اینکه افراد با چه لحن و ادبیاتی تصمیم خود را بیان می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. هر چه لحن بیان فرد مناسب‌تر باشد، می‌تواند تاثیر زیادی بر روی واکنش و نظر خانواده داشته باشد. بنابراین دختران و پسران باید با لحنی مودبانه، توام با آرامش و کمی خجالت‌زدگی تصمیم به ازدواج خود را مطرح کنند.

استفاده از لحن ناپسند و واژگان نامناسب می‌تواند واکنش تند و بد خانواده را به همراه داشته باشد. بنابراین سعی کنید قبل از اینکه بدون مقدمه سر اصل مطلب بروید، کمی تمرین کنید تا به بهترین نحو احسن، تصمیمتان را با خانواده در میان بگذارید.

آمادگی بالا

اینکه شما بخواهید تصمیم ازدواج خود را با خانوده‌تان در میان بگذارید، نیازمند داشتن آمادگی بالایی از سوی شما است. همینطور باید آمادگی هر گونه واکنشی را از سوی والدین‌تان داشته باشید. هر چقدر هم که اطمینان دارید خانواده شما دارای انعطاف‌پذیری بالایی برای پذیرش تصمیم شما باشد، بهتر است آمادگی لازم برای واکنش منفی را داشته باشید.

داشتن آمادگی برای واکنش‌های تند و یا منعطف والدین در برابر تصمیم به ازدواج جوانان، سبب می‌شود دختر و یا پسر راحت‌تر بتوانند درخواست خود را مطرح کنند. در صورتی که موافقت کردند، حتما مقاله جلسه خواستگاری را نیز بخوانید.

در صورت مخالفت خانواده باید چه کرد؟

معمولا وقتی دختران و پسران قصد دارند تصمیم ازدواج خود را با خانواده‌هایشان مطرح کنند، نمی‌توانند واکنش آن‌ها را پبش بینی کنند. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نداشتن شناخت کافی نسبت به طرف مقابل و همینطور نگرانی‌هایی که در مورد فرزند خودشان دارند، در اولین مراحل مخالفت می‌کنند.

میزان احتمال مخالفت با تصمیم ازدواج فرزندان، زمانی که از سوی فرزند دختر مطرح شود نیز افزایش می‌یابد. اما اگر جوانان بر تصمیم ازدواج خود مصمم هستند، نباید با اولین مخالفت‌های والدین خود دلسرد شوند، پس باید سعی کنند در چندین وضعیتی حرف‌های خود را به پدر و مادر خود بگویند.

راضی کردن خانواده برای ازدواج

برای راضی کردن خانواده‌تان در مورد ازدواج شما با فردی که به او علاقه دارید و شناخت کافی از او را نیز به دست آورده‌اید، سعی کنید ویژگی های مثبت و خوب طرف مقابلتان را برای پدر و مادر خود بگویید.

شرایطی را فراهم کنید که خانواده شما با خانواده طرف مقابل، بیشتر آشنا شوند و به یک شناخت نسبی از یکدیگر برسند. آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر اگر به خوبی پیش برود، نگرانی پدر و مادرتان از بین خواهد رفت و تقریبا می‌توانید موافقت آن‌ها را برای ازدواج بگیرید.

سخن آخر

در حال حاضر خیلی از جوانان با ارزیابی و شناخت طرف مقابل و مطرح کردن تصمیم ازدواج خود با خانواده توانسته‌اند، ازدواج های پایداری را تجربه کنند.

در صورتی که جوانان بتوانند تصمیم و خواسته خود را به صورت مناسبی با خانواده‌هایشان مطرح کنند، در مسیر هموارتری به خواسته و هدف خود می‌رسند. در صورتی که حتی با مطالعه این مطلب نیز نمی‌توانید تصمیم به ازدواج خود را با خانواده‌تان مطرح کنید، سعی کنید از مشاوره تخصصی مشاوران و روانشناسان متخصص در این زمینه بهره ببرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مطرح کردن ازدواج با خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره