زندگی مشترک موفق | 10 ویژگی زندگی های مشترک موفق

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زندگی مشترک موفق بر اساس معیارها و قوانینی که زوجین در ابتدای ازدواج مشخص کرده اند؛ مشخص می‌شود. در واقع زندگی مشترک موفق برای هر زوجی با دیگری متفاوت است. طبیعتا همه کسانی که ازدواج می‌کنند در وهله اول به دنبال ساختن یک زندگی مشترک موفق هستند. اما در این میان تنها درصد کمی از زوجین راز خوشبختی در کنار یکدیگر را کشف می‌کنند. و می‌توانند در طول سال‌های زندگی احساس رضایتمندی بالایی را تجربه کنند.

از دید روانشناسان خانواده ساختن یک زندگی مشترک موفق به تلاش در زمینه‌های مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود همدلی در رابطه، احترام به عقاید، پرورش صمیمیت در ابعاد جسمی، جنسی و عاطفی اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید و برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

زندگی مشترک موفق

زندگی مشترک موفق چیست

 

ازدواج یکی از تصمیمات مهم زندگی هر فردی است. چه زمانی که تازه ازدواج کرده باشید و چه زمانی که سالیان سال از زندگی مشترک شما گذشته باشد؛ باید بالا و پایینی زندگی را برای خود لذت بخش کنید. زندگی مشترک موفق نیاز به صرف انرژی و تلاش هر دو نفر دارد.

بنابراین برای ساخت زندگی مشترک موفق باید زوجین با کمک یکدیگر و با عشق زندگی را پیش بگیرند. ساختار زندگی مشترک در برنامه هر فردی متفاوت از دیگری است. و زوجین نباید زندگی خود را با افراد دیگر مقایسه کنند. به همین جهت معنای زندگی مشترک موفق برای هر کسی متفاوت است.

برای زندگی مشترک موفق، زوجین باید چهارچوبی را رعایت کنند. که برای تقویت هر زندگی ای لازم است. در این مقاله راجع به راهکارهای بهبود زندگی مشترک موفق توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چرا باید به داشتن زندگی مشترک موفق اهمیت داد؟

رضایت زناشویی یکی از فاکتورهای بسیار موثر در سلامت روان زنان و مردان جامعه است. بررسی‌ها نشان می‌دهند شیوع اختلالات روان شناختی نظیر افسردگی و انواع مشکلات اضطرابی در کسانی که درگیر مشکلات زناشویی هستند یا به هر دلیلی رضایت چندانی از زندگی مشترک خود ندارند، بیشتر دیده‌می‌شود. به همین دلیل سلامت روان در زندگی مشترک موفق از اهمیت بالایی برخوردار است.

به علاوه کسانی که با همسر خود مشکل دارند در تربیت فرزندان نیز با چالش‌های بیشتری روبرو می‌شوند و بچه‌های آن‌ها نیز از منظر عاطفی و رفتاری در برهه‌های مختلف زندگی خود دشواری‌های دوچندانی را گزارش می‌دهند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که در انتخاب همسر خود با هوشیاری بالا عمل کنید. و پس از آغاز زندگی مشترک نیز همواره برای بهبود ارتباط میان خود و همسرتان تلاش کنید. برای آشنایی با نشانه های ازدواج موفق کلیک کنید.

چگونه یک زندگی مشترک موفق داشته باشیم؟

چگونه یک زندگی مشترک موفق داشته باشیم

 

عوامل بسیار متعددی وجود دارند که می‌توانند در زندگی مشترک موفق تاثیر بگذارند. در این مقاله از نگاه روانشناسی به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

1️⃣ بیش از تفاهم بر درک متقابل تاکید کنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برای داشتن یک زندگی مشترک موفق باید در اکثر مسائل با همسر خود توافق و تفاهم داشته باشند. روانشناسان در بررسی این موضوع به این نتیجه رسیده‌اند که داشتن تفاهم در افزایش رضایت زناشویی زوجین تاثیرگذار است اما عامل مهم‌تری که منجر به آرامش زوجین در کنار یکدیگر می‌شود بالا بودن درک متقابل از یکدیگر است.

در حقیقت بسیار اهمیت دارد که شما در هنگام مواجهه با تفاوت‌ها چه برخوردی از خود نشان دهید. کسانی که پذیرش بالایی نسبت به هم دارند و می‌توانند طرف مقابل را با وجود همه تفاوت‌ها بپذیرند، بیش از سایرین پایداری و رضایتمندی را در زندگی مشترک موفق گزارش می‌دهند.

پیشنهاد می‌شود درباره تقسیم وظایف در خانواده بخوانید.

2️⃣ برای زندگی مشترک موفق همدلی را در رابطه تقویت نمایید

یکی از پایه‌های اصلی زندگی مشترک موفق، وجود همدلی میان دو طرف است. برای اینکه بتوانید روحیه همدلی را در خود بالا ببرید تلاش کنید گاهی از زاویه دید همسرتان به دنیا نگاه کنید. از خود بپرسید که آیا می‌توانید حدس بزنید او از بودن در این شرایط چه احساسی دارد؟ بالا بودن روحیه همدلی در رابطه به شما کمک می‌کند که هنگام بروز چالش‌های مختلف بیشتر در کنار یکدیگر بمانید و تنش‌های میان‌تان را زودتر حل و فصل کنید.

برای آشنایی با راه های افزایش صمیمیت با همسر کلیک کنید.

3️⃣ اعتماد را میان خود پرورش دهید

برخی از زن و شوهرها انتظار دارند که اعتماد به طور خود به خودی در رابطه آن‌ها شکل بگیرد. این در حالی است که اعتماد حقیقی و ریشه‌دار زمانی پدید می‌آید که دو طرف برای پرورش آن تلاش کنند. نشان دادن روحیه متعهدانه از خود، وفاداری نسبت به زندگی و در اولویت قرار دادن زندگی مشترک موفق نسبت به سایر مسائل پیرامونی از جمله اقداماتی هستند که به بالا رفتن اعتماد بین زن و شوهر کمک می‌کنند.

4️⃣ زندگی مشترک موفق | ضرورت صمیمیت را درک کنید

از جمله فاکتورهای بسیار مهمی که در ساختن یک زندگی مشترک موفق تاثیرگذار است وجود صمیمیت بالا میان زوجین است. برای اینکه ببینید چقدر با همسرتان صمیمی هستید از خود بپرسید که تا چه حد می‌توانید با او همانند یک دوست رفتار کنید. برای مثال چقدر می‌توانید رازهایتان را با هم در میان بگذارید و زمان‌های مشترکی را با یکدیگر بگذرانید.

از نظر متخصصین صمیمیت زوجین و زندگی مشترک موفق، ابعاد مختلفی دارد که شامل صمیمیت عاطفی، شناختی، جسمانی و جنسی می‌شود. هرچقدر در همه این ابعاد ذکر شده احساس نزدیکی بیشتری به یکدیگر داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید زندگی موفقی بسازید و رضایتمندی بیشتری از رابطه زناشویی‌تان داشته باشید بیشتر است.

5️⃣ اجازه ندهید مشکلات روی هم تلنبار شوند

یکی از مشخصه‌های اصلی زوجینی که دچار تعارض‌های جدی با یکدیگر می‌شوند این است که هرگز به موقع برای حل و فصل مشکلات میان خود اقدام نمی‌کنند. این مسئله شاید در کوتاه مدت همه چیز را آرام جلوه دهد. اما در بلند مدت منجر به انباشته شدن احساسات منفی شده و در نتیجه نوعی گسست را میان زن و شوهر پدید می‌آورد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که اجازه ندهید تنش‌هایی که در زندگی‌تان پدید می‌آیند روی هم تلنبار گشته و حل نشده باقی بمانند. بنابراین برای زندگی مشترک موفق نباید مشکلات را حل نشده باقی بگذارید.

6️⃣ زندگی مشترک موفق | برای زندگی خود برنامه ریزی داشته باشید

برنامه ریزی یکی از پایه‌های اصلی موفقیت در همه حوزه‌های زندگی است که در مورد ازدواج نیز صادق است. برای اینکه یک زندگی مشترک موفق را با همسرتان تجربه کنید باید برای خود اهدافی تعیین کرده و برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی دقیق داشته باشید. برای مثال می‌توانید در زمینه مالی، نحوه تربیت فرزند، رسیدن به جایگاه اجتماعی و … با یکدیگر هدف‌های مشخصی را تعیین کرده و در نهایت گام‌های رسیدن به آن‌ها را نیز تعیین کنید. این به شما کمک می‌کند که همواره عملکرد بالاتری داشته و احساس موفقیت بیشتری بکنید.

برای آشنایی با آینده یک زندگی بدون بچه کلیک کنید.

7️⃣ به این پرسش پاسخ دهید که از زندگی مشترک چه می‌خواهید

برخی افراد صرفا به این دلیل ازدواج می‌کنند که آن را مرحله‌ای اجتناب ناپذیر از زندگی خود می‌دانند. در نتیجه اگر از آن‌ها بپرسیم که هدف ازدواج چیست دلیل شخصی چندانی برای آن پیدا نمی‌کنند. اینگونه افراد از آنجایی که در زندگی راه و مسیر مشخصی ندارند و صرفا بر اساس انتظارات اجتماعی پیش می‌روند، کمتر به زندگی مشترک موفق دست پیدا می‌کنند.

از همین رو تلاش کنید هنگام ازدواج و پس از آن پیش از هر چیز در خودتان کاوش کنید. و به این سوال پاسخ دهید که از زندگی چه می‌خواهید و دوست دارید با همسرتان به چه چیزهایی دست پیدا کنید. این نوع خودشناسی به هردوی شما کمک می‌کند تا هدفمندتر بوده و در نهایت زندگی مشترک موفق داشته باشید.

8️⃣ به یکدیگر احترام بگذارید

یکی از رازهای زندگی مشترک موفق، احترام به یکدیگر است. بدون احترام هرگز زندگی مشترک آرامی نخواهید داشت. به مرور زندگی شما فرسایشی می‌شود. و به دلیل این بی احترامی، زوجین نسبت به یکدیگر سرد خواهند شد. بنابراین برای داشتن زندگی مشترک موفق باید احترام یکدیگر به علاوه خانواده هم را داشته باشید.

9️⃣ هدف یکسانی داشته باشید

از دیگر راهکارهای ساخت زندگی مشترک موفق، هدف یکسان است. زمانی که زوجین هدف یکسانی داشته باشند، به یکدیگر کمک خواهند کرد و برای ساخت این زندگی تلاش می‌کنند. زمانی که یکی از زوجین دائم در حال کمک به پیشرفت همسر خود است، پس از مدت ها احساس پوچی خواهد کرد. بنابراین در زندگی مشترک همیشه اهداف یکسان را دنبال کنید.

? شنونده خوبی برای همسر خود باشید

زمانی که شنونده خوبی برای همسر خود باشید، زندگی مشترک موفق نیز خواهید داشت. اکثر خانم ها گله مند از بی توجهی همسر خود هستند. آقایان نیز حوصله شنیدن صحبت های خانم ها را ندارند. به همین دلیل برای رفع این نیاز شنیده شدن؛ خانم ها از زندگی مشترک خسته خواهند‌شد. از این موضوع مراقبت کنید و برای ساخت زندگی مشترک موفق، شنونده خوبی باشید.

و در آخر توصیه می کنیم که حتما درباره نکات همسرداری بخوانید.

کلام آخر

زندگی مشترک موفق رازهای جالبی دارد. برای ساخت این زندگی خوب نیازمند صبر، حوصله و دانستن همسر به عنوان یک دوست است. بنابراین زمانی که برای زندگی مشترک موفق تلاش می‌کنید، باید در دست یکدیگر بکوشید تا زندگی خوبی را تجربه کنید. هر زوجی برای زندگی مشترک خود باید قوانینی تعیین کنند و طبق همان قوانین عمل کنند. برای تعیین این قوانین و شناخت یکدیگر می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره در این زمینه، با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی مشترک موفق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا کلاسی برای زوجین وجود دارد که بتوانند از طریق آن روش های موفقیت در زندگی مشترک را بیاموزند؟

بله امروزه بسیاری از کلینیک‌های روانشناسی اقدام به برگزاری کارگاه‌هایی در این زمینه می‌کنند. همچنین در جلسات مشاوره زوج درمانی نیز روانشناس می‌تواند در مورد چگونگی ساخت یک زندگی مشترک موفق به شما آموزش دهد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره