آمپول میدازولام چیست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آمپول میدازولام در دسته داروهای بنزودیازپینی طبقه‌بندی می‌شود و معمولا برای آرام کردن کسی که تحت عمل جراحی جزئی، کار دندانپزشکی یا سایر اقدامات پزشکی قرار دارد استفاده می‌شود. مصرف این دارو می‌تواند تنفس‌تان را کند یا متوقف نماید، به ویژه اگر اخیراً از داروی شبه افیونی استفاده کرده باشید. متاسفانه بسیاری از کسانی که به صورت خودسرانه مصرف میدازولام دارند، به خاطر ناآگاهی دچار مسمومیت می‌شوند. در ادامه موارد و روش مصرف قرص و آمپول میدازولام را آورده‌ایم. برای آشنایی با سایر داروهای دسته بنزودیازپین ها کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمپول میدازولام می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

روش مصرف آمپول میدازولام

تزریق میدازولام به صورت محلول (مایع) است که توسط پزشک یا پرستار در بیمارستان یا کلینیک به عضله یا وریدی انجام می‌شود. در صورت دریافت تزریق میدازولام در ICU در مدت زمان طولانی، بدن‌تان ممکن است به آن وابسته شود. احتمالاً پزشک برای جلوگیری از علائم ترک مانند تشنج، لرزش غیرقابل کنترل قسمتی از بدن، توهم، گرفتگی معده و عضلات، تهوع، استفراغ، تعریق سریع، دوز شما را به تدریج کاهش می‌دهد.

هشدار مصرف

  • در صورت ابتلا به گلوکوم (افزایش فشار در چشم که باعث از بین رفتن تدریجی بینایی می‌شود) به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک تصمیم بگیرد تزریق میدازولام برای‌تان انجام ندهد.
  • اگر اخیراً مصرف زیاد الکل را متوقف کرده‌اید یا بیماری کلیوی یا کبدی دارید یا داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بارداری، قصد بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر 65 سال یا بیشتر دارید، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای تزریق میدازولام صحبت کنید. افراد مسن معمولاً باید دوزهای کمتری از تزریق میدازولام دریافت کنند، زیرا دوزهای بالاتر احتمال دارد عوارض جانبی جدی ایجاد کند.
  • باید بدانید که میدازولام ممکن است شما را بسیار خواب آلود کند و بر حافظه، تفکر و حرکات تأثیر بگذارد. پس از دریافت آمپول میدازولام و تا زمانی که اثرات دارو از بین نرود، از رانندگی و فعالیت‌های دیگری که نیاز به هوشیاری کامل دارند، خودداری کنید.
  • اگر کودک‌تان تزریق میدازولام را دریافت می‌کند، مراقب او باشید تا مطمئن شوید در این بازه هنگام راه رفتن زمین نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید : داروهای ضد اضطراب

چگونه آمپول میدازولام مصرف کنیم؟

مصرف آمپول میدازولام

میدازولام معمولاً به صورت تک دوز، درست قبل از جراحی یا عمل تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو فقط باید در بیمارستان، مطب دندانپزشکی یا سایر مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد، جایی که عوارض جانبی جدی را می‌توان به سرعت درمان کرد. پس از مصرف میدازولام، تحت مراقبت دقیق قرار خواهید گرفت تا مطمئن شوید که دارو اثر می‌کند و عوارض جانبی مضر ایجاد نخواهد کرد.

تنفس، فشار خون، میزان اکسیژن و سایر علائم حیاتی شما در حین جراحی تحت نظر قرار می‌گیرد.

بعد از مصرف میدازولام از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

مدت کوتاهی پس از مصرف آمپول میدازولام از مصرف الکل خودداری کنید. آمپول میدازولام می‌تواند اثرات الکل را افزایش دهد و خطرات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

از آنجایی که گریپ فروت ممکن است با میدازولام تداخل داشته باشند و منجر به اثرات بالقوه خطرناک شوند، پس از مصرف میدازولام برای مدت کوتاهی از استفاده از این میوه جدا خودداری کنید.

میدازولام باعث خواب آلودگی شدید می‌شود که ممکن است 24 تا 48 ساعت پس از تزریق ادامه یابد. افراد مسن ممکن است حتی بیشتر احساس خواب آلودگی کنند.

تا زمانی که اثرات میدازولام به طور کامل از بین نرود، از رانندگی یا فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز دارند، خودداری کنید. چرا که سرگیجه یا خواب آلودگی باعث سقوط، تصادف یا صدمات شدید می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

عوارض جانبی آمپول میدازولام

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  • تنفس دشوار؛ کهیر، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • سرفه، خس خس سینه، مشکل در تنفس
  • کند شدن ضربان قلب
  • غش و ضعف، احساس بی حالی
  • لرزش بدن
  • گیجی، آشفتگی، توهم، افکار یا رفتار غیر معمول.

اثرات آرام بخش میدازولام در افراد مسن ممکن است بیشتر طول بکشد. به احتمال زیاد، آن‌ها برای بلند شدن از رختخواب حداقل در 8 ساعت اول به کمک احتیاج خواهند داشت. زمین خوردن تصادفی در بیماران مسنی که بنزودیازپین مصرف می‌کنند شایع است.

الکل عوارض جانبی تزریق میدازولام را بدتر می‌کند.

عوارض مصرف در کودکان

باید بدانید که برخی از مطالعات در کودکان خردسال نگرانی‌هایی را در مورد استفاده مکرر یا طولانی (بیش از 3 ساعت) از داروهای بیهوشی عمومی یا آرام بخش مانند میدازولام در نوزادان و کودکان زیر 3 سال یا در زنان در چند ماه گذشته ایجاد کرده است.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل تأثیرات بیهوشی بر رشد مغز کودکان خردسال مورد نیاز است. والدین و سرپرستان کودکان زیر 3 سال و زنان باردار باید با پزشکان خود در مورد خطرات بیهوشی در رشد مغز و زمان مناسب اقداماتی که نیاز به بیهوشی عمومی یا داروهای آرام بخش دارند صحبت کنند.

چه داروهای دیگری بر آمپول میدازولام تأثیر می گذارد؟

مدت کوتاهی پس از درمان با میدازولام، استفاده از داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی می‌شود یا تنفس را کند می‌کند، می‌تواند عوارض جانبی خطرناک یا مرگ را به دنبال داشته باشد.

به طور کلی استفاده همزمان از از داروها ایمن نیست. برخی از داروها سطح خونی سایر داروهای مصرفی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که ممکن است عوارض جانبی را افزایش داده یا اثربخشی داروها را کاهش دهد. داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی از دیگر مواردی هستند که به احتمال زیاد، با میدازولام تداخل دارند.

پیشنهاد می کنیم که پزشک خود را در مورد تمام داروهای فعلی، هر دارویی که مصرف می کنید یا مصرف آن را متوقف نموده اید، مطلع کنید.

جمع بندی

تزریق آمپول میدازولام ممکن است باعث مشکلات تنفسی جدی یا تهدید کننده زندگی شود. به همین جهت باید این دارو را فقط در بیمارستان یا مطب پزشک دریافت کنید که دارای تجهیزات مورد نیاز برای نظارت بر قلب و ریه‌های شما باشد و در صورت کند شدن یا توقف تنفس شما به سرعت درمان‌های نجات دهنده را ارائه دهد. پزشک یا پرستار پس از دریافت این دارو شما را مرتب چک می‌کند تا از تنفس صحیح‌تان مطمئن شوند.

در صورت ابتلا به عفونت شدید یا داشتن مشکلات ریه، راه هوایی، تنفسی یا بیماری قلبی به پزشک خود اطلاع دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آمپول میدازولام می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره