خونریزی بعد از زایمان | قطع نشدن خون ریزی بعد از زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خونریزی بعد از زایمان امری طبیعی است. اما اگر میزان خونریزی بیشتر از مقدار نرمال باشد، به آن خونریزی بعد از زایمان (PPH) یا در اصطلاح پزشکی لوشیا می‌گویند. اگر خونریزی‌بعد اززایمان درمان‌نشود، منجر به افت فشارخون و کاهش خون‌رسانی به ارگان‌هاشده و در نهایت شوک و مرگ ایجاد می‌کند. بنابراین حتما باید با علائم غیر طبیعی آشنا باشید تا بتوانید در صورت نیاز به اورژانس مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خونریزی بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آشنایی با خونریزی بعد از زایمان

به خون ریزی بیشتر از ۵۰۰cc پس از زایمان طبیعی و خونریزی بیشتر از ۱۰۰۰cc پس از سزارین، خونریزی بعداززایمان گفته می‌شود. آن را به دو دسته خونریزی‌زودرس و خونریزی‌دیررس تقسیم می‌کنند.
خونریزی‌بعداز‌زایمان از عوارض نادر ولی خطرناک زایمان به شمار می‌رود و پس از اختلال پرفشاری خون و آمبولی، از مهم‌ترین علل مرگ مادران باردار است.

ترشحات خارج‌شده شامل خون، گلبول‌های سفید خونی و قسمت‌هایی از لایه داخلی رحم است. خونریزی‌بعد اززایمان ممکن است ناگهانی یا به تدریج مانند خونریزی‌قاعدگی باشد.

هم‌چنین رنگ خونریزی ابتدا قرمز، سپس رنگ صورتی و در آخر به رنگ سفید یا زرد می‌باشد. رنگ سفید نشانه خروج گلبول‌های سفید است.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با سایر عوارض بعد زایمان کلیک کنید.

انواع خونریزی بعد از زایمان

 

خونریزی‌زودرس: طی ۲۴ ساعت اول پس از زایمان رخ می‌دهد. آتونی رحم، صدمه به واژن مانند پارگی آن، عفونت رحم، اختلالات انعقادی و… از علل خونریزی زودرس بعد از زایمان محسوب می‌شوند.

خونریزی‌دیررس: بعد از ۲۴ ساعت تا ۶ هفته اول پس از زایمان رخ می‌دهد. شایع‌ترین علت بروز آن باقی ماندن تکه‌هایی از جفت در رحم است و سایر علل آن می‌تواند عفونت یا اختلالات انعقادی باشد.
زایمان‌های متعدد، بارداری چندقلویی، بزرگ بودن جنین و طولانی شدن فرایند زایمان نیز می‌تواند خونریزی‌بعداز زایمان ایجاد کند.

برای آشنایی با مراقبت های انواع زایمان کلیک کنید.

علائم خونریزی بعد از زایمان

خونریزی بعداززایمان ممکن است با تب بالا ۳۸ درجه به مدت چند روز همراه باشد. تب بالا منجر به کاهش آب بدن مادرشده و خستگی، ضعف و بی‌حالی را برای وی دربردارد.
توجه داشته باشید اگر خونریزی‌شما کاهش نیافته یا قطع نشود از علائم خونریزی‌بعد اززایمان به شمار می‌رود.
از دست‌دادن خون موجب کاهش فشارخون فرد می‌شود. کاهش بیش از حد فشارخون می‌تواند منجر به بروز شوک شود.
تب و لرز، گیجی و خواب‌آلودگی، بالارفتن ضربان قلب به طوری که قلب در هر دقیقه بیشتر از ۱۰۰ ضربه تولیدکند، تاری‌دید و برخی علائم وابسته به شوک از دیگر علائم خونریزی‌بعد اززایمان هستند.

بررسی علل خونریزی پس از زایمان

انقباض رحم پس از زایمان ادامه داشته که باعث خروج خون از بدن فرد می‌شود. از طرفی ممکن‌است در جریان زایمان داروهای اکسی‌توسین و پیتوسین به خانم باردار تزریق شده باشد. این داروها به انقباض رحم کمک‌می‌کنند و تداوم خونریزی‌بعداز‌زایمان را به دنبال دارند.
یکی دیگر از علل خونریزی‌بعد اززایمان، شیردهی است. اکسی‌توسین یکی از هورمون‌هایی است که در دوران شیردهی به طور طبیعی در بدن ترشح می‌شود.

اکسی‌توسین علاوه بر کمک به ترشح شیر در مادران بر انقباض رحم نیز تاثیر می‌گذارد و باعث خروج خون از واژن می‌شود.
نژاد در خونریزی‌بعد اززایمان تاثیرگذار است. متخصصان متوجه‌شدند که خونریزی‌در زنان آسیایی و اسپانیایی بیشتر از سایر زنان دیده می‌شود.
سابقه قبلی خونریزی بعد از زایمان می‌تواند منجر به تشدید خونریزی‌در زایمان فعلی شود.
شایع‌ترین و مهم‌ترین علت خونریزی پس از زایمان “آتونی رحم” است. آتونی رحم یعنی انقباضات رحمی به خوبی انجام نگرفته و در نهایت می‌تواند خونریزی بعد از زایمان شدیدی را ایجاد کند.
عوامل دیگری مانند چندقلویی، زایمان‌های زیاد، ماکروزومی و درشت بودن اندازه جنین، طول‌کشیدن مراحل زایمان و شروع زودهنگام ورزش می‌توانداز دلایل خونریزی بعد از زایمان باشد.

عوارض مربوط به خونریزی پس‌ اززایمان

احتمال بروز عفونت‌ها دوره نفاس در زنانی که دچار خونریزی بعد از زایمان هستند، بیشتر است.
خونریزی بعد از زایمان می‌تواند منجر به کم‌خونی در زنان شود. درمان خونریزی بعد از زایمان در کسانی که سابقه کم‌خونی دارند، حیاتی‌تر و مهم‌تر است.

ممکن است به دلیل از دست رفتن خون به تزریق خون نیاز باشد. در جریان تزریق خون ممکن‌است مشکلاتی از قبیل تزریق خون اشتباه، انتقال عفونت از طریق خون تزریقی دیده شود. البته احتمال آن بسیار نادر است.

همانطور که گفته‌شد خونریزی باعث افت فشارخون می‌شود. از طرفی افت فشارخون نیز منجر به صدمه دیدن اندام‌ها و ارگان‌ها به ویژه کلیه می‌گردد.

اگر برای درمان خونریزی بعد از زایمان، هیسترکتومی و برداشتن رحم انجام شود، باعث نازایی می‌شود.

در زنان تازه فارغ‌شده اگر افت فشارخون به مغز آسیب‌بزند و بخشی از آن را از کاربیندازد، به آن سندرم شیهان گفته می‌شود. و از عوارض خونریزی بعد از زایمان به شمار می‌رود.

درمان خونریزی پس اززایمان

ابتدا علائم حیاتی مادر بررسی‌شده و پس از اندازه‌گیری میزان خونریزی، در صورت لزوم تزریق خون انجام می‌شود.
اگر علت خونریزی، آتونی رحم باشد، چون رحم نمی‌تواند به خوبی منقبض شود تا تکه‌ها باقی‌مانده جفت را خارج کند؛ از اکسی‌توسین استفاده می‌شود تا به انقباض رحم کمک کند. هم‌چنین برای کمک به خروج ترشحات ماساژ رحم نیز توصیه می‌شود.
یکی دیگر از روش‌ها درمانی انجام هیسترکتومی یا همان برداشتن رحم است.

برای دریافت مشاوره در زمینه خونریزی بعد از زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره