رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم مستلزم رعایت نکاتی است که به حفظ رابطه‌ی عاطفی والدین و فرزند اول کمک می‌کند. تولد نوزاد جدید به طور طبیعی در روابط والدین با فرزند اول تغییراتی ایجاد کرده و گاه حسادت و حس رقابت فرزند اول را برمی‌انگیزاند. هر چه فرزند اول کوچک‌تر باشد، پذیرش او در مورد این مسئله کمتر می‌شود. نحوه‌ی رفتار با فرزند اول در سازگاری او با این مسئله اهمیت زیادی دارد و درصورت ناآگاهی والدین از عواطف فرزند اول و نحوه‌ی ارتباط با او، کودک آسیب‌های روانی زیادی را متحمل می‌شود و کم کم احساس می‌کند با تولد نوزاد شما را از دست داده‌است. با آگاهی از چگونگی برخورد با فرزند اول و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید این حسادت را از بین ببرید و به شکل‌گیری رابطه قوی میان فرزندان‌تان کمک کنید.

 

آسیب پذیری فرزند اول هنگام تولد بچه دوم

آسیب پذیری فرزند اول هنگام تولد بچه دوم

 

فرزندان اول آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگر فرزندان دارند چرا که والدین در ابتدا تجربه‌ی چندانی در تربیت او ندارند و اغلب آزمون و خطا می‌کنند. فرزند اول مرکز توجه والدین و اطرافیان است و قدرت مطلق خانواده را دارد؛ حال با تولد فرزند دوم او مجبور می‌شود تمام توجه و محبت والدین خود را با شخص دیگری شریک شود و توجه والدینش را کمتر دریافت می‌کند. او که تا به حال همچین چیزی را تجربه نکرده به طور ناخودآگاه خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده‌ی خود را مقصر می‌داند و حسادت می‌کند.

این حسادت لازم است توسط والدین کنترل شود، در غیر این صورت منجر به خشم فرزند اول به والدین و خواهر یا برادرش می‌گردد. بنابراین لازم است پیش از تولد فرزند اطلاعاتی را به بچه‌ی اول خود بدهید و او را برای این اتفاق آماده کنید. با تولد فرزند جدید نحوه رفتار با بچه اول اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

فروشگاه آرامیس

چگونگی رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم

معمولا کودکان هنگام تولد فرزند جدید ممکن است بدخلقی کرده و با رفتارهای توجه طلبانه تلاش کنند محبت و توجه پدر و مادر را به خود جلب نمایند. گاه به طور پنهانی یا آشکار نوزاد تازه به دنیا آمده را اذیت می‌کنند. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند تا رفتار با بچه اول را بیاموزید و شرایط را مدیریت کنید. برای آشنایی با بهترین تعداد فرزند کلیک کنید.

1.برخورد با نوزاد را به بچه اول یاد دهید

در مورد نحوه‌ی تعامل با نوزاد به کودک خود یاد دهید و نیازهای نوزاد را برایش توضیح دهید. این که چرا مجبور هستید دائما از او مراقب کنید. به او نشان دهید چگونه می‌تواند با نوزاد بازی کند و از وجود خواهر یا برادر کوچک خود لذت ببرد. مهم است که الگوی خوبی برایش باشید و به او یاد دهید چه کارهایی را انجام دهد. هر بار که رفتار خوبی با خواهر یا برادر کوچکتر خود می‌کند، به او پاداش دهید و تشویقش کنید.

2.بیشتر از قبل به بچه اول محبت کنید

پس از به دنیا آمدن نوزاد جدید، بچه‌ی اول شما نیاز بیشتری به محبت دارد تا فکر نکند با آمدن نوزاد محبت شما را از دست داده است. به خاطر همین باید بیشتر به او ابراز محبت کنید. بیشتر به او بگویید دوستش دارید و حتما زمان‌هایی را برای بازی کردن و مشغول شدن با او اختصاص دهید و بیشتر بغلش کنید. با این کار به او اطمینان می‌دهید که با تولد نوزاد جدید هنوز هم او را دوست دارید و نباید نگران و مضطرب باشد.

3.رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم | با کودک در مورد احساساتش صحبت کنید

کودکان توانایی کمی در بیان احساسات خود به بزرگ‌ترهایشان دارند و اغلب نگرانی‌های خود را سرکوب کرده یا آن‌ها را از راه‌هایی همچون بدرفتاری و کج خلقی یا لوس شدن ابراز می‌کنند. بهترین کار این است که خودتان پیشقدم شوید و نظر کودک را در مورد فرزند تازه به دنیا آمده بپرسید. اجازه دهید آزادنه احساساتش را بیان کند و از قضاوت یا سرزنش کردن او خودداری کنید. برایش توضیح دهید که چرا خواهر یا برادر تازه به دنیا آمده‌اش بیشتر به مراقبت نیاز دارد و از ناتوانایی‌هاییش برای او بگویید. یا مثلا توضیح دهید که نوزاد به پدر و مادر نیاز دارد تا بزرگ شود.

4.در رفتار با بچه اول مراقب حرف‌های خود باشید

جملات و کلمات شما در برخورد با بچه‌ی اول اهمیت و حساسیت بیشتری دارد و گاه حسادت او را بر می‌انگیزد. هیچ وقت نوزاد را علت مخالفت‌های خود با کودک و خواسته‌هایش قرار ندهید؛ برای مثال به او نگویید “نمی‌توانم با تو بازی کنم چون باید به خواهر/ برادرت غذا بدهم.” یا به او نگویید “نمی‌توانیم به شهربازی برویم چون نوزاد خواب است.” چنین جملاتی باعث حساسیت و حسادت کودک شما به نوزاد می‌شود چرا که هنوز درک کافی از منظور واقعی حرف‌های شما ندارد. برای آشنایی با علت حسادت فرزند اول کلیک کنید.

از جملات بهتر استفاده کنید؛ برای مثال به او بگویید “فعلا باید کاری را انجام دهم، یا دستم بند است اما بعد از انجام کارم فورا با تو بازی می‌کنم یا یک ساعت دیگر با هم به پارک می‌رویم.”

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با بچه اول هنگام تولد بچه دوم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

با حسادت فرزند اول به دوم چه کنم؟

مهم است قبل از تولد نوزاد، بچه‌ی اول را آماده کنید و در مورد خواهر یا برادرش به او اطلاعات دهید. از مزایای داشتن خواهر یا برادر به او بگویید؛ این که می‌تواند با او بازی کند. محبت و توجه خود به کودک را با آمدن نوزاد کم نکنید. برای کمک به سازگاری کودک با شرایط جدید و یا کنترل حسادت‌های او می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام فرزندان اول معمولا بر این باورند که پدر و مادر تنها متعلق به اوست و با ورود کودک بعدی احساس طرد شدن کرده و ممکنه به شکل های مختلف نارضایتیش رو نشون بده بهتره با کمک متخصصین کودک رفتاری پیش بگیرید که اون رو متوجه کنه که چیزی تغییر نکرده و جایگاهی که قبلا در خانواده داشته به خطر نیافتاده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره