بهترین تعداد فرزند | تعداد فرزندان از نظر روانشناسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

چه تعداد فرزند برای یک خانواده مناسب است؟ این سوال برای بسیاری از زوج‌های جوانی که به دنبال بهترین برنامه ریزی برای تولد فرزند یا فرزندانشان هستند مطرح می‌شود. درباره بهترین تعداد فرزند همواره دو دیدگاه متفاوت در جامعه وجود داشته که یکی از آن‌ها داشتن فرزندان بیشتر را تشویق می‌کند و دیگری به دنبال داشتن فرزندان کمتر و تهیه شرایط رفاهی بیشتر برای آن‌ها است. با این حال روانشناسان معتقدند در زندگی یک زوج چیزی به عنوان بهترین تعداد فرزند وجود ندارد و نمی‌توانیم برای این مسئله یک قانون کلی بیان کنیم. این موضوع می‌تواند با توجه به شرایط زندگی شما تغییر کند. اما بهتر است پیش از اقدام برای فرزندآوری تمامی جوانب زندگی خود را بررسی کرده و سپس در اینباره تصمیم بگیرید. پیشنهاد می‌شود مقاله روانشناسی کودک را نیز بخوانید.

عوامل تاثیرگذار در بهترین تعداد فرزند

برای اینکه بتوانید به خوبی از پس تجربه پدر و مادری کردن برآیید باید بتوانید برای مسائل مختلف از جمله تعداد فرزندانتان به دقت برنامه ریزی کنید. روانشناسان توصیه می‌کنند در این زمینه به برخی مسائل توجه داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. همچنین شما می‌توانید در این‌باره با یک مشاور کودک یا خانواده مشورت کنید و با توجه به شرایط خاص خانواده خود راجع به بهترین تعداد فرزندانتان یا میزان اختلاف سنی میان آن‌ها اطلاع پیدا کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید..

زمان و انرژی لازم برای تربیت فرزند

اصلی ترین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما از پس تربیت کردن چند فرزند برخواهید آمد؟ آیا زمان و انرژی لازم برای رسیدگی به بیش از یک کودک را دارید؟ تربیت کردن و پرورش فرزندان سالم مهم‌ترین وظیفه والدین است. درنتیجه به خوبی به این مسئله بیاندیشید. البته تربیت فرزند برخلاف دیدگاه‎های کمال‌گرایانه و افراطی سال‌های اخیر به معنای فراهم کردن تمامی امکانات و انواع کلاس‌های آموزشی نیست. فرزندان شما نیاز دارند که اوقاتی را با شما بگذرانند، مسائل مختلف را از شما آموزش ببینند و از جانب شما همیشه عشق و توجه دریافت کنند. 

پیش از اینکه به تعدادفرزندتان فکر کنید بهتر است راجع به توانایی‌های خود و همسرتان به خوبی آگاه شوید. گاهی اوقات ما نسبت به توانایی‌های خود زیاده گویی می‌کنیم و یا بالعکس آنها را کمتر از واقع در نظر می‌گیریم. بهتر است با کمک گرفتن از یک روانشناس شخصیت دیدگاه واقع بینانه‌ای نسبت به توانایی‌هایتان پیدا کنید. مقاله تربیت فرزند را مطالعه نمایید.

توانایی تامین مالی فرزندان

پس از اینکه میزان انرژی و توانایی‌های خود برای تربیت فرزند را بررسی کردید می‌بایست وضعیت مالی خود را نیز مدنظر قرار دهید. تامین خوراک، پوشاک، هزینه تحصیل و مسائل مربوط به سلامت کودک نیاز به منابع مالی از پیش تعیین شده دارند. آیا شما توانایی تامین این منابع برای بیش از یک کودک را دارید؟ بهتر است در ارتباط با مسائل مالی به خوبی با همسرتان مشورت کرده و برنامه مشخصی در این زمینه داشته باشید.

سن والدین از عوامل تاثیرگذار در بهترین تعداد فرزند

تعداد فرزندانی که شما می‌توانید داشته باشید به سن شما و همسرتان نیز بستگی دارد. سن زوج‌ها علاوه بر اینکه بر توانایی فرزندآوری آن‌ها تاثیر می‌گذارد، جنبه‌های دیگری مثل توانایی جسمی برای تربیت کودکان و اختلاف سنی والدین با فرزندانشان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه بهتر است در برنامه‌ریزی‌های مربوط به فرزندآوری خود این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید.

فروشگاه آرامیس

اختلاف سنی فرزندان با یکدیگر

اختلاف سنی میان خواهر و برادرها، یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید. برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا فرزند اولشان کوچک است فرزند دیگری داشته باشند اما برخی دیگر فکر می‌کنند که توانایی رسیدگی به دو یا چند کودک در یک زمان را ندارند و ترجیح می‌دهند پس از بزرگتر شدن فرزند اولشان راجع به این مسئله تصمیم گیری کنند. برای اشنایی با بهترین فاصله سنی بین فرزندان کلیک کنید.

سلامت روحی والدین و کیفیت ارتباط بین آن‌ها

فرزندان شما نیاز دارند که از جانب والدینشان توجه و محبت کافی دریافت کنند و همین طور با مشاهده عشق میان آن‌ها علاوه بر یادگرفتن روابط صمیمانه، در یک فضای عاطفی مطلوب رشد کنند. به همین خاطر بهتر است پیش از اقدام برای فرزندآوری یا تصمیم گیری راجع به تعداد فرزندانتان به سلامت روحی خود و همسرتان و همین طور کیفیت رابطه زناشویی توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید که میان شما و همسرتان اختلاف نظری هرچند جزئی وجود دارد بهتر است ابتدا برای رفع این مسئله اقدام کنید. 

کم جمعیت یا پرجمعیت بودن خانواده اول

اینکه شما در یک خانواده کم جمعیت یا پرجمعیت زندگی کرده‌اید تاثیر بسیاری روی نوع شخصیت شما در زمینه فرزندپروری دارد. معمولا افرادی که در خانواده‌های کم جمعیت و ساکت زندگی کرده‌اند توانایی تحمل فضاهای شلوغ را ندارند. اگر شما چنین خصلت‌هایی دارید احتمالا نمی‌توانید به داشتن فرزندان زیاد فکر کنید. در عین حال افرادی که به جمع‌های شلوغ عادت دارند به سختی می‌توانند یک خانواده کم جمعیت را رضایت بخش بدانند. پیشنهاد می‌شود مقالات زیر را هم بخوانید.

ویژگی های فرزندان آخر

خصوصیات فرزند اول

حسادت فرزند اول

بهترین تعداد فرزند | آیا تک فرزندی برای کودک ما آسیب زاست؟

تک فرزندی و مزایا و معایب آن، یکی از موضوعاتی است که همواره در بحث از فرزندآوری از آن صحبت می‌شود. بهتر است برای تصمیم گیری راجع به داشتن بیش از یک فرزند به کلیه مسائل بالا توجه داشته باشید. اگر احساس می‌کنید که شرایط تربیت فرزند دیگری را ندارید بهتر است صرفا برای جلوگیری از ویژگی‌های نامطلوب تک فرزندی به تولد یک فرزند دیگر نیندیشید. به جای این کار شما می‌توانید از یک متخصص کودک برای کاهش آسیب‌های مربوط به تک فرزندی کمک بگیرید. برای اشنایی با معایب و مزایای تک فرزندی کلیک کنید.

با توجه به اینکه برخی روانشناسان نکاتی را، راجع به آسیب‌های تک فرزندی بیان می‌کنند بهتر است در صورتی که توانایی داشتن بیش از یک فرزند را دارید برای داشتن حداقل دو فرزند برنامه ریزی کنید. برخی از معایب تک فرزندی شامل موارد زیر هستند.

  • ضعف در مهارت‌های اجتماعی
  • ناتوانی در تقسیم کار یا منافع با دیگران
  • احساس تنهایی
  • آسیب‌های ناشی از قرار داشتن در مرکز توجه

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و خانواده می توانید از طریق شماره 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره بهترین تعداد فرزند

آیا فرزندان اول در صورت تولد سایر فرزندان آسیب می‌بینند؟

این مسئله به نحوه مدیریت شرایط توسط شما بستگی دارد. اگر شما به شیوه‌ای رفتار کنید که فرزند اول احساس کند دیگر مورد توجه و علاقه شما نیست احتمالا از نظر روحی آسیب خواهد دید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره