درمان اختلالات جنسی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان اختلالات جنسی معمولا به خاطر شرم در بیان آن‌ به تعویق می‌افتد. تا حدی که شاید هرگز مرد یا زن برای درمان مشکل جنسی خود به درمانگر مراجعه نکند. شاید در ازدواج‌تان به نسبت زمان زیادی صرف رابطه جنسی نشود، اما کیفیت رابطه زناشویی به طور مستقیم بر دیگر بخش‌های ارتباطی شما تاثیر می‌گذارد.

خیلی اوقات خانم/آقا با مراجعه به سکس تراپیست به راحتی می‌تواند مساله را حل کرده و از رابطه جنسی‌اش لذت ببرد. اما به دلیل محدودیت‌هایی که فرد برای خودش و حتی برای همسرش تعریف می‌کند، درمان اختلال جنسی را پشت گوش می‌اندازد. در ادامه رایج‌ترین اختلالاتی که نیاز به درمان دارند را معرفی کرده‌ایم، اگر مشکل شما دراین طبقات قرار نداشت اما بر روی رابطه‌تان تاثیر منفی گذاشته بهتر است برای ارزیابی و مشاوره حتما اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اختلالات جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

انواع اختلالات جنسی

درمان انواع اختلالات جنسی

از آنجایی که درمان اختلالات جنسی با توجه نوع آنها آغاز می‌شود. به همین دلیل بهتر است در ابتدا با انواع آنها اشنا شده و  سپس برای برطرف کردن مشکل به متخصص مراجعه کرد. به طور کلی انواع اختلالات جنسی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. اختلالات میل، برانگیختگی، ارگاسم و همچنین اختلالات درد، پایه مشکلات جنسی هستند که هر کدام انواع مختلفی دارند. این اختلالات علل مختلفی داشته و نشانه های جسمانی و روانی دارند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

افرادی که در معرض اختلالات جنسی هستند

به طور کلی همه افرادی که فعالیت جنسی خود را آغاز کرده اند؛ در معرض ابتلا به اختلالات جنسی قرار دارند. اما عوامل مختلفی افراد را مستعد این مشکلات می‌کند. معمولا افرادی که سن آنها بیشتر از 40 سال است و یا دچار بیماری های زمینه ای مختلفی هستند؛ بیشتر احتمال دارد که به این مشکلات دچار شوند. مصرف داروهای مختلف در هر سنی احتمالا عوارض جنسی نیز برای افراد داشته باشد.

تشخیص و درمان اختلالات جنسی

تشخیص و درمان اختلالات جنسی، در مواردی بسیار مشکل است. چرا که افراد به ندرت در این مورد با دیگران صحبت کرده و یا به متخصص مراجعه می‌کنند. همچنین برخی افراد به دلیل اینکه اطلاعات کامل و درستی در این زمینه ندارند؛ اصلا برای درمان اقدام نمی‌کنند و یا نمی‌دانند از کدام متخصص باید کمک بگیرند! در این زمینه روانشناس جنسی، روانپزشک، اورولوژیست برای مردان و همچنین پزشک متخصص زنان، می‌تواند به افراد در این زمینه ها کمک کنند.

معمولا این متخصصین در ابتدا از سلامت جسمانی افراد اطمینان حاصل کرده و در قدم بعدی مسائل روانی را بررسی می‌کنند. همکاری این افراد با یکدیگر و همچنین زوجین می‌تواند فرایند درمان را تا حد زیادی تسریع کند. در حین تشخیص در مورد گذشته فرد و همچنین رابطه او با شریک جنسی در موارد دیگر نیز پرسیده می‌شود.

درمان برای کدام اختلالات جنسی ضروری است؟

اختلالات عملکرد جنسی یا به عبارتی کژکاری جنسی، مجموعه‌ای از اختلالات ناشی از ناتوانی جنسی یا اختلال در عملکرد سالم اندام جنسی است. بروز مشکل در هر مرحله‌ای از رابطه جنسی، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن ارتباط زناشویی، باعث کم شدن اعتماد به نفس، افسردگی و رفتارهای خطرناک (مثل اعتیاد) خواهد شد.

بنابراین درمان اختلالات جنسی از اقدامات اساسی است که هر چه زودتر باید پیگیر آن شوید. در ادامه چند مورد از اختلالات جنسی رایج که اغلب به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند را آورده‌ایم.

برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان اختلالات جنسی مردان کلیک کنید.

⬅️ انزال دیررس

انزال دیررس یکی از اختلالات معمولا نادر جنسی است، اما نشانه اصلی آن تاخیر چشمگیر در انزال (بالای 30دقیقه) یا عدم تجربه انزال در 75تا100 درصد مواقعی است که رابطه جنسی برقرار می‌کنید. برخلاف باور عموم، انزال دیررس یک حسن نیست، بلکه ممکن است باعث خستگی و ناراحتی فرد و شریک جنسی و به مرور بی میلی جنسی بشود. در این شرایط افراد باید مشکل خود و علت ان را به درستی شناسایی کرده و درمان اختلالات جنسی را آغاز کنند.

⬅️ انزال زودرس

انزال زودرس یا زود انزالی یکی از اختلالات شایع مردان است که منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شود. انزال زودرس به معنای انزال زودتر از تمایل فرد و بسیار کمتر از میزان معمول انزال است. تشخیص این اختلال صرفا با بررسی الگوی آن قابل انجام است و باید در تقریبا تمام دفعات رابطه جنسی اتفاق بیفتد. زودانزالی یکی از مشکلات شایع در میان افراد است که درمان از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می‌کند. به طور کلی درمان اختلالات جنسی برای پیشگیری نیز حائز اهمیت است. برای اشنایی با انواع درمان زود انزالی کلیک کنید.

⬅️ اختلال نعوظ

اختلال نعوظ به معنای بروز مشکل در رسیدن به نعوظ در صورت وجود تحریک کامل یا ناتوانی در حفظ نعوظ و سفتی آلت تناسلی است. همچنین به کاهش میزان سفتی آلت نیز اختلال نعوظ گفته می‌شود. این موارد باید تقریبا در تمام تجربه‌های رابطه جنسی وجود داشته باشد. درمان اختلال نعوظ یکی از انواع درمان اختلالات جنسی است که با روش های مختلفی انجام می‌شود. برای آشنایی با انواع روش‌های درمان نعوظ کلیک کنید.

⬅️ اختلال ارگاسم در زنان

اختلال ارگاسمی زنان، به وجود تاخیر یا کمبود چشمگیر یا نرسیدن به ارگاسم است. زمانی که با وجود تحریک مناسب و تجربه انواع مختلف تحریک، تقریبا در تمام موارد رابطه، این مشکل وجود داشته باشد. حتی اگر در صورت بروز ارگاسم، شدت لذت و احساسات ارگاسمی کاهش چشمگیر داشته باشد، می توان تشخیص این اختلال را داد. درمان اختلال ارگاسم نیز هم در مردان و هم در زنان ضرورت داشته و جزو درمان اختلالا جنسی محسوب می‌شود.

⬅️ کمبود میل جنسی در مردان و زنان

کمبود میل جنسی در زنان و مردان کاملا متفاوت است و در هر کدام علائم و نشانه‌های مشخصی دارد. برخی از نشانه‌های اختلال کمبود میل جنسی، فقدان یا کمبود تمایل به نزدیکی، فقدان یا کمبود افکار و خیال پردازی های جنسی و عدم تمایل به آغازگر بودن یک رابطه است. در واقع در ابتدای تشخصی و بررسی مشکل باید این مورد بررسی شود و بعد به سراغ مراحل دیگر رفت. به طور کلی درمان اختلالات جنسی مرتبط با میل جنسی باید در اولویت قرار گیرند.

برخی دیگر از اختلالات جنسی که با عنوان اختلالات پارافیلیک شناخته می‌شود شامل: اختلال تماشاگری جنسی، اختلال نمایشگری آلت تناسلی، اختلال مالش دوستی، اختلال سادیم (آزارگری) و مازوخیسم (آزاردوستی) جنسی، اختلال بچه بازی و .. است که با اختلالات عملکرد جنسی متفاوت است.

⬅️ واژینیسموس

یکی دیگر از اختلالات جنسی شایعی که میان زنان وجود دارد؛ واژینیسموس است. در این اختلال فرد درد زیادی را در هنگام دخول تجربه کرده و  یا حتی نمی‌تواند چنین رابطه ای داشته باشد. حتی فکر کردن به رابطه جنسی نیز برای او ناراحت کننده است. به همین دلیل آنها را با مشکلات زیادی در زندگی روبرو می‌کند.

در این زمینه باورهای غلط زیادی وجود دارد اما ابتلا به این بیماری به معنی بسته بودن کانال واژن نیست. در مواردی فرد هیچگونه مشکل جسمانی در ناحیه تناسلی ندارد. با پیشرفت روش های درمان اختلالات جنسی، برای این مشکل نیز راه های درمانی زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

برای اشنایی با بهترین روش های درمان مشکلات جنسی زنان کلیک کنید.

روش های درمان اختلالات جنسی

روش های درمان اختلالات جنسی

اختلالات جنسی شامل دو دسته اختلالات پارافیلیک و اختلال عملکرد جنسی می‌باشد. اختلالات پارافیلیک بر اساس تمایلات نابهنجار و غیرعادی جنسی است و کژکاری‌های جنسی بر پایه مشکل در تحریک و ارضا. برای درمان اختلالات جنسی در ابتدا باید نوع مشکل به طور دقیق کشف و بررسی شده و سپس علت بروز این مشکل شناسایی شود. علل بروز اختلالات جنسی شامل موارد زیر است که در هر اختلالی متفاوت می‌باشد:

  • اختلالات خلقی مانند افسردگی
  • اختلالات اضطرابی
  • مشکلات جسمانی و فیزیولوژی
  • مشکلات عاطفی و هیجانی
  • مشکلات اقتصادی، شغلی و اجتماعی
  • آسیب‌های دوران کودکی

بنابراین برای اینکه بتوانید اختلالات جنسی خود را درمان کنید، ابتدا به این فکر کنید که مشکل اصلی شما چیست و چرا این اتفاق برای شما افتاده است. زمانی که ذهن‌تان به صورت سالم درگیر مسئله شود، در روند درمان کمک کننده است. زمانی که درباره مشکل خود آگاهی پیدا کردید، آن وقت زمان آن است که به متخصص برای تکمیل تشخیص اختلال و درمان آن مراجعه کنید.

درمان دارویی اختلالات جنسی

درمان اختلالات جنسی به صورت دارویی، مخصوصا در مواردی که مشکلات جنسی ناشی از مشکلات هورمونی، شیمیایی و فیزیولوژیکی باشد، اصلی‌ترین راه درمان است. همچنین زمانی که مشکلات روحی و روانی در وضعیت حادی باشد و روی سلامت جنسی تاثیر بگذارد، درمان دارویی توصیه می‌شود که جز با تشخیص متخصص امکان پذیر نمی‌باشد.

درمان دارویی شامل طب سنتی (که شامل گیاهان دارویی و بهبود تغذیه است)، درمان های شیمیایی (که شامل داروهای شیمیایی، پمادهای موضعی و تزریق هورمون است) و عمل جراحی. به دلیل خطرات مصرف خودسرانه داروها، در این مطلب از اعلام نام آن‌ها خودداری می‌کنیم. همچنین هورمون درمانی نیز روش دیگری برای درمان اختلالات جنسی مختلف است که جزو دارو درمانی محسوب شده و باید زیر نظر متخصص انجام شود.

درمان روانشناختی اختلالات جنسی

درمان‌های روانشناختی، در هر صورت همیشه لازم و ضروری است. چه درمان اختلالات دارویی به صورت دارویی داشته باشید چه نداشته باشید، وجود روانشناس متخصص در کنار شما، نه تنها روی مشکل اصلی شما تاثیر مثبت دارد، بلکه دیگر مسائل حاشیه‌ای که ممکن است روی عملکرد جنسی و زناشویی شما اثرگذار باشد را کنترل و راه برطرف کردن آن‌ها را به شما آموزش دهد. درمان‌های روانشناختی، به خصوص برای اختلالات پارافیلیک، رکن اصلی درمان است. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

درمان‌های شناختی – رفتاری جهت اصلاح افکار و عادت جنسی، درمان‌های رفتاری جهت اصلاح رفتارجنسی، گروه درمانی جهت آشنایی با کسانی که مشکل مشابه دارند و باعث کاهش نگرانی می‌شود)، درمان روانکاوی جهت بررسی ریشه‌های ناخودآگاه و اثرات منفی دوران کودکی، برخی از درمان‌های شایع برای اختلالات جنسی می‌باشند.

سخن پایانی

به طور کلی درمان اختلالات جنسی مختلف، در بیشتر موارد امکانپذیر است. به دلیل وجود این روش ها، امروزه زوج های زیادی می‌توانند به زندگی زناشویی خود ادامه داده و حتی از آن لذت ببرند. به دلیل اینکه مشکلات جنسی، جنبه های مختلفی از زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بهتر است افراد در این زمینه از یک متخصص کمک گرفته و این موضوع را حل کنند. روش های نامناسب زیادی به جای درمان های اصولی پیشنهاد می‌شوند که با استفاده از آنها، تنها شرایط افراد پیچیده تر می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اختلالات جنسی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام و خسته نباشید بله زمینه های ارثی می تونن در بروز و تشدید اختلالات جنسی تاثیر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره