اختلال ناخن جویدن بزرگسالان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال ناخن جویدن یا اونیکوفاژی یک بیماری‌ اضطرابی است که بیشتر در بچه ها و نوجوانان دیده می‌شود. کسانی که دچار اختلال‌ناخن جویدن هستند معمولاً  نسبت به رفتاری که انجام می‌دهند آگاهی ندارند و جویدن ناخن‌ها کاملاً ناخودآگاه اتفاق می‌افتد. جویدن ناخن‌ها با بالا رفتن سن کمتر می‌شود، اما بزرگ‌سالانی هم هستند که همچنان این عادت را ادامه می‌دهند. متخصصان ریشه این اختلال را اضطراب می‌دانند، در ادامه به سایر علل و راه های درمان اختلال اونیکوفاژی پرداخته‌ایم.

اختلال ناخن جویدن چیست؟

اختلال ناخن جویدن بزرگسالان

 

اختلال ناخن جویدن یکی از بیماری‌های اضطرابی است. کسانی که درگیر این مشکل هستند معمولاً پیش از شروع به جویدن‌ ناخن‌ها دچار اضطراب می‌شوند و بعد از آن احساس آرامش می‌کنند. می‌توان گفت آن‌ها با این کار اضطراب خود را از بین می‌برند. به همین خاطر شاید اختلال ناخن‌جویدن بیش از آنکه خودش یک بیماری باشد علامتی برای اضطرابی است که بیمار تجربه می‌کند. برای آشنایی با سایر نشانه ها و علائم اضطراب کلیک کنید.

دلایل ناخن جویدن

اختلال ناخن جویدن به دلایل و عواملی بستگی دارد. در واقع این اختلال ریشه عصبی دارد و افرادی که به اختلالات دیگر مبتلا هستند، دچار اختلال‌ناخن جویدن می‌شوند. در این بخش مقاله به دلایل ناخن جویدن پرداخته ایم. همراه ما باشید.

? اضطراب و اختلالات خلقی | اختلال ناخن جویدن

بیماران دچار اختلال ناخن جویدن، هنگامی‌که مضطرب، ناراحت یا بی‌حوصله هستند بیش از هر وقت دیگری ناخن‌هایشان را می‌جوند. می‌توان گفت جویدن ناخن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها احساس امنیت و آرامش کنند. به همین خاطر روانشناسان معتقدند اختلال ناخن‌جویدن ارتباط بسیار قوی با بیماری‌های اضطرابی یا اختلالات خلقی دارد.

فروشگاه آرامیس

? ناخن جویدن به دلیل داشتن والدین مضطرب

طبق تحقیقات اختلال ناخن جویدن بیشتر در کودکانی دیده می‌شود که پدر یا مادر آن‌ها هم این رفتار را نشان می‌دهند. این کار والدین باعث می‌شود تا فرزندشان هم از آن‌ها الگوبرداری کند و در زمان‌هایی که دچار اضطراب می‌شود یا حتی در شرایط عادی شروع به جویدن ناخن‌ها کند. ناخن جویدن والدین نشان‌دهنده یک دلیل ژنتیکی برای این بیماری هم هست، اما محققین تاکنون نتوانسته‌اند این موضوع را به‌صورت علمی اثبات کنند.

? استرس

یکی از دلایل اختلال ناخن جویدن، استرس است. افرادی که در مدت زمان طولانی در شرایط استرس زا قرار دارند، در مواجه و مقابله با استرس به طور ناخودآگاه شروع به ناخن جویدن می‌کنند. برای تشخیص احساس اضطراب و بی قراری کلیک کنید.

? کمبود محبت | اختلال ناخن جویدن

کمبود محبت از دیگر دلایل اختلال ناخن جویدن است. درصد بالایی از افرادی که از لحاظ عاطفی با کمبود مواجه هستند، به این اختلال مبتلا می‌باشند. افراد به دلیل قرار گیری در شرایط نامناسب از لحاظ عاطفی، از این روش استفاده می‌کنند.

? ژنتیک

از دیگر علائم اختلال ناخن جویدن، ژنتیک است. این دلیل به طور قطعی ثابت نشده است اما بر اساس تحقیقات، درصد بالایی از والدینی که به اختلال ناخن جویدن مبتلا هستند؛ بچه ها با این اختلال دارند.

? مشکلات روانشناختی

? سندرم تورت

? اختلال اضطراب جدایی

?اختلال نافرمانی مقابله جویانه

? اختلال وسواس فکری عملی

? اختلال افسردگی عمده

?اختلال بیش فعالی

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

عوارض ناخن جویدن

اختلال ناخن جویدن در بسیاری از مواقع موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و دیر یا زود از بین می‌رود. اما نباید نسبت به این رفتار در فرزندتان بی‌توجه باشید. کودکان یا بزرگ‌سالانی که درگیر اختلال ناخن جویدن هستند ممکن است با این مشکلات مواجه شوند.

❌ افزایش احتمال بیماری

اختلال ناخن جویدن باعث افزایش بیماری های مختلف می‌شود. دست‌های‌تان و به‌خصوص ناخن‌ها محل تجمع انواع میکروب‌ها هستند. هنگامی‌که دستتان را برای جویدن ناخن‌ها داخل دهان می‌برید احتمال ورود این میکروب‌ها به بدن و بیماری را افزایش خواهید داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

❌بد شکلی ناخن‌ها

کسانی که اختلال ناخن جویدن دارند؛ معمولاً ظاهر ناخن‌هایشان بسیار نامناسب است. در مواردی که آن‌ها اطراف ناخن را جویده باشند  ممکن است شکل رشد ناخن تغییر کند که باعث زشت شدن دست‌ها می‌شود. این موضوع یکی از ناراحتی‌های بیماران درگیر با این اختلال است. آن‌ها معمولاً از نشان دادن دست‌های خود به دیگران خجالت می‌کشند اما نمی‌توانند در مقابل میل ناگهانی که به جویدن ناخن‌ها دارند مقاومت کنند.

❌آسیب دهان و دندان

در مواقعی که اختلال ناخن جویدن شدید باشد یا برای مدت طولانی باقی بماند احتمال خراش برداشتن، ترک خوردن یا حتی شکستن دندان‌ها وجود دارد. گاهی این کار در کودکان سنین پایین باعث کج شدن دندان‌ها می‌شود. ناهنجاری‌های مربوط به فک یکی دیگر از پیامدهای منفی این بیماری است.

❌ خطرات فراوان

اختلال ناخن جویدن خطرات و آسیب های فراوانی را به دنبال دارد که در این بخش مقاله به طور کلی به تمامی آنها اشاره کرده ایم.

? خوردن مواد سمی لاک ناخن و ورود مواد شیمیایی به داخل بدن

? التهاب پوست اطراف ناخن

?تبخال و آفت دهانی

? آسیب براکت های ارتودنسی و شل شدن آنها

? فاصله بین دندان ها

?عفونت معده و دستگاه گوارش

? جلوزدگی فک

? ساییدن دندان ها روی هم و دندان قروچه

?سست شدن مینای دندان ها

? شکستن و لب پر شدن دندان ها

? بوی بد دهان به دلیل ورود باکتری ها

?سست شدن ریشه و عصب دندان

? ایجاد خراش در لثه و عفونت لثه

? ورود باکتری و میکروب به داخل بدن

?عفونت در ناحیه اطراف ناخن

درمان ناخن جویدن | چگونه ناخن جویدن را کنار بگذاریم

درمان ناخن جویدن بزرگسالان

 

اختلال ناخن جویدن در افراد بسیاری مشاهده می‌شود. اما جای نگرانی ندارد، با برخی از راهکارها و کمک از روانشناس می‌توانید ریشه این اختلال را درمان کنید و از شر آن راحت شوید. در این بخش مقاله به درمان های اختلال ناخن جویدن اشاره کرده ایم.

? کوتاه کردن ناخن‌ها

وقتی ناخن‌ها کوتاه باشند جویدن آن‌ها دیگر لذت‌بخش نیست. به همین خاطر یکی از اولین راه‌ها برای درمان اختلال ناخن جویدن این است که ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید. در مواقعی که این اختلال شدید باشد فرد حتی ناخن‌های کوتاه شده را هم می‌جود و این کار باعث مشکلات زیادی در ظاهر و سلامت ناخن‌ها و انگشتان می‌شود.

?استفاده از مانع‌ها

برای جلوگیری و درمان اختلال ناخن جویدن، می‌توانید از مانع‌هایی مثل دستکش استفاده کنید. در این حالت بیمار نمی‌تواند ناخن‌هایش را بجود. به‌علاوه هر زمان دستش را داخل دهان می‌برد متوجه می‌شود که رفتار ناخن جویدن را شروع کرده و کنترل بیشتری روی رفتارش پیدا خواهد کرد.

?مشغول کردن دست‌ها یا دهان

بعضی از روانشناسان معتقدند درگیر کردن دست‌ها یا دهان می‌تواند احتمال اختلال ناخن جویدن را کاهش دهد. برای مثال جویدن آدامس، نواختن موسیقی یا نقاشی کشیدن می‌تواند تمرکز را از روی قرار دادن دست‌ها در دهان بردارد.

?راه‌هایی برای کاهش اضطراب

با توجه به اینکه اختلال ناخن جویدن یک بیماری اضطرابی است پیدا کردن راه‌هایی برای کنترل اضطراب می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. انجام تمرینات یوگا یا ریلکسیشن، ورزش منظم، صحبت کردن با دوستان یا هر کار دیگری که باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید در این راه به شما کمک خواهد کرد. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

نقش مشاوران مرکز روانشناسی ذهن نو

اختلال ناخن جویدن یکی از بیماری‌های اضطرابی است و باید برای درمان اضطرابی که باعث این بیماری شده دنبال راهکار مناسبی باشید. در غیر این صورت ممکن است اضطراب در آینده با نشانه‌های دیگری مثل بیماری‌های روان-تنی یا انواع وسواس خود را نشان دهد. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا رفتارهای خود را زیر نظر بگیرید و شرایطی که باعث می‌شود بیشتر به سراغ جویدن ناخن‌ها یا رفتارهای مشابه بروید را پیدا کنید.

وقتی متوجه می‌شوید چه دلایلی برای اختلال ناخن جویدن وجود دارد مشاور به شما کمک می‌کند رفتار یا افکار مناسب‌تری را جایگزین جویدن ناخن بکنید. برای مثال دانش‌آموزی که هر وقت معلم از او درس می‌پرسد دچار اضطراب می‌شود و ناخن‌هایش را می‌جود ممکن است اعتمادبه‌نفس پایینی داشته باشد و باید برای بهبود این شرایط به او کمک کرد. هنگامی‌که مشاور مشکل اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز را حل می‌کند رفتار جویدن ناخن‌ها خودبه‌خود از بین می‌رود.

کلام آخر

اختلال ناخن جویدن یکی از اختلالات بارز در بین انسان ها می‌باشد. اگر دقت کنید؛ در خیابان از هر 10 نفر، 4 نفر از افراد در حال جویدن ناخن های خود هستند. این اختلال راهکارهایی نیز برای درمان دارد که تنها با کمک روانشناس و خواسته خود می‌توانید رهایی یابید. برای راهنمایی حتما از مشاوره کمک کنید تا ریشه عصبی – روانی این اختلال بررسی شود. سپس به درمان آن بپردازید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال ناخن جویدن می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

جویدن ناخن چه دلایلی دارد؟

روانشناسان معتقدند مشکلات اضطرابی یا خلقی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که باعث بروز ناخن جویدن می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است کودک این رفتار را در خانواده و از پدر یا مادر یاد بگیرد.

بهترین راه برای درمان اختلال ناخن جویدن چیست؟

بهتر است به شرایطی که در آن بیشتر به سراغ جویدن ناخن‌ها می‌روید دقت داشته باشید و پس از پیدا کردن دلایل، برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره