ازدواج موقت چه فوایدی دارد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ازدواج موقت یا صیغه یکی از مسائل چالش برانگیز در فرهنگ و کشور ماست که موافقان و مخالفان زیادی دارد. ازدواج موقت از انواع ازدواج است که مشروعیت دارد و هرکسی به دلایل مختلف نسبت به آن تمایل پیدا می‌کنند. این نوع ازدواج را می‌توان یکی از راه‌های رفع نیازهای افراد دانست اما متأسفانه انحرافاتی که امروزه همراه آن به وجود می‌آید، باعث پیدایش مخالفان زیادی شده است. گاه زن/مرد به خاطرمسائل مالی، تعارضات و مشکلات زناشویی به سمت ازدواج موقت با شخص دیگری کشیده می‌شوند. آگاهی از علل گرایش و پیامدهایی که ازدواج موقت به همراه دارد باعث پیشگیری از آن می‌شود. برای داشتن ازدواج موفق پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره قبل از ازدواج استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج موقت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

ازدواج موقت چیست؟

در ازدواج موقت که با نام‌های صیغه، نکاح موقت و مُتعه نیز شناخته می‌شود، عقد ازدواج به صورت دائمی نیست و برای مدتی محدود و معین، با مهریه مشخص جاری می‌شود. این نوع ازدواج به لحاظ قانونی مشروعیت دارد و از ازدواج‌های رایج در مذهب شیعه است. در ازدواج موقت طلاق وجود ندارد و با پایان یافتن زمان مشخص شده صیغه باطل می‌شود. همچنین ممکن است مرد پیش از اتمام صیغه، زمان باقی مانده را به زن ببخشد و ازدواج را پایان دهد. این ازدواج در تمام شاخه‌های مذهبی اسلام پذیرفته نیست، اما به لحاظ مذهب شیعه مشروعیت دارد.

حتما درباره انواع اشکال ازدواج بخوانید.

قواعد ازدواج موقت

لازم است مدت صیغه از قبل مشخص شود و زن می‌تواند مهر معلومی را با توافق طرفین طلب کند. با تمام شدن مدت صیغه، زوجیت از بین می‌رود اما می‌توان آن را تمدید کرد. زن و مرد در این نوع ازدواج از یکدیگر ارث نمی‌برند اما فرزندان آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شوند و مانند کودکان دیگر از حقوق قانونی برخودار هستند؛ به شرطی که مشروعیت آن‌ها و نسب پدری آن‌ها در دادگاه ثابت شود. دخترانی که قبلا ازدواج نکرده‌اند، برای ازدواج موقت به اجازه پدر خود نیاز دارند.

 

علل گرایش به ازدواج موقت چیست؟

این نوع ازدواج راه حلی برای کسانی است که شرایط و امکان ازدواج دائم را ندارند و از طرفی به ارتباط با جنس مخالف بسیار مایل هستند. ازدواج موقت این شرایط را برای زن و مرد فراهم می‌کند تا بدون الزامات ازدواج دائم در قالب ارتباطی شرعی با یکدیگر قرار گیرند.

برخی دیگر از افراد نیز برای ازدواج در سن بالا صیغه می‌کنند. صیغه فوایدی برای زن و مرد دارد، اما در برخی موارد علل گرایش و اشکال آن تغییر کرده و از هدف خود دور مانده است. برخی افراد تنوع طلبی خود را با استفاده از ازدواج موقت ارضا کرده و این کار خود را با شرعی بودن این امر توجیه می‌کنند. به طور کلی علل گرایش به ازدواج موقت به شرح زیر است.

ارضای نیازهای جنسی

آمارها نشان می‌دهند برطرف کردن نیازهای جنسی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل گرایش به ازدواج موقت است. این عامل به مجردها محدود نمی‌شود؛ بلکه متأهل‌ها نیز ممکن است به خاطر عدم رضایت از زندگی زناشویی با همسر خود به روابط جنسی با دیگران و صیغه روی بیاورند.

رفع نیازهای مالی

یکی از دلایلی که زنان به ازدواج موقت یا صیغه روی می‌آورند، مشکلا مالی و یا نداشتن حامی مالی در زندگی است. هر چه زنان به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و روانی بیشتر تحت فشار و تنش باشند، امکان گرفتار شدن آن‌ها در روابط متزلزل و موقتی مانند صیغه بیشتر است.

ارضای نیازهای عاطفی

بر خلاف باور عمومی مردان متأهل تنها برای ارضای نیاز جنسی خود به ازدواج موقت و رابطه با فردی دیگر روی نمی‌آورند؛ در بسیاری از موارد مردان به دلیل تنشی که در رابطه عاطفی خود با همسرشان احساس می‌کنند و آن طور که باید نیاز عاطفیشان ارضا نمی‌شود، به ازدواج موقت روی می‌آورند.

این گونه مردان ممکن است در ظاهر بیان کنند که مشکلی در رابطه با همسر خود ندارند اما تنش‌های کوچک حل نشده، نداشتن وقت کافی برای بودن در کنار همسر، وجود نوعی جنگ قدرت در خانه باعث می‌شود در روابط با دیگری به دنبال منبع عاطفی خود بگردند. برخی زنان که دیگر امیدی به ازدواج دائم ندارند، برای رهایی از تنهایی به ازدواج‌موقت روی می‌آورند.

از بین بردن احساس گناه

خیانت به همسر و رابطه با دیگری خارج از چارچوب ازدواج، احساس گناه و عذاب وجدان زیادیبه همراه دارد، حتی اگر خود این مساله را در ظاهر قبول نداشته باشید؛ دچار تنش درونی و فشار روانی می‌شوید. در این شرایط کسانی که عقاید مذهبی قوی داشته‌باشند بیشتر احساس گناه می‌کنند و از آن‌جایی که این موضوع اضطراب زیادی را به همراه دارد، برای رهایی از آن به دنبال سرپوش گذاشتن بر گناه خود می‌گردند. یکی از بهترین راه‌های سرپوش گذاشتن بر گناه و مشروعیت بخشیدن به این کار، صیغه یا ازدواج موقت است.

برای آشنایی با سایر روش های ارضای نیاز جنسی در مجردی کلیک کنید.

عقیده‌ موافقان صیغه موقت

اگر از دید مثبت و اصول مربوط به ازدواج موقت بنگریم، صیغه همیشه بد نیست و موافقان آن فواید زیر را مطرح کرده‌اند.

  • کاهش بی‌بند و باری در جامعه و جلوگیری از روابط آزاد
  • کمک به کسانی که امکان تشکیل زندگی مشترک را ندارد، برای ارضای نیازهای عاطفی و جنسی
  • کمک به شناخت بیشتر پیش از ازدواج دائم
  • جلوگیری از روسپی گری و تن فروشی در جامعه

در واقع تمامی فواید گفته شده اهداف مناسبی برای ازدواج موقت هستند اما همیشه فرصتی برای سوءاستفاده به وجود می‌آید و این نوع ازدواج تبدیل به راهی برای کامجویی و اهداف متعدد نامناسب می‌شود. راه حل کاهش فشارهای روانی و برطرف کردن نیازهای جوانان، آسان کردن شرایط ازدواج دائم است نه پیشنهاد ازدواج موقت به آن‌ها است. پس خانواده و جامعه برای هموار کردن مسیر ازدواج جوانان مسئول هستند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

پیامدهای ازدواج موقت

پیامدها و آسیب‌های صیغه یا نکاح موقت در بسیاری موارد از فواید آن بیشتر است و علاوه بر خود زن/مرد، جامعه را نیز متضرر می‌کند. از جمله پیامدهای این نوع ازدواج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش پدیده کودک همسری

آمارها نشان می‌دهند بیشتر ازدواج‌های موقت افراد زیر هجده سال را درگیر خود می‌کند. در این نوع ازدواج، طرفین به دلیل نداشتن درک بالغانه از رابطه جنسی یا روابط زناشویی و همچنین نداشتن آمادگی روانی و فکری دو طرف، آسیب‌های بسیاری نظیر شکست عاطفی، بارداری ناخواسته، سقط جنین و آسیب‌های روانی به خصوص برای دخترها بروز پیدا می‌کند.

فروپاشیدن بنیان خانواده و افزایش آمار خیانت

بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا از طریق صیغه، به روابط خارج از ازدواج دائم و خیانت‌های زناشویی مشروعیت ببخشند؛ همین امر منجر به از بین رفتن امنیت روانی افراد و فروپاشیدن نظام خانواده می‌شود. گاه مردان روابط متعدد و بی‌بند و باری خود را با خواندن یک عقدنامه کوتاه توجیه می‌کنند، در حالی که برای مقابله با رفتارهای آسیب‌زای آنان به سختی می‌توان کاری انجام داد.

مشکلات مرتبط با فرزندان

در ازدواج موقت اغلب یکی از طرفین یا هر دو برای ازدواج دائم و بلند مدت تمایل و آمادگی ندارند. در چنین ازدواجی بارداری ناخواسته و به دنیا آمدن فرزند ناخواسته مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد. یکی از این مشکلات اثبات نسب پدری فرزند است که مادر را گرفتار می‌سازد. این بحران‌ها و مشکلات علاوه بر پدر و مادر خود کودک را نیز درگیر می‌کنند.

نداشتن مسئولیت پذیری کافی والدین در برابر فرزند حاصل از ازدواج موقت، طرد کردن یا تفاوت گذاشتن میان او با فرزندانی که حاصل ازدواج دائمی هستند، مشکلات و آسیب‌های روانی اجتماعی زیادی را برای کودک به دنبال دارد. برای آشنایی بیشتر با شرایط فرزند ازدواج موقت کلیک کنید.

سخن آخر

با وجود تمام فواید و عوارض گفته شده شما برای تصمیم گیری درباره ازدواج موقت بهتر است با توجه به شرایط خود تصمیم گیری نمایید. به طور کلی شما برای رسیدن به آرامش و رفع نیاز جسمی نیاز به همسری وفادار دارید. اما گاه یافتن چنین شخصی امکان پذیر نیست. نیاز جنسی از جمله نیازهای ذاتی انسان است که اگر در زمان درست به آن پاسخ داده نشود زمینه بیماری های روانی را فراهم می‌کند.

بنابراین خانواده و اجتماع باید مسیر جوانان را برای ازدواج هموار کرده و برای سلامت آن ها حمایت های لازم را به عمل آورند. اگر در زمینه ازدواج موقت دچار شک یا شبهه ای هستید حتما از خدمات مشاوره استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج موقت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

ازدواج موقت برای چه کسانی است؟

این نوع ازدواج برای کسانی است که شرایط و امکان ازدواج و عقد دائمی را ندارند و به این طریق می‌خواهند نیازهای عاطفی و جنسی خود را برطرف کنند. صیغه و عقد موقت پیش از ازدواج دائم می‌تواند به شناخت بیشتر زوجین از یکدیگر کمک کند.

فرزندان ازدواج موقت چه می‌شوند؟

فرزندان این ازدواج مشروعیت دارند و از حقوق قانونی یکسانی مانند دریافت شناسنامه و امکانات مالی برخودار هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من محمد رضام سی سالمه دلم یه دختر خوب برای ازدواج میخواد اگر فکر میکنه دوستی بده میتونیم صیغه کنیم تا اشنا بشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره