باورهای غلط در زندگی مشترک | انتظارات غیر منطقی از همسر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

داشتن باورهای غلط در زندگی مشترک با چه آسیب‌هایی همراه است؟ هر فردی نسبت به ازدواج و زندگی زناشویی انتظارات و باورهایی دارد که برخی از این باورها منطقی و برخی دیگر غیر منطقی هستند. انتظارات غیرمنطقی می‌توانند عامل منفی و مخربی برای زندگی محسوب شوند زیرا که ممکن است زندگی مشترک را تا مرز جدایی پیش ببرند. شکل‌گیری این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند تحت تاثیر عواملی نظیر تربیت، تاثیر پذیری از محیط، وراثت، دوستان و آشنایان باشد.

در این وضعیت مشکلی که زوجین با آن مواجهه می‌شوند برآورده کردن این انتظارات غیرمنطقی است که می‌تواند به مرور باعث ایجاد احساس افسردگی، اضطراب و ناامیدی در زندگی شود. از این جهت برای بهبود روابط بین فردی و زناشویی بهتر است زوجین انتظارات غیرمنطقی و باورهای غلط در زندگی مشترک خود را بشناسند و جهت رفع این مسائل تلاش کنند. در صورت نیاز حتما برای دریافت مشاوره تلفنی خانواده کلیک کنید.

باورهای غلط در زندگی مشترک

باورهای غلط در زندگی مشترک چه پیامدهایی دارد

طبیعی است که هر فردی بر اساس سبک فرزندپروری، رویدادهای محیطی، تاثیرپذیری از دوستان و آشنایان و رسانه‌های تصویری و اجتماعی انتظارات و باورهایی نسبت به زندگی مشترک داشته باشد اما در برخی شرایط این انتظارات غیرمنطقی هستند و چیزی جز نتیجه منفی و آثار مخرب برای زندگی زناشویی ندارند. برخی از این انتظارات غیرمنطقی و باورهای غلط در زندگی مشترک می‌تواند شامل موارد زیر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما روی نکات همسرداری کلیک کنید.

برای عضویت در صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

فروشگاه آرامیس

? روابط زوج‌های خوشبخت هیچوقت تغییر نمی‌کند

افراد ممکن است به علل مختلف در طول زندگی انتظارات و افکارشان تغییر پیدا کند، در نتیجه این مسئله می‌تواند بر خواسته، انگیزه و اولویت‌های زوجین تاثیر بگذارد. ممکن است یک موضوعی در یک زمان برایتان خوشحال کننده و در زمان دیگر ناراحت کننده باشد، پس باید توجه داشته باشید که روابط زناشویی ممکن است در دوران‌های مختلف و به دلیل مسائل پیش‌آمده دچار تغییرات و دگرگونی‌هایی شود. پس این که زوج های خوشبخت همیشه روابط شان پایدار است، جزو باورهای غلط در زندگی مشترک است. زوج درمانی کمک می‌کند تا بتوانید با این تغییرات راحت تر کنار بیایید و مشکلات کمتری را تجربه کنید. برای اطلاع بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

? تا آخر عمر باید مانند روز اول عاشق هم باشیم از باورهای غلط در زندگی مشترک

یکی از انتظارات غیرمنطقی که می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکلاتی کند این است که برخی زوجین تاکید بیش از اندازه می‌کنند که همسرمان باید همانند روز اول عاشق و دلباخته ما باشد. عاشق شدن یک وضعیت هیجانی است که به دلیل علاقه و دوست داشتن فرد مقابل و ترشح هورمون‌های مختلفی نظیر اکسی‌توسین، دوپامین و سروتونین و دیگر هورمون‌های شادی رخ می‌دهد اما مطالعات نشان داده‌اند که بدن انسان به طور زیستی این تغییرات را به طور پایدار تجربه نمی‌کند.

در واقع این باور و انتظار که زوجین باید همانند روز اول عاشق و دلباخته یکدیگر باشند از نظر زیستی هم امکان پذیر نخواهد بود و این یک واقعیت زندگی است. زوجین می‌توانند یکدگیر را دوست داشته و نسبت به همدیگر فداکاری، مهربانی، صمیمیت و… داشته باشند اما آن شور و شوق و هیجان روزهای اول رابطه ممکن است در طول زندگی برای همیشه پایدار نباشد. مهمترین نکته این است زوجین این مسئله را بدانند و این موضوع را دلیلی بر کاهش علاقه یا دوست نداشتن همسر نسبت به خود در نظر نگیرند.

? باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن همسر بدون نقص

برخی افراد این انتظار را دارند که همسرشان باید کامل و بدون نقص باشد، در این شرایط معمولا فرد دچار احساس کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی باعث می‌شود تا توانایی فرد برای حل مسئله کاهش پیدا کند. میل به کمال‌گرایی و دستیابی به داشتن همسر بدون نقص باعث ایجاد انتظارات غیرمنطقی می‌شود. این مسئله کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی را پایین می‌آورد.

در چنین شرایطی فرد کمال‌گرا، کوچکترین مسائل همسرش را بزرگ‌نمایی می‌کند و آن را یک عیب و نقص بزرگ در نظر می‌گیرد. افراد کمال‌گرا هیچوقت به بهترین گزینه دست پیدا نمی‌کنند، ممکن است در ابتدای زندگی همسرشان از نظرشان کامل باشد اما پس از مدتی دوباره به این کامل بودن شک می‌کنند. در واقع همیشه به طور بیهوده به دنبال بهترین گزینه و کامل‌ترین گزینه هستند.

? کامل بودن خود

علاوه بر اینکه برخی افراد تمایل به داشتن همسر کامل و بدون نقص دارند، برخی دیگر این احساس کمال‌گرایی را نسبت به خودشان دارند و در واقع هیچوقت خودشان را آماده زندگی زناشویی و ازدواج نمی‌دانند. معمولاً این مسئله ناشی از فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس است زیرا افراد فکر می‌کنند برای داشتن یک زندگی خوب حتما باید فردی کامل و بدون مشکل باشند. نکته‌ای که این افراد در نظر نمی‌گیرند این است که ازدواج و زندگی زناشویی یک فرایند تعاملی و متقابل است و هر دو نفر در آن نقش دارند و کامل و یا نقص داشتن یک نفر دلیل بر یک ازدواج و یا زندگی زناشویی ناموفق نیست.

? باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن ویژگی‌های متضاد

یکی از باورها و انتظارات رایجی که در زندگی زناشویی و حتی ازدواج وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند باید در زندگی زناشویی و ازدواج ویژگی‌ها و فعالیت‌های متضاد با همسرشان داشته باشند تا یکدیگر را کامل کنند. شاید در کوتاه مدت این مسئله برای زوجین جالب باشد اما پس از مدتی اثرات منفی و زیان‌بار آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی ازدواج و زندگی زناشویی با فردی که صفات و ویژگی‌های متضاد دارد معمولا منجر به کاهش کیفیت زندگی و تعارض‌ها و نارضایتی‌های شدیدی می‌شود.

بیشتر بخوانید : ویژگی های ازدواج موفق

? چون او همسر من است خودش باید همه چیز را درباره من بفهمد از باورهای غلط در زندگی مشترک

خیلی از زنان و مردان انتظار دارند که همسرشان خودش نیازها و خواسته های او را کشف و رفع کند. آن ها بر این باورند که “او اگر مرا دوست دارد خود می فهمد یا راهی برای فهمیدن پیدا می کند”؛ این جنس باورهای غلط در زندگی مشترک موجب دوری هر چه بیشتر زوجین می شوند. تا جایی که حتی در ساده ترین مسائل زناشویی نیز به مشکل می خورند. پس زمان تفریح، مهمانی، میزان دخل و خرج، زمان خواب، هدیه، تهیه پوشاک و غیره تحت تاثیر قرار می گیرد. این دست زوج ها با مراجعه به متخصص خانواده متوجه باورها غلط در زندگی مشترک خود خواهند شد.

برای آشنایی با نحوه پول گرفتن از شوهر کلیک کنید.

? ازدواج هندوانه در بسته است

غیر قابل پیش بینی بودن یک ازدواج یکی از باورهای غلط در زندگی مشترک است که ریشه در فرهنگ ما دارد. امروزه روش های مختلفی برای شناخت و آشنایی زن و مرد و خانواده های آن ها وجود دارد. در این میان علم روانشناسی نیز امکان پیش بینی نوع تعاملات و میزان موفقیت یک ازدواج را فراهم کرده است. پس شما به کمک متخصصین ازدواج قطعا دید بازتری نسبت به ازدواج تان خواهید داشت.

? عشق برای ازدواج کافی است از باورهای غلط در زندگی مشترک

معمولا دختران و پسران جوان عشق را تنها نیاز یک ازدواج می‌دانند. آن ها توجهی به مخارج، شخصیت، فرهنگ، تحصیلات، خانواده، تفاوت ها و… یکدیگر ندارند. این دست باورهای غلط در زندگی مشترک موجب عدم پایداری آن ازدواج خواهد شد. چرا که زن و مرد با دید واقعی وارد یک خانه نشده اند. پس زمینه اختلافات روزبروز بیشتر می‌شود.

? ازدواج نوعی اسارت است

باورهای غلط درباره ازدواج

باورهای غلط در زندگی مشترک مثل تشبیه ازدواج با زندان و اسارت، فرد را دچار یاس و ناامیدی خواهد کرد. این باورها انرژی او را برای فعالیت و کار از بین می برد و در طولانی مدت موجب گوشه نشینی خواهد شد. تکرار این حرف نیز اصلا به رابطه تان کمکی نمی کند. پس هر چه زودتر این مساله را در خانه و خانواده خود حل کنید.

? سایر باورهای غلط در زندگی مشترک

❌عشق و علاقه خود به خود در زندگی ها باقی است

❌فقط در داستان عشق و علاقه وجود دارد

❌هر کسی می تواند همسر خوبی برای من باشد به شرط آن که برایش تلاش کنم

❌کسی که شخصیتی کاملا متضاد با من دارد مناسب ازدواج با من است چرا که مرا کامل می کند

❌ازدواج یک مساله شانسی است

❌ازدواج دوای هر دردی است

❌اگر همیشه در زندگی مشترک شاد نباشیم آن ازدواج ناموفق است

❌ زن و شوهر همیشه باید با هم باشند

❌ زن و شوهرهای موفق هیچ اختلافی با هم ندارند

روش‌هایی برای بهبود و اصلاح باورهای غلط در زندگی مشترک

بهترین کار برای اصطلاح باورهای غلط در زندگی مشترک این است که با خودتان و همسرتان گفتگو و صحبت کنید. ببینید کدام مسائل و ویژگی‌های شما از نظر همسرتان غیرمنطقی و چه ویژگی‌ها و انتظارات همسرتان برای شما غیرمنطقی است. در صورتیکه ازدواج نکردید می‌توانید این کار را با فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنید انجام دهید.

مهم است که ریشه اصلی که باعث شکل گیری این انتظارات غیرمنطقی در شما و یا همسرتان شده است را پیدا کنید و همینطور به دنبال مسائلی باشید که باعث تداوم این انتظارات و باورهای غیرمنطقی شده است. در نهایت پس از شناسایی این مسائل می‌توانید فهرستی تهیه کنید و انتظارات غیرمنطقی خود را از کمترین به بیشترین فهرست‌‌بندی کنید.

در قدم بعدی اولین گزینه از فهرستتان که کمترین اولویت را برای شما دارد را انتخاب نمایید و در جهت تغییر و اصلاح آن گام بردارید. همچنین اگر با انجام این کار راحت نیستید و برایتان احساس خوبی ندارد می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس و گفتگو با او در جهت بهبود و اصلاح انتظارات غیرمنطقی‌تان قدم بردارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه باورهای غلط در زندگی مشترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا انتظارات غیرمنطقی باعث نارضایتی در زندگی می‌شود؟

شاید در ابتدای زندگی زناشویی، زوجین به دلیل علاقه و شور شوق اولیه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند از این مسائل چشم پوشی کنند اما پس از گذشت مدت زمانی مشخص زوجین از برآورده کردن انتظارات غیرمنطقی خسته می‌شوند و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، یأس، ناامیدی، اضطراب و استرس و در نتیجه کاهش کیفیت و نارضایتی از زندگی زناشویی شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره