درمان ای اف تی (EFT) چگونه اجرا می شود؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

روش درمان ای اف تی (eft) یا رهایی هیجانی یکی از درمان‌هایی است که اخیراً طرفداران بسیاری پیدا کرده. در این روش درمانی اعتقاد بر این است که بسیاری از مشکلات روحی ازجمله اضطراب، به دلیل عدم جریان صحیح انرژی در بدن ایجاد می‌شوند؛ و می‌توان با از بین بردن موانعی که بر سر راه انرژی ایجاد شده شرایط روحی درمانجو را بهبود بخشید. اگرچه صحبت از این موضوع که روش درمان eft واقعاً اثرگذار است یا خیر، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. بااین‌حال شواهد نشان‌دهنده این است که این درمان توانسته نشانه‌های اضطراب در بسیاری از افراد را درمان کند. برای اشنایی با سایر روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش درمانی ای اف تی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

روش درمان ای اف تی (eft)

تاثیر روش درمانی ای اف تی

 

روش درمان ای اف تی یا هیجان مدار، دیدی مثبت به انسانها داشته و چیزی از فراتر از سائق های زیستی یا شرطی سازی انسان هاست. در واقع این روش انسان ها را به سمت چیزی هدایت می‌کند که دلبستگی ایمن نامیده می‌شود. در این روش که در موقعیت های زیادی کاربرد داشته و انواع مختلفی دارد؛ بر شیوه تعاملات فردی تمرکز می‌شود. انواع مختلف ای اف تی شامل هیجان مداری برای افراد، زوجین و خانواده است. برای اطلاع از روش های زوج درمانی کلیک کنید.

موارد کاربرد روش ای اف تی

همانطور که گفته شد ای اف تی برای درمان عوارض بسیاری از مشکلات موثر واقع خواهد شد. گرچه توجه به این نکته ضروری است که روش درمان ای اف تی مشکل را از بین نخواهد برد. در واقع در ابتدا باید به ریشه یابی مشکل بپردازید و آن را حل کنید. سپس برای کاهش عوارض جانبی از این روش استفاده کنید.برخی از مواردی که مداخله ای اف تی در آنها موثر است؛ شامل موراد زیر می‌شود:

?افسردگی. برای آشنایی با علائم افسردگی اساسی یا عمده کلیک کنید.

?بی اعتمادی

?خیانت بین زوجین

?اضطراب مزمن

?عدم دلبستگی

?تغییرات ناگهانی در زندگی

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

روش درمان ای اف تی (eft) چیست؟

Eft یا درمان متمرکز بر هیجان که با نام‌هایی نظیر رهایی هیجانی یا ضربه درمانی نیز شناخته می‌شود، روش درمانی است که ریشه آن به چین برمی‌گردد و تا حدودی مشابه طب سوزنی است. در روش درمان ای اف تی اعتقاد بر این است که فشارهای روانی یا مشکلات می‌توانند باعث عدم تعادل در جریان انرژی در بدن شوند. این عدم تعادل باعث ایجاد مشکلات مختلفی مثل اضطراب یا درد می‌شود. eft به‌عنوان راهکاری برای بهبود این شرایط معتقد است اگر بخش‌های مشخصی از بدن را به‌آرامی و با آدابی خاص مورد ضربه قرار دهیم، جریان انرژی مجدداً متعادل شده و به دنبال آن نشانه‌های بیماری یا فشار روانی نیز از بین خواهد رفت.

تأثیرگذاری روش درمان ای اف تی eft

مطالعات انجام‌شده بر روی روش درمان ای اف تی نشان‌دهنده این است که eft تا حد زیادی در درمان بیماران اضطرابی و به‌خصوص سربازانی که دچار اختلال استرس پس از سانحه هستند، موفق بوده است. علاوه بر این کسانی که از روش درمان ای اف تی استفاده کرده‌اند، در آینده نیز مجدداً علائم اضطرابی را تجربه نکرده‌اند. بااین‌حال تحقیقات درزمینهٔ بررسی کارایی روش درمان eft همچنان ادامه دارد و هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی راجع به اثرات این شیوه درمانی صحبت کرد. برای آشنایی با اختلال استرس پس از سانحه کلیک کنید.

یکی از نکاتی که در استفاده از روش eft باید مدنظر داشته باشید، این است که این درمان برای از بین بردن اضطراب‌ها یا دردها می‌تواند مفید باشد. اما به‌تنهایی قادر نخواهد بود مشکلات زندگی شما را حل کند. برای مثال اگرچه ممکن است از طریق این روش بتوانید ناراحتی ناشی از دعوایی که با همسرتان داشته‌اید را آرام کنید، اما هرگز نمی‌توانید با استفاده از آن از بروز دعوا در آینده جلوگیری کنید. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید مشکلات شما فراتر از یک غم یا اضطراب از موضوعی خاص است بهتر است برای درمان از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : نشانه های اضطراب شدید

مراحل روش درمان ای اف تی eft

 

مراحل روش درمانی ای اف تی

روش درمان ای اف تی (eft) شامل 5 مرحله است که می‌بایست آن‌ها را به ترتیب و پشت سر یکدیگر انجام دهید. متخصصین این روش معتقدند در شرایطی که شما این مراحل را به‌درستی و با تمرکز کافی انجام دهید، به‌طورقطع از آن‌ها نتیجه خواهید گرفت. می‌توانید از این روش برای بهبود تمامی مشکلات خود استفاده کنید، با این‌حال بهتر است در هر نوبت صرفاً روی یک موضوع تمرکز داشته باشید. توقف چرخه معیوب، تغییر الگوهای تعامل و تثبیت و یکنواختی از دیگر راهکارهایی برای روش درمان ای اف تی هستند که به کمک روانشناس می‌توان از آنها بهره برد.

1️⃣مشکل خود را به‌ دقت مشخص کنید

در نخستین قدم باید موضوعی که ناراحت‌تان کرده و می‌خواهید آن را تغییر دهید به‌خوبی مشخص کنید. شما باید در طول 4 مرحله بعدی بر روی این مشکل تمرکز داشته باشید، به همین خاطر تا جایی که ممکن است مشکلتان را دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر مشخص کنید.

2️⃣اندازه‌گیری شدت

در این مرحله به درد و ناراحتی جسمی یا روحی که به دنبال این مشکل برایتان ایجاد شده توجه کنید و ببینید از (10-0) چه نمره‌ای برای آن در نظر می‌گیرید. صفر به معنای نبود آزار و 10 حداکثر دشواری است که این مشکل برای شما ایجاد کرده است.

3️⃣ساخت جملات تأکیدی

اکنون شما باید با توجه به مشکل و ناراحتی که برایتان پیش آمده یک جمله تأکیدی بسازید. این جمله شامل دو بخش خواهد بود که در قسمت اول به‌طور صریح مشکل خود را بیان می‌کنید و در بخش دوم این پیام را اضافه خواهید کرد که علی‌رغم وجود این مشکل به خودتان علاقه و باور دارید. برای مثال برخی از این جمله‌ها می‌تواند به‌صورت زیر بیان شود.

  • بااینکه در مسابقه شکست خوردم اما عمیقاً به خودم باور دارم.
  • علی‌رغم اینکه کمرم درد می‌کند اما عمیقاً به خودم باور دارم.
  • باوجوداینکه از همسرم جداشده‌ام اما عمیقاً به خودم باور دارم.
  • ……

4️⃣انجام ضربات بخش اصلی روش درمان eft

در این بخش شما باید در کنار تمرکز روی مشکل و بیان جملات تأکیدی، بر نواحی مشخصی از بدن ضربه وارد کنید. به همین خاطر ابتدا به معرفی مناطقی از بدن که در این روش روی آن‌ها تمرکز می‌شود خواهیم پرداخت:

  • لبه دست: لبه خارجی دست شما جایی میان پایه انگشت کوچک و مچ دست است.
  • ابرو: ابتدای قسمتی از ابرو که اصطلاحاً به آن تاج ابرو نیز گفته می‌شود و بالای کناره بینی قرار دارد
  • گوشه چشم: استخوانی در قسمت خارجی چشم
  • زیر چشم: استخوانی که در زیر چشم قرار گرفته
  • زیر بینی: این نقطه حدفاصل میان بینی و لب بالایی شما است
  • چانه: فاصله میان لب پایینی تا فرورفتگی چانه
  • ابتدای ترقوه: حدوداً 2.5 سانتی‌متر پایین‌تر از فرورفتگی u شکلی که بالای استخوان سینه قرار دارد.
  • زیر بغل: کمی پایین‌تر از زیر بغل و به‌نوعی بخشی از قسمت کناری بدن است که به‌موازات سینه‌ها قرار گرفته
  • بالای سر: یک خط فرضی از گوش راست خود به سمت گوش چپ بکشید و سپس خط فرضی دیگری را برای وصل کردن بینی به گردن در نظر بگیرید. محل تلاقی این دو خط نقطه موردنظر است.

?نحوه ایجاد ضربات

شما باید ضربات را از لبه دست شروع کنید؛ درحالی‌که به این قسمت ضربه می‌زنید 3 بار جمله تأکیدی که در مرحله قبل ساخته‌اید را بیان کنید. پس‌ازاین دقیقاً بر اساس ترتیبی که نقاط مختلف بدن را معرفی کرده‌ایم به هر نقطه به‌آرامی و با انگشت اشاره 7 بار ضربه بزنید.

در طی تمامی مراحلی که مشغول ضربه زدن به نقاط مختلف هستید جمله تأکیدی را نیز بیان کنید. اما از زمانی که ضربه به ابرو را شروع می‌کنید بهتر است جمله تأکیدی خود را کمی کوتاه‌تر کنید. برای مثال اگر جمله تأکیدی شما این باشد که (اگرچه از محل کارم اخراج شدم اما عمیقاً به خودم باور دارم) در حالت کوتاه‌تر می‌باید بگویید (ناراحتم که کارم را از دست دادم). البته به این نکته توجه داشته باشید که در کنار ضربه زدن و بیان این جملات می‌باید به‌دقت روی مشکل و احساسات خود تمرکز داشته باشید.

5️⃣اندازه‌گیری مجدد شدت در درمان ای اف تی

پس از پایان زنجیره ضربات مجدداً به مشکل خود و درد و رنجی که برایتان ایجاد کرده فکر کنید و از صفر تا ده نمره‌ای برای آن در نظر بگیرید. هنگامی‌که از روش درمان eft در طول زمان استفاده کردید با استفاده از مقیاس اندازه‌گیری شدت متوجه خواهید شد که آیا این روش برای شما تأثیرگذار هست یا خیر.

سخن پایانی

همانطور که در متن به آن اشاره شد، هدف روش درمان ای اف تی ، شناسایی هیجان های مختلف و ناسازگارانه و مدیریت آنهاست. معمولا اینکار به تنهایی میسر نیست و افراد نیاز به کمک روانشناس، همسر و خانواده خود دارند. هیجانات نقش مهمی در زندگی افراد دارند؛ به همین دلیل باید به آنها توجه کرد. در این زمینه نظریات متفاوتی موجود است؛ ولی همه آنها بر تجارب درونی افراد در این زمینه تاکید دارند. با ای اف تی می‌توان بسیاری از اختلالات را درمان کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه روش درمانی ای اف تی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سؤالات متداول

روش درمان ای اف تی چیست؟

درمان ای اف تی که رهایی هیجانی نیز نامیده می‌شود یک راهکار برای برطرف کردن اضطراب، درد یا هرگونه ناراحتی است که تجربه می‌کنید و معتقد است با زدن ضربه بر روی نقاط خاصی از بدن می‌توان جریان انرژی را به حالت متعادل بازگرداند و از این طریق نشانه‌های منفی مانند اضطراب یا درد از بین خواهند رفت.

آیا استفاده از روش eft واقعاً اثربخش است؟

اگرچه بر اساس مطالعات انجام‌شده روی این روش، eft در درمان اضطراب مؤثر بوده بااین‌حال همچنان باید تحقیقات بیشتری روی روش درمان ای اف تی صورت بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره