کنترل شوهر | با 21 روش شوهر خودم را کنترل کردم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنترل شوهر یکی از راهکارهای خانم ها برای مدیریت زندگی است. آیا از نتایج منفی کنترل شوهر اطلاع دارید؟ انسان‌ها علاقه دارند از چیزهای با ارزش زندگیشان حفاظت کنند. و چه چیزی ارزشمندتر از یک رابطه برای حفاظت وجود دارد؟ تلاش برای مراقبت از یک رابطه به خودی خود کار بدی نیست اما نکته این جاست اکثر افراد برای این کار دست به راه‌حل‌های غلطی می‌زنند.

مثلا با پرخاشگری و کنترل سعی در کنترل اوضاع دارند. پژوهش‌ها نشان داده این نوع کنترل گری‌ها نه تنها بازدارنده خیانت نیست بلکه گاهی عامل خیانت نیز می‌شوند.از طرف دیگر شما هر چقدر هم برای کنترل اوضاع تلاش کنید باز هم مواردی هستند که از حیطه آگاهی و کنترل شما خارج‌اند. با آگاهی از نتایج منفی کنترل شوهر و راه‌های صحیح حفظ رابطه می‌توانید این رفتار را اصلاح کرده و کیفیت زندگی مشترک خود را افزایش دهید. برای راهنمایی بیشتر مشاوران ذهن نو به شما کمک خواهند کرد. جهت دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل‌شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

راه هایی برای کنترل شوهر

علت کنترل شوهر

 

کنترل شوهر معمولا با توجه به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، بوجود می‌آید. به برخی از خانم ها حق داده می‌شود که به دلیل خیانت های مکرر و تجربیات بد گذشته شوهر خود را چک کنند. اما در برخی افراد نیز این کنترل ریشه در اختلالات دارد. عواملی که به کنترل‌شوهر ختم می‌شود عبارتند از: تجربیات بد، افکار پارانوئید، خیانت و دوست داشتن بیش از حد.

اما این رفتار تبعاتی نیز به دنبال دارد که باعث بهم خوردن زندگی مشترک خواهد شد. این نتایج باعث لجبازی، پرخاش، خیانت و … می‌شود. برای ساخت زندگی مشترک نیاز به کمک از مشاورین می‌باشد. اما برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زندگی مشترک موفق کلیک کنید. در ادامه به نکاتی برای به دست گرفتن دوباره کنترل شوهر اشاره کرده‌ایم.

الف : چگونه همسرم را زیر نظر بگیرم؟

هر خانمی برای زیر نظر گرفتن همسرش روش به خصوص خود را دارد. برخی با محبت بیش از حد و نصب او را خفه می‌کنند و برخی دیگر نیز با جاسوسی و کارآگاه بازی امور شخصی و غیر شخصی شوهر را زیر نظر می‌گیرند.

قطعا هر خانمی به دنبال ایجاد یک زندگی شاد و سرشار از اعتماد است. اما آیا این روش ها واقعا پاسخ گو است؟ بعد از مدتی که از این روش ها استفاده کنید مطمئن می‌شوید که جواب این سوال خیر است. چه بسا خود خانم هم برای اجرای آن ها سختی می‌کشد. پس چه بهتر که به جای این کارها روش های ایجاد رابطه ای موفق را بیاموزید. پس متدهای زیر را به کار بگیرید.

1. بهترین دوستش باشید

اولین راه جایگزین کنترل شوهر، بهترین دوست او بودن است. بهترین دوست‌های یک مرد افرادی هستند که بدون قضاوت، جبهه گیری و عصبانیت پای حرف‌هایش می‌نشینند. همچینین افرادی که فعالیت‌های مورد علاقه‌اش را دنبال می‌کنند مثلا با او فوتبال نگاه کرده و از ماشین‌ها و اقتصاد صحبت می‌کنند. اگر شما بتوانید به بهترین دوست همسرتان تبدیل شوید او تمام حرف‌هایش را به شما خواهد گفت.

2. وقت گذاشتن برای یکدیگر

معمولا ابتدای زندگی مشترک زوجین به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. برای یکدیگر وقت کافی می‌گذارند و برای باهم بودن زمانی را خالی می‌کنند. اما به مرور این رفتار ها از بین می‌رود و سبب فاصله و در نهایت کنترل شوهر می‌شود. برای موفقیت در رابطه برای یکدیگر وقت خالی کنید و از کنارهم بودن لذت ببرید.

3. شناخت از یکدیگر

هشتمین راهکار برای ایجاد رابطه صمیمی با همسر، شناخت از یکدیگر است. به این منظور که شما باید اخلاقیات و خصوصیات شخصیتی همسر خود را بشناسید و به او اعتماد تمام داشته باشید. بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت از همسر و ویژگی های اخلاقی او، همسرشان را کنترل می‌کنند. به جای کنترل شوهر، به شناخت یکدیگر پی ببرید

ب: ریشه بدبینی و کنترل گری شوهر را در خود بجویید

کنترل شوهر و بدبینی به او ریشه‌هایی دارد که با شناسایی آن‌ها می‌توانید گامی در جهت درمان و اصلاح این رفتار بردارید. ریشه‌های کنترل گری عبارتند از:

1. تجربیات بد

گاهی ریشه کنترل گری به اتفاقات بد گذشته بر می‌گردد و باعث کنترل شوهر می‌شود. مثلا ممکن است همسر شما قبلا خیانت کرده یا دروغی گفته باشد و شما مدام گذشته را برای خودتان نشخوار فکری کرده و نگران باشید. در این صورت بهتر است با او به گفت وگو بپردازید ودلیل شک خود را بیان کنید. اگر این کار جواب نداد می‌توانید از مشاوره کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

2. کنترل شوهر | بدبینی ذاتی

دومین علل در رابطه با کنترل شوهر، بدبینی ذاتی است. گاهی نیز دلیل برای شک وجود ندارد و ریشه کنترل گری به خودتان بر می‌گردد. یعنی ایینکه شما ذاتا آدم بدبین و کنترل گری هستید یا تجربه تلخی از ترک شدن در کودکی دارید. در این صورت باید بر احساسات خودتان آگاهی پیدا کنید، آن‌ها را بنویسید و به دنبال حل این مشکل باشید.

3. دوست داشتن بیش از حد

سومین عامل کنترل شوهر، دوست داشتن بیش از حد و اندازه است. گاهی هم ریشه کنترل گری به دوست داشتن بر می‌گردد. مثلا شما از روی عشق به شوهرتان مدام او را‌کنترل می‌کنید که مبادا رابطه شما به هم بخورد. در این صورت باید بدانید روش غلطی را پیش گرفته‌اید و بهتر است راه‌های درست حفاظت از رابطه را یاد بگیرید.

ج: به نتایج منفی کنترل شوهر بیاندیشید

کنترل شوهر نتایج منفی بسیار زیادی به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. فراری دادن شوهر

اولین نتیجه منفی کنترل شوهر، فراری دادن اوست. تا به حال پسرهای نوجوانی که از مادرشان فراری هستند را دیده‌اید ؟ فکر می‌کنید چرا این طور می‌شود؟ چون مردان در هر سنی از کنترل شدن بدشان می‌آید و فرقی نمی‌کند که چند سالشان باشد. شما با چک کردن مدام کمد، وسایل، گوشی و سرک کشیدن‌های بی مورد، درست مثل یک مادر سختگیر برای او عمل می‌کنید. پس باید منتظر باشید تا او از خانه و رابطه با شما فراری شود.

2. لجبازی

دومین نتیجه منفی کنترل شوهر، لجبازی کردن است. لجبازی و انتقام جویی اثرات دیگر کنترل شدن هستند. وقتی همسرتان ببینند مثل بچه‌ها با او رفتار می‌کنید، او نیز رفتارهای بچگانه‌ای مثل لجبازی از خودشان نشان می‌دهد یا به قصد انتقام جویی بسیار به شما سخت می‌گیرد.

3. کنترل شوهر | دروغگویی و پنهان کاری 

سومین نتیجه منفی کنترل شوهر، پنهان کاری است. به طوری کلی افراد سختگیر باعث می‌شوند که فرد مقابلشان راه‌هایی برای دروغگویی و پنهان کاری پیدا کند. ممکن است یک رفتار کوچک شما مثلا شکایت از این که همسرتان تنها به خانه مادرش رفته، باعث شروع پنهان کاری‌های او شود.

4. پرخاشگری 

پرخاشگری چهارمین عامل منفی کنترل شوهر است. احساسات منفی در رابطه مثل بدبینی، زمینه بروز جنگ و دعواهاست و دو طرف را از هم دور می‌کند. جنگ و دعوا و پرخاشگری نیز آسیب‌ها و مشکلات زیادی را در خانواده ایجاد می‌کند.

5. خیانت 

آخرین و بدترین نتیجه منفی کنترل شوهر، خیانت است. همان طور که در ابتدای بحث گفته شد، کنترل‌گری نه تنها بازدارنده خیانت نیست بلکه گاهی دلیل خوبی برای خیانت می‌شود. چون مرد فکر می‌کند چه کاری انجام دهد چه نه شما به او شک دارید پس پس به سمت روابط فرازناشویی گرایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر مشاجره‌های زیاد باعث می‌شود مرد شما به شخص دیگری پناه ببرد تا آرامش بگیرد.

به طور کلی کنترل شوهر نمی تواند روش مناسبی برای حفظ زندگی مشترک تان باشد. شما اگر اصرار به استفاده از این روش دارید، بنابراین باید منتظر پیامدهای آن هم باشید.

کنترل شوهر | چطور شوهرم را مثل موم در دستم بگیرم؟

راه های کنترل شوهر

 

برای اینکه بتوانید رابطه خود را حفظ کنید، روش‌های صحیحی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. راه‌های صحیح مراقبت از رابطه به جز کنترل شوهر عبارتند از:

بهترین راهکار مراقبت از رابطه، صمیمیت با همسر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه صمیمیت با همسر کلیک کنید.

1. حرف هایتان را مستقیم بزنید

دومین راهکار جایگزین کنترل شوهر، مکالمه مستقیم است. اگر فکر می‌کنید همسرتان مشکوک رفتار می‌کند یا جایی اشتباهی کرده و شما به آن شک کردید، بهترین راه این است که مستقیم و با لحنی خوب و محترم موضوع را با او در میان بگذارید. باور کنید قهر کردن و دعوا کردن هیچ وقت مردان را متوجه رفتارشان نمی‌کند.

2. کنترل شوهر | سیاست داشته باشید 

سومین راهکار جایگزین کنترل شوهر، سیاست مداری است. هر زمانی برای حرف زدن مناسب نیست، مثلا وقتی همسرتان از سرکار آمده یا سر شام است اگر با او صحبت کنید نه متوجه می‌شود و نه واکنش درستی نشان می‌دهد. یا زمانی که بیمار است و درگیری ذهنی دارد، بحث‌های بی فایده او را کلافه خواهد کرد.

3. در جای درست حساس باشید

چهارمین روش جایگزین کنترل شوهر، حساسیت در مکان های منطقی است. اگر همسر شما به مادر یا خواهر خود توجه نشان می‌دهد و با آن‌ها زیاد صحبت می‌کند نیاز نیست حساس شوید. بهتر است به جای این کار با مادر شوهر و خواهر شوهر خود رفیق شوید تا آن‌ها هم به نفع شما رفتار کنند. اما اگر همسرتان با همکاران خانومش زیاد گرم می‌گیرد، اینجا باید حساس شوید و درست و جدی برخورد کنید.

4. کنترل شوهر | محبت کنید 

پنجمین راهکار جایگزین کنترل شوهر، محبت است. به جای کنترل کردن رفت وآمد و گوشی همسرتان، قلب او را تحت کنترل بگیرید. این راهی است که مطمئنا جواب می‌دهد. با محبت و رفتار صحیح با همسرتان می‌توانید او را به خود وابسته کرده و خانواده خود را شاد و سالم نگه دارید.

5. زمانی برای تنها بودن

آخرین راهکار جایگزین کنترل شوهر، تنها گذاشتن است. هم شما هم همسرتان نیاز دارید که زمان‌هایی را برای تنها بودن داشته باشید. از این فاصله نترسید چرا که اگر مدتش مناسب باشد شما را بیشتر از قبل به هم نزدیک می‌کند.
در زمان‌های تنهایی مدام به این که او کجاست و چه می‌کند فکر نکنید. در این مدت سعی کنید حال خودتان خوب باشد. توجه داشته باشید که مدت تنهایی نباید زیاد باشد چراکه در این صورت نتیجه عکس خواهد داشت.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

چطور شوهرم را رام خودم کنم و کنترل شوهر به طور کامل دستم باشه؟

دیگر تا به اینجای مقاله باید متوجه شده باشید که زیر نظر گرفتن شوهرتان و کنترل بی چون و چرای او نه تنها ممکن نیست بلکه معیارهای زندگی مشترک موفق را هم برآورده نمی‌کند. پس به شما پیشنهاد می کنیم که به جای کنترل شوهر دنبال راهی برای شیفته کردن همسرتان باشید.

✔️رابطه عاشقانه بسازید

شما شاید نسبت به محتوای گوشی همسرتان کنجکاو باشید، تا مطمئن شوید او به شما وفادار است. اما این کار روش مناسبی برای اطمنیان از این موضوع نیست. شما با کنترل شوهرتان از این طریق احساس طبیعی او را برای برقراری ارتباط اجتماعی زیر سوال می‌برید.

برای او خود را زیبا کنید. در خانه لباس های مورد پسند همسرتان بپوشید. با آرایش صورت و عطر او را راغب به حضور در کنار خودتان کنید. به جای تفتیش لباس ها و سوال و جواب کردنش، کاری کنید که او خودش افکارش را با شما در میان بگذارید.

✔️حس امنیت بدهید و دوست او باشید

به جای کنترل شوهر دوست باشید

 

اگر همسرتان نتواند هر آنچه که برایش پیش آمده را برای شما تعریف کند پس چطور انتظار دارید که احساس امنیت کند. شما علاوه بر همسر باید بتوانید دوست و همراه او نیز باشید. قرار نیست با همه کارها و افکار او موافق باشید اما خیلی وقت ها دلیلی هم ندارد که او را مواخذه کنید.

✔️از بحث و مشاجره نترسید

شما باید این توانایی را داشته باشید که هر نیاز و خواسته ای که دارید را به همسرتان بگویید. اگر از این که بحثی پیش بیاد یا مخالفت کند می‌ترسید باید نسبت به رابطه تان تجدید نظر بکنید. باید بتوانید هر چه می‌خواهید را بدون طفره و واضح بیان کنید. با دلایل منطقی مباحثه کنید اما از لحن تند بپرهیزید.

✔️مرزها و حساسیت های همسرتان را در نظر بگیرید

شما بعد از مدتی متوجه حساسیت ها و ضعف های همسرتان می‌شوید. بهتر است هرگز از آن ها برای رسیدن به خواسته هایتان استفاده نکنید. برای مثال همسری از گفتن طلاق حتی به شوخی هم مشکل دارد. شما با دانستن این موضوع برای دستیابی به خواسته تان اگر از تهدید به طلاق استفاده کنید خواهید دید که عاقبت خوشی نخواهد داشت.

✔️هرگز خودتان را با کسی مقایسه نکنید

برای آنکه کنترل شوهر تان را در دست بگیرید و او را اصطلاحا رام خودتان کنید به هیچ عنوان از مقایسه استفاده نکنید. با این کار شما این اجازه را به او می‌دهید که او هم شما و هر چیز دیگری در زندگی مشترک تان را هم با دیگران قیاس کند. با مشاهده زندگی دیگران احساس حسادت بسیار طبیعی است. شما با شناخت این احساس در درون خودتان می‌توانید روش مناسب تری برای رسیدن به خواسته های تان بیابید.

کلام آخر

کنترل شوهر معمولا به دلیل عدم شناخت و تجربات بد گذشته خانم اتفاق می‌افتد. برخی آقایان به دلیل بی توجهی و رفتار نامناسب همسران خود را به شک و شبه می‌اندازند. اما به جای افکار منفی و کنترل‌شوهر، از مشاورین و روانشناسان کمک بگیرید و راهکارهای ارتباط صحیح و زندگی موفق را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل‌شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اگر رفتار مشکوکی دیدم چطور واکنش نشان دهم؟

قبل از هر اقدامی بهتر است در این باره مطمئن شوید و بدون جنگ دعوا با همسر خود صحبت کنید. اگر در صحبت‌هایش هم متوجه چیز مشکوکی شدید از یک روانشناس کمک بگیرید.

همسرم خیلی به حرف‌های مادرش گوش می‌دهد. باید چه کنم ؟

این خبر خوبی است چون شما امکان نزدیک شدن به مادرشوهرتان را دارید، می‌توانید با او رفیق شوید و از او برای بهتر شدن رابطه‌تان کمک بگیرید. اما اگر هیچ جوره امکان‌پذیر نیست به درستی با همسرتان صحبت کنید و بگویید او مرد مستقلی است و باید مستقلانه فکر کند و تصمیم بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره