پرخاشگری نوجوانان | علت و راهکار برای درمان پرخاشگری نوجوانان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پرخاشگری نوجوانان یکی از مشکلات رایجی است که والدین در دوران بلوغ فرزندشان با آن مواجه می‌شوند. تغییرات فیزیولوژیکی و تغییر نیازهای روانشناختی از جمله دلایلی هستند که به تحریک پذیری و افزایش پرخاشگری نوجوانان می‌انجامند. با این حال این مسئله قابل حل است. شما به کمک راهکارهای تربیتی مختلف می‌توانید پرخاشگری فرزندتان را در این سنین مدیریت کنید و به او فرصت دهید تا به شیوه‌ای سالم چالش‌های دوران بلوغ خود را پشت سر بگذارد. کمک گرفتن از روانشناسان خانواده و متخصصین کودک و نوجوان از جمله این راهکارهاست. ما در ادامه از منظر روانشناسی به توصیه‌هایی در این باره اشاره کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید..

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : تربیت نوجوان

علل پرخاشگری نوجوانان

هر پدر و مادری می‌خواهد بداند که چرا فرزندش در دوران نوجوانی به یک باره تغییر کرده و رفتارهای پرخاشگرانه زیادی از خود نشان می‌دهد. در ادامه 5 علل رایج را ذکر کرده‌ایم، با این حال برای بررسی هر رابطه‌ای نیاز به صرف وقت و انرژی هست. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله روانشناسی نوجوان را مطالعه نمایید.

1- تغییرات فیزیولوژیک

رسیدن به سن بلوغ جسمانی یکی از مهم‎‌ترین رویدادهایی است که در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد. پس باید بدانید تغییرات جسمانی مرتبط با بلوغ می‌تواند بر خلق و خوی فرزندتان تاثیر گذاشته و حتی باعث پرخاشگر شدن او نیز بشود. برای مثال افزایش هورمون تستوسترون در پسران از جمله رایج‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود آن‌ها نسبت به قبل خشن‌تر شوند. همچنین نوسانات هورمون‍های جنسی در دختران با افزایش تحریک پذیری روانی می‌تواند به رفتارهای پرخاشگرانه یا بروز خلق افسرده بیانجامد. توصیه می کنیم مقاله علائم بلوغ دختر و بلوغ پسر را مطالعه نمایید.

2- فشارهای مرتبط با گروه های دوستان

یکی از مهم‌ترین دغدغه افراد در سنین نوجوانی پذیرفته شدن در گروه‌های دوستی است. افرادی که در این زمینه با مشکل مواجه می‌شوند و دوستان‌شان به دلایل مختلف آن‌ها را طرد می‌کنند تا حد زیادی تحت فشار قرار گرفته و در نتیجه رفتارهایی نظیر پرخاشگری را از خود نشان می‌دهند. توصیه می کنیم مقاله انتخاب دوست در نوجوان را مطالعه نمایید.

3- کمبود اعتماد به نفس

برخورداری از اعتماد به نفس کافی یکی از ملاک‌های بسیار تاثیرگذاری است که باعث می‌شود افراد با سلامت بیشتر و چالش کمتر از دوران نوجوانی عبور نمایند. مشاهدات بالینی نشان می‌دهد اکثر افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند در دوران نوجوانی با بروز رفتارهای پرخاشگرانه تلاش می کنند بر این مشکل خود سرپوش بگذارند و آن را از دیگران مخفی نگه دارند.

4- تجربه هرگونه سوء استفاده

تجربه هرگونه سوء استفاده جسمی، جنسی و روانی در دوران کودکی یا در همان سنین نوجوانی منجر به  بروز تغییر رفتاری شدید و ابراز پرخاشگری مفرط در فرزندان می‌شود. چرا که آن‌ها اغلب در بیان مشکلات خود ناتوان‌اند و به خاطر بروز این سوء استفاده‌ها احساس شرم می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در مورد تغییرات رفتاری ناگهانی در فرزندتان هشیار باشید و در صورت مشاهده آن‌ها از یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان کمک بگیرید. برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

5- تجربه رویدادهای آسیب زا از علت های پرخاشگری نوجوانان

تجربه رویدادهای آسیب زا و استرس‌های مفرط نظیر از دست دادن عزیزان، مواجهه با زورگویی همسالان در محیطهایی نظیر مدرسه و طلاق والدین از جمله عواملی هستند که اغلب فشار زیادی را به نوجوانان وارد کرده و منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می‌شوند.

راهکارهایی برای مدیریت پرخاشگری در نوجوانان

پرخاشگری در نوجوانان مسئله‌ای قابل کنترل است. به شرطی که به عنوان والدین به موقع به آن توجه کرده و اقدامات مناسبی را در برخورد با آن نشان دهید. ما در ادامه به چند راهکار موثر در این زمینه اشاره کرده‌ایم. در صورتی که نیازی به مدیریت این رفتار نمی‌بینید حتما مقاله بزهکاری نوجوانان را بخوانید.

1- از جلسات مشاوره فردی کمک بگیرید.

اگر فرزندتان در دوران نوجوانی تا حد زیادی پرخاشگر شده است. این مسئله بر جنبه‌های مختلف زندگی او تاثیر می‌گذارد. در این شرایط به یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان مراجعه کنید. تا از جلسات مشاوره فردی کمک بگیرید. در جلسات مشاوره فردی نوجوان به تنهایی در اتاق درمانگر حضور می‌یابد و روانشناس تلاش می‌کند با کشف علل پرخاشگری به او کمک نماید تا اصلاح رفتاری نیز صورت بگیرد.

2- از جلسات مشاوره خانواده درمانی برای پرخاشگری نوجوانان کمک بگیرید.

جلسات مشاوره خانواده و نوجوان یکی دیگر از گزینه‌های بسیار موثر در حل پرخاشگری نوجوانان است. به یک روانشناس متخصص در حیطه خانواده درمانی مراجعه کنید. تا به شما در حل مشکلاتتان کمک کند. خانواده درمانگران پرخاشگری نوجوان را در بافت روابط خانوادگی بررسی می‌کنند. از همین رو از والدین نیز می‌خواهند که در جلسات حضور داشته باشند. آن‌ها علاوه بر اصلاح رفتارهای پرخاشگرانه فرزند الگوهای رفتاری غلط پدر و مادرها را نیز شناسایی کرده و تلاش می‌کنند با بازخورد دهی به تغییر سبک تربیتی والدین نیز کمک کنند. برای آشنایی با انواع سبک فرزندپروری کلیک کنید.

3- از درمان های دارویی کمک بگیرید.

در اکثر موارد پرخاشگری در دوران نوجوانی به چالش‌های مرتبط با این دوران بر می‌گردد و با دریافت درمان‌های روانشناختی بهبود می‌یابد. با این حال در برخی موارد این مشکل می‌تواند ناشی از یک اختلال عصب شناختی نظیر صرع یا یک اختلال روان پزشکی نظیر افسردگی اساسی باشد. در این شرایط روانشناس شما را به یک پزشک ارجاع خواهد داد تا برای درمان اختلال رفتاری فرزندتان از درمان‌های دارویی نیز کمک بگیرید.

4- وضع قوانین مشخص در خانه

پرخاشگری در بسیاری از موارد از سوءتفاهم‌ها و تعارض‌های میان والدین و نوجوان نشات می‌گیرد. برای مدیریت این شرایط لازم است قوانین مشخصی در خانه وضع کرده و در مورد چرایی آن‌ها با فرزندتان گفتگو کنید. در همین راستا تلاش نمایید تا با زور و استبداد نوجوان را به انجام کاری مجبور نکنید بلکه اجازه دهید تا او در مورد حرف‌های شما بیاندیشد و با رضایت از گفته‌هایتان پیروی کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرخاشگری نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول درباره پرخاشگری نوجوانان

آیا برای درمان پرخاشگری مفرط در دوران نوجوانی متخصصین داروی خاصی نیز تجویز می کنند؟

در اکثر موارد خیر، چرا که پرخاشگری در دوران نوجوانی اغلب به شرایط خاص مرتبط با دوران بلوغ بر می گردد و با دریافت درمان های روان شناختی بهبود می یابد. در صورت وجود مشکل عصب شناختی یا روان پزشکی خاص درمانگر در مورد استفاده از داروها شما را راهنمایی خواهد کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره