بازتاب مورو نوزاد برای چیست؟ | چگونگی ایجاد رفلکس مورو در نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بازتاب مورو نوزاد از انواع بازتاب‌های به خصوص نوزاد انسان است که پس از تولد بروز پیدا می‌کند. به طور کلی بازتاب‌ها پاسخ‌های غیرارادی نسبت به محرک‌های بیرونی هستند که با بررسی آن‌ها سلامت نوزاد تا حد زیادی مشخص خواهد شد. بیشتر بازتاب‌ها تا سن یک سالگی ناپدید خواهندشد و تنها برخی از آن‌ها به حرکت ارادی تبدیل‌شده و تا آخر باقی خواهند ماند. باقی ماندن طولانی مدت بازتاب‌ها به شکل غیر ارادی حاکی از وجود اختلالی در سیستم عصبی کودک است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید در این باره مشاوره کودک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب مورو نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بازتاب مورو نوزاد چیست؟

بازتاب مورو در نوزاد احساس ناگهانی یک سقوط آزاد را ایجاد خواهد کرد. صدای بلند، تغییر نور در محیط، تکان شدید و یا تماس ناگهانی می‌تواند این احساس را در نوزاد به وجود آورد. به دنبال احساس سقوط، نوزاد بازوها و کف دستش را جلو می‌آورد و انگشتان شستش جمع خواهد شد. سپس بازوها و پاهایش را در بدنش جمع کرده و حالت جنینی به خود خواهد گرفت. این بازتاب همچنین می‌تواندسبب به هم‌خوردن خواب و آرامش در نوزادان شود.

برای آشنایی با انواع بازتاب های نوزاد کلیک کنید.

چرا بازتاب مورو اتفاق می افتد

به طور کلی بازتاب‌ها باعث بقا و محفظت از نوزادان خواهد شد ولی علت بازتاب مورو به درستی معلوم نشده است. احتمالا در مرحله اول همانند زنگ خطری برای نوزاد است و در مرحله بعد به نوزاد کمک خواهد کرد تا برای محافظت از خود در برابر سقوط به نزدیک‌ترین جسم بچسبد.

چگونگی ایجاد رفلکس مورو

برای ایجاد این بازتاب، نوزاد را روی سطحی صاف قرارداده و سر و شانه او را بالابگیرید. سپس ناگهانی دست خود را پایین‌کشیده، هنگامی که نوزاد حس‌کند که زیر سرش خالی‌شده این بازتاب را از خود نشان خواهد داد.

فروشگاه آرامیس

زمان شروع و اتمام بازتاب مورو

بازتاب مورو در حدود 5 تا 6 ماه پس از تولد از بین خواهد رفت. در حالت عادی عضلات گردن نوزاد درهفته ششم قوی‌تر می‎‌شود و تعادل بیشتری روی حرکات خود دارد. در طی 4 تا 6 ماهگی حرکات ارادی نوزاد بیشتر خواهدشد و بهتراست نوزاد از قنداق گرفته شود.

آیا قنداق کردن مانعی برای رفلکس مورو است؟

آرام کردن نوزاد، خواب راحت و خوب و گرم نگهداشتن نوزاد از جمله فواید قنداق کردن است. به طور کلی قنداق کردن روشی مرسوم درتمامی دنیا برای آرالم کردن نوزادان است. ولی حرکات او را محدود می‌کند.

بازتاب مورو در شش ماه اول تولد از بین می‌رود. در عوض تبدیل به حرکات ارادی می شود. در صورت فقدان یا ادامه داشتن این بازتاب به متخصص کودک مراجعه نمایید.

آسیب های بازتاب مورو

این بازتاب در تشخیص بسیاری از مشکلات عصب شناختی کار آمد است. بعضی از آسیب‌های این بازتاب به شرح زیر است. برای آشنایی با نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

  • عدم وجود بازتاب‌مورو حاکی از مشکلی در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) است.
  • در حالت طبیعی، بازتاب مورو دو طرف بدن نوزاد را درگیر خواهدکرد و در صورتی که این بازتاب در یک طرف بدن دیده شود. آسیب مغزی، کشیدگی یا پارگی عصب زانو و شکستگی استخوان بازو محتمل است.
  • در صورت وجود این بازتاب پس از شش ماهگی احتمال بالای ابتلا به مشکلات حسی حرکتی وجود دارد. این کودکان در کنترل سر، نشستن‌و حرکت‌دادن اعضای مختلف بدن دچار تاخیر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب مورو نوزاد می توانید از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره