ترس از نور | نشانه ها، علت و درمان فتوفوبیا

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از نور یا فتوفوبیا یکی از انواع مشکلات چشم و در واقع خود به تنهایی یک بیماری محسوب نمی‌شود. چشم یکی از اندام های حساس بوده و به دلیل اینکه با محیط خارجی تماس مستقیم دارد؛ بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد. واکنش چشم نسبت به نور، یک واکنش طبیعی است. اما در برخی موارد این واکنش برای افراد دردناک بوده و با مشکلات دیگری همراه است.

این اختلال به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. همچنین عوامل زیادی بر آن موثر هستند. درواقع به دلیل ارتباط مستقیم عصب های چشمی با سلول های مغزی، این بیماری بسیار تحت تاثیر اعصاب است. در این مقاله به بررسی این اختلال خواهیم پرداخت. برای آشنایی با انواع فوبیا کلیک کنید.

ترس از نور

ترس از نور، عملا بی معنی است. در واقع چشم برخی افراد نسبت به نور بسیار حساس است. معمولا این موضوع خود از بیماری های دیگر نشان می‌گیرد. در این شرایط برخورد هرگونه نوری به قرنیه چشم سبب احساس درد و واکنش های غیر ارادی مثل بستن چشم و یا سریع پلک زدن می‌شود. این بیماری شدت های مختلفی داشته و برای درمان آن باید در ابتدا علت آن شناسایی و رفع شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت بروز ترس از نور

علت بروز ترس از نور

ترس از نور در نتیجه مشکلات زیادی بروز می‌کند. در واقع این بیماری ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر عملکرد چشم یا مغز تاثیر گذاشته و باعث بروز این نشانه می‌شوند. اما در مواردی هم فرد بدون حضور اختلال خاصی دچار این احساس می‌شود. برخی از دلایلی که این مشکل را سبب می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

?میگرن

یکی از شایع ترین علل ترس از نور، بیماری میگرن است. میگرن به حملات سردردی اطلاق می‌شود که بسیار دردناک و ناگهانی هستند. در هنگام بروز میگرن، فرد ضربان در سر خود احساس می‌کند و دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شود. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که هنگام شروع این علائم، اطراف خود را تاریک کرده و حتی از چشم بند استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی با برخورد نور به چشم فرد، درد او تشدید خواهد شد. استفاده از عینک های فوتوفوبیا احتمال بروز میگرن را کاهش خواهند داد. برای اطلاع از روش های درمان میگرن کلیک کنید.

?بیماری های مغزی | ترس از نور

برخی از بیماری های مغزی مختلفی که سبب ترس از نور می‌شود؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

آنسفالیت: التهاب مغز در اثر ابتلا به عفونت های ویروسی سبب آنسفالیت می‌شود که یکی از نشانه های آن ترس از نور است.

مننژیت: مننژیت در اثر یک عفونت باکتریایی در نواحی اطراف مغز و نخاع رخ می‌دهد. یکی از نشانه های آن بیزاری از نور است و از عوارض آن می‌توان به کاهش شنوایی، آسیب مغزی شدید، تشنج و حتی مرگ اشاره کرد.

خونریزی زیر ناحیه عنکبوتیه: زمانی که در نواحی مجاور یا خود مغز خونریزی اتفاق می‌افتد؛ منجر به خونریزی زیر عنکبوتیه نیز خواهد شد. که عوارض آن سکته مغزی و مرگ است.

?بیماری های چشمی ایجاد کننده ترس از نور

اختلالات سیستم بینایی و چشم نیز ایجاد کننده ترس از نور هستند. اما همیشه وجود این بیماری ها لزوما به معنای بروز فتوفوبیا نیست.

بیماری سایش قرنیه: اگر قرنیه که خارجی ترین بخش چشم است با ذرات خارجی مورد آسیب قرار بگیرد؛ علاوه بر اختلال در بینایی سبب بروز عفونت های مختلف نیز خواهد شد. زخم قرنیه یکی از بیماری هایی است که ترس از نور را به وجود می‌آورد.

بیماری اسکلریت: بیماری های خود ایمنی مختلف سبب التهاب بخش سفید چشم می‌شوند. این بیماری با درد و تاری دید و آبریزش، همراه و سبب ناراحتی فرد از نگاه کردن به نور خواهد شد.

بیماری ورم ملتحمه: ورم ملتحمه یا بیماری چشم صورتی باعث عفونت و التهاب چشم می‌شود. خارش، احساس درد، قرمزی و ترس از نور، از عوارض این بیماری هستند.

خشکی چشم: این بیماری یکی از اختلالات رایج چشمی است که در بزرگسالان دیده می‌شود. وقتی غدد اشکی به مقدار کافی اشک تولید نکنند؛ فعالیت حرکتی چشم محدود شده و با درد همراه می‌شود. بعضی از بیماری ها و یا مصرف برخی از داروها، سبب بروز این بیماری می‌شوند.

?اختلالات روان

ترس از نور در افرادی که به برخی از بیماری های روان مبتلا هستند؛ بیشتر دیده می‌شود. برای مثال این اختلال با آگورافوبیا، اضطراب، اختلال دوقطبی، افسردگی و اختلال هراس رابطه مستقیم دارد. افراد با ابتلا به این بیماری ها کمتر در فضای بیرون ظاهر شده و چشم شان به تاریکی عادت می‌کند. همچنین داروهایی که فرد برای درمان این اختلالات مصرف می‌کند؛ می‌تواند باعث بروز ترس از نور شود. برای آشنایی بیشتر با بیماری آگورافوبیا یا گذرهراسی کلیک کنید.

فراموش نکنید که در مواردی که شاهد بروز تب و لرز، تهوع و استفراغ، احساس گیجی و بی حسی در نقاط مختلف بدن و احساس گرفتگی در ناحیه گردن علاوه بر ترس از نور هستید؛ بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای آشنایی با نشانه های انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

درمان ترس از نور

درمان ترس از نور

از آنجایی که ترس از نور می‌تواند نشانه ای برای بیماری های جدی تری باشد؛ باید با مشاهده علائم آن حتما برای درمان و تشخیص دقیق اقدام کنیم. فرد برای درمان و همچنین پیدا کردن علت دقیق هم به دکتر چشم پزشک و هم متخصص اعصاب مراجعه کند. از طرفی طبق دستورات تو پیش رفته و به صورت خودسرانه، درمان را متوقف و یا آغاز نکند.

✅دارو درمانی

برای دارو درمانی ترس از نور، حتما باید از پزشک کمک گرفت. در برخی موارد پزشک داروهای جدیدی را تجویز کرده و اگر این بیماری در نتیجه عوارض جانبی داروهای دیگر ایجاد شده باشد؛ آنها را تغییر داده و یا قطع می‌کند. برخی از داروهایی که پزشکان برای درمان این بیماری تجویز می‌کنند شامل آنتی بیوتیک هایی مثل داکسی سایکلین و تترا سایکلین می‌شود. مصرف فوروزماید نیز باعث دفع مایعات اضافی از بدن می‌شود. اشک مصنوعی، قطره چشمی و داروهای مرتبط با میگرن نیز از دیگر روش های درمانی این بیماری هستند.

✅درمان خانگی

برای درمان خانگی بیماری ترس از نور، بهتر است در ساعاتی که نور خورشید به صورت مستقیم است از خانه خارج نشده، و محیط خانه را تمیز نگه دارید. از عینک های مخصوص فتوفوبیا و یا عینک های آفتابی مناسب در حین خروج ر خانه استفاده نمایید. همچنین از لوازم بهداشتی استاندارد برای شستشو و یا آرایش استفاده کنید. دریافت واکسن آنسفالیت نیز از روش های پیشگیری از این بیماری خواهد بود. برای دریافت خدمات درمان فوبیا کلیک کنید.

سخن پایانی

ترس از نور یک نشانه قابل کنترل و پیشگیری است. افراد بهتر است به سلامت چشمان خود اهمیت داده و در صورت مشاهده علائم، برای درمان اقدام کنند. در صورت اهمیت ندادن به این نشانه، نه تنها شدید می‌شود بلکه بیماری مرتبط با آن نیز پیشروی کرده و مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد. در این زمینه حتما از یک پزشک متخصص کمک بگیرید و از اقدامات خودسرانه بپرهیزید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از نور می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره