عمل تغییر جنسیت | جلوگیری از عوارض بعد تغییر جنسیت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عمل تغییر جنسیت یکی از گزینه‌های پیش روی افرادی است که با وضعیت ترنسکشوال دست و پنجه نرم می‌کنند. ترنس‌ها از نظر روانشناختی احساس می‌کنند با جنسیتی که به طور فیزیولوژیک برایشان تعریف شده هماهنگی ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که رفتارهای جنس مخالف خود را تقلید کرده و برای ارتباط عاطفی و جنسی به افراد هم جنس خودشان روی بیاورند.

در این شرایط عمل تغییر جنسیت به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند زندگی جدیدی را آغاز کرده و به یک ثبات نسبی در زندگی دست یابند. با این حال قبل از تصمیم گیری برای عمل لازم است با آن آشنا شده و چشم انداز پیش روی خود را با دقت بررسی کنید. در ادامه به بررسی بیشتر عمل تغییر جنسیت پرداخته‌ایم پس تا انتها همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عمل تغییر جنسیت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

عمل تغییر جنسیت چیست؟

عمل تغییر جنسیت نوعی عمل جراحی است که بر روی افراد دچار وضعیت ترنسکشوال انجام می‌شود. در طی این عمل اندام تناسلی فرد به شکل جنس مخالف تغییر می‌یابد. گرچه این تغییر بیشتر جنبه ظاهری دارد چرا که از درون برای مردانی که به زن تبدیل می‌شوند رحم و تخمدان وجود ندارد.

همچنین زنانی که به مرد تبدیل می‌شوند نیز اندام جنسی به طور کامل تغییر نمی‌یابد و در نتیجه در هر دو صورت امکان باروری از بین می‌رود. با این حال افرادی که دست به عمل تغییر جنسیت می‌زنند زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند. آن‌ها در این شرایط راحت‌تر می‌توانند هویت خود را به عنوان یک مرد یا یک زن بپذیرند و از نظر روانی به ثبات بالاتری می‌رسند.

فروشگاه آرامیس

برای آشنایی با ویژگی های دوجنسه ها کلیک کنید.

آنچه در جریان عمل تغییر جنسیت اتفاق می افتد

قبل از عمل، پزشکان در حدود یک سال هورمون تراپی را برای فرد آغاز می‌کنند تا فرایند تغییر جنسیت از طریق هورمون‌ها آغاز گردد. بسیاری از افراد ممکن است در همین دوره درمان را خاتمه دهند و تصمیم خود را عوض کنند. اما اگر به طور کامل درمان با هورمون‌ها سپری شود عمل تغییر جنسیت انجام می‌گردد. در ادامه به آنچه در فرایند تغییر جنسیت زن به مرد و مرد به زن اتفاق می‌افتد اشاره کرده‌ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

1. عمل تغییر جنسیت زن به مرد

برای انجام این عمل جراح سینه‌ها، واژن، دهانه رحم، لوله‌های فالوپی، رحم و تخمدان‌ها را بر می‌دارند. سپس آلت تناسلی مردانه از طریق طویل کردن مجاری ادراری برای فرد گذاشته می‌شود. در نهایت این کیسه‌های بیضه هستند که از طریق خالی کردن لب‌های بزرگ اندام تناسلی زنانه و قرار دادن پروتز درون آن‌ها ایجاد می‌شوند. هرکدام از موارد ذکر شده که برای تغییر جنسیت زن به مرد ضروری هستند عوارض خاص خود را دارند و ممکن است فرد مجبور شود چندین بار بستری شده و عمل‌های جراحی مختلفی را انجام دهد.

همچنین تغییرات ذکر شده موارد ضروری برای تغییر جنسیت هستند. اما افراد برای اینکه ظاهر مردانه‌تری داشته باشند، می‌توانند یکسری عمل‌های تکمیلی نیز انجام دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به لیپوساکشن لگن و ران برای ایجاد اندامی مردانه‌تر اشاره کرد.

2. عمل تغییر جنسیت مرد به زن

آنچه در جریان عمل تغییر جنسیت مرد به زن اتفاق می‌افتد برداشتن بیضه‌ها، برداشتن آلت تناسلی، ایجاد واژن، ایجاد کلیتوریس و لب‌های آن و در نهایت گذاشتن سینه است. البته بسیاری از مردانی که می‌خواهند به جنس زن تغییر کنند، عمل‌های تکمیلی زیادی انجام می‌دهند تا ظاهر آن‌ها ظرافت بیشتری به خود بگیرد. از جمله این عمل‌های تکمیلی یا اختیاری می‌توان به جراحی زیبایی بینه، پروتز گونه‌ها، کوچک کردن اندازه فک و چانه اشاره کرد.

مجوز های لازم برای انجام عمل تغییر جنسیت

عمل تغییر جنسیت همانند سایر عمل2ها به آسانی و فقط به درخواست بیمار و رضایت پزشک انجام نمی‌شود. بلکه این کار نیازمند طی کردن یکسری مراحل قانونی است. این مراحل قانونی می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. در ایران روال عمل تغییر جنسیت به این صورت است که فرد باید از روانشناس، دکتر متخصص غدد و یک جراح در مورد ترنس بودن خود تاییدیه دریافت کند. مجوز نهایی پس از ارائه نامه متخصصین به پزشکی قانونی صادر می‌شود. 

بیشتر بخوانید : کژکاری جنسی

ملاک های روانشناسان برای تایید عمل تغییر جنسیت

همان طور که گفته شد روانشناسان یکی از متخصصینی هستند که باید در مورد ترنس بودن فرد قضاوت کنند. ملاک‌های آن‌ها برای تایید این مسئله مبتلا بودن به اختلال ملال جنسیتی است که در گذشته با عنوان اختلال در هویت جنسی در نظر گرفته می‌شد. طبق نظر روانشناسان و روان پزشکان کسانی به اختلال ملال جنسیتی دچار هستند که علائم زیر را از خود بروز دهند:

– وجود ناهمخوانی بین جنسیت اختصاص یافته و جنسیت ابراز شده از سوی فرد که دست کم 6 ماه دوام دارد.

– میل قوی برای رهایی از ویژگی‌های اولیه و ثانویه جنسی به دلیل ناهمخوانی چشمگیر با جنسیت تجربه شده

– میل قوی برای داشتن ویژگی‌های اولیه و یا ثانویه جنس مقابل

– میل قوی برای داشتن جنسیت دیگر

– میل قوی برای اینکه با او همانند افراد جنس مخالف رفتار شود.

– باور نیرومند مبنی بر اینکه فرد احساسات و واکنش‌های معمول جنس مقابل را دارد.

– ناهمخوانی جنسی باعث ناراحتی، افت کارکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم زندگی فرد شده است.

برای آشنایی با نحوه تعیین گرایشات جنسی کلیک کنید.

نکاتی که قبل از عمل تغییر جنسیت باید به آن‌ها توجه کنید

عمل تغییر جنسیت یک تصمیم سرنوشت ساز برای افراد ترنس است. اگر شما نیز می خواهید این عمل را انجام دهید لازم است قبل از این کار به چند نکته اساسی توجه کنید.

پیشنهاد می‌شود که حتما درباره ترنسکشوال و ترنس ها چیست بخوانید.

1- درمان‌های روانشناختی را امتحان کنید

ترنسکشوال در حقیقت مشکل در یافتن هویت جنسی است. در واقع فرد در مسیر رشد نتوانسته به هماهنگی لازم با جنسیتی که از نظر فیزیکی برای او تعیین شده دست یابد. این مسئله می‌تواند ریشه در موضوعات مختلفی داشته باشد. برای مثال بزرگ شدن در محیطی که جنسیت اصلی فرد را نامعتبر می‌سازند و وجود محدودیت‌ها و تبعیض جنسیتی در جامعه می‌توانند تا حد زیادی در این مسئله تاثیرگذار باشند.

 روانشناسان با بررسی این عوامل می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید هویت جنسی خود را بازیابید و جنسیت اصلی خود را بپذیرید. بسیاری از افراد وقتی به موقع تحت درمان قرار می‌گیرند، می‌توانند مسیر زندگی‌شان را به طور کل تغییر دهند و نارضایتی جنسی خود را بهبود ببخشند. در نتیجه بهتر است قبل از انجام عمل، درمان‌های روان شناختی را نیز امتحان نمایید تا بعد از عمل از انجام آن پشیمان نشوید.

2- خودتان را برای دنیای بعد از عمل آماده نمایید

تغییر جنسیت باعث می‌شود که شما هویت جدیدی را اتخاذ کنی دو همین مسئله می‌تواند زندگی شغلی، اجتماعی و تحصیلی شما را تغییر دهد. در نتیجه از قبل در مورد این مسائل تحقیق کرده و تلاش کنید با دید بازتری به استقبال این کار بروید. آماده بودن برای رویارویی با چالش‌هایی که بعد از عمل اتفاق می‌افتند باعث می‌شود که این چالش‌ها شما را غافلگیر نکنند و بتوانید راحت‌تر با آن‌ها سازگار شوید.

3- در مورد فرایند عمل و دشواری های آن آگاه باشید

عمل تغییر جنسیت نوعی جراحی سخت و پیچیده است که درد زیادی را نیز به همراه دارد. آگاهی از چگونگی انجام عمل و مشکلات پس از آن نظیر ناباروری به شما کمک می‌کند دید واقع گرایانه‌تری در مورد آن داشته باشید و عجولانه در این باره تصمیم نگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عمل تغییر جنسیت می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا انجام عمل تغییر جنسیت به حکم مراجع قضایی احتیاج دارد؟

بله پس از آنکه نامه تاییدیه از متخصصین به پزشکی قانونی داده شد، این نهاد رای خود را در اختیار قاضی قرار می‌دهد و در نهایت مجوز از طریق قاضی صادر می‌شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫28 دیدگاه ها

  1. سلام من از نظر فیزیکی پسرم ولی در واقع دخترم همه علایقم و کارام از بچگی دخترونه بود الن میخام عمل کنم ولی میگن ممکنه پشیمون شی چطوری از انتخابم میتونم مطمئن شم؟

    1. سلام با توجه به اینکه این نوع عمل ها غیر قابل بازگشت است توصیه متخصصان این است که تحت روانکاوی قرار بگیرید تا بتونید خود واقعی تان را دریابید. مساله هویت جنسی علاوه بر جنیست بیولوژیکی چیزی است که پنجاه درصد آن از طرف جامعه و خانواده به ما القا میشه. بنابراین کودکی شما و والدین شما نقش مهمی در هویت یابی دارند. خیلی اوقات مراجعان پس از مشاوره روانشناسی متوجه مسائلی میشن که هیچ وقت به آن ها فکر هم نکرده بودند در حالی که کلید حل مساله در درک همان موضوع بوده است.

      1. سلام میشه یه راهنمایی کنید که چگونه درباره وضعیتمون به خانواده بگیم؟ و اینکه در حال حاضر هزینه های عمل تغیر جنسیت و مراحلش تقریبا چقدر میشه؟؟ و ایا دختری که به پسر تغیر جنسیت میده هم نابار بر میشه؟

    2. من پسرم ولی همش احساس میکنم یه چیزیم کمه مثلاً شبا خیلی دیر خوابم می‌بره و یا خیلی میرم تو فکر عاشق یه همجنس شدم همه دارن طردم میکنن فکر مردم یه مشکل بیدرمونه تا با شما و این مقاله آشنا شدم و میخوام که تحت درمان شدید باشم و بدونم آیا وقتی عمل جراحی انجام داده میشه مثلا یک مرد تغییر جنسیت میده دیگه نمیتونه دوباره به مرد تبدیل بشه؟ تورو خدا جواب بدید به شدت فکر میکنم که باید این راهو ادامه بدم

      1. سلام عرشیا عزیز عمل جراحی طی یک پروسه یک الی دو ساله انجام میشه، طی این مدت مشاوره های فردی و روانکاوی جهت تایید یا رد درستی عمل تغییر جنسیت انجام میشه در صورتی که نتیجه های آزمایش خون و سایر ازمایشات هورمونی و نظر متخصص روانشناسی جهت تغییر جنسیت مثبت باشه روند جراحی شروع میشه. شما می تونید برای معاینات اولیه با متخصصین روانشناسی صحبت کنید.

    3. وقتی فردی از بچگی نشونه های ترنس بودنو داره دیگه پشیمونی تویه کارش نیست مثل این هست که به شما بگن اگر یه روز از خواب بلند بشی و ببینی دختر هستی چه حسی داری .آیا خوشحالین یا ناراحت.جواب شما به این سوال میتونه راه مطمعن شدنتون باشه

      1. اگر صبح بیدار بشم و ببینم دختر شدم خوشحال میشوم . آرایش و لباس جدید . نامزد میکنم و ازدواج . خلاصه عاشق این آرزو هستم

  2. سلام خیلی از کسانی که دست به عمل تغییر جنسیت میزنن به امید یک رابطه لذت بخش و مطابق با نیازهای روحی و روانی شان این کار را می کنند. اما به طور کلی طبق تحقیقات میزان لذت جنسی در این افراد کمتر از دیگر افراد جامعه براورد شده است. البته میزان موفقیت در عمل جراحی هم در این مساله نقش مهمی دارد. طبق همین تحقیقات رضایت از زندگی و هویت جنسی در کسانی که عمل تغییر جنسیت کرده اند چندان بالا نبوده و حتی چالش های انها در روابط بین فردی و جایگاهشان در جامعه نیز بیشتر از قبل شده است. بنابراین توصیه می کنیم در صورتی که قصد چنین عملی را دارید حتما در جلسات مشاوره روانشناسی فردی شرکت کرده و از انتخاب خود اطمینان کامل پیدا کنید.

    1. سلام.من پسرم ۲۴ ساله هستم.قبلا با مراجعه به روانشناس تشخیص دادند که ملال ،اختلال جنسیتی رو دارم.اماپیگیر نشدم و تردید داشتم و فکر نمیکردم که یک ترنس باشم.ولی با شرایطی که از نوجوانی و حتی کودکی داشتم روانشناس پی به این مساله بردند.قبل از ان خیلی دچار حس گناه و عذاب وجدان داشتم نسبت به این تمایل.ولی روز ب روز فکر و احساسم تشدیدمیشه.و از طرفی علت تردید بنده هم خانواده و اطرافیان و نحوه فکر و رفتار انها نسبت به خودم هست. لطفا اگر میشه راهنمایی کنید که در اینده از این مساله عبور کنم چون هرچقد بهش توجه نکنم باهام هست و بقول روانشناس دچار اسیب های روحی و روانی و اجتماعی خواهم شد.

      1. سلام در واقع به نظر میاد که هنوز نتونستید هویت جنسی مشخصی دست پیدا کنید و این دو گانگی ها باعث رنج شما در زندگی شده. خیلی موقع ها انتظارات ما از زندگی به نحوی است که احساس می کنیم جنسیتمان مانع رسیدن یه اون خواسته ها میشه. و یه سری مواقع هم هست که تنها را تغییر جنسیته و باید با این موضوع مواجه شد. به هر حال چنین تغییری نیاز به تامل و اندیشه زیادی داره و بدون کمک متخصص احتمال اینکه این پروسه طول بکشه و یا تصمیمی بگیرید که موجب پشیمانی بشه زیاده. من و همکاران به تمام کسانی که از اختلال ملا جنسیتی رنج می برن توصیه می کنیم که جلسات رواندرمانی خودشون رو به پایان ببرن (البته برای دریافت مجوزهای لازم این جلسات در هر صورت لازم است) با دریافت این جلسات تصمیم گیری به مراتب آسان تر خواهد شد.

  3. سلام وقتتون بخیر
    خواهشمندم یک مشاور خوب و مطرح از مشهد معرفی کنید
    من واقعا به مشاوره حضوری احتیاج دارم.

      1. سلام من دخترم و۲۲ سالمه از بچگی علاقه ای به دختر بودنم نداشتم و همیشه در رویا خودم را همانند یک مرد تصور میکردم افتادم نوع انتخاب لباس هایم و همه از نوع جنس مخالف ینی مردانه بود از ۷ سال پیش که عاشق دختری که همکلاسی دوران دبیرستانم بود شدم و دیگه نتونستم فراموشش کنم من همجنسگرا نیستم چون هیچ رابطه ای با هیچکس حتی اونی که دوسش داشتم نداشتم
        دلم میخواد با اون ازدواج کنم و برای همین باید تغییر جنسیت بدم
        خواهش میکنم منو تو این قضیه راهنماییم کنین
        واینکه من متولد شهرستان ارومیه ام
        اگه بخوام عمل کنم چقدر طول میکشه و هزینش چقدر میشه با تشکر از لطفتون

        1. سلام الهام عزیز شما لازمه حتما قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید تا ازمایشات لازم برای تعیین میزان هورمون های مردانه و زنانه را انجام بدن. در صورتی که پروسه تغییر جنسیت تایید و شروع بشه چند ماه تا چند سال زمان میبره که پایداری شما در این تصمیم بسیار اهمیت داره و دریافت مشاوره های فردی به شما کمک می کنه تا به طور قطع تصمیمی منطقی بگیرید.

    1. سلام.من پسرم ۲۴ ساله هستم.قبلا با مراجعه به روانشناس تشخیص دادند که ملال ،اختلال جنسیتی رو دارم.اماپیگیر نشدم و تردید داشتم و فکر نمیکردم که یک ترنس باشم.ولی با شرایطی که از نوجوانی و حتی کودکی داشتم روانشناس پی به این مساله بردند.قبل از ان خیلی دچار حس گناه و عذاب وجدان داشتم نسبت به این تمایل.ولی روز ب روز فکر و احساسم تشدیدمیشه.و از طرفی علت تردید بنده هم خانواده و اطرافیان و نحوه فکر و رفتار انها نسبت به خودم هست. لطفا اگر میشه راهنمایی کنید که در اینده از این مساله عبور کنم چون هرچقد بهش توجه نکنم باهام هست و بقول روانشناس دچار اسیب های روحی و روانی و اجتماعی خواهم شد.

      1. سلام در واقع به نظر میاد که هنوز نتونستید هویت جنسی مشخصی دست پیدا کنید و این دو گانگی ها باعث رنج شما در زندگی شده. خیلی موقع ها انتظارات ما از زندگی به نحوی است که احساس می کنیم جنسیتمان مانع رسیدن یه اون خواسته ها میشه. و یه سری مواقع هم هست که تنها را تغییر جنسیته و باید با این موضوع مواجه شد. به هر حال چنین تغییری نیاز به تامل و اندیشه زیادی داره و بدون کمک متخصص احتمال اینکه این پروسه طول بکشه و یا تصمیمی بگیرید که موجب پشیمانی بشه زیاده. من و همکاران به تمام کسانی که از اختلال ملا جنسیتی رنج می برن توصیه می کنیم که جلسات رواندرمانی خودشون رو به پایان ببرن (البته برای دریافت مجوزهای لازم این جلسات در هر صورت لازم است) با دریافت این جلسات تصمیم گیری به مراتب آسان تر خواهد شد.

  4. سلام من دخترم و۲۲ سالمه از بچگی علاقه ای به دختر بودنم نداشتم و همیشه در رویا خودم را همانند یک مرد تصور میکردم افتادم نوع انتخاب لباس هایم و همه از نوع جنس مخالف ینی مردانه بود از ۷ سال پیش که عاشق دختری که همکلاسی دوران دبیرستانم بود شدم و دیگه نتونستم فراموشش کنم من همجنسگرا نیستم چون هیچ رابطه ای با هیچکس حتی اونی که دوسش داشتم نداشتم
    دلم میخواد با اون ازدواج کنم و برای همین باید تغییر جنسیت بدم
    خواهش میکنم منو تو این قضیه راهنماییم کنین
    واینکه من متولد شهرستان ارومیه ام
    اگه بخوام عمل کنم چقدر طول میکشه و هزینش چقدر میشه با تشکر از لطفتون

  5. من یه پسر دارم که مدت 2 ساله میگه تذنسم ارایش میکنه دانشگاهشو ول کرده .میگه دخترم تو کودکی ونوجوانی مشکلی نداشته صلا رفتارش دخترانه نبوده دکتر هم نمیاد میگه فقط لباس دخترانه بپوشم عاشق مانتو وارایشه چیکار کنم خوب بشه قبول کنه پسره دارم میمیرم آبروم درخطره

    1. سلام هلن عزیز این که ایشون ترنس هستن یا نه باید توسط یه متخصص تایید یا رد بشه. حتما لازمه برای حل این مساله از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید. اگر خودشون تمایل به مراجعه ندارند ایراد نداره شما خودتون میتونید با متخصصین صحبت کنید تا اقدامات لازم به نحو دیگری انجام بشه. برای دریافت مشاوره نوجوان تون با شماره های در شده در سایت تماس بگیرید.

  6. سلام خسته نباشید یه سوال ذهن منو درگیر کرده اینع که بعد از عمل تغییر جنسیت مرد به زن ایا حس جنسی از بین میره یا نه؟

  7. سلام میشه بفرمایید پروسه روانشناسی تعیین جنسیت چه مراحلی داره و آزمایش کاریوتایپ یا ژنتیک دقیقا چه چیزی رو مشخص میکنه ؟؟ مثلا فقط میزان هورمون رو در فرد مشخص میکنه یا علایم دیگه ای رو هم مشخص میکنه؟؟اگه مشخص میکنه چی هستند؟؟

    1. سلام سمیرا ی عزیز آزمایشات و معاینات جسمی توسط پزشکان صورت میگیره اما روانشناسان در طی پروسه تغییر جنسیت به عوامل روانی و علل تصمیم به تغییر جنسیت می پردازند. چرا که تغییر جنسیت تحولات زیادی در تمام ابعاد زندگی فرد به وجود میاره و امکان بازگشت به جنسیت اول تقریبا صفر هست. بنابراین کسانی که تصمیم به تغییر جنسیت دارند حتما باید ارزیابی روانی قرار بگیرند تا تصمیمشان از روی آگاهی باشد. از طرفی بسیاری از کسانی که دچار هویت مشخصی نیستند با دریافت مشاوره روانشناسی می تونن هویت واقعی خود را پیدا کنند و جسمشان را بپذیرند و یا برای دوری از عوارض عمل های جراحی سبک زندگی متفاوتی انتخاب کنند. در هر صورت مشاوره روانشناسی برای تغییر جنسیت ضروری است.

    2. سلام اگه تحمل درد شدید رو ندارید تا سال ها اصلا عمل نکنید
      چون باید وقت گذاشت دیلاته کرد
      دیلاته هم بسیار دردناکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره