دوجنسه ها یا دوجنسیتی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دوجنسه ها چه کسانی هستند و چه تفاوت‌هایی با سایر افراد دارند؟ از نظر علمی افرادی را که هم زمان دارای آلت جنسی زنانه و مردانه هستند دو جنسه می‌نامند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها خصوصیات رفتاری متفاوتی را شکل دهند و درگیر چالش‌های زیادی در زندگی باشند. برای مثال سردرگمی در یافتن هویت جنسی، داشتن تمایلات جنسی متعارض و مشکلاتی در یافتن شریک جنسی و عاطفی از جمله مسائلی هستند که دو جنسه ها را درگیر خود می‌کنند. در ادامه بیشتر با سبک زندگی و مشکلات این افراد آشنا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوجنسه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

دوجنسه ها

دوجنسه ها که معمولا با افراد ترنس اشتباه گرفته می‌شوند؛ در زمان تولد، با آلت تناسلی بینابینی متولد می‌شوند. به این معنی که ظاهر آلت تناسلی آنها هم ویژگی های زنانه دارد و هم مردانه. بسیاری از والدین، در زمان تولد، تصمیم به عمل تغییر جنسیت و هورمون درمانی برای این افراد می‌گیرند. اما اگر والدین جنسیت آنها را انتخاب نکنند؛ آنها تا زمان انجام این عمل، در مورد هویت خود، دچار چالش ها و تعارضاتی می‌شوند.

ویژگی ظاهری دوجنسه ها

جالب است بدانید؛ این تمایز فقط مربوط به آلت تناسلی آنها نشده و گاهی هورمون ها و سلول های جنسی این افراد را نیز درگیر می‌کند. همچنین این افراد در ظاهر و عملکرد حرکتی خود مشکل خاصی ندارند و از هوش طبیعی برخوردار هستند. در این قسمت چند نمونه از نشانه های آلت تناسلی این افراد را بیان می‌کنیم.

?کلیتوریس بزرگ در زنان

فروشگاه آرامیس

?آلت تناسلی کوچک

?بسته بودن دهانه واژن

?کیسه بیضه شبیه لابیا در زنان

?عدم وجود مجرای ادرار در مردان

این افراد، حتی در صورت عمل جراحی نیز عقیم هستند. و در صورت عدم اطلاع والدین، آنها تا زمان بلوغ و یا ازدواج متوجه این موضوع نخواهند شد. اگر در دختر دوجنسه کانال واژن بسته باشد؛ باید قبل از دوران بلوغ و اولین قاعدگی با عمل جراحی این مشکل را برطرف کنند.

سن تشخیص دوجنسه ها

در بیشتر موارد به علت شکل ظاهری آلت تناسلی در زمان تولد، این مشکل قابل تشخیص است. در برخی موارد در سن بلوغ با ظاهر نشدن صفات ثانویه جنسی یا مشکلات هورمونی، فرد متوجه چنین مشکلی می‌شود. تقریبا تشخیص این اختلال قبل از زمان تولد ممکن نیست. این اختلال بیولوژیکی، هرچه دیرتر تشخیص داده شود؛ برای فرد عوارض جسمانی و روانی بیشتری به همراه خواهد داشت.

دوجنسه ها چه کسانی هستند؟

دوجنسه ها

دوجنسه ها یا بین جنسی کسانی هستند که هم زمان آلت جنسی زن و مرد را دارند. البته در بسیاری از موارد ممکن است یکی از اندام‌های جنسی به شکل ضعیف‌تر و یا ناقص در کنار اندام تناسلی اصلی رشد کرده باشد. برای بهبود مشکلات مرتبط با این وضعیت معاینات پزشکی صورت می‌گیرد تا آلت تناسلی ضعیف‌تر با جراحی برداشته شود.

حتما از صفحه کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل بروز مشکل دوجنسیتی

متخصصان بر این باورند که اختلال‌های ژنتیکی و هورمونی علل اصلی بروز مشکل دو جنسیتی هستند. برای مثال اگر هورمون‌های موثر در تشکیل اندام جنسی، هماهنگ با کرموزوم‌های جنسی او عمل نکنند اختلالاتی در شکل گیری اندام جنسی شکل می‌گیرد که می‌تواند در بروز مشکل دوجنسیتی تاثیرگذار باشد. برخی از دلایل شکل گیری دوجنسه ها به شرح زیر است.

?وجود کروموزوم‌های xx وxy به طور همزمان در سلول های افراد دوجنسه

?سندروم کلاین فلتر: در این سندروم، مردان یک کروموزوم x اضافی دارند؛ که منجر به کوچک شدن بیضه ها و آلت تناسلی در مردان می‌شود.

?موزاییسم: در این اختلال سلول های جنسی متفاوتی در فرد وجود دارند که برخی از آنها xx و برخی دیگر xy هستند.

?سندروم ابرمرد: این سندروم به علت وجود یک کروموزم y اضافی در مردان ایجاد می‌شود. این افراد معمولا ضریب هوشی کمتر از معمول دارند.

برای آشنایی با نحوه سنجش گرایشات جنسی کلیک کنید.

تفاوت دوجنسه ها و ترنس ها

در اصطلاح عمومی بسیاری از افراد به ترنس‌ها نیز دو جنسه می‌گویند اما این دو مسئله با یکدیگر متفاوت هستند. افراد دو جنسه مشکلی فیزیولوژیک در بدن و اندام‌های جنسی خود دارند که باعث می‌شود خصوصیاتی از از هردو جنس را به ارث ببرند اما ترنس‌ها از نظر جسمانی کاملا سالم هستند.

در واقع مشکل اصلی آن‌ها احساس ناهماهنگی روانشناختی با جنسیتی است که برای آن‌ها تعریف شده است. از همین رو در روانشناسی به وضعیت آنان نارضایتی جنسی یا ملال جنسیتی نیز گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ترنسکشوال ها کلیک کنید.

چالش های زندگی برای دوجنسه ها

مشکلات دو جنسه ها

 

زندگی برای افراد دوجنسه همواره با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

برای آشنایی با مشکلات جنسی این گروه کلیک کنید.

1️⃣سردرگمی در یافتن هویت جنسی دوجنسه ها

افرادی که دوجنسه هستند از نظر روانشناختی کار سخت تری برای یافتن هویت جنسی خود دارند. در واقع آن‌ها ممکن است ویژگی‌های به خصوصی از هر دو جنس را در خود بیابند و بین اینکه می‌خواهند در اجتماع به عنوان یک مرد ظاهر شوند یا زن سردرگم شوند. در این شرایط پیگیری وضعیت پزشکی، تعیین جنسیت غالب و شرکت در جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا بتواند مسیر خود را راحت تر پیدا کند و به درک بهتری در مورد خود برسد. البته گاهی اتفاق می‌افتد که فرد هویت جنسی خود را انتخاب می‌کند؛ ولی عمل جراحی را انجام نمی‌دهد.

2️⃣مشکلات مرتبط با نگاه اجتماعی

رفتارهای متعارضی که در افراد دوجنسه وجود دارد، باعث می‌شود که جامعه نگاه دیگری به آن‌ها داشته باشد. این افراد از آن جهت که در اقلیت قرار می‌گیرند اغلب با سرزنش، تمسخر یا طرد افراد دیگر مواجه می‌شوند. این مسئله تا حد زیادی اعتماد به نفس آنان را تهدید کرده و منجر به آسیب پذیری روانی بیشتر در این افراد نسبت به سایرین می‌شود. این افراد بیشتر از دیگر اعضای جامعه در معرض ابتلا به افسردگی و گوشه گیری قرار دارند. همچنین اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. فشار های روانی ناشی از این مشکل، عوارض زیادی برای این افراد به همراه خواهد داشت.

3️⃣دوجنسه ها | داشتن تمایلات جنسی متعارض

افراد دو جنسه به علت برخورداری از هردو ساختار زنانه و مردانه ممکن است تمایلات جنسی متعارضی را تجربه کنند. در واقع ممکن است هم زمان نسبت به هردو جنس تمایلات جنسی داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود که در پیدا کردن شریک عاطفی با مشکلات بیشتری مواجه شوند و تردیدهای زیادی را تجربه کنند.

4️⃣مشکلات در یافتن شریک جنسی و عاطفی

ساختار بدنی متفاوت باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایلی به برقراری ارتباط جنسی و عاطفی با این افراد نداشته باشند و حتی از این موضوع احساس نفرت و انزجار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که نیاز به صمیمیت در این افراد بیش از دیگران نادیده گرفته شده و اعتماد به نفسشان بیش از پیش آسیب ببیند.

5️⃣چالش های مربوط به عمل تغییر جنسیت دوجنسه ها

مشکلات دوجنسه ها با تغییر عمل جنسیت پایان نمی‌یابد. بلکه آن‌ها بعد از عمل با دنیای جدید رو به رو می‌شوند. آن‌ها باید بتوانند از نظر روانی نیز یکی از جنسیت‌ها را از خود دور کرده و بیشتر با جنسیت غالب ارتباط برقرار کنند. در واقع آن‌ها باید بتوانند هویت جنسی سالمی را در خود پرورش دهند و به عنوان یک فرد جدید زندگی جدیدی را نیز آغاز نمایند.

این مسئله برای اکثر افراد با فشارهای روانی زیادی همراه است. کمک گرفتن از جلسات مشاوره و روان درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت تر خود را برای عمل آماده کنید و پس از آن نیز سازگاری بیشتری با شرایط داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم برای عمل تغییر جنسیت کلیک کنید.

درمانی برای دوجنسه ها وجود دارد؟

درواقع دوجنسه بودن یک اختلال روانی نیست. دوجنسه ها فقط برای مشکل جسمانی خود نیاز به درمان دارند و شاید همین مورد آنها را مبتلا به اختلالات روانی کند. درمان این افراد با عمل جراحی و هورمون درمانی مسیر است. فقط قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد جنسیت خود، حتما باید با یک متخصص و روانشناس مشورت کرده و فرایند درمان خود را کامل کنند. حمایت خانواده ها نیز در این زمینه بسیار موثر است.

سخن پایانی

دوجنسه ها، مشکلات زیادی را در زندگی خود تجربه می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود با آگاهی رسانی در این مورد و کسب اطلاعات لازم از آنها حمایت کنید. مراجعه به روانشناس برای این افراد بسیار ضروری است تا در مورد هویت جنسی خود تصمیم بگیرند یا حتی بعد از عمل تطبیق جنسیت، راحت تر با شرایط کنار آمده و زندگی عادی را پیش رو بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوجنسه ها می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا دوجنسه ها دچار اختلالات روانی هستند؟

خیر، دوجنسه بودن لزوما با اختلال روانی همراه نمی‌شود. البته این افراد به دلیل عدم حمایت اجتماعی و فشارهای اطرافیان معمولا بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اعتیاد قرار دارند.

درمانی برای دوجنسه ها وجود دارد؟

آنها از لحاظ روانی نیاز به درمان ندارندو و تنها راه درمانی برای مشکل بیولوژیکی آنها عمل تغییر جنسیت و هورمون درمانی است

آیا افراد دوجنسه باردار می‌شوند؟

خیر، زنان و مردان دوجنسه، حتی بعد از عمل تغییر جنسیت نیز معمولا عقیم هستند و باید روش های دیگری را برای فرزندآوری انتخاب کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    من به تازگی متوجه علائم غیر طبیعی توی بدنم شدم من ۱پسر هستم حدود ۲ماهه بین پاهام ۱هاله شبیه واژن ایجاد شده که بالای اون قسمت زیر پوست زائده ای غضروفی شبیه کلیتوریس با همون ویژگیهای عصبی هست حدودا تو این ۲ماه ۲بار درد زیر ناف و کمردرد رو تجربه کردم که دوسه روزه خوب شد البته علائم دیگری هم دارم اما اینها مهمترینش هستن حالا باید چکار کنم وبه چه دکتری مراجعه کنم تا بتونن تشخیص درست بدن

    1. سلام برای معاینات اولیه می تونید به پزشک عمومی و یا اورولوژیست مراجعه کنید. ( در صورتی که دچار ابهام یا سوالی شدید می تونید از خدمات مشاوره جنسی مجموعه ذهن نو استفاده کنید.)

  2. سلام من وقتی 12 سالم بود متوجه شدم که با بقیه فرق دارم ولی نمیدونستم چطور الان 19 سالمه و هنوز نتونستم به خانواده ام بگم من مشکل دوجنسی دارم کلی درباره اش خوندم میتونم درمان بشم ظاهرم پسرونه اس ولی در واقع من دخترم . نمیدونم چطور به خانواده ام بگم لطفا راهنماییم کنید.

    1. سلام و درود معمولا پذیرش این موضوع از طرف خانواده ها سخته اما با چندتا آزمایش و معاینه ساده پزشکی میتوان صحت این موضوع رو اثبات کرد. کافیه ازشون بخواهید که برای وضعیت جسمانیتون به متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره