تعیین زمان زایمان و نحوه محاسبه تاریخ زایمان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تعیین زمان زایمان با توجه به عوامل مختلف تعیین می‌شود. تفاوت وضعیت بیولوژیک بدن خانم‌ها سبب می‌شود که فرایند بارداری و طول دوره آن به شکل‌های مختلفی اتفاق بیافتد. به طور معمول گذشت تقریبی 40 هفته از زمان اولین روز عادت ماهانه در زنان زمان مناسب برای زایمان و وضع حمل است؛ اما همانطور که اشاره شد، تفاوت سیستم بدن زنان زمینه ساز طول مدت زمان متفاوت برای وضع حمل و زایمان می‌شود. اگر شما جزو آن دسته از مادران بارداری هستید که مشتاقانه روزها را می‌شمارند تا زمان تقریبی زایمان خود را بدانند پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را به دقت بخوانید تا بتوانید زمان تقریبی زایمان خود را تخمین بزنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعیین زمان زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 روش های تشخیص و تعیین زمان زایمان

روش‌های زیر می‌تواند به  شما کمک کند تا بتوانید زمان زایمان خود را تعیین کنید.

 آخرین تاریخ عادت ماهانه

تاریخ بارور شدن تخمک‌ها به آسانی قابل تشخیص نیست، زیرا ممکن است در طول دوره زمانی که رحم شرایط تخمک گذاری را دارد تنها با یک تماس و رابطه جنسی، تخمک‎ها بارور شوند و برای تعدادی دیگر در طول چند تماس جنسی قابلیت بارور شدن تخمک‌ها فراهم شود. زیرا امکان دارد اسپرم‌ها تا زمان تماس با تخمک یک یا دو روز در لوله‌های رحم باقی بمانند، پس از این تماس، ممکن است تخمک بارور و سلول تخم تشکیل شوند.

با این تفاسیر تشخیص زمان دقیق لقاح میسر نخواهد بود و در نتیجه تعیین زمان زایمان بر اساس تاریخ اولین روز عادت ماهانه مطرح می‌شود. البته تعیین زمان زایمان قطعی نخواهد بود، بلکه با احتمال زیادی امکان وضع حمل در تاریخ مشخص شده اتفاق خواهد افتاد. در مورد زنانی که فاصله زمانی قاعدگی آن‌ها به طور متوسط ۲۸ روز است، بارور شدن تخمک حدود دو هفته پس از اولین روز آخرین عادت ماهانه اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل، گفته می‌شود که بارداری از تاریخ شروع آخرین عادت ماهانه بین ۳۸ تا ۴۰ هفته طول می‌کشد. کاملا مشخص است که مشخص کردن تاریخ زایمان بر اساس عادت ماهانه برای خانم‌هایی کاربرد دارد که چرخه قاعدگی آن‌ها منظم است اما زنانی که دارای عادت های نامنظم در چرخه عادت ماهانه خود هستند به ندرت می‌توانند از این روش استفاده کنند.

سونوگرافی

نامنظم بودن چرخه قاعدگی زنان، فراموش کردن تاریخ اولین روز قاعدگی و همچنین بارداری ناخواسته در دوران شیردهی مهمترین عواملی هستند که لزوم تعیین تاریخ دقیق زایمان را براساس روش سونوگرافی فراهم می‌آورند. سونوگرافی سه ماهه اول بارداری روشی کاملا مناسب برای خانم‌هایی است که دوست دارند تاریخ دقیق زایمان خود را بدانند.

روش کار متخصص سونوگرافی این است که با اندازه ‌گیری ابعادی از بدن جنین مثل اندازه‌ گیری طول سر تا باسن جنین، قطر خاصی از سر جنین و قطر ساک بارداری تخمینی از سن بارداری به دست می‌آورد. متخصصین زنان و زایمان معتقد هستند که دقت سونوگرافی سه ماهه اول بارداری برای تخمین مدت زمان بارداری و وضع حمل به مراتب بیشتر از سونوگرافی‌های زمان‌های بعدی است.

معاینه شکم

در برخی مواقع بر حسب معاینه شکم و اندازه گیری رحم می‌توان سن بارداری را تخمین زد. احتمال خطا در این روش در مقایسه با روش‌های سونوگرافی سه ماهه اول بارداری، یا محاسبه زمان زایمان بر اساس چرخه قاعدگی بیشتر است. دلیل این خطا را می‌توان به موارد چون بارداری چند قلو، الیگوهیدرآمنیوس، پلی‌هیدرآمنیوس و بزرگ یا کوچک بودن جنین نسبت داد.

در صورتی که سونوگرافی در دسترس نباشد و یا مادر تاریخ اولین قاعدگی خود را فراموش کرده باشد می‌توان از روش معاینه شکم برای تخمین سن بارداری استفاده کرد. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

بهترین روش تعیین دقیق زمان زایمان

برای تعیین دقیق زمان زایمان خود می‌توانید از یک مشاور در زمینه زنان و زایمان کمک بگیرید، این گونه با توجه به اطلاعاتی که از شما دریافت می‌شود و همچنین درصورت نیاز با استفاده از سنوگرافی و وضعیت جنین زمان دقیق زایمان شما مشخص می‌شود، گاهی بعضی از خانم‌ها در شرایطی قرار دارند که امکان دارد نوزاد آن‌ها زودتر یا دیرتر ازموعدی که خودشان تخمین می‌زنند به دنیا بیاید؛ بنابراین امکان دارد آنچه خودتان محاسبه کرده‌اید دقیق نباشد پس برای تعیین دقیق زمان زایمان و کاهش استرس در این زمینه بهترین راهکار ارتباط با یک متخصص مشاور است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعیین زمان زایمان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا روش های تخمین سن بارداری دقیق هستند و در تاریخ مشخص شده زایمان اتفاق می افتد؟

به‌طورکلی، محاسبه‌های مربوط به تاریخ زایمان همیشه تخمینی است و تعداد کمی از زنان در تاریخ دقیق و مشخص‌شده زایمان می‌کنند. زایمان شما ممکن است دو هفته قبل یا بعد از تاریخ تعیین‌شده صورت گیرد.

نحوه محاسبه تاریخ زایمان برا اساس چرخه قاعدگی چگونه می باشد؟

برای تعیین زمان تقریبی زایمان می‌توان به این روش عمل کرد. با توجه به اینکه مدت زمان بارداری به طور معمول 40 هفته یا 280 روز است از شروه آخرین قاعدگی خود 280 روز یا 40 هفته جلو بروید. زمانی که بدست می‌آید به طور تقریبی تاریخ وضع حمل و زایمان شما خواهد بود. روش دیگر این است که پس از نوشتن زمان آخرین قاعدگی خود 7 روز به آن اضافه نمایید و سه ماه از ماه کم کرده و یک سال به سال اضافه کنید

آیا عقب افتادگی قاعدگی در زنان می تواند روش مطمئنی برای تعیین سن بارداری باشد؟

این روش ساده ترین روشی است که خانم‌ها می‌توانند از بارداری خود مطلع شوند و بر اساس آن تاریخ تقریبی برای زایمان خود مشخص نمایند. البته در نظر داشته باشید این روش بیشتر برای خانم‌هایی کاربرد دارد که از چرخه قاعدگی منظمی برخوردار هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره