علائم زایمان چیست؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

علائم زایمان و نشانه های وقت زایمان در هر خانمی دارای تفاوت‌هایی است.  اطلاع از علائم زایمان به شما کمک می‌کند در موعد زمانی مناسب با پزشک خود تماس گرفته و به بیمارستان مراجعه نمایید. و تجربه خوشایندی از بارداری داشته باشید. هر چه به زمان تعیین شده نزدیک‌تر می‌شوید، بهتر است توجه بیشتری به علائم خود داشته باشید. چرا که روزهای پایانی غیر قابل پیش بینی بوده و ممکن از نوزادتان زودتر از موعدی که پزشک تعیین کرده به دنیا بیاید. اگر در مورد نشانه‌ها سوالی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره بارداری و مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علائم زایمان

با توجه به تحقیقات و تجربیات مادران باردار نشانه‌هایی وجود دارد که به علائم زایمان اشاره می‌کند. دانستن این نشانه‌ها باعث می‌شود اقدامات لازم را در زمان درست انجام بدهید و نگرانی بی دلیل را کنار بگذارید. برای آشنایی با نحوه و معیارهای تعیین زمان زایمان کلیک کنید.

1- پایین افتادن جنین در لگن مادر

با نزدیک شدن به موعد زایمان، جنین به طور طبیعی وارد لگن می‌شود. قرارگرفتن جنین در لگن مادر به مثانه فشار می‌آورد. و احساس فوریت در دفع ادرار را در مادر باردار به وجود می‌آورد.

2- علائم زایمان | باز شدن و نازک شدن دهانه رحم

با نزدیک شدن به تاریخ زایمان، دهانه رحم شروع به باز شدن و نازک شدن می‌کند. این امر موجب کمک و آسان شدن زایمان می‌گردد.

3- افزایش کمردرد و سستی مفاصل

با پیشرفت مراحل بارداری احساس‌ گرفتگی و درد در کمر و هم‌چنین کشاله ران، لگن و مقعد شده بیشتر می‎‌شود. این نشانه ها به معنای ورود به فاز اول زایمان است.

تحت تاثیر هورمون‌ها، مفاصل و رباط‌ها بدن مادر باردار شل می‌شود که این امر به باز شدن راحت‌تر لگن جهت تولد جنین کمک می‌کند. برای اطلاع از میزان و نحوه کاهش درد زایمان کلیک کنید.

4- علائم زایمان | اسهال

در روزها و هفته‌ها آخر بارداری عضلات بدن مادر از جمله عضلات رحم و عضلات مقعد در حالت استراحت به سر می‌برند. استراحت عضلات مقعد موجب اسهال می‌شود. که از نشانه های زایمان به شمار می‌رود.

5- توقف یا کندشدن روند افزایش وزن بدن

توقف یا کندی روند افزایش وزن نگران‌کننده نیست. در اواخر بارداری فعالیت بیشتر، اسهال و دفع بیشتر و هم‌چنین کاهش تدریجی مایع آمنیوتیک باعث توقف یا کندی روند افزایش وزن در مادر می‌شود، در حالی که جنین هم‌چنان در حال وزن گرفتن می‌باشد.

6- خروج ترشحات واژینال از نشانه های زایمان

طی دوران بارداری به علت بسته بودن دهانه رحم ترشحی وجود ندارد. اما به مرور با نزدیک شدن به وقت زایمان، ترشحات مخاطی و چسبنده صورتی‌رنگ خارج می‌گردد.

بیشتر بخوانید: انواع زایمان

7- افزایش انقباضات

انقباضات رحمی حدودا از ماه چهارم آغاز می‌گردد. توجه داشته باشید این انقباضات بدون درد و نامنظم بوده و در ناحیه شکم یا لگن احساس می‌شود که به آن‌ها انقباضات براکستون هیکس یا انقباضات کاذب می‌گویند.

در مقابل انقباضات کاذب یا براکستون هیکس، انقباضات حقیقی زایمان وجود دارد. انقباضات حقیقی منظم بوده، فواصل بین آن‌ها کوتاه و شدت آن‌ها به تدریج زیاد می‌شود. این انقباضات معمولا با کمردرد، ترشحات واژینال غلیظ و پارگی کیسه آب همراه است.

8- پاره شدن کیسه آب و فرارسیدن وقت زایمان

پارگی کیسه آب یکی از نشانه های علائم زایمان است. کیسه آب حاوی مایع آمنیوتیک و جنین بوده و از جنین در برابر عفونت و خطرات محافظت می‌کند. با پاره شدن کیسه آب، ترشحات بدون بو و رنگی نشت می‌کند.

در صورت کامل بودن سن بارداری پس از پاره شدن کیسه آب، زایمان حداکثر طی ۱۲ ساعت بعد صورت می‌گیرد، اگر سن بارداری کامل نبوده و مادر آماده زایمان نباشد، جهت جلوگیری از عفونت القا زایمان انجام می‌شود. برای آشنایی با اقدامات لازم در زایمان زودرس کلیک کنید.

آیا علائم کاذب زایمان هم وجود دارد؟

انقباضات زایمان از ماه های چهارم شروع می‌شود. اما در ماه‌های آخر نیز احتمالا انقباضات را احساس می‌کنید. اما زایمان اتفاق نیافتد. در صورتی که از زمان تعیین‌شده برای زایمان، هنوز نوزادتان متولد نشده باشد، باید وضعیت مادر مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای آشنایی با علت زایمان دیرتر از موعد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره