افسردگی بعد از جدایی | 6 علت افسردگی بعد جدایی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی بعد از جدایی یکی از واکنش های طبیعی نسبت به این فصل جدید از زندگی است. جدایی از شریک عاطفی کار آسانی نیست و جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قطعا افسردگی یکی از واکنش هایی است که ما نسبت به جدایی نشان می‌دهیم.

معمولا بعد از هر جدایی روزهای بدی سپری می‌شود. این روزها سرشار از فکرهای منفی و هیجانات منفی است. پس به تدریج افسردگی ناشی از جدایی نیز بروز پیدا می‌کند. مخصوصا زمانی که سوگ درمانی صورت نگرفته باشد. برای دریافت مشاوره رابطه کلیک کنید.

افسردگی بعد از جدایی

افسردگی ناشی از جدایی چیست؟

بعد از جدایی احتمالا با انبوهی از احساسات منفی روبرو خواهیم شد. که اگر قادر به کنترل آن‌ها نباشیم؛ ما را افسرده خواهند کرد. افسردگی ناشی از جدایی در بسیاری از افراد رخ خواهد داد. ولی به طور معمول در زنان شایع تر است. البته این نکته را در نظر بگیرید که زنان بیشتر احساسات خود را بروز خواهند داد. با این حال افسردگی را در برهه ای از زندگی تجربه خواهند کرد. احتمالا این نوع از افسردگی چون علت مشخصی دارد؛ فراید شناسایی و درمان آن آسان تر خواهد بود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل بروز افسردگی بعد از جدایی

معمولا به دلیل آسیب ها و اتفاقاتی که در رابطه تجربه می‌کنند درگیر احساسات مختلفی می شوند. که بعد از پایان رابطه خود را نشان می‌دهند و با گذشت زمان تشدید می شوند. عوامل زیر در بروز افسردگی بعد از جدایی رابطه علت و معلولی دارند.

فروشگاه آرامیس

? سرخوردگی و خشم فروخورده

یکی از دلایل بروز افسردگی بعد از جدایی، سرخوردگی است. گاهی افراد به دلیل از خودگذشتگی و ایثاری که در رابطه داشته اند؛ احساسات خود را نادیده گرفته و یا از آن فرار کرده اند. اما بعد از جدایی این هیجانات مانند زخمی کهنه سر باز می کند. و آنها خشم و احساسات خود را به شکل شدیدتری تجربه می‌کنند. در این شرایط افراد مضطرب و بی قرار می‌شوند. حتی گاهی از این شرایط هراس دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه واکنش مردان بعد از جدایی کلیک کنید.

? ترس از آینده | افسردگی بعد از جدایی

در یک رابطه افراد با کمک یکدیگر سعی در حل مشکلات و چالش ها دارند. با یکدیگر همدلی و هم فکری می‌کنند. و برای حل بحران یکدیگر را کمک می‌کنند. بعد از جدایی افراد مدام به این فکر خواهند کرد که آیا به تنهایی از پس مشکلات خود بر خواهند آمد؟ آیا می‌توانند به تنهایی ادامه دهند؟ سوال هایی از این قبیل فکر فرد را درگیر خواهد کرد. و در مواردی او را مبتلا به نشخوار فکری می‌کند. اگر در این رابطه شما صاحب فرزندی نیز باشید این سوالات بیشتر خواهند شد. به همین دلیل یکی از عوامل افسردگی بعد از جدایی، ترس از آینده است.

? اعتماد به نفس خدشه دار شده

در جریان جدایی همیشه اختلافات و تعارضاتی وجود دارند. که اعتماد به نفس و عزت نفس افراد را خدشه دار می‌کنند. بعد از جدایی افراد احساس بی ارزشی و ناکارآمدی دارند. گاهی افسردگی بعد از جدایی به خاطر احساس شکست در این رابطه به وجود می‌آید؛ که کاملا طبیعی است. اما مقصر دانستن و سرزنش خود بی فایده است. و در یک رابطه همیشه دو نفر هستند که کاملا بی نقص نیستند. این خلاء عاطفی زندگی فرد را تا مدتی تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما نباید ادامه پیدا کند.

? برهم خوردن نظم زندگی روزمره

شما در یک رابطه مسئولیت هایی دارید و انجام کارهایی به عهده شماست. بعد از جدایی به دلیل پایان این مسائل احتمالا تا مدتی در برنامه ریزی روزانه خود دچار اختلال می‌شوید. حتی شاید گاهی فراموش کنید که این رابطه به پایان رسیده است. همین مورد افکار شما را به هم می‌ریزد و باعث بروز افسردگی بعد از جدایی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه واکنش زنان بعد از جدایی کلیک کنید.

? تلاش برای فراموشی | افسردگی بعد از جدایی

معمولا افراد بلافاصله بعد از جدایی، تلاش می‌کنند تا همه چیز را فراموش کنند. اما این فراموشی باشد، مرور خاطرات نیز افزایش می‌یابد. توجه به این نکته حائز اهمیت است که فراموشی به زمان نیاز دارد. و همیشه موفقیت آمیز نیست. خاطرات او بخشی از گذشته شماست و شاید هیچوقت از یاد شما نرود. بنابراین تلاش برای فراموشی، باعث افسردگی بعد از جدایی می‌شود.

⬛ غرور آسیب دیده

هر کدام از ما در ارتباطاتمان حد و مرزهایی داریم. اما در روابط عاطفی این مرزها به کمترین حد خود رسیده و ما بیش از هر زمان خود واقعی مان را نشان طرف مقابل می‌دهیم. در این روابط فرد غرور خود را کنار گذاشته و خالص ترین احساساتش را به رخ معشوق کشیده است. با یاد آوری مرزهای کمرنگ شده افسردگی بعد از جدایی شدت یافته و فرد دائم خود را سرزنش می‌کند.

برای آشنایی با سایر عوامل تحریک کننده افسردگی کلیک کنید.

علائم افسردگی بعد از جدایی چیست؟

علائم افسردگی بعد از جدایی چیست؟

افسردگی بعد از جدایی علائمی مشابه با انواع دیگر افسردگی دارد. اما اغلب کوتاه مدت تر از افسردگی های دیگر است. احساس نا امیدی، درماندگی، خستگی، کمبود انرژی، اختلال در خواب و میل جنسی، اختلال در اشتها، اضطراب و حتی کناره گیری فرد از اطرافیان از علائم این نوع افسردگی هستند. معمولا افسردگی در افراد مختلف با علائم متفاوتی بروز می‌کند. اما تجربه های زندگی افراد و میزان تاب آوری آنها در شدت نشانه ها تاثیر گذار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم شکست عاطفی کلیک کنید.

راهکارهایی برای درمان افسردگی بعد از جدایی

بر اساس مطالعات، افسردگی بعد از جدایی کوتاه مدت است. و مانند یک بحران عمل می‌کند. اما به هر حال باید به دنبال درمان بود و نشانه ها را جدی گرفت. با نشانه های افسردگی بعد از جدایی روبرو شوید و از علائم فرار نکنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از شکست عشقی کلیک کنید.

?هدف گزاری | افسردگی بعد از جدایی

یکی از راهکارهای رفع افسردگی بعد از جدایی، هدف گذاری است. برای زندگی خود هدف های کوچک و کوتاه مدت قرار دهید. اهدافی که قابل دستیابی باشند و خود را مجبور به تلاش کنید. فعالیت از نظر اجتماعی و شغلی به شما کمک بزرگی خواهد کرد. هدف ها به زندگی معنا می‌دهند و ذهن شما را درگیر خود می‌کنند. این روش از فکر شما به شریک گذشته جلوگیری می‌کند.

?مهارت جدید یاد بگیرید

آموختن مهارت های جدید برای رفع افسردگی بعد از جدایی و افزایش اعتماد به نفس کار آمد است. حس ارزشمندی به شما القا می‌کند. روبرویی با چالش های جدید و غیر منتطره در این دوران برای شما احتمالا دشوار خواهد بود. اما به تدریج شما را به زندگی عادی بر می‌گرداند.

?معاشرت با دوستان | افسردگی ناشی از جدایی

اطرافیان در درمان افسردگی بعد از جدایی بسیار موثر خواهند بود. بیشتر از قبل با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید. این احتمال نیز وجود دارد که به خاطر جدایی مورد سرزنش قرار بگیرید. یا مجبور به صحبت در مورد آن شید. اما معاشرت با دیگران عضو جدایی ناپذیر در زندگی خواهد بود که در بسیاری از موارد کمک کننده است.

?ورزش

یکی از موثرترین درمان های افسردگی بعد از جدایی، فعالیت ورزشی است. علاوه بر تنظیم هورمون ها و سلامت جسمانی، حس شادمانی و انگیزه را به وجود می‌آورد. و شما را فعال نگه می‌دارد.

?مراجعه به روانشناس

مشاوره و مصرف دارو، همیشه جزو درمان های ثابت افسردگی بعد از جدایی هستند. مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک قدم بزرگی در مسیر بهبودی است. درمان های شناختی-رفتاری، روش های تن آرامی، مراقبه و روان درمانی از روش های درمان افسردگی هستند.

متخصصین برای تسریع درمان و دریافت نتیجه دلخواه علل ریشه ای این مسائل را نیز بررسی می‎کنند. از این رو توصیه می کنیم شما هم درباره علت افسردگی مطالعه داشته باشید.

سخن پایانی

بعد از رابطه، تغییراتی دائمی در زندگی افراد ایجاد می‌شود. این تغییرات گاهی باعث رشد فردی و پیشرفت شما در زندگی می‌شود. تغییرات خلقی و روانی برای مدتی عادی است. اما اجازه ندهید که این حالات ادامه دار شوند. از یک متخصص کمک بگیرید و در انجام تمرینات استمرار داشته باشد.

متخصص به شما کمک می‎کند که مدت زیادی در سوگ ناشی از جدایی نمانید. خیلی اوقات عدم درمان موجب باقی ماندن افسردگی بعد از جدایی با گذشت سال ها خواهد بود. پس با یافتن متخصصی مجرب به این وضعیت پایان دهید. برای این منظور کافی است با درمانگران با تجربه و مجرب مجموعه ذهن نو تماس بگیرید. شما این خدمات را به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری می توانید دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی بعد از جدایی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

تستی برای تشخیص افسردگی جدایی وجود دارد؟

به طور کلی برای تشخیص افسردگی آزمون هایی وجود دارد و به طور مشخص برای این نوع از افسردگی تستی وجود ندارد.

دوره نقاهت بعد از جدایی چقدر است؟

افراد واکنش های مختلفی نسبت به این موضوع دارند. با توجه به سبک های دلبستگی و روحیات افراد این مدت متفاوت خواهد بود.

درمان افسردگی بعد از جدایی چیست؟

روش های مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. ورزش، روان درمانی، پیداکردن معنا در زندگی و روش هایی که در مقاله توضیح داده ایم؛ از راه های درمانی افسردگی بعد از جدایی هستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره